چرا گروه‌های تروریستی تویوتا هایلوکس دوست دارند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه

اعضای گروه تروریستی داعش، هر از چند گاهی برای نمایش تجهیزات و نفرات خود در خیابان‌های مناطق تحت کنترل خود رژه می‌روند. تاکنون تصاویر گوناگونی از این رژه‌ها در خیابان‌های برخی شهرهای عراق و سوریه در رسانه‌ها منتشر شده است. اما یکی از نکاتی که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند، تعداد زیاد خودروهای نوی تویوتایی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. پرسشی که شاید برای شما هم مطرح شود این است که چرا آن‌ها فقط از خودروهای تویوتا استفاده می‌کنند؟  به خصوص خودرویی مثل تویوتا هایلوکس را به وفور می‌توان در میان آن‌ها مشاهده کرد. خودروهایی که گاهی در قسمت بار آن موشک‌انداز می‌گذارند و گاهی یک مسلسل سنگین. بهتر است برای فهمیدن این راز، نیم نگاهی به استقامت این خودروی افسانه‌ای ژاپنی بیندازیم.

خودرویی ویژه ماموریت های دشوار

با وجود اینکه بسیاری از گروه‌های تروریستی و تبهکار برای حمل‌و‌نقل زمینی از وانت‌های تویوتا استفاده می‌کنند، اما این وسیله نقلیه فقط محدود به این گروه‌ها نمی‌شود و نیروهای مسلح بسیاری از کشورهای دنیا نیز از آن برای انتقال نیرو، تجهیزات و انجام ماموریت‌های گوناگون بهره می‌برند. شرکت تویوتا از سال ۱۹۶۸ به این سو مدل‌های گوناگونی از وانت‌های موسوم به «هایلوکس» (Hilux) را تولید و روانه بازار کرده است. این خودروها به خاطر سرعت بالا، قدرت مانور زیاد و نیز توانایی حمل مقدار قابل توجهی بار زبانزد هستند. چند سال پیش بود که یکی از برنامه‌های پرطرفدار تلویزیونی در انگلستان با نام «تخته گاز» (The Top Gear) که به بررسی توانمندی خودروهای مختلف می‌پردازد، به سراغ هایلوکس رفت و رقابتی دیدنی برای اثبات قابلیت‌های این خودرو ترتیب داد.

تویوتا هایلوکس ۲۰۱۵

تویوتا هایلوکس ۲۰۱۵

هایلوکس تویوتا؛ یک سخت جان واقعی!

در یکی از قسمت‌های برنامه «تخته گاز» در سال ۲۰۰۳، تماشاچیان برنامه شاهد آزمایشات دشوار و عجیبی بودند که بر روی یک هایلوکس قدیمی به انجام رسید. مجریان این برنامه ابتدا یک وانت هایلوکس دست دوم خریدند. این وانت دیزلی تا لحظه خرید بیش از ۳۰۵ هزار کیلومتر را پیموده بود. در نخستین گام در آزمودن میزان مقاومت این خودرو، راننده ابتدا آن را بر روی یک پلکان طولانی رو به پایین راند و سپس با بی دقتی، بدنه آن را بارها با نبش تیز چندین دیوار آجری زد و بعد از آن هم با سرعت به سمت یک درخت رفت و خودرو را به شدت به درخت کوباند. در پایان، هایلوکس هیچ آسیب قابل توجهی ندید.

toyota4

غرق شدن در آب دریا

در گام بعدی وانت هایلوکس در هنگام جزر دریا (حالتی که سطح آب دریا پایین بود) در نقطه‌ای پارک کرد و در همان حال رها کرد. چند ساعت بعد که هنگام شروع مد شده بود، آب دریا به تدریج بالا آمد و خودرو به طور کامل در زیر آب قرار گرفت. چندین ساعت بعد از پس از اینکه یک بار دیگر آب دریا پایین رفت، مجری این برنامه خودرو را در حالی که تا نیمه در شن فرو رفته بود پیدا کرد. پس از اینکه هایلوکس توسط خودرویی سنگین از میان شن‌ها بیرون کشیده شد، آب شور وارد شده به سیلندرها و نیز شن وارد شده به بخش‌های مختلف آن خالی شدند. سپس یک مکانیک برای آزمایش خودرو و انجام برخی تعمیرات جزئی به سراغ آن رفت. ناگفته نماند مکانیک فقط حق استفاده از ابزارهای ساده مثل چکش و آچار را داشت و حق نداشت که قطعات خودرو را تعویض کند. پس از گذشت حدود ۴۰ دقیقه، همگی در کمال تعجب دیدند که وانت هایلوکس پس از پشت سر گذاشتن این همه مصائب باز هم همچنان به خوبی راه می‌رفت!

چند مرحله دشوار دیگر

اما این پایان مسیر آزمودن کارایی و مقاومت این خودرو نبود. در مرحله بعدی، راننده خودرو را با سرعت به درون کلبه‌ای چوبی راند. در این مرحله هیچ آسیبی به وانت هایلوکس وارد نشد. پس از آن یک کاروان (کانکس ویژه‌ای که در هنگام سفر به خودرو متصل می‌شود) از ارتفاع چند متری روی آن انداخته شد و این بار هم آسیبی به این مدل خودروی تویوتا وارد نشد. سپس یک گوی تخریب (یک توپ فولادی بسیار سنگین که برای تخریب ساختمان‌های بتونی به کار می‌رود) بارها به شدت با آن برخورد کرد. اما این برخوردها هیچ آسیبی به موتور خودرو نرساند و فقط سبب شد قسمت بار هایلوکس اندکی به داخل برود. ظاهرا هایلوکس سخت‌جان‌تر از چیزی بود که تصور می‌شد. به همین دلیل مجریان برنامه این بار تصمیم گرفتند آن را به آتش بکشند. در قسمت‌های مختلف خودرو مقداری سوخت ریخته شد و به این ترتیب خودرو تا مدتی در آتش سوخت. اما پس از پایان آتش باز هم موتور هایلوکس روشن می‌شد و این خودرو می‌توانست مسیر پیش رو را به خوبی طی کند!

سقوط از ارتفاع

مجریان برنامه که از میزان مقاومت هایلوکس شگفت زده شده بودند، این بار آزمایشی عجیب و غریب ترتیب دادند. آنها خودرو را بر روی سقف ساختمانی به ارتفاع ۷۳ متر که قرار بود تخریب شود قرار دادند. وقتی مهندسان تخریب، پایه این ساختمان با وزن تقریبی ۱۲ هزار تن را منفجر کردند و این سازه به کلی پایین آمد، هایلوکس در ابری از گرد و غبار به وجود آمده ناپدید شد. سقوط از ارتفاع و وارد شدن بخشی از آوار بر روی هایلوکس سبب شده بود که فشار زیادی به خودرو وارد شد و شکل ظاهری آن به کلی تغییر یابد. یک بار دیگر خودرو با استفاده از یک بولدوزر از زیر آوار خارج شد. یک مکانیک دوباره به سراغ آن رفت و با استفاده از ابزارهای ساده بخش‌هایی از آن را تعمیر کرد. این بار نیز از هیچ قطعه یدکی استفاده نکرد. اما نتیجه شاید برای بسیاری از کسانی که در آنجا حضور داشتند باورنکردنی بود. یک بار دیگر همگان دیدند که موتور هایلوکس روشن شد و راننده توانست آن را به حرکت درآورد!

می‌توانید فیلم اوراق کردن تویوتا هایلوکس و سپس راه‌اندازی دوباره‌ی آن در برنامه‌ی تخت گاز را در قسمت زیر ببینید:

عبور از قطب شمال

در یکی دیگر از قسمت‌های همین برنامه‌ تلویزیونی که در سال ۲۰۰۷ پخش شد، رقابتی هیجان‌انگیز بین وانت هایلوکس و یک سورتمه متصل به چندین سگ قطبی برای حرکت به سمت قطب شمال به انجام رسید. با توجه به پوشیده بودن مناطق نزدیک به قطب و نیز اوضاع بسیار نامساعد جوی، استفاده از وسایل نقلیه موتوری برای ماموریت‌های مختلف مرسوم نیست و در عوض از سورتمه‌هایی که توسط سگ‌های قطبی کشیده می‌شود برای حمل نفرات و بار استفاده می شود.  اما آیا ممکن بود این خودرو بتواند در شرایط بسیار بد آب و هوایی قطب و از میان انبوهی از یخ و برف جان سالم به در برد؟

toyota5

در این برنامه، یک شرکت ایسلندی با نام «آرکتیک تراکس» (Arctic Trucks) تغییراتی در وانت هایلوکس تویوتا ایجاد کرد تا بتواند برای حرکت به سمت قطب شمال آماده باشد. در تیم دوم یک راننده یا سورتمه‌ای که توسط سگ‌های قطبی کشیده می شد حضور داشت. هر تیمی که زودتر به نقطه مشخص شده در قطب شمال می‌رسید برنده نهایی بود. اینجا بود که هایلوکس تویوتا شگفتی‌ساز شد و توانست زودتر از سورتمه متصل به سگ‌های قطبی، که ابزاری مرسوم و به مراتب کارآمدتر از خودروهای معمولی برای حرکت در سرزمین های بسیار سرد است، به نقطه مشخص شده برسد. هایلوکس حتی می‌تواند سریع‌تر از شیوه رایج برای حرکت در قطب شمال یعنی استفاده از سورتمه متصل به سگ‌های قطبی در این مسیر دشوار حرکت کند.

نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این است که تویوتا هایلوکس به دلیل مقاومت و استحکام بی‌نظیر در برابر شرایط سخت، تعمیر و نگهداری آسان، قیمت به نسبت پایین و البته دسترسی آسان به بازار خرید، خودروی محبوب گروه‌های تروریستی مختلف است.

منبع: Business Insider

دیدگاه شما

۲۵ دیدگاه
  1. Avatar آریا

    سلام من اسمم آریا هست و خیلی ماشینباز و شوتی هستم من ۱۰ سالمه اهل سبزوار بابام کارمنده اما تویوتا زیاد دوست داره منم عاشق تویوتام ما یک هایلوکس ۱۶۰۰ CC مدل ۱۹۸۳ میلادی و ۱۳۶۲ ایران خریدیم یک بار موقعی که بنایی میکردیم یک آهن ۲۲ خریدیم ۲ تن وزنش بود و قدش ۱۲ متر گذاشتیم عقبش این موشک زده بود بالا ماشین جلوش رفته بود بالا عقبش خوابیده بود ولی ۱۰۰ تا سرعت میرفت دهنم وا مونده بود اما بابام ۳۰ تا بیشتر نمی رفت می گفت ماشین زور میاد بهش دم سازنده کارخانه تویوتا گرم و خدا رحمتش کنه چون سال ۱۹۳۶ مرده

  2. Avatar علی

    تویوتا هایلوکس نهایتا میتونه ۲۵۰ کیلو بار بزنه ولی وانت نیسان میتونه تا ۵ تن بار بزنه و عملا یه کامیونت هست.

  3. Avatar مشورت

    تویوتا بهترین ماشین دنیاست وهیچ چیزی ماشینی مثل تویوتا نمیشه

    1. Avatar جواد

      آقا بیاید تویوتا رو با پراید وانت در بندازیم ببینیم کدوم میبره معلومه پراید وانت!!!????????????

  4. Avatar بهنام

    جان سخت !!!

  5. Avatar ماهان

    من همینجا امادگی خودم رو رسما برای همکار ی با دیجی دی زمینه موتورسیکلت و خودرو اعلام میکنم برای ارسال رزومه خودم میرم توی سایت بگردم جایی رو پیدا کنم و به مخاطب های دیجی این قول رو میدم با حضور کنار گروه دیجی بهترین ها رو با دیجی ارایه بدیم ??
    برام دعا کنید تو مصاحبه قبول بشم ! ?
    قول میدم از تویوتا و با تویوتا سواران هم مطلب بنویسم ! البته نه داعشیهاشون ?

  6. Avatar احمد افکانه

    های لوکس مرگ ندارهwaoooo

  7. Avatar سیدرضا

    آقا تولید ملی بخرید ! پراید وانت هایلوکس رو تو ده ثانیه شکست میده !!! البته از نگاه مزخرف بودنش میگم متوجه هستین که !
    وانت جدید ایران خودرو هم که ماشالا دست پراید وانت رو از پشت بسته ! حالا خارج از این بحث ها واقعا تویوتا عالی کار میکنه و برند های کمی میتونن باهاش رقابت کنن ، دمش گرم ، ای کاش یکم خودروسازی ایرانی یاد بگیرن که به قول معروف: زهی خیال باطل ………

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه