اندروید در برابر iOS؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
مقایسه سیستم عامل اندروید و ios

رقابت بین اندروید و iOS را می‌توان یکی از نوادگان معنوی رقابت بین مک و پی‌سی به‌حساب آورد. کاربران گوشی اندرویدی همواره اپل را به خاطر سخت‌افزارهای گران‌قیمت و سیستم عامل بسته‌ی آیفون مورد انتقاد قرار می‌دهند. کاربران iOS هم طرفداران گوگل را به دلیل مشکلات طراحی و ایرادهای امنیتی اندروید دست می‌اندازند.

هرکدام از این دو سیستم عامل موبایل مزایا و معایب خود را دارند و به همین خاطر انتخاب یک برنده‌ی قطعی کاری غیرممکن است. درنهایت این کاربران هستند که با توجه به ترجیحات و سلایق خود باید دست به انتخاب نهایی بزنند. در ادامه نکاتی را در مورد این دو سیستم عامل ذکر می‌کنیم که امیدواریم با مطالعه‌ی آن‌ها، انتخاب بین اندروید و iOS به کار ساده‌تری بدل شود.

گوشی اندرویدی یا آیفون: انتخاب سخت‌افزار

گجت‌های اندرویدی تنوع بسیار زیادی دارند. این یکی از مزیت‌های این سیستم عامل محسوب می‌شود. در اکوسیستم اندروید، برای انواع سلیقه‌ها و بودجه‌ها گجت‌های مختلفی وجود دارد. کسانی که به دنبال خرید بهترین پرچم‌داران هستند، می‌توانند گوشی‌هایی مانند گلکسی اس ۸ و گلکسی نوت ۸ سامسونگ را بخرند و طرفداران گوشی‌های میان‌رده هم می‌توانند از گوشی‌های باکیفیتی مانند آنر و وان‌پلاس بهره ببرند.

گوشی اندرویدی یا آیفون

از طرف دیگر، با وجود این که تنوع گوشی‌های اپل به پای خانواده‌ی اندروید نمی‌رسد، ولی اپل هم گوشی‌های متنوعی را به بازار عرضه کرده است. طرفداران اندازه‌های مختلف می‌توانند از بین آیفون‌های معمولی و پلاس و آیفون SE یکی را انتخاب کنند و از لحاظ تبلت‌ها هم اپل مدل‌های مختلفی از آیپد را عرضه کرده است.

اپل با وجود این که گجت‌های نسبتا متنوعی را به بازار عرضه کرده، اما تنوع گجت‌های iOS به‌طور چشمگیری کمتر از گجت‌های اندرویدی است و در این زمینه، اندروید حرف اول را می‌زند.

اندروید یا iOS: طراحی

بدون هیچ شک و تردیدی باید اذعان کرد که طراحی iOS بسیار بهتر از طراحی اندروید است. طراحی سیستم عامل گوگل در این سال‌ها همواره بهتر از قبل شده است، اما هنوز هم از لحاظ ظاهری و تجربه‌ی کاربری به گرد پای سیستم عامل اپل نمی‌رسد.

سیستم عامل اندروید بهتر است یا ای او اس

سیستم عامل iOS نه‌تنها ظاهر جذابی دارد، بلکه استفاده از آن هم بسیار آسان است؛ به دلیل همین سادگی، حتی افرادی که سابقه‌ی کار با تکنولوژی‌های روز را ندارند، به‌راحتی با این سیستم عامل کنار می‌آیند. از آن‌طرف، سیستم عامل گوگل در اغلب اوقات می‌تواند مبهم و گیج‌کننده باشد.

با این وجود، این سادگی می‌تواند باعث کاهش انعطاف‌پذیری سیستم عامل شود. گوشی‌های اندرویدی از قابلیت‌ها و تنظیمات نرم‌افزاری متنوعی بهره می‌برند و کاربران باتجربه می‌توانند این موارد را با توجه را به ترجیحات خود شخصی‌سازی کنند. نمی‌توان فواید این قابلیت‌ها را کتمان کرد، ولی درنهایت این سیستم عامل اپل است که در زمینه‌ی زیبایی و سادگی حرف اول را می‌زند. درصد زیادی از کاربران نیازی به قابلیت‌های پیچیده ندارند و iOS هم تمام امکانات لازم را برای چنین کاربرانی فراهم کرده است.

در آخر هم باید به نسخه‌ی تبلت iOS اشاره کنیم که برای آیپدها امکانات فوق‌العاده‌ای را به ارمغان آورده است. از جمله امکانات جذاب این نسخه از iOS می‌توان به امکانات «چندوظیفگی» (multitasking) قدرتمند و داک جدید اشاره کنیم که آیپد را به یک شبه لپ‌تاپ بدل کرده است. این در حالی است که تبلت‌های اندرویدی در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند.

گوشی اندرویدی یا آیفون: سازگاری و پشتیبانی بلندمدت

آیفون محبوب‌ترین گوشی هوشمند جهان است و به همین خاطر چندان عجیب نیست که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن و سازندگان وسایل جانبی عموما آیفون‌ها را در اولویت اول اقدامات خود قرار می‌دهند. این یعنی اگر شما مالک یک آیفون باشید، تقریبا می‌توانید روی پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و لوازم جانبی مربوط به آیفون حساب کنید و خود آیفون‌ها و آیپدها هم تا چند سال می‌توانند نسخه‌ی جدید سیستم عامل را دریافت کنند.

در مقابل، اندروید در این زمینه حال و روز خوبی ندارد. از بین سازندگان بزرگ گوشی اندرویدی سامسونگ کم‌وبیش تنها شرکتی است که گوشی‌هایش را مورد پشتیبانی طولانی قرار می‌دهد و البته این پشتیبانی هم محدود به سری گوشی‌های پرچم‌دار گلکسی اس است.

یکی دیگر از مسائلی که برای تعدادی از کاربران اهمیت زیادی دارد، جک هدفون است. آیفون‌های اخیر از جک هدفون بهره نمی‌برند ولی چنین موضوعی چندان مشکل‌زا نیست، زیرا در جعبه‌ی این آیفون‌ها رابط لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری دیده می‌شود و در ضمن انواع و اقسام هدفون‌های بلوتوثی با قیمت‌های مختلف در دسترس قرار دارند. با این وجود اگر طرفدار پروپاقرص جک هدفون هستید، بهتر است که به استفاده از گوشی‌های اندرویدی مجهز به این پورت روی بیاورید.

اندروید یا iOS: امنیت

امنیت گوشی یکی از موضوعاتی است که عموما از جانب شرکت‌های سازنده نادیده گرفته می‌شود. اندروید از لحاظ امنیتی سابقه‌ی چندان خوبی ندارد و حفره‌ها و ایرادهای امنیتی کشف شده در این سیستم عامل یک فهرست بلندبالا را تشکیل می‌دهند. iOS در این زمینه شهرت بهتری دارد ولی این سیستم عامل هم از لحاظ امنیتی بی‌نقص نیست. با این وجود، iOS به دلیل دریافت به‌روزرسانی‌های متعدد، حفره‌ها و ایرادهای امنیتی را به‌سرعت اصلاح می‌کند.

محدودیت های ios در ایران

گوگل هم مرتبا به‌روزرسانی‌های امنیتی متعددی را برای اندروید منتشر می‌کند، اما به این دلیل که هرکدام از شرکت‌های سازنده تغییراتی را در این سیستم عامل ایجاد می‌کنند، این به‌روزرسانی‌ها برای رسیدن به انواع گوشی اندرویدی باید مسیر پیچیده‌تر و طولانی‌تری را طی کنند.

سخن آخر

اندروید بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد و چنین آماری نشان‌دهنده‌ی محبوبیت این سیستم عامل است. اندروید در طی سال‌های گذشته روزبه‌روز قدرتمندتر و انعطاف‌پذیرتر از گذشته شده است. از آن طرف هم، iOS ظاهر زیبایی دارد، استفاده از آن بسیار آسان است و از امنیت بالایی بهره می‌برد.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، نمی‌توان از بین اندروید و iOS یک برنده‌ی نهایی مشخص کرد. اما درنهایت می‌توان گفت که با مشخص کردن اولویت‌های شخصی و مطالعه‌ی نقاط قوت و ضعف این سیستم عامل‌ها، می‌توانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

منبع: IT Pro

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳۲ دیدگاه
  1. Avatar محمد

    اندروید قابلیت شخصی سازی داره که ios نداره
    یعنی برای هر کاری میتونی یه دوایس مخوص بگیری مثلا اگه صفحه برات مهمه یا دوربین دستگاه های متفاوتی وجود داره ولی اپل اینطور نیست

  2. Avatar علیرضا سیف الدینی

    سلام،
    دوستان اگه کسی اطلاعاتی داره میتونه منو تو مورد زیر کمک کنه؟

    من نکسوس ۵ ایکس دارم. ورژن اندرویدم ۸.۰ هستش و از زمانی که ورژن اندروید ۸.۱ اومده نتونستم آپدیت کنم بدین صورت که چه با وای فای و چه با اینترنت گوشی و با فیلترشکن و بدون فیلتر شکن امتحان کردم اما نشد. حتی حافظه گوشیمم برای فضای بیشتر مدیریت کردم اما بازم نشد. نمیدونم مشکل از کجاست لطفا اگه میتونید منو راهنمایی کنید.

    با تشکر و سپاس از شما

  3. Avatar Pouya

    یه مقدار یه طرفه رفتید برنده این مقایسه اپل نیست استفاده از آیفون شرایطی داره که آدم رو تو یه قفس میذاره اشتراک گذادی سخت و همچنین پول دادن بابت یه سری اپ ها که تو اندروید مجانیه مثل اینه که همه چی سریع تره ولی توی یه اتاق حبسی از باتری های ضعیف آیفون هم که خود کاربراشم شاکین من خودم آیفون رو دوست دارم اما نه به عنوان گوشی اولم امنیتش هم خوبه اما گوشی اندرویدی من تا حالا هیچ مشکلی با امنیت نداشته

    1. Avatar .::CWM::.

      کاملا موافقم.

      البته اینکه ی طرفه رفتن ب نفعشونه

  4. Avatar هادی وود

    من ۲ سال بوده که تبلت سامسونگ اس ۲ داشتم و با اندروئید خیلی هم راحت بودم و خیلی کارها باهاش انجام می دادم ، طوری که دیگه به لپ تاپم دست نمی زدم
    همیشه که نظرات رو می خوندم می دیدم که راجع به محدودیت های iOS در مقابل اندرویید انتقاد می کردند
    ۳ ماه پیش آیفون ۸ پلاس گرفتم و نگران بودم که از کارم پشیمون بشم
    ولی انصافا از زمانی که گرفتم نه تنها پشیمون نیستم ، بلکه حتی کارهایی باهاش می کنم که با اندرویید نمی کردم
    دانلود آهنگ و فیلم و پی دی اف و … گرفته تا دسته بندی فایل ها و فولدر بندی
    جالب اینه که فقط یه بار ، اونم روز اول که خریدم وصل کردم به آیتونز و دیگه به لپ تاپ وصل نشد
    خلاصه برخلاف انتظارم iOS فوق العاده است

  5. Avatar محمد رضا

    خب اینجور که مشخصه همه متخصص تلفن های هوشمند شدن.اما من به عنوان یه فرد معمولی نظر میدم وفرض میگیرم که تا حالا هیچ نوع دیوایس هوشمندی نداشتم و باهاشون کار نکردم.
    یه عده از دوستان یه جوری درباره ی امنیت حرف میزنن انگار قراره اسناد سیا رو توگوشیشون سیو کنن(بابا چار تا عکس خانوادگی که این حرفارو نداره)
    به نظر من مقایسه طراحی گوشی های اندرویدی و آیفون ها کار درستی نیست چون شما ده ها نوع گوشی پرچمدار اندرویدی میتونی ببینی که هرکدومشون از یه برنده و هرکدوم هم ویژگی خاص خودش رو داره(مثل اج سنس اچ تی سی، صفحه نمایش خمیده سامسونگ،هوش مصنوعی میت۱۰ هوآوی و…) در حالی که آیفون های اپل هر سال چند مدل محدود ازشون وارد بازار میشه و طبیعیه که یه گوشی نتونه با این حجم از گوشی های مختلف رقابت کنه.
    شما با خریدن آیفون خودتوون رو مجبور میکنید که به هر سازی که اپل براتون زد برقصید. شما قبول میکنید که لوازم جانبی گوشیتون رو چند برابر گرون تر از قیمت لوازم جانبی گوشی های دیگه بخرید.
    اینم بگم گوشی های آیفون تجربه ی فوق العاده ای رو در اختیار کاربران قرار میدن ولی این تجربه اصلا مقرون به صرفه نیست.این درحالیه که خریدن یک آیفون در کشور ما تقریبا نثل گرفتن شناسنامه یا کارت ملی شده.جوریکه اگه آیفون نداشته باشی انگار سطح اجتماعیت پایینه.

  6. Avatar Keiser

    از لحاظ قدرت و سرعت خام که دیگه گوشی های اندروید به پای iPhone X هم نمی رسن و مثل این می مونه که Core i3 رو با Core i7 مقایسه کنی(منظورم یعنی گوشی های آندروید مثل Note 8 وV30 و … مثل core i3 هستن)!!!

    اما از لحاظ راحتی استفاده و امکانات واقعا اندروید خیلی بهتره و اپل الان بیشتر روی سخت افزار تمرکز کرده و یه CPU داخل iPhone X گذاشته که واقعا برای کار های موبایلی خیلی خیلی اضافه و به درد نخوره و قدرتش با CPU های لپ تاپ های مدرن برابره!
    اما گوشی های آندروید در زمینه قدرت سخت افزار و قیمت به یه تعادل کاملا عام پسند رسیدن که باعث می شه هم از لحاظ نرم افزار و هم سخت افزار و هم قیمت بهتر باشن.

  7. Avatar مهرداد

    ولی بهتره یکی بیاد سخت افزار و نرم افزار اینارو با هم ترکیب کنه

    برای مثال…

    بیان CPU , GPU ,RAMو غیره ی Iphone x رو با نرم افزار و قاب اصلی Note 8 ترکیب کنن (یا برعکس) که نتیجه ی بهتری روبده

    باتشکر

    1. Avatar مهرداد

      البته اینم بگم که ترکیب کننده کاری کنه که خواص ویژه گوشی (ضد آب،ضد غبار و…) از بین نره

  8. Avatar mohammad

    من خودم note8 دارم یه iphone7 plus هم دارم ولی از note8 بیشتر راضی هستم

  9. Avatar آرش

    سلام
    برای بهترین تجربه آندروید اصل(خام) بهترین انتخاب گوشی های ساخته شده گوگل یعنی نکسوکس ، گوگل پیکسل خواهد بود.
    من خودم هر دوی این دو سیستم عامل (اندروید،iOS) دارم اما واقعا تجربه ای که اندروید به من میده رو ios نمیده

  10. Avatar Ali hss

    من انواع و اقسام دستگاه های اندرویدی رو داشتم از متوسط های بازار تا پرچم دارای برند هایی مثل سامسونگ
    مسلما دست ادم توی اندروید خیلی باز تره
    و ای او اس محدودیت های داره که بعضیاش خیلی به چشم میاد
    چیزی مثل عدم قابلیت فایل منیجر و نبودش
    ایتونز در ویندوز هم خیلی گیر و گور داره
    ولی راه فرار هایی هم داره و میشه باهاش کنار اومد
    الانم ایفون ایکس گرفتم و تقریبا راضی ام
    ممنون بابت مقاله ی جذابتون .

  11. Avatar ممد

    من به عنوان کسی ک هم از گوشی های اندرویدی و هم از گوشی های اپل استفاده میکنم میتونم بگم که اگر به من بگن بین این دو یکی رو انتخاب کن قطعا انتخاب منiOS هس چون رابط کاربری و امنیتش قابل قیاس با سری های اندرویدی نیست و یک پله بالاتره

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه