چهار جا که گرندتور از تاپ‌گیر تقلید کرده است

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

گرندتور یا همان توربزرگ که به تازگی توسط سرویس اختصاصی آمازون پرایم به نمایش درآمده، دارای ویژگی‌های جالبی است. به رغم این‌که اخبار زیادی پیش از نمایش گرند تور شنیده شد که حکایت از ترس آمازون از شکایت بی‌بی‌سی در صورت عدم احترام به کپی رایت تاپ‌گیر داشت، اما در همان قسمت ابتدایی تور بزرگ، شاهد اتفاقات عجیبی بودیم. برنامه‌ای که شباهت زیادی با تخت‌گاز قدیم دارد؛ گویا بیننده‌ی تخت‌گاز با همان کادر سابق اما با تغییراتی در ساختار آن هستید! تغییراتی که در نحوه فیلم‌برداری، کارگردانی و تدوین برنامه رخ داده است و هنوز عده‌ای از بینندگان گرندتور به دلیل ذهنیت قبلی، در قسمت اول برنامه انس کامل را با آن نگرفته‌اند. برای حل این مشکل، نیاز به زمان است تا علاقمندان به ساختار جدید عادت کنند. به‌ دلیل حفظ حقوق کپی‌رایت برنامه‌ی تاپ‌گیر، سازندگان گرندتور با ایجاد تغییراتی همان سبک همیشگی تخت‌گاز را تنها با طرق مختلف در پیش گرفته‌اند. پس از استقبال شما علاقمندان خودرو به اخبار متنوع دیجی‌کالامگ از برنامه‌ی گرندتور، تصمیم گرفتیم به چهار ویژگی این برنامه که از ساختار تا‌پ‌گیر الهام گرفته شده است، نگاهی داشته باشیم. پس با ما همراه باشید.

استودیو

اگر خاطرتان باشد، پیش از پخش برنامه اعلام کردیم که دیگر شاهد اجرای برنامه در یک استودیو اختصاصی نیستیم. تاپ‌گیر در سالنی که تعداد زیادی از تماشاچیان به دور جایگاه مجریان ایستاده‌اند، برگزار می‌شود. بی‌بی‌سی ادعای مالکیت استودیو در یک مکان ساکن و اختصاصی را برای خود دارد، حال آمازون با هوشمندی تمام در یک مکان متفاوت، در دل طبیعت و در چادر فضایی نظیر یک استودیو را شبیه سازی کرده است که تماشا‌چیان روی صندلی‌ها می‌نشینند و نظاره‌گر اجرای این سه مجری حرفه‌ای هستند. چه زیبا آمازون صورت مسئله‌ی کپی رایت را پاک کرد و توانست الگوی اصلی را تنها در اجرای متفاوت، پیاده‌سازی کند!

1

پیست مسابقه

درحالی‌که پیست اختصاصی تاپ‌گیر با یک ساختار استاندارد و معمول طراحی شده است، در قسمت اول گرندتور از پیستی با عنوان «خطرناک‌ترین پیست دنیا» رونمایی شد. مسیری که انواع و اقسام خطرها را در پیش دارد و در صورت بی‌احتیاطی راننده، نتایج ناگواری می‌تواند به دنبال داشته باشد. شکل مسیر پیست نیز از شکل ویروس ابولا گرفته شده است که خود، سندی بر تایید ادعای خطرناک بودن پیست آزمایش است! طول هر دو مسیر پیست حدود ۲.۸ کیلومتر است.

2

تست درایور

در تاپ‌گیر شخصی به نام استیگ (Stig) مسئولیت تست خودروهای موردنظر را برعهده دارد. استیگ در حقیقت یک راننده‌ حرفه‌ای و باتجربه‌‌ی مسابقات رالی است که در لباسی‌ سفید به همراه کلاه ایمنی و به عنوان کاراکتر مرموز در برنامه حاضر می‌شود. این بار در گرند تور نیز شاهد همین اتفاق هستیم ولی دیگر به استایل استیگ احتیاجی نیست چراکه مایک اسکینر (Mike Skinner) به عنوان راننده موردنظر و با شخصیت معلوم خود در برنامه حاضر می‌شود! آزمایش خودروها جزو بخش حیاتی و غیرقابل حذف برنامه است، حال این راننده‌ی حرفه‌ای ۶۰ ساله، نقش استیگ را به عنوان «راننده آمریکایی» ایفا می‌کند.

3

جدول زمان‌بندی

در تاپ‌گیر همواره میهمانان ویژه‌ که عمدتا خواننده یا بازیگر بودند، در پیست با یک خودروی مخصوص حاضر می‌شدند و زمان خود را ثبت می‌کردند. پس از آن در استودیوی برنامه حاضر می‌شدند و جرمی کلارکسون زمان آن‌ها را روی کاغذی که یادداشت شده بود، به برد ویژه‌ای می‌چسباند. حال در گرندتور شاهد همین اتفاق تنها در صفحه‌ی نمایشگر هستیم. گویا تنها فرقی که در عمل کرده، ساختار قدیمی تبدیل به دنیای دیجیتال شده است!

4

مسلما آمازون و بی‌بی‌سی، هر دو سازمان‌های بسیار قدرتمندی هستند. با از دست رفتن محبوبیت برنامه‌ی تاپ‌گیر، ریزش مخاطبین، افت کیفیت در تولید محصول، ترک کادر حرفه‌ای پشت صحنه و مجری قدیم و جدید نظیر کریس ایوانز، احتمالا بی‌بی‌سی چیز دیگری برای از دست دادن نداشته باشد! این در حالی است که آمازون به تازگی با اختصاص دادن بودجه‌ی سنگین برای برنامه‌ی گرند تور خود، راه جدید و پر پیچ و خمی را آغاز کرده است. با دیدن نشانه‌هایی از دور زدن حق کپی‌رایت تاپ‌گیر، شاید بی‌بی‌سی برای دفاع از حقوق خود اقداماتی انجام دهد. این اقدامات ممکن است درنهایت به ضرر بی‌بی‌سی تمام می‌شود چون بیش از پیش مورد بی‌مهری علاقمندان خودرو و حامیان کلارکسون، می و هموند قرار می‌گیرد. به‌ هرحال تجربه نشان داده است که هیچ چیز در دنیا قابل پیش‌بینی نیست و انتظار هر اتفاقی را می‌توان داشت.

شما در مورد پیگیری بی‌بی‌سی از حقوق کپی رایت تاپ‌گیر چه فکری می‌کنید؟ آیا ممکن است به زودی شنونده‌ی اخبار جنجالی از ناحیه‌ی بی‌بی‌سی و آمازون باشیم؟

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. رادین

    اقا یه سری از اینارو قبلن خودشون درست کرده بودن مثه همون جدوله یا تست درایور یا استودیو

  2. مسعود رضایی

    تاپ گیر بدون کلارکسون هموند و می دیگه برنامه بشو نیست

  3. Navid

    مایک اسکسنر عالیه! خیلی باحاله !

  4. محمد

    فقط گرند تور

    1. محمد

      فقط جرنی و استیگ

  5. پرهام

    داداش گرند تور همون تاپ گیر است فقط اسم اش و اسپانسر اش عوض شده
    کلمه تقلید دیگه واسه همچین برنامه ای معنی نداره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه