چرا وجود سنسور پایش نوار قلب در اپل واچ مهم است؟

۲۲ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

اپل واچ سری ۴ شب گذشته معرفی شد و یکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در این نسل از ساعت‌های هوشمند اپل، استفاده از الکتروکاردیوگرام در بخش سنسور ضربان قلب بوده است. این ویژگی توانسته از وزارت دارو و غذا ایالات متحده آمریکا یا همان FDA هم مجوز دریافت کند که این یعنی این ویژگی عملا می‌تواند به صورت رسمی برای موارد پزشکی استفاده شود. چنین چیزی اپل واچ را به دستگاهی فراتر از یک ساعت برای ثبت فعالیت‌های ورزشی تبدیل می‌کند.

اپل واچ نسل سری ۴ علاوه بر این ویژگی کاربردی، اولین تغییر در طراحی را نسبت به سه نسل قبلی تجربه می‌کند. درواقع نسل کنونی این ساعت هم اکنون هم می‌تواند ضربان قلب کاربر را بسنجد و برای چنین کاری از LED سبز رنگ استفاده می‌کند. بازتاب این نور از سطح پوست و برگشت آن به سمت سنسور‌های ضربان قلب، ضربان و تغییر حجم در خون را شناسایی می‌کند و نتیجه به صورت یک عدد که ضربان قلب را بیان می‌کند، نمایش داده می‌شود.

این متد راحت است اما در عین حال به صورت مستقیم میزان ضربان قلب را نشان نمی‌دهد. درواقع تحقیقات نشان داده مچ دست محل خوبی برای پایش ضربان قلب نیست چرا که بافت‌ها و لایه‌های زیادی در این بخش وجود دارد و در نهایت نتیجه خیلی دقیق نخواهد بود.

الکتروکاردیوگرام یا به اختصار EKG، روش بسیار بهتری است و خیلی وقت بود که در شایعات داشتیم که اپل در حال توسعه سخت‌افزار مناسب برای EKG است. اگرچه این ویژگی برای اولین بار به اپل واچ به صورت رسمی اضافه شده است اما سال گذشته شرکت AliveCor با ساخت بند KardiaBand که به تایید FDA هم رسیده بود، توانست این ویژگی را به اپل واچ بیاورد. اما خب کمتر کسی درباره این وسیله جانبی چیزی شنیده و احتمالا شما هم برای اولین بار اسم محصول و شرکت سازنده آن را خواندید!

در اپل واچ سری ۴ کاربر باید انگشت خود را روی پیچ دیجیتالی یا Digital Crown بگذارد. سپس ساعت جریانی را از دو دست شما به سمت قفسه سینه فرستاده و سیگنال‌های الکتریکی از قلب را به صورت مستقیم دریافت می‌کند و به این ترتیب، نتیجه بسیار دقیق‌تر از اندازه گیری ضربان قلب بر اساس نبض خواهد بود. این پروسه حدود ۳۰ ثانیه زمان می‌برد و کاربر ریتم ضربان قلب خود را به صورت کلاس‌بندی شده مشاهده می‌کند. یعنی اگر ضربان قلب کاربر نرمال باشد، با پیام ریتم «سینوسی» مواجه می‌شود و اگر ریتم ضربان قلب ناموزون باشد، پیام‌هایی مثل atrial fibrillation یا فیبریلیاسیون دهلیزی دریافت می‌کند. همچنین این اطلاعات در اپلیکیشن Health هم ذخیره خواهد شد و بعدا می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.

EKG ویژگی واقعا کاربردی و فوق العاده‌ای برای اپل واچ و حتی اپل به عنوان یک شرکت فعال در زمینه سلامتی، به حساب می‌آید. اپل واچ حالا می‌تواند به صورت دقیق‌تر بیماری‌های مربوط به قلب را پیش‌بینی کرده و تشخیص دهد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، بیماری‌های قلبی بیشترین عامل مرگ و میر در دنیا به حساب می‌آید. بنابراین طبیعی است که شرکت‌های تکنولوژی بخواهند در رابطه با چنین موضوعی تکنولوژی‌های جدید توسعه دهند که در حال حاضر اپل ثابت کرده که در این زمینه پیشتاز است.

ماه نوامبر سال گذشته نیز اپل رسما اعلام کرد که با محققین دانشگاه استندفورد همکاری خواهد کرد تا پروژه‌ای به نام Apple Heart Study را آغاز کنند و روی بیماری‌های مربوط به قلب، تحقیق کنند. این اقدام اپل یکی از بهترین کارهای این شرکت در زمینه سلامتی به حساب می‌آید و امیدواریم دیگر شرکت‌ها نیز اقدام به اضافه کردن سنسورهای EKG به ساعت‌های خود کنند.

منبع: TheVerge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه