حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر همچنان کیفیت بالایی ندارد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

سامسونگ مدتی قبل از مدل‌های مختلف گلکسی اس ۱۰ رونمایی کرد و اگرچه روی هم رفته یک گجت فوق‌العاده محسوب می‌شود، ولی بهره‌گیری آن از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر تجربه کاربری را تا حدی تحت تأثیر قرار داده است. سامسونگ هم یکی دیگر از شرکت‌هایی است که تصمیم گرفته حسگرهای اثر انگشت سنتی را کنار بگذارد و در عوض از تکنولوژی نوینی برای این منظور استفاده کند؛ این تکنولوژی اگرچه در نگاه اول بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است، ولی همچنان کیفیت بالایی ندارد.

در حال حاضر شرکت‌ها از دو نوع حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده می‌کنند: اپتیکال و فراصوت.

اولین حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر از نوع اپتیکال بودند که از بین گوشی‌های مبتنی بر آن می‌توانیم به وان‌پلاس ۶T اشاره کنیم. این تکنولوژی، ابتدا تصویری از اثر انگشت کاربر ذخیره می‌کند و سپس برای هر بار آنلاک کردن گوشی، اثر انگشت موردنظر با تصویر ذخیره شده مقایسه می‌شود. اما سنسورهای فراصوت، از تکنولوژی پیچیده‌تری بهره می‌برند و از طریق ارسال امواج، نقشه‌ای سه‌بعدی از اثر انگشت کاربر ثبت می‌کنند. در حال حاضر، تنها گوشی هوشمندی که از حسگر فراصوت استفاده می‌کند، همین گلکسی اس ۱۰ است.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

سنسورهای فراصوت و اپتیکال زیر نمایشگر تعبیه می‌شوند و به کاربر اجازه می‌دهند که با قرار دادن انگشت خود در بخش کوچکی از نمایشگر، از این قابلیت بهره ببرند. سنسورهای فراصوت گران‌تر هستند اما از لحاظ تئوری در مقایسه با نمونه‌های اپتیکال سریع‌تر و ایمن‌تر محسوب می‌شوند.

اما تا حالا، نمونه‌های هر دو تکنولوژی که در گوشی‌های مختلف به کار گرفته شده‌اند، دارای ضعف‌های زیادی هستند. در بهترین حالت، بدترین مشکل این سنسورها سرعت پایین‌تر نسبت به حسگرهای اثر انگشت معمولی است. اما بدترین حالت این سنسورها این است که در زمینه‌ی تشخیص اثر انگشت مرتکب اشتباهات پی‌درپی شوند و در نتیجه کاربر به ناچار باید چند بار انگشت خود را بر نمایشگر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اولین گوشی‌های مجهز به ویژگی‌های خاص

در رابطه با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر گلکسی اس ۱۰ هم نتایج ضدونقیض است. طبق بررسی‌ها، گاهی اوقات به‌خوبی می‌تواند اثر انگشت را تشخیص بدهد و گاهی اوقات از پس انجام این کار برنمی‌آید. با وجود اینکه سامسونگ از بهترین تکنولوژی موجود استفاده کرده، ولی همچنان در برابر سنسورهای اثر انگشت سنتی حرف زیادی برای گفتن ندارد. اگرچه چنین مشکلی بسیار آزاردهنده است، ولی ضعف‌های حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر به همین‌جا ختم نمی‌شود.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

اگر گوشی شما مانند گلکسی اس ۱۰ از حسگر فراصوت استفاده کند، برای انتخاب محافظ نمایشگر با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد. این حسگرها با محافظ‌های پلاستیکی مشکلی ندارند ولی اگر بخواهید برای دوام بیشتر از محافظ شیشه‌ای استفاده کنید، انتخاب‌های بسیار محدودی خواهید داشت. یکی دیگر از مشکلات این حسگرها، موقعیت آن‌ها در نمایشگر است که گاهی اوقات باید حتماً به نمایشگر نگاه کنید تا بتوانید مکان موردنظر را برای قرار دادن انگشت خود پیدا کنید.

سنسورهای اثر انگشت سنتی به‌راحتی قابل تشخیص هستند زیرا در بدنه در یک بخش مشخص تعبیه شده‌اند و این یعنی بدون دقت کردن هم می‌توانید انگشت خود را بر روی آن قرار دهید. از آنجایی که حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر از چنین مزیتی بهره نمی‌برند، باید برای قرار دادن انگشت خود تا حد زیادی دقت کنید. البته با پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه‌ی افزایش وسعت این سنسور، به‌زودی این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود ولی به هر حال در حال حاضر چنین مشکلی وجود دارد.

چنین مشکلاتی برای یک تکنولوژی نوظهور کاملاً طبیعی محسوب می‌شود. اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا اصلا باید از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کنیم؟ بله، به‌خوبی می‌دانیم که با کاهش حاشیه‌های نمایشگر، دیگر نمی‌توان حسگر مذکور را در زیر نمایشگر قرار داد، ولی وقتی که کاربران با حسگر تعبیه شده در پنل پشتی مشکلی ندارند، چه لزومی دارد که این حسگر در زیر نمایشگر تعبیه شود؟

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر

همین موضوع آزاردهنده‌ترین بخش این ترند محسوب می‌شود. وقتی که یک تکنولوژی کاملاً مناسب برای اثر انگشت وجود دارد و در عین حال می‌توان بدون مشکل نسبت نمایشگر به بدنه را افزایش داد، ولی شرکت‌ها همچنان برای استفاده از این سنسورهای گران‌قیمت که تجربه کاربری بدتری را ارائه می‌دهند، اصرار دارند.

علی‌رغم تمام این مشکلات، ظاهراً حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر به این زودی‌ها ناپدید نمی‌شود. آن‌ها ظاهر جذابی دارند، گوشی‌های موردنظر را شاخص‌تر می‌کنند و به شرکت‌های سازنده اجازه می‌دهند که در تبلیغات گوشی‌های خود به این مشخصه به‌عنوان یک ویژگی پر زرق‌وبرق اشاره کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند که در سال ۲۰۱۹ همه‌گیر می‌شوند

منبع: Android Central

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Sajjad

    این نوع اپتیکال و التراسونیگ حس بهتری

    داره بعدش هم پیشرفت میکنه و بهتر میشه

    تازه الانم زیاد بد نیست

  2. مجید

    در گوشی هایی که حسگرشون پشت هست، موقعی که گوشی روی میز قرار گرفته باید گوشی رو برداری و انگشتتو بزاری اونجا. خب این از نظر من و خیلیا یه عیب آزاردهنده ست.
    تکنولوژی حسگر زیر صفحه نمایش درسته الان شاید ایرادات زیادی داشته باشه ولی بالاخره رفع میشن و مرزهای تکنولوژی رو شده حتی یک متر جابجا میکنن D:

    1. سپهر

      میتونه مثل قبل سونی حسگر کنار باشه.یا شیاومی هم تازگیا ی مدل زده که حسگر کنار گوشیه نه پشت

  3. مجید

    برخلاف ادعای این مقاله، حسگر اثر انگشت پشت گوشی بدون ایراد نیست و یه مشکل اساسی داره اونم وقتیه که موقع استفاده از رایانه گوشی رو روی یک سطح ثابت مثل میز قرار داده باشین، در اون صورت برای چک کردن یه نوتیفیکیشن یا یه کار کوچیک‌ دیگه مجبورید گوشی رو از جاش بلند کنید تا انگشت مبارک به حسگر دسترسی داشته باشه و این میتونه خیلی مواقع آزاردهنده باشه.

  4. مصطفی

    در مورد سامسونگ S5 هم همین حرف ها رو می زدن که چقدر مردم با سنسورش مشکل دارن ولی همگی از هوش پایین برخی از کاربران بود که نمی تونستن انگشتشون رو با سرعت ثابت روی سنسور حرکت بدهند

  5. یونس ذکایی

    هر کی ندونه، فکر میکنه که باید چه چیز خفنی باشه که حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار گرفته، در حالی که هیچ مزیتی نداره و صرفا جهت شو آف و خودنمایی اونجا قرار گرفته

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه