گلکسی نوت ۱۰ برای کدام دسته از کاربران عرضه شده است؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
گلکسی نوت 10

چند روز قبل سامسونگ جدیدترین پرچم‌دار خود را معرفی کرد که از هر لحاظ، گوشی فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. نمایشگر حفره‌دار آن که تقریبا ۱۰۰ درصد پنل جلویی را پوشش می‌دهد، رنگ‌های بدنه و بدنه شیشه‌ای و آلومینیومی توجهات را جلب می‌کند، دوربین‌های اصلی کیفیت عکس‌برداری بالایی به ارمغان می‌آورند، باتری حجیم و حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی مدل پلاس هم تجربه کاربری را تا حد زیادی بهبود می‌بخشند. علاوه بر این، حالا در کنار مدل ۶.۸ اینچی، شاهد معرفی برادر کوچک‌تر آن موسوم به گلکسی نوت ۱۰ هم هستیم.

طی این ۸ سال که از عمر گلکسی نوت می‌گذرد، این نخستین باری است که سامسونگ تصمیم گرفته دو مدل اصلی یک نسل گلکسی نوت را معرفی کند که مطمئنا برای این اقدام، دلیل محکمی داشته است. البته می‌دانیم که فروش نوت ۹ به اندازه نسل قبلی خود نبوده که البته بخشی از این موضوع به کاهش فروش جهانی گوشی‌ها برمی‌گردد. در حقیقت، با توجه به این کاهش فروش، گلکسی نوت ۹ فروش بدی نداشته است.

گلکسی نوت 10

نوت ۱۰ و مدل پلاس ظاهری جذاب‌تری نسبت به نوت ۹ دارند

اگرچه هنوز برای بررسی وضعیت فروش گلکسی نوت ۱۰ زود است، ولی بسیاری از کارشناسان در این زمینه چندان خوش‌بین نیستند و می‌گویند تا انتهای سال جاری، کمتر از ۱۰ میلیون عدد از این گوشی‌ها به فروش می‌رسد. اگر دو مدل گلکسی نوت ۱۰ در همان حدود تک مدل نوت ۹ به فروش برسند، چنین آماری امیدوارکننده نخواهد بود.

با توجه به اینکه این بار شاهد عرضه مدل «استاندارد» گلکسی نوت ۱۰ هستیم، سوالی که مطرح می‌شود این است که این گوشی ۶.۳ اینچی برای کدام دسته از کاربران در نظر گرفته شده است؟

آیا گلکسی نوت ۱۰ برای کاربران حرفه‌ای است؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید توضیحی در مورد «کاربران حرفه‌ای» ارائه بدهیم. به صورت خلاصه، این دسته از کاربران، افرادی محسوب می‌شوند که همواره خواستار بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های موجود در بازار هستند.

گلکسی نوت 10

تفاوت این دو مدل فراتر از اندازه نمایشگر و تعداد دوربین است

حالا با توجه به این مفهوم، می‌خواهیم کمبودهای گلکسی نوت ۱۰ را در مقایسه با مدل پلاس بررسی کنیم. اول از همه باید به فقدان درگاه کارت حافظه microSD اشاره کنیم که چنین محدودیتی مطمئنا منجر به عصبانیت بخشی از کاربران می‌شود. اما فرض کنید که کاربران حرفه‌ای موردنظر ما با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی کنار می‌آیند و فایل‌های موردنظر خود را در فضاهای ابری ذخیره می‌کنند. حالا که صحبت در مورد حافظه داخلی است، عدم ارائه حافظه ۵۱۲ گیگابایتی برای مدل استاندارد هم عجیب‌تر از فقدان درگاه کارت حافظه به نظر می‌رسد. از این بدتر، کاربران برای خرید این مدل، به ناچار باید به حافظه ۲۵۶ گیگابایتی و ۸ گیگابایت حافظه رم بسنده کنند.

آیا ۱۲ گیگابایت حافظه رم بیش از حد موردنیاز است؟ شاید. آیا دوربین چهارم مدل پلاس که از نوع ToF است می‌تواند کیفیت عکس‌برداری را به‌صورت معناداری ارتقا دهد؟ فعلا نه، زیرا در حال حاضر امکانات مربوط به اسکن سه‌بعدی و اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده آن‌چنان هم پیشرفت نکرده‌اند و فعلا این دوربین بیشتر یک ویژگی پر زرق‌وبرق محسوب می‌شود. اما زمانی که این ضعف‌های به ظاهر کوچک را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، می‌بینیم که چنین گوشی هوشمندی، گوشی ایدئال کاربران حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

آیا برای طرفداران گجت‌های کوچک‌تر است؟

بله، در سال ۲۰۱۹ گجت ۶.۳ اینچی برای حداقل برخی از کاربران، گجت جمع و جوری محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۱، گلکسی نوت اصلی با داشتن نمایشگر ۵.۳ اینچی، گوشی غول‌پیکری به حساب می‌آمد. البته باید خاطرنشان کنیم گلکسی نوت ۱۰ به‌لطف کاهش حاشیه‌ها، از لحاظ عرضی ۱۱ میلی‌متر کوچک‌تر از گلکسی نوت اصلی است و فقط ۴ میلی‌متر به طول آن اضافه شده است.

گلکسی نوت 10

گلکسی نوت ۱۰ اگرچه کوچک‌تر از مدل پلاس است، ولی همچنان گوشی بزرگی محسوب می‌شود

همچنین باید بگوییم که رابط کاربری One UI سامسونگ در زمینه‌ی استفاده یک دستی، نسبت به رابط کاربری TouchWiz تا حد قابل توجهی بهبود یافته است. اما در نهایت، اگر به دنبال راحتی بیشتر برای استفاده از گوشی هستید، در بازار گزینه‌های بهتر، کوچک‌تر و البته ارزان‌تری را می‌توانید پیدا کنید که مثلا می‌توانیم به گلکسی اس ۱۰ ای اشاره کنیم. اگرچه این گوشی به اندازه نوت ۱۰ ظاهر جذابی ندارد، ولی از طرف دیگر ۹ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۲ میلی‌متر باریک‌تر است و در ضمن با بهره‌گیری از تخفیف‌های ارائه شده، می‌توان آن را چند صد دلار ارزان‌تر خریداری کرد.

در کنار موارد ذکر شده، باید بگوییم که کوچک‌تر بودن گلکسی نوت ۱۰ به معنای کوچک‌تر بودن باتری در مقایسه با مدل پلاس است. البته در این زمینه باید بررسی‌های همه‌جانبه‌ای صورت بگیرد تا ببینیم که عمر باتری این دو گجت تا چه حد تفاوت دارند. در نهایت، این نکته را هم در نظر بگیرید که سرعت شارژ گلکسی نوت ۱۰ تا حد زیادی پایین‌تر از برادر بزرگ‌تر خود است. به همین خاطر برای خرید این گوشی ۹۵۰ دلاری، باید تمام این نکات را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: گلکسی نوت ۱۰ در برابر گلکسی نوت ۹؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها

آیا سامسونگ می‌خواهد کاربران بیشتری جذب خانواده گلکسی نوت شوند؟

در رابطه با تصمیم سامسونگ برای عرضه مدل کوچک‌تر و ضعیف‌تر گلکسی نوت ۱۰، این مورد شاید منطقی‌ترین دلیل باشد. اگر به خاطر داشته باشید، چند ماه قبل شایعه مربوط به احتمال عرضه گلکسی نوت ۱۰ ای منتشر شد که البته خیلی سریع به غیرواقعی بودن آن اشاره شد. اما اگر سامسونگ یک گلکسی نوت ۱۰ مبتنی بر نمایشگر ۵.۸ یا ۶ اینچی مجهز به دوربین دوگانه، باتری نسبتا بزرگ، ۶ و ۸ گیگابایت حافظه رم و بله، یک حسگر اثر انگشت کنار بدنه عرضه می‌کرد، به نظر شما مورد توجه طیف وسیع‌تری از کاربران قرار نمی‌گرفت؟

گلکسی نوت 10

گلکسی اس ۱۰ ای گوشی جمع‌و‌جور جذابی است

البته، می‌دانیم که چنین محصولی احتمالا آمار فروش گلکسی اس ۱۰ ای را کاهش می‌داد، اما در هر صورت با داشتن قلم S Pen و نمایشگر خمیده، این گوشی می‌توانست در برابر اس ۱۰ ای حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد و شاخص بودن نسبی خود را حفظ کند. علاوه بر این، قیمت چنین گوشی هوشمندی بسیار ارزان‌تر از ۹۵۰ دلار تمام می‌شد و طیف گسترده‌تری از کاربران می‌توانستند به بهره‌گیری از گوشی مجهز به قلم S Pen روی بیاورند. اما در نهایت، باید به ماهیت گلکسی نوت ۱۰ بپردازیم.

یک گلکسی اس ۱۰ مجهز به قلم S Pen

بله، به‌خوبی می‌دانیم که از لحاظ بخش‌های مختلف، طراحی آن‌های تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگرچه تعبیه حفره نمایشگر در مرکز بخش فوقانی احتمالا با سلیقه‌ی بسیاری از کاربران سازگار است، ولی در نهایت این گوشی در برابر گجت ۶.۱ اینچی گلکسی اس ۱۰ حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد. البته، برای بسیاری از کاربران قلم S Pen اهمیت زیادی دارد و باید یادآوری کنیم که گلکسی نوت ۹ هم تفاوت زیادی با اس ۹ پلاس نداشت.

گلکسی نوت 10

به غیر از جایگاه حفره نمایشگر، گلکسی نوت ۱۰ تفاوت چندانی با اس ۱۰ ندارد

اما مشکل اصلی اینجاست که سامسونگ برای توسعه گلکسی نوت ۱۰، از اس ۱۰ الگوبرداری کرده که البته آن هم موقعیت چندان ایدئالی ندارد و با داشتن قیمت اندکی کمتر، نسبت به مدل پلاس فاقد ویژگی‌های مهمی است. در نهایت، اگر کاربران فکر می‌کنند وجود قلم S Pen در یک گوشی مشابه اس ۱۰ دقیقا همان چیزی است که نیاز داشتند، می‌توانند ۹۵۰ دلار برای خرید آن بپردازند و این در حالی است که در بسیاری از کشورها، در حال حاضر گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ با تخفیف‌های قابل توجهی عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: گلکسی نوت ۱۰ در برابر نوت ۱۰ پلاس؛ کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

منبع: Phone Arena

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. shahabmp

    شما مثل اینکه معنی استفاده حرفه ای متوجه نشدید!!!! کاربر حرفه ای یعنی شخصی که اون وسیله را برای انجام یک کار مشخص در سطح حرفه ای انجام میده نه کسی که با اون گوشی همه کار میخواد بکنه و دنبال یه وسیله همه فن حریفه!!!!
    کاربر حرفه ای سری نوت کسایی هستند که ازش برای کارهای گرافیکی استفاده میکنن و برای این دسته از کاربرا بین رم ۸ گیگ و ۱۲ گیگ زیاد تفاوتی نیست. برای شخصی که میخواد با گوشی کار گرافیکی حرفه ای انجام بده مثلا عکاسی که میخواد بدون نیاز به لپ تاپ با گوشی ادیت های دقیقی روی عکساش انجام بده و اونارو به اشتراک بزاره ولی از طرفی بودجه کافی برای نوت ۱۰ پلاس نسخه ۵۱۲ گیگو نداره وجود یه مدل ۲۰۰ دلار ارزونتر با سخت افزار کافی برای کارش و وجود مهمترین قابلیت های نوت ۱۰ پلاس که قابلیت های نرم افزاری و قلام اس پن توش داره دقیقا همون چیزیه که دنبالش میگرده!!!!
    شما تفاوت بین کاربر حرفه ای و خوره تکنولوژی متوجه نشدید!!!! اینا دو قشر کاملا متفاوت ان با خواسته های متفاوت!!!!!

    1. کاربر حرفه‌ای ترجمه چندان دقیقی از Power User نیست ولی در فارسی این اصطلاح جا افتاده. در این مقاله PhoneArena برای تعریف این افراد اومده:
      a “power user” is constantly in pursuit of the most advanced features and technologies available at any given time.
      منابع مختلف تعریف‌های گوناگونی از این عبارت ارائه دادن ولی من تصمیم گرفتم به تعریف مقاله اصلی پایبند بمونم.

      1. shahabmp

        با این تفاسیر احتمالا ترجمه ای مثل خوره تکنولوژی یا همچین چیزی مناسب تر باشه تا کاربر حرفه ای چون حتی تعریف خود فون آرنا که نوشتید هم بازگو کلمه کاربر حرفه ای نیست! ولی جدای از این، با این توضیحتون مقاله معقول میشه. گرچه کماکان معتقدم فون آرنا متوجه بازار هدف سری نوت نشده!

  2. سیدحسین هاشمی رهق

    تعریف دقیقی از کاربر حرفه ای که بخواد استفاده خاصی از این همه ویژگی داشته باشه ندادید؟

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه