۶ ویژگی برتر رابط کاربری One UI سامسونگ

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
رابط کاربری One UI

رابط کاربری Samsung Experience طی هشت سال در انواع و اقسام گوشی‌های سامسونگ انجام وظیفه کرد و اگرچه ویژگی‌های مفید زیادی هم داشت، اما رابط کاربری One UI نسبت به آن جذاب‌تر است و به همین خاطر مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفته. این رابط کاربری دارای مشخصه‌های مفید متعددی است که در این مطلب قصد داریم فقط به ۶ مورد از آن‌ها بپردازیم.

انعطاف‌پذیری قابلیت سامسونگ DeX

رابط کاربری One UI

چه کسی فکرش را می‌کرد که یک شرکت سازنده گوشی‌های اندرویدی از لحاظ هم‌گرایی گوشی و کامپیوتر از مایکروسافت موفق‌تر عمل کند؟ این دقیقه همان کاری است سامسونگ با ارائه‌ی قابلیت DeX توانسته انجام دهد و کاربران می‌توانند گوشی خود را با وصل کردن به مانیتور، به یک نوع کامپیوتر شخصی تبدیل کنند.

رابط کاربری One UI این مشخصه را از دو طریق تا حد زیادی بهبود بخشیده است. اول از همه، کاربران دیگر نیازی به استفاده از داک مخصوص DeX ندارند و فقط با وصل کردن گوشی به کابل HDMI سازگار می‌توانند این قابلیت را فعال کنند. دومین بهبود هم این است که هنگام فعال بودن DeX می‌توان همچنان از گوشی خود استفاده کرد و دیگر لازم نیست یکی از آن‌ها فدای دیگری شود.

البته باید خاطرنشان کنیم که قابلیت DeX برای تمام گوشی‌های مبتنی بر One UI ارائه نشده ولی پرچم‌داران گلکسی اس ۸ و نوت ۸ به بعد از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند. به همین خاطر با خریدن پرچم‌داران قدیمی سامسونگ هم می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید.

قابلیت Lift to wake

رابط کاربری One UI

قابلیت Lift to wake (روشن شدن نمایشگر با برداشتن آن) از سال‌ها قبل به‌خصوص در گوشی‌های آیفون دیده می‌شود و بالاخره به رابط کاربری One UI سامسونگ هم راه پیدا کرده است. چنین قابلیتی به کاربران اجازه می‌دهد که بعد از برداشتن گوشی خود، دیگر نیازی به فشردن دکمه پاور نداشته باشند و نمایشگر به‌صورت خودکار روشن می‌شود. چنین قابلیتی اگرچه بسیار کوچک و معمولی است، ولی در هر صورت کاربرد زیادی دارد.

غیرفعال کردن دکمه بیکسبی (به‌صورت محدود)

رابط کاربری One UI

یکی از مهم‌ترین شکایت‌هایی که در مورد پرچم‌داران سامسونگ مطرح می‌شود، عدم امکان غیرفعال‌سازی دکمه بیکسبی بدون نیاز به اپلیکیشن‌های ثالث است. اگرچه در رابط کاربری One UI سامسونگ امکان غیرفعال کردن کامل دکمه بیکسبی وجود ندارد، ولی حداقل می‌توانید برای فراخوانی آن از بین یک یا دو بار ضربه بر دکمه، یکی را انتخاب کنید. بنابراین اگر می‌خواهید فقط با دو بار ضربه بر دکمه این دستیار صوتی فعال شود، کافی است آن را اجرا کنید و بعد از ضربه بر آیکون سه نقطه، گزینه‌های Settings و Bixby key را انتخاب کنید. در این بخش هم با انتخاب گزینه Double press to open Bixby، قابلیت موردنظر فعال می‌شود.

در ضمن امکان اختصاص یک ضربه بر دکمه برای اجرای فرمان یا اپلیکیشن موردنظر هم وجود دارد تا مثلاً با یک ضربه بر آن، اپلیکیشن اینستاگرام اجرا شود. اگرچه با این کار دکمه بیکسبی به‌طور کامل غیرفعال نمی‌شود، اما حداقل اجرای تصادفی آن تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ ویژگی جذاب کاستوم رام‌ها و رابط کاربری گوشی‌های اندرویدی

حالت تاریک گسترده

رابط کاربری One UI

این روزها حالت تاریک طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کرده است و به همین خاطر روزبه‌روز به تعداد اپلیکیشن‌ها و رابط‌های کاربری مجهز به این قابلیت افزوده می‌شود. رابط کاربری One UI سامسونگ هم خوشبختانه از حالت تاریک گسترده پشتیبانی می‌کند و در این زمینه موفق شده عملکرد قابل توجهی داشته باشد.

برای فعال‌سازی آن، در بخش Settings به قسمت Display مراجعه کنید و در نهایت بر گزینه Night mode ضربه بزنید. اگرچه با این کار تمام اپلیکیشن‌های سامسونگ و گوشی تاریک نمی‌شوند، ولی در هر صورت ظاهر کلی رابط کاربری تغییر می‌یابد. در ضمن در بخش تنظیمات می‌توانید مشخص کنید که مثلاً بعد از غروب آفتاب، حالت تاریک فعال شود.

ژست‌های حرکتی

رابط کاربری One UI

نمایشگر گوشی‌های امروزی بلندقدتر شده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها (حتی گوگل) به ارائه‌ی ژست‌های حرکتی روی آورده‌اند. سامسونگ هم در رابط کاربری One UI چنین قابلیتی را تعبیه کرده است. البته این ژست‌ها با موارد مشابه در دیگر گوشی‌ها تفاوت دارند زیرا مثلاً برای بازگشت به صفحه قبلی، باید از مکان سابق این دکمه به طرف بالا سوایپ کنید.

شیوه‌ی سامسونگ برای این موضوع را می‌توان مابین دکمه‌های ناوبری سنتی و ژست‌های حرکتی کامل در دیگر گوشی‌ها در نظر گرفت. به همین خاطر اگر با ژست‌های حرکتی موجود در گوشی‌های هواوی، شیائومی و اندروید خالص راحت نیستید، این مشخصه می‌تواند توجه شما را جلب کند.

تمرکز بر استفاده یک دستی

رابط کاربری One UI

ژست‌های حرکتی تنها تغییرات مربوط به ناوبری در این رابط کاربری نیستند زیرا این شرکت بخش‌های مختلف One UI را طوری طراحی کرده که کاربران برای استفاده یک دستی از آن راحت‌تر باشند. با توجه به افزایش بیش از پیش اندازه گوشی‌های هوشمند، چنین رویکردی تا حد زیادی مثمر ثمر واقع می‌شود.

سامسونگ برای دستیابی به این هدف، رابط کاربری بخش‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را تغییر داده تا مهم‌ترین عناصر آن‌ها در دسترسی انگشت شست کاربر قرار داشته باشند. البته در این میان می‌توانیم به اپلیکیشن‌هایی مانند Samsung Health و اپلیکیشن ضبط صدا اشاره کنیم که از این رویکرد تبعیت نمی‌کنند. ولی در هر صورت این اقدام مورد استقبال زیادی قرار گرفته و امیدواریم اپلیکیشن‌های بیشتری از این موضوع بهره‌مند شوند.

در این مطلب تلاش کردیم فقط به ۶ مورد از بهترین مشخصه‌های رابط کاربری One UI نگاهی بیندازیم. اگر شما از کاربران One UI هستید، به نظرتان جای کدام قابلیت‌ها در این مطلب خالی است؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

بیشتر بخوانید: مقایسه همه‌جانبه رابط کاربری One UI سامسونگ و اندروید خالص

منبع: Android Authority

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar حميد

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمتتان عرض کنم از زمانیکه ورژن جدید۹ راروی گوشی j7نصب کردم مصرفی باطری گوشی خیلی زیادشده لطفا فکری هم برای این مشکل کنید.

  2. Avatar سعید

    تاچ ویز ساسونگ که خیلی تو مخه حالا باید دید تجربه کاربرا به مرور چه خواهد بود .

  3. Avatar جمال

    جالب بود. ولی به هرحال هنوز به رابط کاربری شیائومی نمیرسه. با تجربه ای که از هر دو دارم . به نظرم miui کامل تره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه