آشنایی با انواع محصولات ضد تعریق

۲۹ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
محصولات ضد عرق

محصولات ضد عرق مثل اسپری ضد عرق یا مام زیر بغل، فرایند عرق کردن را کاهش می‌دهند. نمک آلومینیوم به عنوان ماده فعال در ترکیبات یک محصول ضد تعریق، در عرقی که از سطح پوست خارج می‌شود حل می‌شود. سپس نمک موجود در آن بر روی منافذ پوست و غدد تعریق می‌نشیند و میزان خارج شدن عرق از این غدد را کاهش می‌دهد.

تفاوت بین ضد عرق و دئودورانت

یک ضد عرق خوب می‌تواند یک دئودورانت یا خوشبو کننده هم باشد. چرا که با کنترل میزان تعریق شما از بوی بدن جلوگیری می‌کند و با رایحه خود عطر خوبی به بدن شما می‌دهد. دئودورانت و خوشبو کننده بدن فقط بوی بدن شما را با رایحه خود مخفی می‌کنند و در واقع فقط مانند یک لایه روی سطح پوست یا روی عرق گیر شما قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که شما یا دیگران برای مدتی متوجه بوی عرق نشوید.

محصولات ضد عرق از چه چیزی تشکیل می‌شوند

الکل یکی از مواد تشکیل دهنده بعضی محصولات ضد عرق و خوشبو کننده است. الکل موجود در اسپری باعث حس خنکی و خوشایندی است که بعد از استفاده روی پوست بدن احساس می‌کنید. همین طور الکل در ضد عرق‌ها کمک می‌کند تا ترکیبات فعال موجود در آن زودتر خشک شوند و با لباس تماس پیدا نکنند.

دلایل زیادی باعث تعریق زیاد و بوی بد عرق می‌شود. برای مبارزه با این بوی بد، برخی از محصولات ضد عرق حاوی مواد آنتی باکتریال هستند. مواد آنتی‌ باکتریال کمک می‌کنند تا باکتری‌های موجود روی پوست که باعث بوی بد بدن می‌شوند، از بین بروند. این باکتری‌ها بی ضرر هستند و روی سطح پوست ما زندگی می‌کنند و از عرق و سلول‌های مرده پوست بدن ما برای بقای خود تغذیه می‌کنند. در نتیجه هرچه ما بیشتر عرق کنیم غذای بیشتری به آن‌ها می‌دهیم و در اثر فعل و انفعالات شیمیایی آن‌ها بوی بیشتری تولید می‌شود. انواع اسپری زیر بغل یا ژل و مام زیر بغل که ترکیبات آنتی باکتریال دارند، با کند کردن روند رشد و تکثیر این باکتری‌ها، از ایجاد بوی بد جلوگیری می‌کنند.

برخی از محصولات ضد عرق و خوشبو کننده بدن دارای ترکیبات نرم‌ کننده هستند. این مواد نرم کننده زیر بغل و نواحی دیگر پوست را نرم می‌کند و احساس خشکی و خارش را تا حدی از بین می‌برند.

کدام ضد عرق بهتر از بقیه است؟

انواع ضد عرق و دئودورانت شامل چهار نوع می‌شوند:

  • اسپری
  • استیک یا مام صابونی
  • مام رول
  • ژل و کرم ضد عرق

دئودورانت

اسپری بدن یا اسپری زیربغل سریع خشک می‌شوند و استفاده از آن‌ها بسیار راحت است.

استیک زیر بغل یا مام صابونی در واقع یک قالب بزرگ از ضدعرق است که سطح مقطع بزرگی دارد. این سطح مقطع استیک ضد عرق را برای افرادی که زیاد عرق می‌کنند ایده‌ال کرده است.

مام زیر بغل، کرم و ژل ضد عرق عملکرد دقیقی دارند و در کنار نرم کردن پوست جلوی تعریق زیاد و بوی بد زیر بغل را می‌گیرند.

ضد عرق برای پوست‌های حساس

برخی از افراد ممکن است به محصولات ضد عرق و دئودورانت حساسیت داشته باشند؛ مخصوصا در نواحی زیر بغل. این حساسیت به شکل قرمزی و خارش در این نواحی ظاهر می‌شود که با دیدن آن باید استفاده از محصول را قطع کرده و به پزشک مراجعه کرد.

حساسیت به ضد عرق و دئودورانت اکثرا به دلیل اسانس و عطر موجود در آن‌هاست که برای مخفی کردن و رفع بوی عرق است. در موارد نادری هم حساسیت به ترکیبات دیگر ضدعرق مثل الکل و نمک آلومینیوم است که در این صورت باید از پزشک خود برای انتخاب محصول سوال کنید.

اگر شما به عطر و رایحه خاصی حساسیت دارید، بهترین راه حل برای جلوگیری از عرق زیر بغل استفاده از ضد عرق‌های بدون عطر (Fragrance Free) است. با استفاده از ضد عرق‌ بی بو و بی رنگ می‌توانید بدون قرمزی و خارش بوی بدن را از بین ببرید و از تعریق زیاد جلوگیری کنید. همچنین باید از در کنار آن از نرم کننده و مرطوب کننده پوست استفاده کنید تا خشکی و حساسیت پوست را به حداقل برسانید و حتما از پزشک خود در این باره سوال کنید.

دئودورانت یا ضد تعریق؟

اگر نگران لک عرق روی لباستان هستید و نمی‌توانید تحمل کنید که دیگران به لکه‌های روی زیر بغل لباس شما خیره شده‌اند، اگر از عرق کردن مدام پاها و بوی بد پا و کفش‌های بد بو خسته شده‌اید، اگر از عرق کف دست و دست‌های همیشه خیس هنگام دست دادن با دیگران خجالت می‌کشید، شما به یک ضد عرق احتیاج دارید نه دئودورانت و خوشبو کننده. ضد عرق به شما کمک می‌کند دیگر عرق نکنید امام دئودورانت جلوی عرق را نمی‌گیرد.

مام زیربغل

کی و کجا باید از ضد عرق استفاده کرد؟

غدد تعریق در تمام سطح بدن شما قرار دارد و برخلاف دئودورانت، شما می‌توانید ضد عرق را در همه جای بدن استفاده کنید. افرادی که تعریق بیش از اندازه می‌کنند باید از محصولات ضد تعریق درمانی به جای محصولات ضد عرق معمولی استفاده کنند. به دلیل این که محصولات ضد تعریق درمانی را می‌توانید در نقاطی که بیشتر عرق می‌کند مانند زیر بغل، کشاله ران و دست‌ها استفاده کنید. نتیجه آن‌ها تا مدت طولانی‌ روی بدن شما باقی می‌ماند و این راه حل خوبی برای کسانی است که بیش از اندازه و به صورت افراطی تعریق دارند. شما می‌توانید از پزشک خود در این باره سوال کنید.

برخلاف دئودورانت شما باید ضد عرق را فقط در هنگام شب استفاده کنید. بهترین زمان برای استفاده از ضد عرق قبل از خواب است. به این دلیل که مواد ضد تعریق برای اثر بخشی مقداری زمان لازم دارند و همچنین غدد تعریق شما در شب و هنگام خواب فعالیت کمتری دارند چرا که دمای بدن شما به طور طبیعی به هنگام خواب پایین می‌آید. با این کار لازم نیست هر بار اسپری زیر بغل خود را روی خود خالی کنید.

با این فرمول اگر شما تصمیم گرفتید که شب‌ها از ضد تعریق استفاده کنید باید حمام رفتن و دوش گرفتن را نیز به شب موکول کنید. بعد از دوش گرفتن وقتی که بدنتان کاملا خشک شد، پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه از مام یا اسپری ضد عرق خود استفاده کنید. تنها کاری که بعد از آن باید انجام دهید این است که بخوابید اجازه دهید که فرمول‌ها کار خود را انجام دهند.

بهترین ضد عرق کدام است؟

از آنجا که بدن افراد مختلف باهم متفاوت است و شما ضد عرق را روی بدن خود استفاده می‌کنید، ممکن است محصولی که برای دوست‌تان خیلی خوب کار می‌کند برای شما بهترین نباشد. پس لازم است محصولات ضد تعریق مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدام یک برای شما بهترین است.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با عملکرد ضد تعریق‌ها ویدیوی «ضد عرق چگونه کار می‌کند؟» را مشاهده کنید و سوالات خود را در قسمت کامنت از ما بپرسید.

روتین پوستی
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه