۲۱ محصول گران تاریخ اپل از ارزان‌ترین تا گران‌ترین

۲۷ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه
گران ترین محصولات تاریخ اپل

آیا می‌دانید گران‌ترین محصولات اپل تا الان کدام کحصولات بوده‌اند؟ اپل در حال حاضر آیفون‌هایی هزار دلاری به فروش می‌رساند که بخشی از استراتژی شناخته‌شده‌ی این شرکت به عنوان یک برند لوکس است. اما اپل زمانی که تازه فروش کامپیوترهایش را شروع کرده بود، به طور معمول قیمت‌های چند هزار دلاری و گاه حتی بالای ده هزار دلار روی محصولاتش می‌گذاشت.

کوپرتینویی‌ها همواره به‌خاطر قیمت‌های گزاف خود معروف بوده‌اند. از گوشی‌ها تا کامپیوترها و تبلت‌ها، دستگاه‌های اپل همیشه در بین گران‌ قیمت‌ترین‌های بازار هستند. این شهرت به قیمت بالا منجر به فراگیر شدن عبارتی در میان منتقدان این شرکت شد: «مالیات اپل!»

مفهوم نهفته در این عبارت این است که کاربران تمایل دارند پول بیشتری بدهند تا لوگوی اپل را روی محصول مورد نظر خود داشته باشند. با عرضه اپل واچ و ایرپاد با قیمت‌های قابل قبول، به ‌نظر می‌رسید این شرکت از سیاست‌های سابقش فاصله گرفته است؛ اما جدیدترین محصولات اپل، به ویژه آیفون‌های جدید، بار دیگر همان برند لوکس و تجملاتی سابق را به‌خاطر می‌آورند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ۲۱ محصول اپل که به عنوان‌ گران‌ترین تولیدات فروخته شده تاریخ این شرکت شناخته می‌شوند.

۲۱. کامپیوتر اپل III

Apple III

کامپیوتر اپل III که در سال ۱۸۹۱ معرفی شد، یک نسخه به‌روز شده از مدل موفق اپل II بود و در شعار‌های تبلیغاتی‌اش اعلام می‌شد که ظرفیت حافظه و سرعت این کامپیوتر دو برابر نسل قبلی است. اپل III به همراه مانیتور حدود ۳۸۱۵ دلار به فروش می‌رسید و تولید آن تا سال ۱۹۸۴ ادامه داشت. در طول ۴ سال، تعداد ۶۵ هزار دستگاه از این رایانه به فروش رسید.

۲۰. مکینتاش XL

Macintosh XL

مکینتاش XL در سال ۱۹۸۴ معرفی شد. به دلیل بهره‌گیری از بسیاری از فناوری‌های کامپیوتر لیزا، در ابتدا قرار بود این رایانه با نام لیزا ۲/۱۰ معرفی شود. اما زمانی که به بازار عرضه شد از آن به عنوان «اولین مکینتاش رده بالا» یاد می‌شد.

مکینتاش XL به عنوان یک به‌روز رسانی رایگان در اختیار دارندگان رایانه لیزا قرار گرفت ولی سایر مشتریان برای خرید این محصول باید ۳۹۹۵ دلار پرداخت می‌کردند.

۱۹. مکینتاش SE/30

Macintosh SE/30

SE/30 در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد و دومین نسل از رایانه‌های کامپکت مک بود که در واقع نسخه‌ای کوچکتر از Mac IIx و با قدرتی بیشتر از آن بود. این کامپیوتر با هارد درایو مخصوص حدود ۴۹۰۰ دلار قیمت داشت. تولید این محصول در اکتبر ۱۹۹۰ پایان یافت.

۱۸. نمایشگر Pro XDR

Pro-Display-XDR

نمایشگر پرو XDR که در سال جاری برای مک‌ پرو جدید عرضه شد، با ابعاد ۳۲ اینچی، رزولوشن ۳۳۸۴ × ۶۰۱۶ یا رتینا ۶K را ارائه می‌کند. این صفحه نمایش بیش از ۴۰ درصد بزرگتر از نمایشگر رتینا ۵K اپل است و این شرکت مدعی است فناوری پولاریزه جدیدش رنگ‌های دقیق‌تری را ارائه می‌کند؛ حتی زمانی که از زاویه به آن نگاه شود. این نمایشگر ۴۹۹۹ دلار قیمت دارد و برای خرید پایه آن باید ۹۹۹ دلار دیگر بپردازید.

۱۷. مکینتاش IIcx

Macintosh IIcx

این رایانه نسخه جدیدی از Mac IIx بود که در ابعادی کوچکتر معرفی شد. این کامپیوتر طراحی ماژولار داشت و در نتیجه تولید و سر هم کردن آن ساده‌تر از قبل می‌شد. جین لویی گسه، از مدیران اپل، در زمان معرفی این محصول، روی صحنه آن را به صورت زنده برای حضار سر هم کرد.

Mac IIcx در سال ۱۹۸۹ با قیمت ۵۳۶۹ دلار عرضه شد.

۱۶. مکینتاش II

مکینتاش II اولین کامپیوتر اپل با طراحی ماژولار بود و از اولین رایانه‌های ماژولاری بود که در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد. همچنین اولین مک رنگی اپل بود که قابلیت افزودن کارت گرافیک را داشت.

این دستگاه در دو مدل عرضه شد: نسخه‌ای که از دیسک‌های فلاپی استفاده می‌کرد و قیمتی معادل ۳۸۹۸ دلار داشت و نسخه مجهز به هارد دیسک ۴۰ مگابایتی که قیمت آن ۵۴۹۸ دلار بود.

۱۵. پاور بوک G3

probook-g3

پاور بوک G3 در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و با نام رمز کانگا شناخته می‌شد. موفقیت این لپ‌تاپ به تولید چند نسل از G3s انجامید که از جمله آن‌ها می‌توان به مدل‌های Wall Street و Pismo اشاره کرد. پاور بوک G3 با قیمت ۵۶۹۹ دلاری فروخته می‌شد. این‌ لپ‌تاپ تنها ۶ ماه در بازار عرضه شد و پس از آن، جای خود را به نسخه‌های قدرتمندتر داد.

۱۴. مکینتاش Quadra 700

Macintosh-Quadra-700

کوادرا ۷۰۰ اولین رایانه اپل بود که از طراحی عمودی استفاده کرد. تا پیش از این، کامپیوترهای اپل به‌گونه‌ای طراحی می‌شدند که کیس به عنوان پایه‌ای برای مانیتور، به‌صورت افقی در زیر آن قرار گیرد. این محصول در سال ۱۹۹۱ با قیمت ۵۷۰۰ دلار به فروش‌ می‌رسید.

۱۳. مک پرو ۲۰۱۹

mac-pro

جدیدترین نسخه از مک پرو اپل که در سال جاری معرفی شد، یک غول سخت افزاری به تمام معنا است که قیمت آن از ۶ هزار دلار آغاز می‌شود. پردازنده به کار رفته در مک پرو جدید، اینتل زئون است که در قدرتمندترین نسخه تا ۲۸ هسته پردازشی را پشتیبانی می‌کند و با کارت شتاب‌دهنده Afterburner اپل سازگار است. این هماهنگی امکان استریم همزمان سه ویدیو ۸K را فراهم می‌کند. این کامپیوتر که از طراحی ماژولار جدیدی بهره‌مند است، در کفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در ماه ژوئیه معرفی شد و از پاییز پیش رو در دسترس خواهد بود.

۱۲. پاور بوک ۳۴۰۰c

powerbook-3400c

پاور بوک ۳۴۰۰c در زمان عرضه در سال ۱۹۹۷ به عنوان سریعترین نوت‌ بوک معرفی شد. این رایانه ۶۵۰۰ دلاری سرعتی معادل مک‌های دسکتاپ آن زمان داشت که یک ویژگی منحصر به فرد محسوب می‌شد.

۱۱. اپل LaserWriter

laserwriter

ویژگی مهم LaserWriter این بود که امکان به اشتراک گذاری بین ۱۲ رایانه مک را ارائه می‌کرد و شاید همین قابلیت بود که می‌توانست قیمت ۷ هزار دلاری دستگاه را کمی قابل تحمل‌تر کند. LaserWriter یکی از اولین پرینترهای لیزری بود که به صورت گسترده فروش رسید و باعث انقلابی در صنعت نشر دسکتاپ شد. با وجود این که این دستگاه در سال ۱۹۸۵ معرفی شد، هنوز هم یک پرینتر گران قیمت در تاریخ چاپگرها محسوب می‌شود.

۱۰. مک پرو ۲۰۱۳

Mac-Pro-2013

با توجه به این که مک پرو ۲۰۱۹ هنوز در دسترس نیست، مدلی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد همان نسخه ۲۰۱۳ است. با وجود گذشت ۶ سال از معرفی، مک پرو هنوز هم یک رایانه قدرتمند است که برای تولید کنندگان محتوا به خصوص ویرایشگران عکس و ویدیو بسیار مناسب است. این رایانه با قیمت پایه ۲۹۹۹ دلار به فروش می‌رسد، اما قدرتمندترین نسخه آن که از پردازنده ۱۲ هسته‌ای، ۶۴ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه داخلی بهره‌مند است، ۶۹۹۹ دلار قیمت دارد.

۹. مک‌بوک پرو ۲۰۱۶

Macbook-Pro-2016

مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ یک لپ‌تاپ قدرتمند است که به خوبی از پس اجرای نرم افزارهای سنگین، مانند ویرایشگرهای ویدیو و عکس برمی‌آید. صفحه کلید این لپ‌تاپ به‌جای استفاده ار کلیدهای عملکردی، از یک نوار لمسی استفاده می‌کند که با نام Touch Bar شناخته می‌شود.

با انتخاب بزرگترین مدل مک‌بوک پرو ۲۰۱۶ که همان نسخه ۱۵ اینچی است، شما به پردازنده‌ای با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز، ۴ ترابایت حافظه داخلی، ۳۲ گیگابایت رم و گرافیک Vega 20 دسترسی خواهد داشت که البته ۷۰۴۹ دلار هزینه خواهد داشت.

۸. مکینتاش Portable

Macintosh-Portable

اپل در سپتامبر ۱۹۸۹ از اولین رایانه قابل حمل یا Portable خود رونمایی کرد. اگرچه اپل نام Portable را برای این دستگاه انتخاب کرد و مکینتاش مورد نظر به اتصال دائمی به برق نیاز نداشت، اما وزن آن ۱۶ پوند (۷.۲ کیلوگرم) بود که برای عنوان قابل حمل، بیش از حد سنگین است. به دلیل امکان جابجایی این دستگاه، اپل قیمت ۷۳۰۰ دلار را برای آن انتخاب کرد.

۷. نسخه ویژه ۲۰ سالگی مکینتاش

Twentieth-Anniversary-Macintosh

Twentieth Anniversary Macintosh که به اختصار با نام TAM از آن یاد می‌شود، یک محصول منحصر به فرد در زمان خود به شما می‌رفت. TAM به مناسبت ۲۰ سالگی برند مکینتاش در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. اما این محصول شبیه به هیچ یک از تولیدات قبلی اپل نبود و شاید بهتر باشد او را پدر آی‌مک‌های مدرن بدانیم، زیرا تمامی قطعات سخت افزاری در بدنه باریک پشت نمایشگر  TAM قرار داشتند.

نکته دیگری که TAM را نسبت به سایر محصولات اپل متمایز می‌کرد قیمت بسیار بالای آن بود که تا پیش از این در محصولات اپل سابقه نداشت. قیمت این دستگاه در آن زمان ۷۵۰۰ دلار بود. اما در کمتر از یک سال، قیمت این محصول با کاهش چشم‌گیری مواجه شد و به ۱۹۹۵ دلار رسید. پس از فروش تمامی نسخه‌های تولید شده، اپل ساخت این محصول را متوقف کرد.

۶. مکینتاش IIci

Macintosh-IIci

مکینتاش IIci نسخه قدرتمندتر مکینتاش IIcx بود که در ۱۹۸۹ معرفی شد. قدرت و ظرفیت بیشتر حافظه رم، در کنار طراحی ارتقا یافته مدل IIci، این رایانه دسکتاپ را به یک گزینه مناسب برای طرفداران اپل تبدیل می‌کرد. اما دسترسی به این تغییرات تقریبا ۳ هزار دلار بیشتر از مدل IIcx برای کاربران هزینه داشت. مک IIci به همراه هارد ۴۰ مگابایتی حدود ۸۸۰۰ دلار قیمت داشت.

۵. مکینتاش IIx

Macintosh-IIx

در سال ۱۹۸۸، مکینتاش IIx به عنوان یک نسخه ارتقا یافته از مکینتاش II رونمایی شد. این نسخه از نمایشگر رنگی برخوردار بود و در زمان معرفی آن، اپل اعلام کرد که این کامپیوتر موقعیت آن‌ها را در بازار کسب‌کارهای کلیدی و آموزش عالی تقویت می‌کند. مکینتاش IIx به همراه هارد ۸۰ مگابایتی با قیمت ۹۳۶۹ فروخته می‌شد.

۴. اپل Lisa

Apple-Lisa

اگر زندگی‌نامه استیو جابز را خوانده‌اید یا فیلمی که در سال ۲۰۱۵ با نام او ساخته شد را تماشا کرده‌اید، قطعا با اپل لیزا آشنایی دارید. در این فیلم که مایکل فاسبندر ایفای شخصیت جابز را بر عهده داشت، جابز همیشه اصرار داشت نام لیزا را به‌خاطر اسم دخترش لیزا برای این دستگاه انتخاب نکرده است، اما در نهایت اعتراف کرد که به همین دلیل بوده است.

نکته‌ای که در فیلم زیاد به آن پرداخته نشد، قیمت بسیار بالای اپل لیزا بود که در سال ۱۹۸۵ با قیمت ۹۹۹۵ دلار فروخته می‌شد. طبق اعلام بیزینس اینسایدر، اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، ارزش این رایانه امروز بیش از ۲۴ هزار دلار خواهد شد.

مورد قابل توجه دیگر این است که لیزا اولین کامپیوتری بود که از رابط کاربری گرافیکی و ماوس بهره‌مند بود.

۳. مکینتاش IIfx

Macintosh-IIfx

زمانی که مکینتاش IIfx در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد، ۱۴ سال از فعالیت اپل در بازار کامپیوترها می‌گذشت و این شرکت ۱۵ مدل مختلف را معرفی کرده بود. اپل کامیپوتر را یک سیستم بسیار سریع معرفی می‌کرد که می‌تواند فضای محیط کار را تحت تاثیر قرار دهد، اما مدل IIfx این شرکت از کامپیوترهای زمان خود عقب‌تر بود. با این حال، این محصول یکی از گران‌ترین تولیدات اپل به شمار می‌آید. به دلیل این که این رایانه برای محیط‌های اداری توسعه داده شده بود، قیمت‌ آن از ۹۷۸۰ دلار آغاز شد و تا ۱۲ هزار دلار ادامه داشت.

۲. آی‌مک پرو ۲۰۱۷

iMac-Pro-2017

گران قیمت‌ترین رایانه اپل آی‌مک پرو مدل ۲۰۱۷ است که کاربران حرفه‌ای مانند توسعه دهندگان نرم افزاری یا فیلم‌سازان را هدف قرار داده و مدل پیش‌فرض آن حدود ۴۹۹۹ دلار قیمت دارد. اما دسترسی به قدرتمندترین نسخه آن با مشخصات به‌روز شده، در حال حاضر معادل ۱۳۱۹۹ دلار هزینه خواهد داشت.

۱. اپل واچ Edition

apple-watch-edition

اپل واچ که محبوب‌ترین ساعت هوشمند حال حاضر است، اولین بار در سال ۲۰۱۵ و با قیمت معقول ۳۴۹ دلاری معرفی شد. اما همیشه افرادی هستند که به دنبال محصولات معمولی و ارزان قیمت نباشند و کلکسیونرها معمولا به ساعت به چشم بیش از یک ابزار نمایش زمان می‌نگرند.

هنگامی که اپل توانست توجه کلکسیونرها را به نسخه ویژه ساعت هوشمند خود به نام اپل واچ Edition جلب کند، کوپرتینویی‌ها سر از پا نمی‌شناختند. قیمت این نسخه برای مدل مجهز به قاب رزگلد از ۱۰ هزار دلار آغاز می‌شد و گران‌ترین مدل آن که به قاب زرد یا رزگلد از طلای ۱۸ عیار مجهز بود به ۱۷ هزار دلار می‌رسید.

خیلی زود اپل دریافت که مردم عادی به خرید یک ساعت که معادل یک خودرو قیمت دارد علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. با معرفی اپل واچ سری ۲، اپل واچ Edition جدید با یک قاب سرامیکی عرضه شد و این بار به‌جای معرفی شدن به عنوان یک کالای لوکس، به عنوان یک پایش‌گر سلامتی شناخته می‌شد و ۱۳۰۰ دلار قیمت داشت. در نهایت، اپل در پاییز گذشته تولید مدل‌های Edition ساعت هوشمندش را متوقف کرد.

همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردیم، کالاهایی بسیار گران‌قیمت‌تر از آیفون‌های هزار دلاری اپل در تاریخ این شرکت وجود داشته‌اند که حتی گاهی با فروش موفق و تولید مجدد نیز مواجه شده‌اند. اما در شرایط فعلی که بحران اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیا مشکل آفرین است، آیا اپل باز هم ریسک خواهد کرد تا محصولی چند هزار دلاری راهی بازار کند؟ و اگر پاسخ مثبت است، این محصول از کدام خانواده خواهد بود؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Business Insider

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. نایت کینگ

    خیلی جالب بود البته مک پروی جدید هم با امکانات کاملش یقینا بالا ۳۰ هزار تا قیمت خواهد داشت و ۷۰۰۰ قیمت ساده ترین مدل اونههه

  2. احمد

    تمامی محصولاتش به خاطر برند مطرح اش ، همیشه در سطر گرانترین های بازار بوده هیچوقت ارزون نداشته .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه