۱۱ وسیله‌ای که باید هر چند وقت یک‌بار تعویض کرد!

۲۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که هر وسیله‌ای که در خانه وجود دارد، عمر مشخصی دارند و بعد از این مدت کارایی خود را از دست می‌دهند و باید با مدلی جدیدتر جابه‌جا شوند. برخی از وسایل بهداشتی و شخصی را باید با توجه به میزان استفاده و نیاز به بهداشت بیشتر، در مدت زمان مشخصی تعویض کرد. برای مثال مسواک که می‌تواند بستر خوبی برای رشد باکتری‌ها باشد، اگر در زمان مناسب با مسواک جدید جایگزین نشود، می‌تواند باعث بروز مشکلات دهانی شود. پس بهتر است با اطلاع از زمان بهینه استفاده از هر وسیله، برای خرید مدل نو اقدام کنید.

۱. دتکتور و آلارم دود و آتش و باتری‌ها

دزدگیر خانه

برای تعویض این آلارم به صورت کامل بهتر است به دستورالعمل سازنده و تولید کننده این محصول مراجعه کنید. هر ماه این آلارم را تست کنید و باتری‌ها را سالی دو بار تعویض کنید.

۲. مسواک

تعویض مسواک

شرکت تولید محصولات دهان و دندان اورال-بی پیشنهاد می‌کند مسواک خود را هر سه ماه تعویض کنید. اگر متوجه شدید دندانه و موهای روی سطح مسواک فرسوده شده و از هم باز شده‌اند، لازم است قبل از رسیدن به موعد مقرر آن را عوض کنید. حتی گفته می‌شود بعد از بیماری هم مسواک خود را عوض کنید تا از تولید و منتشر شدن میکروب‌ها روی مسواک‌های کناری هم جلوگیری شود.

۳. لوازم آرایشی

تقریباً روی بسته همه لوازم آرایشی نوشته‌ای وجود دارد که مدت زمان مجاز برای استفاده این وسیله آرایشی را نشان می‌دهد و این زمان اغلب از زمانی شروع می‌شود که بسته‌بندی محصول باز شود. اغلب محصولات پودری و سایه‌های چشم ۱۲-۱۵ ماه ماندگاری دارند و در برخی مدل‌ها به ۳۰ ماه می‌رسد ولی محصولات مایعی مانند ریمل و خط چشم عمر کوتاه‌تری دارند. همیشه بعد از بهبود تب‌خال یا گل‌مژه، لوازم آرایش خود را عوض کنید.

۴. برس‌های آرایشی

خرید لوازم آرایشی

برس‌های آرایشی تقریباً هر روز مورد استفاده قرار می‌گیرند کمتر شسته می‌شوند و به ندرت تعویض می‌گردند! اگر متوجه شدید موهای برس باز شده‌اند و حالت کهنگی پیدا کرده‌اند، یا حتی به یاد ندارید آخرین باری که برس جدید خریدید، چه زمانی بوده است، همین حالا آنها را دور بریزید.

۵. کرم ضد آفتاب

بله، کرم ضد آفتاب هم تاریخ انقضا دارد. برای نتیجه بهتر، هر فصل کرم ضد آفتاب جدید بخرید و حتی اگر تیوپ کرم نصفه خالی شده است هم در این کار تردید نکنید. کرم ضد آفتابی که منقضی شده باشد تأثیرگذاری خود و محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش را از دست می‌دهد.

۶. برس مو

گفته می‌شود بهتر است برس موی خود را یک سال تا دو سال یک‌بار تعویض کنید. ولی بهترین معیار سنجش برای تعویض آن، پارگی و ساییدگی برس مو است. برس‌های گرد که معمولاً در زمان خشک کردن موها و برای حالت دادن آنها استفاده می‌شوند، معمولاً عمر کوتاه‌تری دارند. در برس‌هایی که موهای آنها از جنس پلاستیک ساخته شده است، زمانی که مشاهده می‌کنید دانه‌های گرد هر کدام از این موهای سفت  از جای خود در آمده‌اند، برس را دور بیندازید.

۷. تیغ اصلاح

خرید تیغ اصلاح

بسیاری از افراد بعد از مدتی که از تیغ اصلاح خود استفاده می‌کنند، برای اینکه بتوانند کارایی موردنظر را دریافت کنند، در زمان استفاده فشار بیشتری به آن وارد می‌کنند. و تنها زمانی که زنگ می‌زند و حالت دندانه‌ای و خطرناک پیدا می‌کنند، تیغ اصلاح را دور می‌اندازند. به گفته متخصصین آرایشی و بهداشتی، مدل‌های چند تیغه را بعد از ۳ تا ۴ بار استفاده باید تعویض کنید. می‌توانید از مدل‌های دسته ثابتی استفاده کنید که فقط سری تیغ آنها قابل تعویض هستند.

۸. ورقه‌های روی طبقات کابینت

رو کابینتی

تا به حال به ورقه‌های روی طبقات کابینت که زیر ظروفتان قرار دارند، نگاهی انداخته‌اید؟ بعد از مدتی رنگ آنها تغییر می‌کند، پاره پاره می‌شوند و گرد و غبار و آلودگی سطحشان را می‌پوشاند. در این شرایط ورقه‌ها را بیرون بکشید و آنها را دور بیندازید تا با انواع تازه‌تر جابه‌جا شوند.

۹. بالشت‌ها

در طول شب ساعت‌ها روی بالشت خود غلت می‌زنید، سر خود را می‌چسبانید، عرق می‌کنید و صورت و موهایتان را روی آن می‌مالید. درست مثل تشک، بالشت هم بستر خوبی برای گرد و غبار و جانوران ریز است. بهتر است بالشت‌های خود را دو تا سه سال یک‌بار تعویض کنید و اگر هر شب مورد استفاده قرار می‌گیرند، این زمان را به سالی یک‌بار تغییر دهید.

۱۰. اسکاچ ظرف‌شویی

اسکاچ ظرفشویی

اسکاچ ظرف‌شویی یکی از بزرگ‌ترین نقاط منزل برای جذب میکروب است، به دلیل رطوبت درز و منافذ ریز سطح اسکاچ، این وسیله پاک کننده را به محیطی برای رشد و زندگی میکروب‌ها تبدیل می‌کند که به راحتی هم ضدعفونی نمی‌شود. با مرطوب کردن اسکاچ و قرار دادن آن به مدت ۲ دقیقه درون ماکروفر، می‌توان اسکاچ را ضدعفونی کرد. به یاد داشته باشید که حداقل سه هفته یک‌بار اسکاچ خود را تعویض کنید.

۱۱. تخته برش آشپزخانه

تخته برش

درست مانند اسکاچ، تخته برش هم منبع خوبی برای زندگی و رشد باکتری‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه بسیاری از مردم حتی برای سال‌ها برای تعویض آن اقدام نمی‌کنند. آنچه در مورد تمیزی و بهداشت تخته‌های برش اهمیت دارد، اطلاع از زمان تعویضشان است. هر زمان که شیارهای عمیقی روی سطح تخته به چشم بخورد، زمان آن فرار رسیده است. این شیارها بستر خوبی برای رشد و نمو میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه