آزمایشات ژنتیکی؛ اولین پروژه‌ی چینی‌ها در ایستگاه فضایی

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

براساس قطعنامه‌ی تحریمی که در سال ۲۰۱۱ میلادی صادر شده، ناسا اجازه ندارد با دانشمندان چینی همکاری داشته باشد. اما این قانون دقیقا عنوان نکرده است که شرکت‌های خصوصی آمریکایی حق مشارکت با چین را در فضا ندارند.

دانشمندان چینی طی قراردادی با شرکت آمریکایی «نانورکس» (NanoRacks) موفق شده‌اند برای اولین با در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش انجام دهند.

 براساس وب‌سایت Houston Chronicle شرکتی به نام «نانورکس» (NanoRacks) از این راه گریز استفاده کرده و می‌خواهد اولین آزمایش چینی‌ها را در ایستگاه فضایی بین‌المللی میسر سازد.

شرکت نانورکس که در شهر هیوستون واقع شده، به دانشمندان کمک می‌کند تا تحقیقات خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی پیاده کنند. طی معامله‌ای، دانشمندان موسسه‌ی علم و فناوری پکن مبلغ ۲۰۰ هزار دلار به نانورکس پرداخت کرده‌اند تا آزمایشات ژنتیکی خود را سوار  بر یک کپسول اسپیس X به فضا بفرستد و به بخش آمریکایی ایستگاه فضایی تحویل دهد، و سپس داده‌های مربوط به آن را به زمین برگرداند. در این آزمایش قرار است تاثیرات تشعشعات فضایی بر DNA مورد مطالعه قرار گیرد.

ایستگاه فضایی

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده، ناسا با این قرارداد موافق است، اما احتمال کمی وجود دارد که کنگره‌ی آمریکا مانع از تحقق آن شود. احتمال مخالفت کنگره ناچیز است، زیرا هیچ راهی وجود ندارد که اسرار تکنولوژی پیشرفته‌ی ناسا به دست چینی‌ها بیافتد.

منبع: PopSci

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه