چگونه باتری‌های نو و قدیمی را تشخیص دهیم؟

۱۷ مرداد ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دستگاه‌های امروزی بیشتر از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ استفاده می‌کنند، اما هنوز هم می‌توانیم در اطراف‌مان دستگاه‌هایی را پیدا کنیم که نیاز به باطری‌های AA معمولی دارند. از ریموت کنترل‌ها گرفته تا ماشین حساب‌ها یا حتی دسته‌های بازی، هنوز هم ما را مجبور می‌کنند تا هر چند وقت یک بار برای‌شان باتری تهیه کنیم.

میزان پرش باتری‌های معمولی پس از افتادن، خالی یا پر بودن آن‌ها را مشخص می‌کند

پس احتمالا در کشوی‌تان می‌توانید باطری‌های مختلفی پیدا کنید. برخی از آن‌ها تمام شده‌اند، برخی دیگر قدیمی هستند و برخی هم ممکن است به‌خوبی کار کنند. با این حال، تشخیص این موضوع که آیا از آن‌ها می‌توان هنوز هم استفاده کرد یا نه کار ساده‌ای نیست. اما محققان امروز راه جدیدی را برای آزمایش باتری‌ها نشان دادند.

v3f50

تیم محققین دانشگاه «پرینستون» ثابت کرده‌اند که میزان پرش یک باتری، میزان شارژ داخل‌اش را نشان می‌دهد. به این صورت که باتری‌های خالی، با رها شدن از فاصله‌ای روی زمین می‌پرند، در صورتی که باتری‌های پر، سر جای‌شان می‌ایستند.

باتری‌ها با خالی شدن، دچار تغییراتی فیزیکی و شیمیایی می‌شوند. یک طرف باطری، حاوی عنصر زینک به صورت یک ژل است. این زینک به مرور زمان که از باتری استفاده می‌شود، اکسید شده و تغییر حالت می‌ًهد. این اکسیداسیون، باعث می‌شود تا ژل زینک تبدیل به “پل”هایی کوچک و زیاد شود و مثل یک فنر عمل کند. در نتیجه باتری حالتی پرشی پیدا می‌کند.

2767F2B500000578-0-image-m-6_1428594545454

با این حال اگر باتری‌های‌تان می‌پرند، آن‌ها را به دور نیاندازید. آزمایش‌ها نشان داده است که میزان پرش باتری‌ها، زمانی به اوج خود می‌رسد که باتری تنها ۵۰ درصد مصرف شده باشد. با اینکه تولید اکسید زینک بیشتر شده، اما از این میزان به بعد، مقدار پرش کاهش می‌یابد.

محققان می‌گویند که از پریدن یا نپریدن باتری‌ها فقط برای فهمیدن این موضوع که آیا استفاده شده‌اند بهره گیرید، چون اطلاعات دقیق‌تری از آن نمی‌توان گرفت.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه