آتاری: آرزوی دهه شصتی‌ها

۲۹ تیر ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
آتاری‌ 2600

به مناسبت رونمایی از کنسول جدید آتاری به اسم «آتاری‌باکس» (Ataribox)، تصمیم گرفتیم تا دوباره نگاهی به مطلب آتاری ۲۶۰۰ داشته باشیم. کنسول تازه معرفی شده‌ی آتاری آن‌قدر توی ذوق‌مان زده است که به خودمان گفتیم حتما باید خاطرات خوب آتاری ۲۶۰۰ را یادآوری کنیم و بدانیم که چرا آتاری ۲۶۰۰ خوب است و آتاری‌باکس بد. می‌توانید مطلب آتاری ۲۶۰۰ ما که در تابستان سال گذشته منتشر شده بود را دوباره در ادامه بخوانید.

تیترمان را بالای این مطلب می‌بینید؟ بگذارید همین ابتدا بگوییم که راست‌اش را بخواهید، آتاری از نظر تاریخی نباید ربطی به بچه‌های دهه شصتی داشته باشد، اما زمان‌ها مثل امروز نبود؛ یعنی کنسولی که یک روز از عرضه‌اش گذشته بود را نمی‌توانستید در میدان توپخانه پیدا کنید. معمولا کنسول‌ها، بازی‌ها و کم و بیش تکنولوژی، با تاخیری یک دهه‌ای به زندگی‌های ما وارد می‌شدند؛ به همین دلیل است که آتاری، که در اصل عرضه‌اش به قبل از انقلاب بر می‌گردد، می‌شود خاطره‌ی بچه‌های دهه‌ی شصتی ما.

از نظر ظاهری، آتاری واقعا شبیه به یک گریل بود؛ طوری که دل‌مان می‌خواست یکی دو همبرگر روی‌اش کباب کنیم.

نمی‌خواهیم وارد جزییات سخت‌افزاری و دیگر قصه‌های خسته‌کننده شویم. واقعا این که آتاری چند بیت داشت و چگونه کار می‌کرد، نه برای کسی مهم بود و نه کسی در زمان عرضه‌ی آن از این اطلاعات خبر داشت. قبل از آتاری، کنسول‌های بازی دیگر هم مثل «مگناوکس» یا «کمودور ۶۴» هم به مملکت ما آمده بودند، اما هیچ‌کدام به محبوبیت آتاری نرسیدند.

Atari2600

زمانی که آتاری، که البته منظورمان «آتاری ۲۶۰۰» است به مملکت ما آمد، همه دل‌شان می‌خواست تا بازی کردن با این کنسول را امتحان کنند. به خاطر دارم که آتاری، دست به دست بین افراد رد و بدل می‌شد. کسانی را می‌شناسم که آتاری را به تلویزیون‌های سیاه و سفید کوچک متصل می‌کردند و زمانی که فهمیده بودند، بازی‌ها رنگ هم دارند، حسابی ذوق و تعجب کرده بودند.

خودمان هم به بازی‌های مختلف آتاری اسم داده بودیم. برای مثال به معروف‌ترین بازی‌اش در مملکت ما، «هواپیمای آتاری» می‌گفتیم که اسم‌اش River Raid بود یا اینکه Keystone Kapers را به اسم «دزد و پلیس» می‌شناختیم.

از نظر ظاهری، آتاری واقعا شبیه به یک گریل بود؛ طوری که دل‌مان می‌خواست یکی دو همبرگر روی‌اش کباب کنیم. این کنسول زشت، مدل‌های مختلفی داشت: مثل مدل چوبی یا مدل پلاستیکی؛ با این حال از نظر کارایی همه‌ی آن‌ها مثل یکدیگر عمل می‌کردند.

KeystoneKapers

کارتریج‌های این کنسول بازی قدیمی را هم فراموش نکنیم؛ بازی‌هایی مثل «زیردریایی»، «تارزان»، «جراحی» یا «آسانسور» که حتی در آن زمان نمی‌توانستیم اسم‌شان را درست و حسابی از روی کارتریج بخوانیم و یاد بگیریم.

بازی «ای.تی» را هم از یاد نبریم که یک تنه توانست در دنیا، صنعت بازی را از پا بیندازد. ای.تی هم در مملکت ما پیدا می‌شد و با اینکه بازی بدی، افراد زیادی آن را بازی می‌کردند.

RiverRaid

از دسته‌ی آتاری هم خاطرات زیادی داریم. این دسته را هم خودمان «دسته خلبانی» نامیده بودیم؛ کلی هم برای اینکه دسته‌مان خراب نشود، با دوستان‌مان سر و کله می‌زدیم، چون جوی‌استیک آتاری را بدجوری به دست می‌گرفتند و با نهایت قدرت، آن را به چپ و راست حرکت می‌دادند.

Seaquest

آتاری کنسول خوبی نبود و برخلاف نسل‌های بعدی کنسول‌ها، مثل سگا و فامیکام، نمی‌توانید امروز سراغ بازی‌های آتاری بروید و از بازی کردن لذت ببرید؛ بازی‌های آتاری خوب نیستند، اما فکر کردن به آن‌ها نوستالژی‌مان را قلقک می‌دهد و کاری می‌کند تا احساس خوبی داشته باشیم.

Atari-2600-Joystick

تمام این مطلب را نوشته‌ایم تا شما را هم مثل خودمان، به صحبت از آتاری و خاطرات‌تان از این کنسول برانگیزیم. از بخش نظرات استفاده کنید و تا می‌توانید، از خاطرات جالبی که به دلیل آتاری و اطراف آن برای‌تان پیش آمده، برای ما و دیگران بگویید.

در ادامه می‌توانید تبلیغات آتاری ۲۶۰۰ را ببینید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۴ دیدگاه
  1. Avatar Mahyar

    میشه تمامی کنسول های بازی اون دوره رو یه من بگید لطفا خیلی دوست دارم بدونم هنوز هم میشه پیداشون کرد یا نه

    1. Avatar جلال

      بله میشه پیداشون کرد اما اگه بتونی سالم گیر بیاری // آتاری ۲۶۰۰ // آتاری حافظه دار که تقریبا این دو مدل مثل هم هستند و فقط تفاوتشون همون حافظه دار بودن اونهاست که یکی حافظه داره و اون یکی حافظه نداره و باید فیلمهاش رو بگردی تا پیدا کنی چون خیلی کمه // دستگاه بعدی کمودور ۶۴ هستش که یه صفحه کلید مثل صفحه کلید کامپیوتر داره ولی دسته بازیش دقیقا مثل اتاری هستش فیلمهای بازیش نوار کاسته و یک ضبط مخصوص که نوار کاست رو میزاری داخلش و دکمه ((play))رو میزنی مثل از شماره ۱ تا ۹۸ که کار کنه بازی موتور میاد تا ۱۴۰ که کار کنه بازی هواپیما میاد البته اینجا این موضوع رو بگم که یه شماره انداز کنار اون درگاه نوار هست که ۳ تا رقم داره و یه دکمه کوچیک که وقتی نوار رو توی اون میزاری باید اون دکمه رو بزنی تا صفر بشه اون شماره انداز روی بعضی از ضبط صوتهای قدیمی هست دقیقا شبیه کلیومتر شمار ماشین های قدیمی که ۵۰۰ تا رقم داره این ۳ تا رقم داره به هر حال این اطلاعاتی بود که من داشتم بقیه اونا رو خودت میدونی که بعد از آتاری و کمودور ۶۴ چی اومده // میکرو سگا و پلی استیشن و سونی استیشن و پی اس ۴ و از این چیزا الانم که دیگه از نوار کاست و فیلمهای میکرو و سگا و سی دی خبری نیس همه روی یک دونه فلش ضبط میشه و شما اونو میبری به دستگاه میزنی و حالش رو میبری

  2. Avatar امیروووووو

    من خودم دهه هشتادی هستم ولی اینم میشناسم با بازی هواپیماش بازی میکنم

    1. Avatar مهدی

      هر چیز قدیمی رو نچسبونید به دهه شصتی ها، کنسول آتاری سال شصت و پنج اومد، اون موقع دهه شصتی ها نصفشون بدنیا نیومده بودن نصف دیگه هم شیر خوار و مهد کودکی بودن، کنسول کمودور شصت و چهار بعد از آتاری معرفی شد و گرافیکش اصلا با گرافیک ضعیف آتاری قابل مقایسه نبود قیمت آتاری در سال‌های اول که وارد کشور شد شش هزار تومن بود که رقم بسیار هنگفتی بود و بخاطر همین فقط در کلوپ ها امکان بازی با آتاری بود، خیلی بندرت خانواده های متمول هم برای بچه هاشون خریده بودن، بعدها با ورود کنسول میکرو نینتندو قیمت آتاری خیلی ارزان شد و البته دیگه خریداری هم نداشت

  3. Avatar میلاد

    واقعاض وقتی الان به بازیهاش نگاه می کنم خنده ام می گیره اخه این چه گرافیکی بود
    ولی اون موقع انگار که داشتیم با کیفیت ۴K HDR بازی میکردیم با اون تلویزیون ها سیاه سفید
    مادرم نمی زاشتم به تلویزیون رنگی وصل کنیم اون موقع شایعه بود تلویزیون خراب میشه
    جالبه اون تلویزیون رنگیه هنوز هست اما چه فایده لذتش تو اون زمان بود الان که خاک می خوره
    پس به خاطر داشته باشید هرچیزی در زمان خودش لذت بخشه و سعی کنید در حال زندگی کنید.

  4. Avatar بهزاد

    یادش بخیر دیروز

  5. Avatar مهدی

    سلام مطالب واقعا با حال بود.
    پدرم از کویت یک آتاری ۲۶۰۰ آورده بود و هیچ وقت یادم نمیره که روی جعبه ی آتاری رو در گمرک با ماژیک خط خطی کرده بودند چون یک خانواده ژاپنی که دختر و مادر مو هایشان پیدا بود رو گیر سه پیچ می دادند.اما این آتاری هیچ بازی روش نبود و من به بد بختی با برادر بزرگتزم پول جمع کردیم و رفتیم ۴ بازی در یک فیلم خریدیم .چندی بعد همسابه روبروی ما یک آتاری خریدند که ۹۹۹ فیلم داشت و من یک سکته ناقص زدم .اما خدا شاهده هر چی گشتم که بازیه دزد و پلیس رو گیر بیارم نشد که نشد.من متولد ۱۳۶۲ هستم.و آنروزها هرگز تکرار نمی شوند.در این زمانه دیگر کدام بازی برای دهه ۹۰ ها نوستالژیک میشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. Avatar محمد رضا

      سن من به آتاری نمیخوره ولی دایی هام هنوز که هنوزه گاهی ازش یاد میکنن و با طعنه کنسول های امروز رو مسخره میکنن

  6. Avatar یک ایرانی

    جناب آقای میرزایی
    درود بر شما و خوانندگان و ارائه دهندگان دیدگاه ها و نظرات

    مطالب جالب، و یاد آور خاطرات بسیاری از ما است.
    بی ارتباط نیست که بگویم من از بازیهای آتاری که به همراه CD سیستم عامل OSx16 ارائه شده است، در حال حاضر نیز استفاده میکنم که خاطرات گذشته را زنده میکند.
    خوشحالم که از وقایع رخ داده در گوشه و کنار جهان به سرعت با خبر میشویم و از این باخبری بر خود و آگاهی خویش میبالیم.
    و خبر بد اینکه سیستم عامل OSx16 و سیستم عامل افق سالها پیش در ایران ساخته شده است و ما از آن بی خبریم !
    حال این سیستم های عامل توسط چه کسی یا چه کسانی ساخته شده اند و چرا ما از این وقایع بی خبر مانده ایم جای تفکر دارد. فکر نمیکنید این مسائل نیز اهمیت دارند ؟
    آخر شما هم آگاه هستید و هم دانا و هم مرد زمانۀ خویش.

    با سپاس
    موفق باشد
    یک ایرانی

    1. Avatar علی

      سلام دوست عزیز اگر اطلاعاتی دارید بگید شاید بدرد ما هم بخوره من یه سرچهایی کردم چیزی دستگیرم نشد

  7. Avatar هادی

    سلام و خسته نباشید مطلب عالی بود
    خیلی وقت هست یه سوال به ذهنم اومده
    مراحل ساخت بازی ها در کنسولهای سگا سوپرنینتندو چجوری بوده استوری. انیمیشن. ساخت کاراکترها. صداگذاری و… با چه نرم افزاری و چگونه تولید میشده ممنون میشم پست مفصلی راجع به این موضوع قرار داده بشه

  8. Avatar امیرعلی

    یادش بخیر
    حتی بعد از ظهور ps1 هم به اون کلوپی که میرفتیم بازی میکردیم میگفتن آتاری
    چه زندگی هایی کردیم
    چقد سر آتاری کتک خوردیم
    یادش بخیر !!!

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه