۴ شرکت اخلالگر و نواندیش که صنعت خود را متحول کردند

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

«اختلال» کلمه‌ای است که این روزها در دنیای تجارت و استارت‌آپ زیاد استفاده می‌شود. هر شرکتی دوست دارد در زمینه‌ی صنعت خودش یک اخلالگر باشد.

شرکت‌های اخلالگر و تاثیرگذار روش‌های قدیمی تجارت را کنار می‌گذارند.

اما دقیقا اخلالگر به چه چیزی اشاره دارد؟ همان‌طور که از ذات این واژه برمی‌آید، اخلالگر به شرکتی گفته می‌شود که در صنعت خودش، مثل حمل و نقل، مهمان‌نوازی و هتل‌داری یا اقتصاد، یک تاثیر موجی ایجاد کند. یعنی حرکت نوینی که به قدری تاثیرگذار است که روش‌های قدیمی کسب و کار و تجارت کنار می‌روند. در اصل، این شرکت‌ها یک روش «عادی جدید» هم برای مصرف‌کننده و هم برای شرکت ارایه‌دهنده‌ی سرویس و خدمات معرفی می‌کنند. این روش‌های جدید تقریبا در همه‌ی موارد بسیار متفاوت و بهتر از روش‌های قدیمی ارایه‌ی یک سرویس هستند.

در ادامه تعدادی از اخلالگرترین شرکت‌هایی را که طی چند سال گذشته ظهور کرده‌اند، معرفی کرده و دلایل موفقیت آنها در ایجاد تحول و انقلاب در صنعت‌شان را شرح می‌دهیم.

صنعت حمل و نقل

اگر به خاطر بیاورید در سال‌های گذشته، زمانی که سرویس‌های تاکسی تلفنی به این صورت فراگیر نبود، برای نقل مکان کردن باید کنار خیابان می‌ایستادید تا یک تاکسی را صدا بزنید. اما در سال‌های اخیر، صنعت حمل و نقل توسط شرکت‌هایی مثل «اوبر» (Uber) دچار تغییر و تحول بسیاری شده است. اوبر یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی است که برای ارایه‌ی سرویس‌اش عمدتا از تکنولوژی بهره می‌گیرد.

این انقلاب به کمک تکنولوژی‌های مدرن امروزی، به ویژه تکنولوژی موبایل، گوشی‌های هوشمند و برنامه‌های آنها صورت گرفته است. اما چیزی بیش از تکنولوژی‌های جدید در موفقیت اوبر، به عنوان یک شرکت اخلالگر، دخیل است. الگوی تجاری غیرسنتی و مدرن این شرکت، در کنار تمایل آن به پاسخگویی به نیازهای مشتری و ارایه‌ی تجربه‌ی خوب به آنها موفقیت اوبر را رقم زده است.

اوبر دقیقا روی نکته‌ای تمرکز کرده که تقریبا با دیگر اخلالگران مشترک است: اهمیت به راحتی و آسایش مصرف‌کننده. این رویکرد به رشد سریع این شرکت منجر شده است. اوبر صنعت حمل و نقل‌اش را از ایالات متحده و بریتانیا گرفته تا آسیا در سطح جهانی گسترش داده است؛ این دستاورد با پاسخ دادن به مشکلاتی که سال‌ها در این صنعت وجود داشت، تحقق یافت.

اوبر اخلالگر

صنعت خدمات مالی

شاید بانک‌داری جزو مشتری‌مدارترین صنعت‌ها نباشد. اما بانک‌هایی مثل DBS این باور را تغییر می‌دهند. این بانک سنگاپوری، که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌ها در آسیا به حساب می‌آید، از تکنولوژی برای ارایه‌ی سرویس‌هایش استفاده می‌کند؛ و همچنین رویکرد انسان‌مدارانه در ساز و کار تجارت‌اش دارد. همین موارد باعث شده که DBS در تعامل تجاری میان مشتری و بانک انقلابی ایجاد کند.

درحالی که بسیاری از بانک‌ها رویه‌ای قدیمی را دنبال می‌کنند و خدمات‌شان را در شعبه‌های مختلف ارایه می‌دهند، DBS تعداد زیادی برنامه‌ی موبایلی عرضه کرده که زندگی مشتریان و عملیات بانکی را آسان‌تر و روان‌تر می‌کند.

یکی از این برنامه‌ها شامل Paylah! می‌شود؛ برنامه‌ای که به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق گوشی‌هایشان پرداخت‌ها را ارسال و دریافت کنند، قبض‌هایشان را پرداخت کنند و کارهای بیشتری انجام دهند. همچنین باید از برنامه‌ Home Connect نام برد؛ یک فروشگاه تمام‌وقت که به خریداران خانه از همه نظر کمک می‌کند؛ از اعطای وام و تامین بودجه گرفته تا مقایسه‌ی قیمت‌ها و معرفی خانه‌ها.

این بانک از روش‌های نوینی برای ارایه‌ی خدمات استفاده می‌کند که قبلا انجام نشده بود؛ همین باعث شده که DBS به یک اخلالگر در صنعت خدمات مالی تبدیل شود. از میان این روش‌ها می‌توان به سیستم دریافت نوبت از طریق پیامک، دستگاه‌های عابربانکی که بروشور به بیرون می‌دهند و ایجاد حساب بانکی‌ به صورت مجازی برای شرکت‌ها اشاره کرد. البته ممکن است که نگرانی‌هایی جزئی در مورد خطرات احتمالی برنامه‌های موبایلی وجود داشته باشد که DBS برای آنها هم راه حلی دارد.

این رویکرد مشتری‌مدارانه و دیجیتالی نشان می‌دهد که زمان تغییر و تحول صنعت بانک‌داری فرا رسیده است.

gallery-dbs-flagship-1

صنعت هتل‌داری

هتل‌ها و مهمان‌سراها تنها گزینه برای مسافران، فرویشگران، مسافرانی که فقط با یک کوله‌پشتی سفر می‌کنند و خانه‌به‌دوشان دیجیتالی نیست. شرکت‌های نواندیشی مثل Airbnb صنعت هتل‌داری را دگرگون کرده‌‌اند. Airbnb وب‌سایتی است که به کاربران‌اش کمک می‌کند محل سکونت موقتی پیدا کنند. کاربران این سرویس می‌توانند خانه‌های خود را برای اجاره‌ی کوتاه مدت در اختیار مسافران قرار دهند. این شرکت به کمک تکنولوژی موبایل برای هرکسی که به دنبال سقفی می‌گردد، به روشی نامتعارف اما موثر یک مسکن فراهم می‌کند.

شرکت Airbnb به راحتی و مشتری‌مداری تاکید دارد؛ و از طریق یک برنامه‌ی ساده و آن‌لاین هم به صاحبان خانه و هم به مسافران کمک می‌کند. هیچ‌یک از محدودیت‌های هتل‌های سنتی در این الگوی تجاری وجود ندارد. Airbnb هم شرکتی است که نیازهای مصرف‌کنندگان برطرف می‌کند؛ نیازهایی که سال‌ها مصرف‌کنندگان را آزار می‌داد. کاربران Airbnb برای مسافرت هم در سطح جهانی و هم در سطح داخلی گزینه‌ها و حق انتخاب‌های زیادی برای محل اقامت کوتاه مدت‌شان دارند. آنها می‌توانند در اقامت‌گاه دلخواه‌شان و دقیقا در محل مورد نظرشان بمانند. صاحبان خانه هم به نوبه‌ی خود گزینه‌های جدیدی برای اجاره‌ی دارایی‌هایشان دارند.

شرکت‌های دیگری هم مثل VRBO به این عرصه پا گذاشته‌اند، اما هیچ‌یک از آنها نتوانسته به سطح Airbnb برسد؛ شرکت اخلالگری که در سراسر جهان هم‌نام با «خانه» شده است.

symbol

رسانه
«محتوا» کلمه‌‌ای است که این روزها در میان بسیاری از شرکت‌ها و صنعت‌ها محبوبیت بسیاری پیدا کرده است؛ و هیچ‌ شرکتی به اندازه‌ی فیس‌بوک از این نکته آگاه نیست.

شاید فیس‌بوک در وهله‌ی اول به عنوان یک رسانه به نظر نیاید، اما به سرعت نحوه‌ی تعامل کاربران با محتوا را تغییر می‌دهد که شامل اخبار فوری هم می‌شود. امروزه اکثر کاربران، اخبار روز خود را از طریق رسانه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. فیس‌بوک در قالب «نیوز فید» News Feed نحوه‌ی دریافت اطلاعات را کاملا متحول کرده که البته جای تحسین دارد.

فیس‌بوک با روش‌های گوناگونی به این مهم دست یافته، به عنوان مثال اینستاگرام را هوشمندانه تصاحب کرد. بزرگ‌ترین امتیاز فیس‌بوک تمایل‌اش به انجام آزمایشی کارهای جدید، از ویژگی‌های چت گرفته تا برنامه‌های خبری مثل Paper، است که گاهی اوقات نتایج مبهم و نامعلومی دارد. اوایل سال میلادی جاری، فیس‌بوک از همکاری با تعدادی نشریه برای سرویس «خبرهای لحظه‌ای» خبر داد؛ که محتوای ناشران را در نیوز فید فیس‌بوک نمایش می‌دهد. این فقط یک نمونه از فعالیت‌های محتوا-محور این شرکت است.

فیس‌بوک یک شرکت نواندیش دیگر است که نه‌تنها ترند‌های مصرف‌کنندگان را، مثل انتظارات بالای آنها برای رفع آنی نیازهایشان و آسایش، در نظر می‌گیرد، بلکه تکامل معیارهای ارزش‌گذاری مشتریان‌اش را درک می‌کند. فیس‌بوک نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از محتوا و همچنین رقیبان نوظهورش را زیر نظر می‌گیرد؛ که احتمالا دلیل اصلی موفقیت پی در پی این شرکت به شمار می‌رود.

facebook-logo1

شرکت‌هایی که در بالا به آنها اشاره شد مثل فیس‌بوک و DBS به نوآوری دیجیتالی و ارایه‌ی تجربه‌ی عالی به مشتریان اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. این شرکت‌ها به آینده‌ی صنعت‌هایشان مفهوم تازه‌ای می‌بخشند و یک تاثیر پایدار در سبک زندگی افراد می‌گذارند.

منبع: Mashable

دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar پالت چوبی

    مثل همیشه عالی بود مرسی

  2. Avatar علی آذرهمایون

    بسیار جالب بود

  3. Avatar امیر

    نامردی نکنیم، متن نگارش خیلی خوبی داشت.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه