قدیمی‌ترین فسیل یک موجود زنده با قدمت ۳٫۶ میلیارد سال کشف شد

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
فسیل

زمین‌شاسان استرالیایی ساختارهای خیلی عجیب و به شدت قدیمی در گرین‌لند پیدا کرده‌اند. این توده‌های فسیل شده توسط میکروب‌هایی ساخته شده که به ۳.۶ میلیارد سال قبل بازمی‌گردند. این یعنی حیات روی زمین زود شروع شد، تقریبا کمی بعد از تشکیل زمین در ۴.۵ میلیارد سال پیش.

این ساختارها در سال ۲۰۱۲ در منطقه‌ی دوردستی از گرین‌لند به نام «ایسوا» کشف شدند. محققان متوجه شکل‌های عجیبی شدند که قبلا برف آنها را پوشانده بود و بلافاصله فهمیدند که آنها نشان‌دهنده یک ویژگی منحصر به فرد هستند.

این گروه ترکبیات عجیب را در آزمایشگاه آنالیز کرد. نتیجه آنالیز نشان داد که ساختارهای ۵ سانتی‌متری مخروطی شکل در سنگ‌ها منشا میکروبی داشتند. دانشمندان به همین شکل از تاریخ تشکیل این ترکیبات مطمئن شدند.

اگر این یافته‌ها تایید شوند، به این معنی است که این فسیل‌های تازه کشف شده قدیمی‌ترین فسیل‌های روی زمین هستند. قبلا هم در غرب استرالیا فسیل‌هایی پیدا شده بود که به ۳.۴ میلیارد سال قبل بازمی‌گشتند. تاکنون، آن فسیل‌ها به عنوان قدیمی‌ترین فسیل‌های زمین شناخته شده بودند. فسیل‌های گرین‌لند همچنین نشان می‌دهند که حیات روی زمین خیلی زود پس از تشکیل سیاره‌مان شکل گرفت. آن زمان، زمین هنوز خیلی داغ بود و سیارک‌ها آن را بمباران می‌کردند. این می‌تواند تعابیری برای حیات ورای سیاره خودمان و منظومه شمسی داشته باشد.

منبع: The Verge

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه