آشنایی با کانسپت ب‌ام‌و i4؛ اولین سدان تمام برقی مونیخی ها در راه است

۱۷ اسفند ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

کمپانی ب‌ام‌و از یک کانسپت جدید به نام i4 پرده‌برداری کرد. این کانسپت که قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رسما پرده‌برداری شود، به طور آنلاین معرفی شده و تصاویر و مشخصات آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است. تازه‌ترین مفهومی خودروساز آلمانی را می‌توان یک سری ۴ گرن کوپه با چهره‌ای پیشرفته‌تر و پیشرانه الکتریکی توصیف کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این خودرو سال آینده تولید خواهد شد.

با آنکه کانسپت i4 به پیشرانه تمام الکتریکی مجهز شده، ولی به رسم محصولات اخیر ب‌ام‌و باز هم شاهد یک جلوپنجره بسیار بزرگ در دماغه آن هستیم. البته جلوپنجره حالت مشبکی نداشته و در حقیقت نقش یک پنل هوشمند را ایفا می‌کند. در پشت این پنل چند سنسور قرار دارند، درباره عملکرد و وظایف این سنسورها فعلا اطلاعاتی منتشر نشده، اما احتمالا به هدایت خودکار خودرو کمک می‌کنند.

از لحاظ ظاهری مفهومی ب‌ام‌و i4 بدنه‌ای کاملا مدرن و آینده‌نگرانه دارد. طراحان سعی کرده‌اند با بهره‌گیری از رنگ آبی در قسمت‌هایی مثل لبه جلوپنجره، چراغ‌ها، پایین درها و حاشیه دیفیوزر عقب این خودرو را مدلی سبز نشان دهند. ضمن اینکه بر روی i4 از لوگوی جدید ب‌ام‌و که حالتی تخت دارد، استفاده شده؛ در این لوگو قسمت مشکی رنگ حذف شده و دیگر خبری از افکت سه بعدی در آن نیست. با توجه به سادگی و یکدستی بدنه، می‌توان گفت که نسخه تولیدی i4 تفاوت چندانی با مدل مفهومی کنونی نخواهد داشت.

در داخل کابین شکل خاص فرمان و نمایشگر منحنی و عریضی که از پشت آن تا بخش میانی داشبورد امتداد یافته، بسیار جلب توجه می‌کند. برای اینکه راننده بتواند در شرایط نوری مختلف اطلاعات موجود روی نمایشگر را بخواند، از یک لایه مات استفاده شده تا از شدت انعکاس کاسته شود. این را اضافه کنیم به دلیل شیشه‌ای بودن سقف، کابین i4 نور بسیار زیادی دریافت می‌کند.

نیروی مورد نیاز کانسپت ب‌ام‌و i4 توسط یک موتور برقی تامین می‌شود. این موتور ۵۳۰ اسب بخار قدرت تولید نموده و قادر است در عرض ۴ ثانیه سرعت خودرو را به صد کیلومتر در ساعت برساند. وظیفه تامین الکتریسیته این خودرو بر عهده باتری ۸۰ کیلووات ساعتی گذاشته شده است. ب‌ام‌و می‌گوید در صورت شارژ کامل، i4 می‌تواند بر اساس استاندارد اروپایی WLTP تا ۶۰۰ کیلومتر و بر اساس استاندارد آمریکایی EPA تا ۴۳۵ کیلومتر مسافت را پشت سر بگذارد. هنوز مشخص نیست که آیا نسخه تولید انبوه نیز برد حرکتی مشابهی خواهد داشت یا خیر.

درست است که کانسپت i4 از پیشرانه برقی سود می‌برد، اما ب‌ام‌و برای هر چه خاص کردن آن به سراغ هانس زیمر رفته و با همکاری این موسیقیدان پرآوازه چند صدای اختصاصی را تولید کرده است. این صداها با انتخاب حالت رانندگی تغییر می‌کنند.

منبع: motor1

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه