پیکسل ۴ یا گلکسی نوت ۱۰؟ کدام یک گزینه بهتری خواهد بود؟

۱ آبان ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
پیکسل 4

هر دو گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰ و گوگل پیکسل ۴ پرچم‌داران تازه نفس شرکت‌های خود محسوب می‌شوند و بنابراین از جدیدترین و قدرتمندترین قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز برخوردارند. در همین راستا تصمیم گرفتیم دو مدل استاندارد این پرچم‌داران را با یک دیگر مقایسه کنیم تا ببینیم کدام شرکت در تولید یک پرچم‌دار اقتصادی عملکرد بهتری را از خود برجای گذاشته است.

در سال ۲۰۱۹، خرید پیکسل ۴ و یا گلکسی نوت ۱۰ می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. هر دو مدل از قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردارند و نیازهای کاربران را نیز به بهترین شکل ممکن مرتفع می‌سازند. اگرچه پیکسل‌ ۴ از نظر ظاهر فاصله زیادی با نوت ۱۰ دارد، اما قابلیت‌های خوب آن ممکن است در برخی موارد آن را در عمل بالاتر از نماینده سامسونگ قرار دهد.

لازم به ذکر است گوشی‌های پیکسل ۴ هنوز رسما به بازار عرضه نشده‌اند و این مقایسه صرفا تجربه اولیه متخصصین وب‌سایت Cnet از این گوشی بوده. به همین دلیل شاید به مرور زمان و با دریافت بروزرسانی‌های متعدد، پیکسل ۴ بتواند در برخی موارد عملکرد بهتری از خود نشان دهد. بنابراین نتیجه این مقایسه در برخی از موارد نرم‌افزاری ممکن است با قاطعیت همراه نباشد.

بیشتر بخوانید: قابلیتی در پیکسل ۴ وجود دارد که می‌تواند جانتان را نجات دهد

نمایشگر در مقابل نمایشگر؛ رفرش ریت ۹۰ هرتزی چقدر مهم است؟

پیکسل 4

نمایشگر ۵.۷ اینچی پیکسل ۴ شاید از نظر اندازه از نوت ۱۰ ۶.۳ اینچی کوچک‌تر باشد، اما در تنظیمات پیکسل ۴ امکان افزایش نرخ رفرش‌ ریت تا ۹۰ هرتز نیز وجود دارد که این امر عملیات اسکرول، جابجایی در منو و یا بازی‌ها را روان‌تر جلوه می‌دهد. پیکسل ۴ در بخش نمایشگر برنده است، اما این کیفیت بیشتر به چه قیمتی تمام شده؟

نمایشگر ۹۰ هرتزی از طرفی باتری گوشی را نیز سریع‌تر خالی می‌کند. و این مسئله در مورد پیکسل ۴ که از باتری نسبتا ضعیفی نیز برخوردار است بیشتر به چشم می‌آید. البته شما می‌توانید این قابلیت را از طریق تنظیمات غیر فعال کنید که خب در این صورت تقریبا محصولی با نمایشگر برابر نوت ۱۰ خواهید داشت که از نمایشگری ۶۰ هرتزی بهره می‌برد.

قابلیت تشخیص چهره یا سنسور اثر انگشت درون نمایشگر؟

پیکسل 4

سنسور تشخیص چهره در پیکسل ۴ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از طرفی دیگر سنسور اثر انگشت در گوشی دیده نمی‌شود و باعث شده قابلیتی به گوشی افزوده شود که در هیچ گوشی اندرویدی مشابه کیفیت آن دیده نمی‌شود. حتی پرداخت همراه نیز بسیار امن‌تر از هر گوشی اندرویدی دیگری با این قابلیت انجام‌پذیر است.

باز کردن قفل پیکسل ۴ و یا انجام کارها با تشخیص چهره، نیاز به هر دفعه لمس کردن نمایشگر را برطرف می‌کند. از طرفی دیگر، این روش سریع‌تر و دقیق‌تر از اثر انگشت موجود در نوت ۱۰ است که کاربر می‌بایستی دقیقا انگشتان خود را روی همان نقطه نگه دارد.

بیشتر بخوانید: مشکل تشخیص چشم گوگل پیکسل ۴ در ماه‌های آینده برطرف می‌شود

قابلیت تشخیص حرکت در پیکسل ۴

پیکسل 4

از قابلیت‌هایی که در نوت ۱۰ وجود ندارد، چیپ Soli است که به کاربر این امکان را می‌دهد با تکان دادن دست جلوی گوشی، یک سری کارها را انجام دهد. قابلیت تشخیص حرکت طی سال‌ها در گوشی‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفت اما در همه آن‌ها دوربین جلو می‌بایستی این حرکات را ببیند. اما با Motion Sense، این حرکت‌ها نیازی به دیده شدن ندارند، بلکه حس می‌شوند.

با کمک این قابلیت کاربر می‌تواند با تکان دادن دستان خود ساعت زنگ‌دار را متوقف کند، تماس دریافتی را قطع کند که خب بسیار مفید به نظر می‌رسند. اما کنترل منوی موسیقی و مواردی از این دست بیشتر جنبه تبلیغاتی به خود می‌گیرد و زیاد کاربردی به نظر نمی‌رسند.

بیشتر بخوانید: سیستم رادار گوگل پیکسل ۴؛ یک ویژگی کاربردی یا صرفا پر زرق‌وبرق؟

قلم هوشمند نوت ۱۰

پیکسل 4

نوت را همه به خاطر قلم جذاب و دوست داشتنی آن می‌شناسند. علت نام‌گذاری این برند هم دقیقا به خاطر پشتیبانی محصولات آن از قلم است. اما قلم نوت ۱۰ چه ویژگی جالبی دارد؟

کاربر علاوه بر یادداشت برداری، می‌تواند دوربین گوشی را نیز با این قلم کنترل کند. مثلا هنگامی که در حال عکاسی سلفی هستید می‌تواند نقش شاتر را برای شما بازی کند و یا با تکان دادن آن روبروی گوشی در برنامه دوربین، بین حالت‌های مختلف عکاسی جابجا شوید.

بیشتر بخوانید: قابلیت جدید و جذاب گلکسی نوت ۱۰ را در گلکسی نوت‌های قدیمی‌تر تجربه کنید!

دوربین

پیکسل 4

برای اولین بار شاهد استفاده از دو دوربین در یک محصول ساخت گوگل هستیم. دوربین اصلی و یک دوربین تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی ۲ برابری! نوت ۱۰ اما سه دوربین دارد که به علاوه دوربین‌های گوگل، یک دوربین فوق عریض نیز در آن تعبیه شده است.

اما تعداد دوربین گویای همه چیز نیست! کیفیت دوربین‌ها زمانی مشخص می‌شود که نمونه تصاویر آن‌ها را در نور شب و یا بزرگ‌نمایی ببینیم که خب به نظر می‌رسد پیکسل ۴ کمی برتری داشته باشد. برای مثال یک سری قابلیت از قبیل دوال اکسپوژر (نوردهی دوگانه) و حالت عکاسی نجومی نیز در پیکسل ۴ وجود دارد که عکاسی با آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

به زودی مقایسه دوربین این گوشی‌ها نیز منتشر خواهد شد و لذا در مطلبی جداگانه با نمونه تصاویر ثبت شده به مقایسه دوربین این دو گوشی می‌پردازیم. اما لازم به ذکر است دوربین پیکسل ۴ در تست‌های صورت گرفته در وب‌سایت dxomark توانسته امتیاز ناامید کننده ۱۱۲ را کسب کند و در جایگاه نهم قرار گیرد. این در حالی است که میت ۳۰ پرو، نوت ۱۰ پلاس ۵G و نوت ۱۰ پلاس به ترتیب با امتیاز‌های ۱۲۱، ۱۱۷ و ۱۱۷ در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: مقایسه دوربین گوشی‌های میت ۳۰ پرو، آیفون ۱۱ پرو و گلکسی نوت ۱۰ پلاس

باتری و حافظه داخلی

از نظر باتری و حافظه داخلی می‌توان بدون شک برنده را نوت ۱۰ دانست. در حالی که همه شرکت‌ها به فکر استفاده از یک باتری قدرتمند و افزایش حافظه داخلی پرچم‌داران خود هستند،‌ گوگل گوشی پیکسل ۴ را در دو مدل ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی در اختیار کاربران قرار داده است.

نوت ۱۰ اما از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد و به همین دلیل سامسونگ درگاه کارت حافظه را از آن حذف کرده. موردی که در نوت ۱۰ توجیح دارد، اما نه در پیکسل ۴ با ظرفیت تنها ۶۴ گیگابایت!

از این‌ها گذشته، خبر بد برای علاقه‌مندان به پیکسل ۴ این است که گوگل عمر باتری آن را در مقایسه با پیکسل ۳ کمی کاهش داده و از ۲۹۱۵ با ۲۸۰۰ رسانده است. این در حالی است که نوت ۱۰ از یک باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

سیستم‌عامل

پیکسل 4

یکی از محدود دلایل برتری پیکسل ۴ به نسبت نوت ۱۰ که کاربردی و بسیار مهم نیز هست، به سیستم‌عامل این دو بر می‌گردد. پیکسل ۴ ساخت شرکتی است که خود طراح سیستم‌عامل اندروید است. بنابراین از لحاظ دریافت بروزرسانی‌ها و پشتیبانی‌های متعدد طی مدت زمان بیشتر، پیکسل ۴ بر نوت ۱۰ برتری دارد. بنابراین جای تعجبی هم ندارد چندین ماه هم بعد از بروزرسانی گوشی‌های گوگل، سامسونگ آن بروزرسانی‌ها را برای گوشی‌های خود عرضه کند. همچنین یک سری قابلیت خاص این سیستم‌عامل نیز ابتدا برای پیکسل‌ها در دسترس قرار می‌گیرد و بعدا برای گوشی‌های دیگر نیز عرضه می‌شود.

مشخصات کلی پیکسل ۴ و گلکسی نوت ۱۰ روی کاغذ

نمایشگر

سایز نمایشگر ۵.۷ اینچ ۶.۳ اینچ
وضوح تصویر +Full-HD ۱.۰۸۰ × ۲.۲۸۰ پیکسل
تراکم پیکسلی ۴۴۴ پیکسل بر هر اینچ ۴۰۱ پیکسل بر هر اینچ
فناوری نمایشگر اولد داینامیک امولد

دوربین

دوربین اصلی ۱۲.۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
دوربین دوم ۱۶ مگاپیکسل تله‌فوتو ۱۶ مگاپیکسل فوق عریض
دوربین سوم ندارد ۱۲ مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی ۸ مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری ۴K ۱۰ مگاپیکسل با قابلیت فیلم‌برداری ۴K

طراحی

ابعاد ۸.۲ × ۱۴۷.۱ × ۶۸.۸ میلی‌متر ۷.۹ × ۷۱.۸ × ۱۵۱ میلی‌متر
وزن ۱۶۲ گرم ۱۶۸ گرم
مقاومت آب و گرد و غبار، دارای گواهی‌نامه IP 68 آب و گرد و غبار، دارای گواهی‌نامه IP 68
سیستم امنیتی تشخیص چهره سه‌ بعدی تشخیص چهره دو بعدی، حسگر اثر انگشت

سخت‌افزار و سیستم‌عامل

پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ اسنپدراگون ۸۵۵
تعداد هسته ۸ هسته با لیتوگرافی ۷ نانومتری ۸ هسته با لیتوگرافی ۷ نانومتری
گرافیک آدرنو ۶۴۰ آدرنو ۶۴۰
رم ۶ گیگابایت LPDDR4 ۸ گیگابایت LPDDR4
حافظه داخلی ۶۴ / ۱۲۸ گیگابایت ۲۵۶ گیگابایت
سیستم‌عامل اندروید ۱۰ اندروید ۹

باتری

ظرفیت ۲۸۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۳۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت

قیمت

قیمت ۸۰۰ دلار برای مدل ۶۴ گیگابایتی و ۸۹۹ دلار برای مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۸۹۹ دلار برای مدل ۲۵۶ گیگابایتی

نظر شما در رابطه با این گوشی‌ها چیست؟

منبع: cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. Avatar سهیل

    عزیزم گوشیهای پیکسل رو گوگل طراحی میکنه نه اپل

  2. Avatar فرشید

    این مقاله بیشتر تبلیغی بود برای پیکسل
    جالبه که برای مقایسه نمایشگرها فقط یک پارامتر(رفرش ریت) در نظر گرفته شده و در نهایت نتیجه گرفته شده گوگل برنده است!
    واقعیت اینه که رفرش ریت نسبت به خیلی از آیتم های دیگه در کیفیت نمایشگرها چندان مهم نیست.
    واقعا قابلیت تشخیص حرکت دست به یه گوشی برتری میده؟ برای مقایسه دو گوشی موارد خیلی مهم تری وجود داره
    یه زمانی همه گوشی های باحال نوکیا بود یا سونی اریکسون. یه وقتایی شرکت های دیگه ای هم بودن که مدلهای جذابی ارائه میکردند مثل موتورولا یا اچ تی سی (قدیمی ترها بهتر یادشونه) ولی یادم نیست هیچ وقت سامسونگ گوشی داده یاشه که طراحیش خاص باشه تا S6 edge
    انصافاً از اس سیکس ادج به بعد سامسونگ عالی عمل کرده. اچ تی سی هنوز هم اسپیکرها رو جلوی گوشی طراحی میکنه! سونی همچنان نمیفهمه گوشی باید باریک و بدون لبه باشه! ال جی کماکان کتلت میسازه 🙂 اپل بالاخره افتخار داد و از خیر دکمه هوم گذشت و… ولی سامسونگ اصول رو درک کرد. اولین شرکتی بود که با استفاده از نمایشگرهای خمیده لبه ها رو حذف کرد. همیشه تقارن رو توی طراحی رعایت کرده. چیدمان دوربین چشم نوازه و…
    حالا این گوشی رو ببین. گوگل شاهکار کرده 🙂 از نظر ظاهری توی ۴ سال پیش مونده. بدنه پلاستیک. لبه های زشت. ناچ احمقانه. عدم تقارن لبه های بالا و پایین و از همه جالب تر اوج طراحی و سلیقه رو میشه توی طراحی پشت گوشی و لنزها دید :))
    به چی افتخار میکنن؟ خام بودن سیستم عامل. اینکه گرافیک زیبا روش نیست و همه چیز ساده ولی سریع اجرا میشه و اینکه قول میدیم زود به زود آپدیت بشه.
    دیدن همچین طرحای مفتضحانه ای باعث میشه قدر شرکت هایی مثل سامسونگ، هواوی، وان پلاس و… بیشتر بدونیم.
    تصور کنید این شرکت ها نبودن. الان درک ما از عالی بودن همین گوشی ضمخت و زشت گوگل و فهممون از اوج طراحی و لاکچری بودن گوشی بدترکیب آیفون ۱۱ بود با اون دوربین هاش که منو یاد زیگیل و جوش های سر سیاه میندازه. و تازه سالها یاید صبر میکردیم تا ببینیم بالاخره آیفون کی خودشو یه تکون میده و کمی ناچ های آیفون رو کوچیک تر میکنه.
    باور کنید چند سال پیش معلوم بود نوکیا با اصرار به حماقت داره خودکشی میکنه. بعد نوبت موتورولا، سونی و اچ تی سی بود که خودشنو زدن به خواب نفهمیدن و حالا اپل و شرکت هایی مثل گوگل همین راه رو طی میکنن.
    بدون تعصب الان سامسونگ و بعضی شرکت های چینی مثل هواوی، وان پلاس و شیائومی خیلی خوب دارن عمل میکنند. به خصوص وان پلاس با حذف ناچ که واقعاً اعصاب خرد کن بود.

    1. Avatar سعید

      دقیقا
      در اصل پیکسل ۴ یه میانرده با دوربین پرچمداره…

  3. Avatar مانی

    تعصب روی یک برند خارجی یا تیم خارجی یا هر چیز دیگر که برای آدم و ارزشهایش منفعتی نداشته باشه کار اشتباه و ابلهانه ایه

  4. Avatar مانی

    من نه طرفدار سامسونگم نه اپل و نه هیچ برند خارجی دیگه و آرزو دارم روزی یه گوشی با کیفیت ایرانی تولید بشه که دیگه پولمونو تو جیب کره ای ها و آمریکایی ها و چینی ها نریزیم
    هیچ برند خارجی رو هم که نمونه نسبتاً خوب داخلی داره نمیخرم اما چون گوشی ایرانی خوب نداریم دیگه چاره ای نیست و باید خارجی گرفت
    بین این دو گوشی هم من که خیلی حرفه ای نیستم فقط در یه مورد میتونم نظر بدم اونم ظاهرشونه که مطمئنا نوت ۱۰ ظاهر بسیار بهتری داره یه تیکه بودن صفحه نمایش و چیدمان دوربین‌اش خیلی جالب تر از پیکسل ۴ هست به نظر من
    این طرح مربعی برا دوربینا که اپل و گوگل استفاده کردن زیاد جالب نیست

  5. Avatar حامد

    گوشی های اپل هم روی کاغذ از سامسونگ ضعیف ترن.ولی عملکردشون اصلا قابل مقایسه نیست. به نظر من گوگل پیکسل ۴ خیلی بهتر از نوت ۱۰ میخاد عمل کنه و احتمالا سیستم عامل به روش های خاصی برای پیکسل بهینه شده تا باتری زیادی لازم نشه.وئگرنه مهندسای اپل احمق نیستن ی همچین باتری ضعیفی رو استفاده کنن که..

    1. Avatar حامد

      مهندسای گوگل*

    2. Avatar Amirhossein

      شما آنتی سامسونگی یا داری جدی صحبت می کنی؟ شایدم اپلی هستی اومدی سر بزنی، به هر حال کم پیش میاد که کسی پرچم دار از هر برندی داشته باشه و ناراضی باشه یا عملکرد ضعیفی تجربه کنه البته به استثنای بعضی برند ها یا دقیق تر مدل های هله هوله، این که از یه برند بدمون بیاد یه چیزه و این که به هدف تخریب یک برند به اون حمله کنیم چیز دیگه من اگر از بنز بدم میاد نمی گم بنز بده آئودی بهتر می گم آئودی دوست دارم بنز هم… خیلی دوست دارم، چیه فکر کردی می گم دوست ندارم معلومه که جفتشونم دوست دارم ولی این موضوع در مورد سایپا و ایرانخودرو یه کم متفاوته می گم از سایپا متنفر ترم از ایرانخودرو هم متنفر تر و براشون آرزوی دگردیسی می کنم، متعصب با چماقی در دست نباشیم، بنابراین من یه نوت ۱۰ پلاس می خوام، نقطه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه