چرا صبح وقتی از خواب بیدار می‌شویم احساس خستگی می‌کنیم؟

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
کوفتگی

زیست‌شناسانی از بریتانیا شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ساعت زیستی ما باعث می‌شود هنگام صبح بیش از هر زمان دیگری در طول روز احساس کوفتگی کنیم.

این بدین معنی است که کوفتگی بدن ما صرفا از چند ساعت ساکن بودن ناشی نمی‌شود، بلکه نتیجه واکنش زیستی به ورم کردن است.

محققان دانشگاه منچستر برای بررسی این پدیده با تزریق کلاژن در مفاصل موش‌ها در آنها آرتروز ایجاد کردند. سپس آنها مشاهده کردند که مفاصل مبتلا به آرتروز چگونه در طول روز دچار ورم می‌شدند. آنها پی بردند که ساعات مختلف روز تاثیرات متفاوتی روی بدن موش گذاشت.

در طول شب موش‌ها خیلی کم دچار تورم شدند و علایم تورم کاهش یافت. اما وقتی محققان چراغ‌ها را روشن کردند تا روز روشن را شبیه‌سازی کنند، متوجه شدند که پنجه‌های آترورزی موش‌ها به شدت ورم کرد.

این تیم می‌گوید افزایش و کاهش میزان تورم از سلول خاصی درون مفصل موش‌ها به نام سلول FLS ناشی می شود. این سلول‌ها مثل ساعت بدن خودمان بر مبنای یک چرخه ۲۴ ساعت فعالیت می‌کنند. این سلول‌ها با تولید پروتئین‌های خاصی میزان تورم و در نتیجه درد را در مفاصل تعیین می‌کنند.

محققان آزمایششان را یک بار دیگر برای موش‌های بدون آرتروز انجام دادند. آنها سلول FLS این موش‌ها را کمی تغییر داده و پروتئین‌های ساعتی را که چرخه شب و روز را کنترل می‌کنند، حذف کردند. نتیجه این شد که سلول‌ها بدون مکانیسم ساعت در طول روز کلا متورم باقی ماندند.

این تیم سپس به موش‌های دارویی دادند که همان پروتئین‌های ضد ورم را ایجاد کرد. این پروتئین‌ها علایم تورم را کاهش دادند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تورم حاصل مجموعه‌ای از سیستم‌های زیستی پیچیده است که برای ایجاد یک چرخه روزانه با هم هماهنگ هستند.

هنگام شب تورم کاهش می‌یابد، هر چند که این تیم علتش را توضیح داد، و در طول روز به تدریج بیشتر می‌شود. برای اینکه علت چنین ساز و کاری را بفهمیم باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

در این میان، این یافته‌ها می‌توانند توضیح دهند که چرا هنگام صبح این‌قدر احساس کوفتگی می‌کنیم. بدن‌های ما به تدریج ورم می‌کند و باعث می‌شود که ما بدن‌مان را کش و قوس دهیم. خبر خوب این است که شب وقتی می‌خوابیم، بدن مان به طور طبیعی این تورم را کاهش می‌دهد و در نتیجه ما می‌توانیم بهتر استراحت کنیم.

 منبع: Science Alert

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar mohamma:D

    «در این میان، این یافته‌ها می‌توانند توضیح دهند که چرا هنگام صبح این‌قدر احساس کوفتگی می‌کنیم. بدن‌های ما به تدریج ورم می‌کند و باعث می‌شود که ما بدن‌مان را کش و قوس دهیم. خبر خوب این است که شب وقتی می‌خوابیم، بدن مان به طور طبیعی این تورم را کاهش می‌دهد و در نتیجه ما می‌توانیم بهتر استراحت کنیم»
    خب الان چی شد دقیقا. صبح بدنمان درد میگیره چون ورم داره و ما کش و قوسش می دیدم ولی خبر خوب اینه که بدن ما موقع خواب تورم ر و کاهش میده؟
    الان علت درد و کوفتگی تو صبح تورم هست یا کاهش تورم؟!
    بعد قبلش گفتید تو روز متورم میشه. خب تو روز درد میگیره میری شب میخابی باید خوبی بشه. چرا صبح درد میکنه. چون متورم میشه و خبر خوب اینکه شب تورم کاهش پیدا میکنه؟؟
    یعنی شب روز تورم میکنه. شب هم تورم می کنه. با این تفاوت که ی خبر خوب وجود داره و اون کاهش تورم در شب هست.؟!!!
    اگر هم شب تورم کاهش پیدا می کنه چرا درد میکنه پس؟!! آخر چی شد ؟!!!!
    خیلی خیلی خیلی و به شدت ناشیانه ترجمه می کنید.

  2. Avatar ادمین

    آقا دروغ چرا! من که گیج شدم؟!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه