پژوهشگران با استفاده از نور خورشید، آب دریا را شیرین می‌کنند

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

آبی که می‌نوشیم و مصرف می‌کنیم، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته تا تصفیه شود. برای تصفیه کردن آن، روشی قدیمی و متداولی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بدین شکل که آب را می‌جوشانند که تبدیل به بخار شود و پس از میعان در لوله‌ها، آب سالم و تصفیه شده به دستمان می‌رسد. برای تصفیه آب به این روش، انرژی زیادی مصرف می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه Rice به تازگی توانسته‌اند روش کم‌درسر و بهینه‌ای را اجرا کنند. در این روش که فناوری NESMD نام دارد، جریان آب گرم و سرد با غشا نازک از هم جدا می‌شوند. فناوری NESMD با روش تقطیر متداول فرق دارد. این روش، بخار آب از سمت آب گرم به آب سرد گذر می‌کند و در نتیجه آن، نمک‌زدایی صورت می‌گیرد. از آن‌جایی که در این روش نیازی نیست که آب برای تقطیر بجوشد، به انرژی بسیار کمی نیاز است.

پژوهشگران توانسته‌اند با تهیه غشا تجاری در بازار که نانوذره دارند که می‌توان نور را به گرما تبدیل کرد، روش NESMD را بسیار کارآمد و بهینه کنند. بنابراین دیگر نیازی به برق و آب جوش نیست. تنها چیزی که در این روش احتیاج داریم، چند صفحه خورشیدی با آ گرم است تا آب شور را نمک‌زدایی و شیرین کرد. به دنبال این دستاورد هیجان‌انگیز، زندگی حدود ۱ میلیارد انسان که به آب شیرین دسترسی ندارند، متحول شود.

منبع: Ubergizmo
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه