کامپیوتر جدید کوانتومی؛ ۶۰۰ برابر سریع‌تر

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

تنها یک شرکت در دنیا کامپیوترهای کوانتومی تولید می‌کند. شرکت کانادایی D-Wave Systems برای ناسا و گوگل کامپیوترهایی کوانتومی می‌سازد، اما هنوز هم مدارکی درست و درمان مبنی بر سریع‌تر بودن کامپیوترهای کوانتومی در مقایسه با کامپیوترهای معمولی وجود ندارد.

شرکت D-Wave تنها شرکتی است که در دنیا کامپیوتر کوانتومی می‌فروشد. جدیدترین کامپیوتر این شرکت، طبق گفته‌های خودشان تا ۶۰۰ برابر از کامپیوترهای معمولی سریع‌تر است.

شرکت D-Wave اخیرا از کامپیوتر جدیدی به اسم D-Wave 2X رونمایی و ادعا کرده است که این کامپیوتر کوانتومی، از رایانه‌های شخصی معمولی ۱۵ برابر سریع‌تر است.

ایده‌ی اصلی پشت کامپیوترهای کوانتومی، از فیزیک کوانتم گرفته شده است. ساختار اصلی این کامپیوترها به‌جای اینکه «بیت» باشد، «کیوبیت» است. کیوبیت‌ها با زبان باینری تفاوت زیادی دارند. هر کیوبیت، می‌تواند هم‌زمان هم صفر باشد و هم یک. قرار است این ساختار کوانتومی، جستجو در داده‌های کامپیوتری را سریع‌تر کند.

کامپیوترهای کوانتومی شرکت D-Wave هم رفتاری کوانتومی از خود نشان می‌دهند، اما نمایان نیست که آیا این رفتار موجب افزایش سرعت کامپیوترها می‌شود یا نه.

Computer_Quantum

کامپیوتر D-Wave 2X سومین کامپیوتر این شرکت است. این دستگاه ۱۰۰ کیوبیت دارد که دقیقا دو برابر مدل قبلی است. سرعت و صدای تولید شده‌ی این کامپیوتر هم نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت کرده است.

شرکت D-Wave کامپیوتر جدیدش را با استفاده از نرم‌افزاری محساباتی، در مقابل یک رایانه‌ی شخصی معمولی آزمایش کرده است. در آزمایش‌های انجام شده، کامپیوتر کوانتومی این شرکت توانسته است ۸ تا ۶۰۰ برابر زمان محاسبه‌ای سریع‌تر از یک کامپیوتر داشته باشد.

محاسباتی که برای آزمایش کامپیوتر D-Wave 2X و مقایسه‌ی آن با کامپیوترهای معمولی استفاده می‌شود، پاسخ‌هایی دقیق ندارند. کامپیوترها باید دقیق‌ترین و بهترین جوابی که می‌توانند را ارایه دهند. سوال‌ها برای مثال این‌گونه است: “تیم متفاوتی از بازی‌کن‌های فوتبال وجود دارد که هر کدام توانایی‌های خاص خود را دارند و روند بازی کردن‌شان هم با هر کدام از بازی‌کن‌های تیم فرق می‌کند. کامپیوتر باید با بررسی تمام جوانب، بهترین حالت از نحوه‌ی قرار دادن بازی‌کنان در تیم را ارایه دهد.”

پیدا کردن بهترین پاسخ در چنین سوالاتی، بسیار سخت‌تر از پیدا کردن یک جواب «خوب» است. کامپیوترهای D-Wave می‌توانند جواب «خوب» را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا کنند، اما پیدا کردن پاسخ مطلق برای آن‌ها زمان‌گیر است.

در حال حاضر شرکت D-Wave مشغول آزمایش کامپیوترهای‌شان در مقابل پردازنده‌های گرافیکی است و در آینده‌ای نزدیک، نتایج این آزمایش‌ها را هم منتشر خواهد کرد.

منبع: New Scientist

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه