کشف یک قمر کوچک جدید که در مداری به دور زمین می‌چرخد

۹ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
قمر کوچک

اخترشناسان به تازگی جرم کوچکی را در اطراف زمین کشف کرده‌اند که در مداری به دور زمین می‌گردد. سنگی فضایی که به نوعی یک قمر کوچک برای زمین است که مدتی مهمان مدار سیاره زمین خواهد بود.

در شرایط عادی به جز هزاران ماهواره، صدها هزار زباله فضایی و تنها یک قمر طبیعی، یعنی ماه، چیزی در اطراف سیاره زمین وجود ندارد. اکنون اما به نظر مهمانی وارد مدار سیاره ما شده است.

چنین اجرامی که به قمر کوچک یا Minimoon معروف هستند به طور موقت در دام گرانش زمین می‌افتند. این سنگ‌های آسمانی پس از ورود به مدار زمین چند ماه تا چند سال را در حوالی سیاره ما سپری می‌کنند و در نهایت و بر اثر برهم‌کنش‌های گرانشی از مدار زمین خارج شده و یا در جو زمین می‌سوزند.

تفاوت چنین اجرامی با دیگر سنگ‌های فضایی که از نزدیکی زمین عبور می‌کنند مدار آن‌ها است. سیارک‌های زیادی در طول سال از نزدیکی زمین گذر می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها نه به دور زمین، بلکه در مداری به دور خورشید می‌گردند و تنها در مسیر خود از نزدیکی زمین عبور می‌کنند. قمرهای کوچک اما برای مدتی در مداری به دور زمین قرار می‌گیرند و به دور آن می‌چرخند.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که در هر زمان حداقل یک قمر کوچک در حال چرخش به دور زمین است. اما کشف این اجرام کار آسانی نیست. بیشتر این سنگ‌های فضایی اندازه بسیار کوچک و درخشندگی اندکی دارند. تا کنون تنها کشف یک قمر کوچک تایید شده است. این سنگ فضایی که ۲۰۰۶RH120 نام گرفت در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ به مدت ۱۸ ماه در مداری به دور زمین قرار داشت. اندازه این سیارک چیزی در حدود ۰/۹ متر بود و در نهایت نیز مدار زمین را ترک کرد.

به تازگی نیز اخترشناسان با کمک تلسکوپ نقشه‌بردار آسمان کاتالینا موفق به کشف یک نمونه جدید از این اجرام شده‌اند. این سنگ فضایی قطری بین ۱/۹ تا ۳/۵ متر دارد. مدل‌های مداری نشان می‌دهند که این جرم که ۲۰۲۰CD3 نام دارد حدود سه سال پیش در دام گرانش سیاره زمین افتاده و احتمالا در ماه آوریل امسال مدار زمین را ترک خواهد کرد. این سنگ فضایی پس از ترک مدار زمین مسیر معمول حرکت خود به دور خورشید را ادامه خواهد داد.

تا کنون چند رصدخانه موفق به ثبت ۲۰۲۰CD3 شده‌اند، اما کماکان برای تایید کامل این کشف باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام شود.

در سال‌های پیش رو و با افتتاح رصدخانه‌های جدید و تلسکوپ‌هایی که به طور مداوم از آسمان نقشه‌برداری می‌کنند احتمالا اخبار بیشتری از کشف چنین اجرامی را خواهیم شنید.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از یک سنگ فضایی که در نزدیکی زمین قرار دارد.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه