چرا هنوز گوشی‌ها از پورت مایکرو USB استفاده می‌کنند؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
چرا هنوز گوشی‌ها از پورت مایکرو USB استفاده می‌کنند

زمانی که اپل تصمیم گرفت همه‌ی پورت‌های مک‌بوک جدید (از جمله پورت شارژ) را حذف کند و فقط یک پورت USB-C جای آن‌ها بگذارد، بلوایی در فضای مجازی ایجاد شد که اپل این بار از حدش فراتر رفته است. اپل می‌گفت که آینده از آن USB-C است. کاربران هم می‌گفتند: «بله، ولی ما به بیش از یک پورت نیاز داریم». و این‌گونه بود که کاربران اپل ناچار به استفاده از انواع و اقسام دانگل‌ها شدند. باوجود عملکرد افراطی اپل در این زمینه، حق با این شرکت بود؛ پورت USB-C، پورت آینده است. هرروزه به تعداد محصولاتی که از این پورت استفاده می‌کنند، افزوده می­شود و دیگر مثل سابق از پورت مایکرو USB استفاده نمی‌کنیم. ما حالا در موقعیتی هستیم که پورت‌های مایکرو USB کمی قدیمی هم به نظر می‌رسند؛ دلیل آن‌هم به برتری آشکار پورت USB-C برمی‌گردد که هم ازلحاظ سرعت انتقال داده بهتر است، هم سریع‌تر شارژ را منتقل می‌کند، سازگارپذیری گسترده‌ای دارد و به لطف طراحی متقارنش، استفاده از آن راحت‌تر است.

با توجه به همه‌ی مزایایی که ذکر شد، چرا هنوز بسیاری از شرکت‌های سازنده این تغییرات را انجام نمی‌دهند و ما را مجبور می‌کنند که برای شارژ و انتقال داده از روش‌های قدیمی استفاده کنیم؟ این را هم در نظر داشته باشید که هر گوشی هوشمند حداقل باید چند سالی کار کند. به‌طور مثال گوشی نوکیا ۵ که چندی پیش معرفی شد، از پورت مایکرو USB استفاده می‌کند و تا دو سه سال دیگر، صاحبان این گوشی احتمالا برای پیدا کردن کابل مناسب با مشکل مواجه می‌شوند.

در ادامه، سه دلیلی را مطرح می‌کنیم که چرا شرکت‌های سازنده از این پورت قدیمی دل نمی‌کنند:

دلیل اول: آشنایی بیشتر با مایکرو USB

بسیاری از مردم هنوز از قابلیت‌های USB-C خبر ندارند و نمی‌دانند که این پورت دیر یا زود بازار را قبضه خواهد کرد. بیشتر وسایل الکترونیکی هم که از USB-C استفاده می‌کنند، آن‌چنان فراگیر نشده‌اند که عموم مردم را با این پورت آشنا کنند. اغلب مردم هرسال گوشی‌شان را ارتقا نمی‌دهند و اگر هم بخواهند چنین کاری را انجام دهند، معمولا جدیدترین مدل را نمی‌خرند. مردم عادی پول‌هایشان را صرف خرید کالاهای دیگری مثل لباس می‌کنند و فقط این خوره‌های تکنولوژی هستند که دار و ندارشان را برای خرید جدیدترین محصولات تکنولوژی خرج می‌کنند.

چرا هنوز گوشی‌ها از پورت مایکرو USB استفاده می‌کنند

به همین خاطر، پورت USB-C به‌اندازه‌ای که خوره‌های تکنولوژی فکر می‌کنند، همه‌گیر نشده و در حقیقت، نوع پورت برای عموم مردم اهمیتی ندارد. کاربران عادی ترجیح می‌دهند از پورتی استفاده کنند که با آن آشنا هستند و از قبل تعدادی شارژر متناسب با آن دارند. به همین خاطر، معمولا انگیزه‌ای برای تعبیه‌ی پورت USB-C در موبایل‌های میان‌رده وجود ندارد.

دلیل دوم: سازگاری بیشتر با مایکرو USB

یک دلیل دیگر برای عدم استفاده از پورت‌های USB-C این است که سازندگان گمان می‌کنند بازار هنوز آمادگی لازم برای چنین کاری را ندارد. البته این نکته حقیقت دارد که بیشتر ارتباط بین گجت‌ها و کامپیوتر از طریق پورت USB استاندارد صورت می‌گیرد و اگر قرار باشد که به‌طور گسترده از USB-C استفاده شود، به رابط‌هایی نیاز پیدا می‌کنیم و می‌دانیم که کاربران چندان دل خوشی از رابط‌ها ندارند.

چرا هنوز گوشی‌ها از پورت مایکرو USB استفاده می‌کنند

همین رویکرد کج دار و مریز باعث شده که بسیاری از کاربران ترجیح دهند که فعلا از گجت‌هایی استفاده کنند که از تکنولوژی‌های قدیمی‌تر پشتیبانی می‌کند و در همین حین، شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل مجبورند که وظیفه‌ی سنگین جا انداختن این تکنولوژی جدید را بر عهده بگیرند. به خاطر وجود کاربران زیاد پورت‌های قدیمی‌تر، شرکت‌هایی که محصولاتشان از پورت USB-C استفاده می‌کند، مجبورند در بسته‌بندی محصولشان، رابطی قرار دهند تا چنین مشتری‌هایی را راضی نگه دارند. مایکروسافت سرفیس پرو ۴ که اخیرا عرضه شد، فاقد پورت USB-C است؛ خود مایکروسافت ادعا می‌کند این تصمیم بعد از نظرسنجی گسترده در بین کاربرانش گرفته شده است. البته معلوم نیست مایکروسافت واقعا چنین نظرسنجی گسترده‌ای انجام داده یا این که کلا علاقه‌ای به تغییر نداشته است.

به‌طور کلی وضعیت پیچیده‌ای ایجاد شده، زیرا وسایل جانبی زمانی به سمت استفاده از پورت USB-C می‌روند که همه‌ی گوشی‌ها و گجت‌ها به این سمت بروند و برعکس. اما خوشبختانه حالا به مرحله‌ای رسیدیم که این تغییر اتفاق خواهد افتاد؛ بحث فقط بر سر زمان آن است.

دلیل سوم: برنامه‌هایی که از آن‌ها خبر نداریم

گاهی هم سازندگان، دلایل خودشان را برای عدم استفاده از پورت‌های جدید دارند. به طور مثال، سامسونگ اعلام کرد که دلیل این شرکت برای عدم استفاده از پورت USB-C در گوشی گلکسی اس ۷ این بود که به تازگی هدست Gear VR را عرضه کرده بودند و نمی‌خواستند بین این دو محصول ناسازگاری پیش بیاید.

چرا هنوز گوشی‌ها از پورت مایکرو USB استفاده می‌کنند

طراحی و عرضه‌ی گوشی‌ها ناگهانی اتفاق نمی‌افتد. هرکدام مشمول برنامه‌ی بلند مدت شرکت سازنده هستند که سال‌ها برایش برنامه‌ریزی شده است. بعضی از برنامه‌ها آن‌قدر جلو رفته‌اند که یک‌شبه نمی‌توان تغییراتی را در آن‌ها به وجود آورد. به همین خاطر، شرکت‌های سازنده نمی‌توانند طرح‌های چندین‌ساله‌شان را فقط به خاطر تغییر یک پورت دور بریزند.

باوجود تمام حرف‌هایی که زده شد، خوشبختانه گوشی‌های زیادی، حتی در بین موارد ارزان‌قیمت، در بازار وجود دارد که از پورت USB-C استفاده می‌کنند. در نهایت این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم که آیا وقتش رسیده که از این پورت جدید استفاده کنیم یا این که همچنان از پورت‌های سنتی بهره ببریم.

منبع: Android Authority

تولد دوسالگی دیجی‌کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar کاوه روشن نژاد

    دلیل اصلی از دست دادن بازار تولید کابل و سوکت شارژ و کلا لوازم جانبی هستش نه اینا که شما گفتی گوشی های که از کابل تایپ c استفاده میکنن هم سوکت شارز دیرتزر از کار می افته هم اینکه مصرف کننده اگه هواسش نباشه کابل رو بر عکس بزنه هیچ اتفاق خاصی پیش نمیاد و این یعنی رکود بازار تولید لوازم مصرفی

  2. Avatar محمد

    مایکرو usb یا میکرو usb؟؟

  3. Avatar مهدی باقری

    عالی بود

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه