چرا بعضی غذاها باعث بروز میگرن می‌شوند؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
میگرن

افرادی که از میگرن رنج می‌برند اغلب می‌گویند خوردن بعضی غذاها سردردهایی را در آنها ایجاد می‌کند. اما یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که شاید غذا به تنهایی این ناراحتی را ایجاد نکند، بلکه باکتری‌های درون دهان هم شاید نقشی در این موضوع داشته باشند.

این تحقیق نشان می‌دهد که در دهان افراد مبتلا به میگرن در مقایسه با دیگران، باکتری‌های بیشتری پرورش می‌یابد. این باکتری‌ها می‌توانند موادی شیمیایی به نام نیترات را تغییر دهند.

بعضی از غذاهایی که میگرن ایجاد می‌کنند، محتوی نیترات هستند. این غذاها شامل گوشت‌ها، سبزیجات سبز برگ‌دار و همچنین برخی داروهای خاص می‌شود.

محققان حدس می‌زنند اگر میزان باکتری‌هایی که نیترات را تغییر می‌دهند، در دهان زیاد باشد، می‌تواند در بعضی افراد منجر به سردرد شود. این باکتری‌ها نیترات را به نیتریک اکسید تبدیل می‌کنند. نیتریک اکسید یک ماده شیمیایی است که در سردرد تاثیر دارد.

محققان در مقاله پژوهشی‌شان نوشته‌اند: «باکتری موجود در حفره دهان می‌تواند میزان نیتریک اکسید را افزایش دهد. این ماده هم به نوبه‌ی خود در ایجاد میگرن نقش دارد.»

با این حال، این پژوهش صرفا رابطه‌ای بین این باکتری‌ها و میگرن نشان داده و نمی‌تواند ثابت کند که باکتری‌ها میگرن ایجاد می‌کنند. نویسندگان این مقاله گفتند آنها امیدوارند که پژوهش آنها زمینه را برای تحقیقات بیشتر درباره باکتری‌های مربوط به میگرن فراهم کند.

«آنتونیو گنزالز»، از نویسندگان این مقاله می‌گوید اگر حدس می‌زنید که نیترات باعث بروز میگرن می‌شود، بهتر است که از غذاهای حاوی نیترات دوری کنید.

منبع: Live Science

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar سمیرا

    من فقط شب قبلش چون فشارم پایین بود نمک زیادی زدم به ماست موسیر خوردم ولی واقعا میخواستم بمیرم از سر درد

  2. Avatar سمیرا

    سر دردی داشتید که جرات نکنید سرتون رو لمس کنید؟و احساس کنید تمام رگهای سرتون داره پاره میشه و چشماتون اصلا نور رو نپذیره ؟این چه سر دردیه؟واقعا وحشتناک بود خدایا هیچ وقت دیگه این سر درد سرم نیاد و هیچ کسی. من شیاف دیکلوفناک ۱۰۰ رو استفاده کردم و ژلوفن و ناپروکسن خوردم و پاهام رو به دیوار بالا گذاشتم خدارو شکر خوابم برد و بعد ۳ ساعت خیلی خیلی بهتر شدم الان سردرد عادی رو دارم ولی اون حالت تمام شد

  3. Avatar سروش

    من حدود ۴ ۵ بار تو این دو سال اخیر سردرد میگرنی گرفتم جالب بوده که تو همه دفعه ها من قبلش سیر خوردم

  4. Avatar سعادت

    من هم چند سالیه سردرد میگرنی دارم ولی خیلی کم پیش میاد. مثلا سه ماه یه بار. مهمترین عاملی که متوجهش شدم کم خوابی و خستگی هست. توت سیاه هم دو بار باعث سر دردم شد.

  5. Avatar علی شهبازی

    تخم مرغ- پنیر -موز -جو -سبزی خوردن

  6. Avatar احمد

    من خودم ماهی و یا بعضی کنسرو ها و گاهی اوقات ماکارونی که میخورم سردردم شروع میشه
    شما هم بگید با چه چیز هایی سردردتون شروع میشه

    1. Avatar S

      گردو، سس سفید، کاکائو، تخمه آفتابگردان…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه