چهارشنبه ۱۹ اسفند خورشید کامل می‌گیرد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چهارشنبه مردم اندونزی و جنوب شرق آسیا می‌توانند شاهد یک خورشید گرفتگی کامل باشند. البته خورشید گرفتگی از ساعت ۲۳:۱۹ به وقت جهانی در سه شنبه ۸ مارس شروع می‌شود و چهارشنبه ۹ مارس در ساعت ۰۱:۵۹ به اوج می‌رسد. خورشید گرفتگی کامل به مدت ۴ دقیقه و ۹ ثانیه طول می‌کشد و در ایران هم قابل مشاهده نیست.

خورشید گرفتگی (کسوف) فردا، تنها کسوف کامل سال ۲۰۱۶ است. کسوف کامل قبلی، پارسال در همین ماه رخ داد. این بار درحالی ماه از جلوی خورشید رد می‌شود که سایه‌ی آن از جنوب شرق آسیا و مشخصا اندونزی می‌گذرد. پس از آن هم به طور کامل وارد اقیانوس آرام می‌شود. خورشید گرفتگی کامل در ساعت ۱:۵۹ به وقت جهانی (۱۰:۰۱ به وقت تهران) رخ می‌دهد و  فقط ۴ دقیقه و ۹ ثانیه طول می‌کشد. این خورشید گرفتگی را به صورت کلی می‌توان از اندونزی و مناطقی از آن مثل سوماترا، برونئو و سولاوسی دید. مناطق اطراف در پهنه‌ی خیلی گسترده می‌توانند خورشید گرفتگی را به صورت جزیی ببینند.

خورشید گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از بین زمین و خورشید رد می‌شود و سایه‌ی آن بر قسمت‌هایی از زمین می‌افتد. کسانی که در سایه قرار دارند می‌توانند شاهد رد شدن ماه از جلوی خورشید باشند. انیمیشن مربوط به خورشید گرفتگی روز سه‌شنبه و چهارشنبه به زمان جهانی را از قسمت زیر ببینید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه