یک روز در مرکز پردازش دیجیکالا

۳ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

 

گروه سبکتو، به تازگی از مرکز پردازش دیجی‌کالا بازدید کرد. گزارش زیر، توسط خبرنگار سبکتو تنظیم شده است و دید آن‌ها را از مرکز پردازش و محتوای دیجی‌کالا به تصویر می‌کشد.

گروه سبکتو امروز مهمان دیجیکالا بود و بازدیدی از مرکز پردازش دیجیکالا و کانتنت فکتوری! داشت. تجربه جالبی که می‌خواهیم در این میکرومقاله از سبکتو به آن بپردازیم و شما را با خودمان همراه کنیم: وقتی وارد محوطه دیجیکالا در نزدیکی اتوبان فتح می‌شدیم اولین چیزی که نظرمان را جلب کرد این بود که هیچ رد و نشانه‌ای مثل تابلو وجود نداشت، و تنها یک ورودی مشخص داشت. با برخورد خیلی خوب نگهبانان وارد بزرگ‌ترین مرکز پردازش کالای خاورمیانه شدیم.

 

همه جا برند دیجیکالا

برخلاف ورود که هیچ نشانه‌ای وجود نداشت، در داخل محوطه هرجا را که نگاه می‌کردید لوگو دیجیکالا را می‌دیدید، ورودی ساختمان‌ها، انبارها، روی پل‌های اتصال بین قسمت‌های مختلف انبار و هرجا که فکرش را بکنید لوگوی بزرگ دیجیکالا نقش بسته بود. این علاقه برند را نه فقط در سطح برندینگ بلکه در کارکنان هم به راحتی می‌توانستید ببینید.

 

مرکز پردازش دیجیکالا، بزرگ‌ترین در خاورمیانه

نیما رسول زاده عزیز به همراه همکارانشان برای خوش‌ آمدگویی آمدند و تا انتهای مسیر ما را همراهی کردند. برای ورود به انبار بزرگ محصولات دیجیکالا که خودشان به آن مرکز پردازش دیجیکالا می‌گفتند باید وسایل حجیم مانند کیف‌هایمان را تحویل می‌دادیم و با لباس مخصوص و کارتی که نشان از بازدید‌کننده بودن ما داشت وارد می‌شدیم همچنین عکس‌برداری در کل مرکز ممنوع بود، تنها در یک قسمت که مهمترین قسمت هم بود نیمای عزیز این امکان را به ما داد تا تصویری از مرکز پردازش ثبت کنیم.  اولین چیزی که نظر شما را جلب می‌کرد نظم بی‌حد و حصر آنجا بود. مسئولین می‌گفتند که هر محصولی که وارد مرکز پردازش دیجیکالا می‌شود باید در کمتر از ۲ ساعت فرایند ورودش تکمیل و در قفسه‌های مخصوص به خود جای بگیرد.

 

بهینه سازی روند تا ابد!

دیجیکالا در مرکز پردازش به دنبال کاهش فرایند انبار کردن و پردازش کالاهاست و در قسمت‌های مختلف مانیتورهایی می‌دیدیم که اهداف هر فرد که شامل تعداد کالا‌های پردازش شده توسط وی و هدفی که باید به آن در پایان روز برسد نمایش داده می‌شد.  همچنین هر قسمت از انبار بارکدهای مخصوص به خود داشت، از طرفی هر کالایی هم که وارد مرکز پردازش دیجیکالا می‌شد، بارکد مخصوص به خود دریافت می‌کرد. کارمندان با استفاده از دستگاه‌هایی، این دو بارکد را برای هر کالا اسکن می‌کردند، به این ترتیب افراد و مدیران هر لحظه می‌توانستند محل دقیق کالا و زمان فرآیند را ببینند.

 

نظم بی‌انتها

موردی که برای ما بسیار عجیب بود نظم بی حد و حصر بود. به طوری که روی میزها با برچسب‌هایی جای موس، کیبورد، مانیتور و پرینتر مشخص شده بودند و کارمندان پس از شیف کاری باید عینا وسایل را در آن قسمت‌های مشخص شده قرار می‌دادند. همچنین در قسمت‌های مختلف کلی توضیح در مورد فرایندها قرار داشت تا کارمندان بخش‌ها بیشترین نظم را در کنار تمیزی در آن بخش داشته باشند.

 

فرایندی در مقابل روش آمازون

در انبار آمازون (بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا) فرایند آماده سازی سفارش مشتریان به این صورت است که هر کارمند لیست سفارش یک مشتری را به دست می‌گیرد و در انبار و قفسه‌ها به دنبال کالاهای سفارش داده شده او می‌گردد (دقیقا مانند یک هایپر مارکت). اما دیجیکالا این روش را مناسب نمی‌داند و پردازش سفارش‌ها را انبار به انبار انجام می‌دهد به این صورت که مثلا قسمت وسایل دیجیتال فارغ از اینکه سفارش‌ها برای کیست. لیست تمام کالاهای مورد سفارش را دریافت می‌کند و در سبدهایی قرار می‌دهد. سپس این سبدها به انبار کوچکتری می‌روند و آنجاست که بر اساس فاکتور هر مشتری سفارشات وی از انبار کوچکتر برداشته و برای بسته‌بندی به بخش مربوطه ارسال می‌گردد.

 

کانتنت فکتوری

پس از بازدید از مرکز پردازش به جایی رفتیم که تمامی مطالب محصولات، نقد و بررسی‌ها و عکاسی در آنجا رخ می‌دهد. خودشان به این قسمت کانتنت فکتوری می‌گویند چرا که در این واحد علاوه بر اینکه باید باید خلاقیتداشته باشند، باید به سرعت هم محتوا تولید کنند، چون تاخیر این واحد به معنا ماندن بیشتر کالاها در انبار مرکزی و عدم فروش آنهاست و حتی ۲۴ ساعت تاخیر می‌تواند زیانی چند میلیونی به همراه داشته باشد. افراد مشغول در این قسمت هم مانند قسمت‌های دیگر مانیتورهایی داشتند که KPIها و اهدافی که باید به آنها برسند را مشخص می‌کرد.

 

شاید یک میکروکتاب

فرایندها و اتفاقاتی که در بازدید ما رخ داد خیلی فراتر از یک مقاله بود و دوست داریم این اتفاقات را با جزئیات بیشتری به صورت یک میکروکتاب ارائه بدیم. شاید چنین اتفاقی به زودی رخ بدهد تا با بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه بیشتر آشنا شویم و از تجربیات آنها بهره‌مند گردیم.

 

منبع: سبکتو

 

دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar Hosein

    سلام لطفا ویدئویی از این مرکز بگیرید تا ما هم از این مرکز عظیم دیدی دا‌شته باشیم

  2. Avatar امیرحسین

    خیلی دوست دارم این مرکز رو ببینم

  3. Avatar عادل

    خیلی مشتاقم ی روز بازدید کنم از ۰ تا ۱۰۰ دیجی کالارو

  4. Avatar M.sadiq

    سلام

    امکان بازدید از این مرکز پردازش هست؟ اگه هست میشه لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  5. Avatar مصطفی

    عالی بود مرسی. حتما یه میکروکتاب درست کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه