آقای کوک، گرفتی ما رو؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی دو ماه پیش و در اوج پخش شایعات معرفی آیفون‌های جدید بود که تیم کوک (مدیرعامل اپل) در جریان مصاحبه‌ای رسمی، حرف خیلی جالبی زد: “آیفون بعدی، قابلیت‌هایی دارد که به خودتان می‌گویید من چطور تابحال بدون این قابلیت‌ها زندگی می‌کردم؟” این حرف برای من هم مثل خیلی‌های دیگر، یک جور هیجان خاص ایجاد کرد. به خودم گفتم: “ایول، اپل امسال احتمالا می‌خواد یه جهش بزرگ تو گوشی‌های هوشمند ایجاد کنه!” پیش خودم فکر کردم اپل این ایده‌هایی که در طرح‌های مفهومی تولید می‌شوند را به مرحله‌ی عمل می‌رساند. شاید هم توانسته راهی پیدا کند که طول عمر باتری را حسابی افزایش بدهد. نمی‌دانم، خلاصه به خودم گفتم وقتش رسیده تا دوباره از اندروید خداحافظی کنم. چند ماهی آیفون نسل ششم را داشتم؛ ولی هیچ‌وقت حال خوبی با گوشی و کلا اکوسیستم iOS پیدا نکردم و این گوشی نتوانست نظرم را به خودش جلب کند. به همین دلیل هم سراغ این گوشی‌های به اصطلاح «پرچم‌دار» اندرویدی رفتم و تا الان هم انصافا نکته‌ی منفی خاصی در آن‌ها ندیده‌ام.

ولی دیشب برای من خیلی خاص بود؛ با هزار ذوق و شوق نشستم پای مراسم اپل تا ببینم این آیفون جدید که چند ماهی می‌شود با شایعات رنگارنگ‌اش پدرمان را درآورده، بالاخره قرار است چه قابلیت‌های خاصی داشته باشد که از این به بعد بخشی از زندگی رومزه‌ی من را به خودش اختصاص بدهد. مراسم اپل شروع شد و طبق معمول نیم ساعتی زمان در مورد اینکه اپل بهترین است و فلان کار را کرده و بهمان کار را می‌خواهد انجام بدهد و چقدر کارشان درست است، پیش رفت. بعد از آن هم که آقای کوک، ساعت جدیدش را برای غواص‌ها و شناگرا معرفی کرد. می‌دانستم که به نیمه‌ی دوم مراسم نزدیک می‌شویم و وقتش رسیده که حداقل دو تا آیفون جدید با یک سری قابلیت و امکان باحال معرفی بشود. آقای شیلر بانمک روی سن آمد و بعد از کلی نمک ریختن در مورد آیفون، بالاخره دو تا آیفون ۷ را معرفی کرد.

خیلی منتظر ماندم تا شیلر چیزی بگوید که من با خودم بگویم «وای خدای من، این همون اپلی که با آیفون اولش همه‌ی دنیا رو تکون داد!” ولی مثل بچه‌ای که اسکوپ‌های بستنی قیفی‌اش رو زمین افتاده و با حالی افسرده‌‌طور پدرش را نگاه می‌کند، به مانیتورم خیره شده بودم. حداقل ۲۰ درصد از زمان معرفی آیفون جدید به این گذشت که «گوشی جدیدمون، رنگ مشکی هم داره!». بعد رفتند سراغ دوربین و یک سری اصطلاحاتی مثل بدنه‌ی ضدآب و دیافراگم f/1.8 به میان آمد که من را برد به اوایل اسفند پارسال و یاد آقای کره‌ای که دقیقا همین حرف‌ها را گفته بود. بلندگوهای بالا و پایین استریو هم که من را یاد گوشی‌ای انداخت که در اسم‌اش عدد «۱۰» دارد!

آقای کوک، مدیرعامل محترم اپل، برادر من، گرفتی ما رو؟! یک جوری گفتی با امکانات آیفون ۷ زندگی‌مان را تغییر خواهی داد که فکر کردم قرار است در طول روز برام چای هم بریزد! در دوره‌ای که رقیب‌ها، گوشی‌های‌شان را منفجر می‌‌کنند یا دیگری اسباب‌بازی‌ای تولید می‌کند که طراحی ماژولار دارد، خیلی راحت است که همان مدل سال قبل را کمی بهتر کنی و به عنوان یک مدل کاملا جدید پیش روی مخاطبان‌ات قرار بدهی. اوکی! قبول‍! ولی حداقل نیا بگو که این گوشی قرار است روی زندگی روازنه‌ی من تاثیر بگذارد. شرمنده آقای کوک، من امسال هم می‌چسبم به اندروید؛ امیدوارم سال بعد بتوانی نظرم را عوض کنی.

Birthday_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸۰ دیدگاه
  1. سعید

    واقعا نقد بسیار زیبایی بود بسیار لذت بردم خسته نباشید .
    یه نکته خنده داری که توی کامنت ها میبینم طرفداری کاربران از کمپانی اپل هستش هر چند نمی تواند منکر کیفیت ساخت بالای محصولات این شرکت شد شرکتیاست که کاملا مشخصه به فکر پر کردن جیب خودش هست نه نیاز کاربران
    سیستم عامل به شدت بسته انحصار طلبی (مثل استفاده از سوکت شارژ مخصوص به خود و عدم وجود اسلات کارت حافظه ویا حافظه های با ظرفیت های غیر معقول برای اینکه شما پول بیشتری بپردازید )
    سیاست اپل گرون بفروش تا خاص باشی است در ایران هم متاسفانه داشتن ایفون یک نوع با کلاس بودن محسوب می شود از ان طرف تحریم از این طرف فیلتر به نظر من خرید محصولات اپل زیاد منطقی نمیرسه
    تا ما مصرف کننده ها حمایت چشم و گوش بسته را کنار نگذاریم وضع همین است
    بنده به عنوان یک مصرف کننده هر محصولی که با کیفیت باشد ونسبت به پولی که پرداخت میکنم ارزنده باشد را از هر برند و شرکتی خریداری میکنم
    پایدار باشید

  2. Mr.gadget

    داستان اپل و پردازنده هاش:)

    آیفون ۵: پردازنده گرافیکی A۶ به کار گرفته شده در آیفون ۵، دو برابر گرافیک دوهسته‌ای A۵ است..
    آیفون ۵s: این پردازنده نسبت به A۶ دوبرابر پر سرعت‌تر شده‌است..
    آیفون ۶: کمپانی اپل مدعی است که این چیپ تا ۲۵ درصد در عملکرد CPU و ۵۰ درصد در پردازش گرافیکی بازده بیشتری نسبت به نسل قبل خود دارد..
    آیفون ۷: سرعت این پردازنده ۴۰درصد بیشتر از مدل قبلی است..
    .
    .
    .
    آیفون N: :))))))

  3. فرهام

    ایووووووووووول حرف دلمو زدی…مرسی
    کامنت های عده ی کثیری از معترضین دیده میشه
    امیدوارم زمانی ک ایفون۷ اومد معترضین به مدافعین تبدیل نشوند!

  4. علی

    اتفاقا من وقتیکه آیفون بدست گرفتم، اوایل با سیستمش و محیطش راحت نبودم، اما به مرور وقتی گوشی اقوام که اندرویدی بود، نگاه می‌کردم می‌گفتم چطور با این گوشی‌ها میشه کار کرد!

    1. هومان

      منم همینطور
      الان اصلا نمی تونم فکر کنم حتی لحظه ای بدون ios کار کنم

  5. شایان

    قسمت آخرش عالی بود…دمتون گرم.

  6. علی

    اگه کمی منطقی و بدون تعصب قضاوت کنیم ایفون خیلی وقته که چیزی بیشتر از گوشی های اندرویدی(ال جی و سامسونگ) نداره، البته برای ما ایرانیها چرا؛ اونم بی حترامی به پارسی زبانان(حذف زبان فارسی از IOS و مسدود کردن ای پی ایران برای استور) ولی ما همچنان داشتن گوشی با این همه محدودیت ذاتی و محدودیت های دیگر که مختص ماست که ذکر کردم رو ترجیح میدیم و بیخود و از روی تعصب اونو سرتر از بقیه میدونیم. اگه ما تو ایران کمی به این قضیه فکر کنیم و برای خودمون ارزش قائل بشیم شاید تاثیری در نوع رفتار اپل بامشتریان ایرانی که کم هم نیستن داشته باشه. اینم بگم که من خودم چندین سال هست آیفون دارم ولی دیگه خسته شدم و به زودی ی گوشی اندرویدی(ال جی) خواهم خرید.

  7. نیما ربیعی

    ممنون از آقای فرهنگ هشمتی با این قلم بسیار قوی، تاثیر گزار و شیوا شون…
    سپاس از شما که قلم نقدتان را بی چون و چرا پذیرفتم ( در دوره‌ای که رقیب‌ها، گوشی‌های‌شان را منفجر می‌‌کنند یا دیگری اسباب‌بازی‌ای تولید می‌کند که طراحی ماژولار دارد)
    من خودم شخصا Note7 پیشخرید کردم، اما نه به عنوان یه فن سامسونگ، بلکه چون واقعا ارزشش رو داشت!!!! اما اون هم با منفجر شدنش تمام ذهن مارو به هم ریخت، باز خدارو شکر برای اولین بار یه نمایندگی تو ایران محصولاتش رو بدون چون و چرا داره پس میگیره و . . .
    اما اینها دلایلی نمیشود تا قلم نقد سامسونگ و نوت۷ رو به روی کاغذ نکشیم…
    باید بی پرده سخن گفت و شما این کار را استادانه انجام داده اید..

    ((اگر کامنت منو خوندید، حتما از ذهن و قلم تاثیر گزارتون یه پست هم راجع به نوکیا بنویسید، این روزها به شدت جای خالی کیفت محصولات این کمپانی را احساس میکنم…))

  8. حمیدرضا

    با سلام و درود
    صحبت سردبیر محترم کاملا درست است
    مواردی که باعث می شود یک محصول خوب را انتخاب نماییم جدای از ویژگی های گوشی تلفن همراه ، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر شرکت مادر هم دخیل می باشد ، اکثر کسانی که در ایران از گوشی ایفون استفاده می کنند این محصول را فقط به عنوان یک محصول تزئینی در دست می گیرند وگرنه محدودیت IOS بر کسی پوشیده نیست ، هدف بنده از نوشتن پیام زیر سوال بردن اپل و IOS نیست بلکه باید دید ایا نسبت به وجه پرداختی چه بازدهی دریافت خواهید کرد ایا در ایران برای گرفتن یک برنامه انتخاب های بیشتری روی ویندوز و اندورید ندارید تا روی IOS ؟ ایا تجربه ثبت نام Account Apple ID و VPN برای گرفتن برنامه را داشته اید؟ ایا با سودجویان بازار برای رفع مشکل دستگاه خود برخورد داشته اید؟ به طور قطع اگر شما امریکایی بودید تمایل داشتید محصول امریکایی در دست بگیرید تا محصول دیگر! برای همین مورد است که بیشترین کاربران Iphone را در امریکا داریم ، شرکت اپل تمرکز خود را بر روی بازار چین متمرکز کرده است چرا که مردم کشور چین تمایلی بیشتری برای گوشی های تولید کشور خود نشان می دهند تا Iphone
    ما باید واقع بینانه به مسائل نگاه کنیم Iphone محصولی بسیار خوب و با کیفیتی است اما متاسفانه چند سالی است دچار روزمرگی شده و آن پویایی گذشته را ندارد و متاسفانه در ایران هم اصلا کاربردی نیست
    به هر حال امید وار هستم محصول جدید عاشقان اپل را راضی کرده باشد و بتوانند محصول دلخواه خود را هرچه سریع تر از بازار تهیه نماییند
    با تشکر

  9. حمید.

    خوب بود. حرف حساب
    وقتی اپل میبینه با همین امکانات، بازم ملت میریزن گوشیاشو میخرن خو معلومه به خودش سختی نمیده. حتی اگه همون ۶s رو سیاه میکرد میگفت بیاید این آیفون۷ ه ، بازم همینا طرفداریشو میکردن و خیلیا میخریدن!

  10. محمدرضا

    درست ک اقای تیم کوک اغراق زیادی کردن ومراسم اونجوری ک میخواستین پیش نرفت ولی این لحن تند و تیزتون یخورده اپلی هارو ناراحت کرد ممنون

  11. امیر احسان

    اپل رو ولش کن!
    اقای حشمتی ، بیوگرافی خودتون رو عشقست 😉

  12. Ali

    ایول لایک داری

    1. juveman

      متاسفانه تعصب روی برند و … همیشه وجود داشته ، حتی از جانب یک آدم با تجربه !!!
      همیشه مقایسه بین بنز و بی ام و بوده
      همیشه کل کل بین رئال و بارسلونا بوده
      و…

      من فقط و فقط میخوام یه سوال از نگارنده نقد بپرسم، آیفون بد ، بی کاربرد و … ، میخوام بدونم برتری یه گوشی اندرویدی چی هست ؟!
      اینکه آپدیتها بسیار ضعیف ارائه میشن !؟ با سخت افزارهای بسیار سنگین هنوز هم روونی و لذت کاربری ios و ندارن ؟!

      من فک کنم نگارنده علی رغم سواد و تجربه همانند کسایی که هیچ اطلاعی ندارن و میگن آبفون برای ایران مناسب نیس برای پز و کلاس فک میکنن.

      واقعا انتظار شما از گوشی تلفن همراه چیه ؟! همون که براتون چایی بریزه شاید اصلی ترین انتظارتون باشه ؟!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه