تصویر ماهواره‌ای از آتش‌سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون

۳۰ شهریور ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

بعد از ظهر دوشنبه این هفته آسمان شهر سائو پائولو برزیل تاریک شد. اما خبری از رویدادی مثل خورشیدگرفتگی نبود و این دود آتش‌سوزی گسترده و کم‌نظیر جنگل‌های آمازون بود که آسمان سائو پائولو را تیره و تار کرده بود. در این زمان دود آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون از فاصله ۲۷۰۰ کیلومتری به سائو پائولو رسیده بود.

مدتی است که جنگل‌های آمازون در برزیل طعمه آتش شده‌اند. این اتفاق در فصل‌های خشک برزیل امری عادی است. اما به نظر می‌رسد آتش‌سوزی امسال طولانی‌تر از نمونه‌های مشابه سال‌های گذشته باشد.

این در حالی است که بولسونارو، رییس جمهور برزیل، سیاست‌هایی ضد محیط زیستی اتخاذ کرده و مدت‌ها است که مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار گرفته است. چندی پیش رییس جمهور برزیل مدیر موسسه تحقیقات فضایی این کشور را برکنار کرد. دلیل برکناری او از نظر رییس جمهور برزیل ارائه‌ی آمار غلط درباره جنگل‌زدایی و تلاش برای تضعیف دولت این کشور بود. داده‌های این سازمان نشان می‌دادند که جنگل‌زدایی در ماه ژوئن امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

آمارها نشان می‌دهند در سال جاری میلادی نزدیک به ۷۳ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون ثبت شده است که نه هزار مورد از آن‌ها مربوط به هفته‌ی گذشته بوده است.

آتش‌سوزی در مناطقی که محل اصلی گسترش زمین‌های کشاورزی و جنگل‌زدایی هستند افزایش داشته است. با توجه به سیاست‌های رییس جمهور جدید برزیل نگرانی‌های فراوانی درباره‌ی آینده‌ی جنگل‌های آمازون وجود دارد. این در حالی است که آمازون یکی از مهم‌ترین جنگل‌های دنیاست که از آن با عنوان ریه زمین یاد می‌کنند. اما رییس جمهور برزیل نظر دیگری دارد و در تبلیغات انتخاباتی‌اش نیز وعده انجام فعالیت‌های تجاری را در این جنگل‌ها داده بود. به نظر بخش‌هایی از جنگل‌های آمازون در این مدت از بین رفته و به زمین کشاورزی و یا مرتع تبدیل شده‌اند.

عکس کاور: تصویر ماهواره‌ی Suomi NPP ناسا و NOAA از گسترده شدن دود آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون در کشور برزیل.

(Credit: NASA Worldview, Earth Observing System Data and Information System (EOSDIS

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه