آقای کوک، گرفتی ما رو؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

یکی دو ماه پیش و در اوج پخش شایعات معرفی آیفون‌های جدید بود که تیم کوک (مدیرعامل اپل) در جریان مصاحبه‌ای رسمی، حرف خیلی جالبی زد: “آیفون بعدی، قابلیت‌هایی دارد که به خودتان می‌گویید من چطور تابحال بدون این قابلیت‌ها زندگی می‌کردم؟” این حرف برای من هم مثل خیلی‌های دیگر، یک جور هیجان خاص ایجاد کرد. به خودم گفتم: “ایول، اپل امسال احتمالا می‌خواد یه جهش بزرگ تو گوشی‌های هوشمند ایجاد کنه!” پیش خودم فکر کردم اپل این ایده‌هایی که در طرح‌های مفهومی تولید می‌شوند را به مرحله‌ی عمل می‌رساند. شاید هم توانسته راهی پیدا کند که طول عمر باتری را حسابی افزایش بدهد. نمی‌دانم، خلاصه به خودم گفتم وقتش رسیده تا دوباره از اندروید خداحافظی کنم. چند ماهی آیفون نسل ششم را داشتم؛ ولی هیچ‌وقت حال خوبی با گوشی و کلا اکوسیستم iOS پیدا نکردم و این گوشی نتوانست نظرم را به خودش جلب کند. به همین دلیل هم سراغ این گوشی‌های به اصطلاح «پرچم‌دار» اندرویدی رفتم و تا الان هم انصافا نکته‌ی منفی خاصی در آن‌ها ندیده‌ام.

ولی دیشب برای من خیلی خاص بود؛ با هزار ذوق و شوق نشستم پای مراسم اپل تا ببینم این آیفون جدید که چند ماهی می‌شود با شایعات رنگارنگ‌اش پدرمان را درآورده، بالاخره قرار است چه قابلیت‌های خاصی داشته باشد که از این به بعد بخشی از زندگی رومزه‌ی من را به خودش اختصاص بدهد. مراسم اپل شروع شد و طبق معمول نیم ساعتی زمان در مورد اینکه اپل بهترین است و فلان کار را کرده و بهمان کار را می‌خواهد انجام بدهد و چقدر کارشان درست است، پیش رفت. بعد از آن هم که آقای کوک، ساعت جدیدش را برای غواص‌ها و شناگرا معرفی کرد. می‌دانستم که به نیمه‌ی دوم مراسم نزدیک می‌شویم و وقتش رسیده که حداقل دو تا آیفون جدید با یک سری قابلیت و امکان باحال معرفی بشود. آقای شیلر بانمک روی سن آمد و بعد از کلی نمک ریختن در مورد آیفون، بالاخره دو تا آیفون ۷ را معرفی کرد.

خیلی منتظر ماندم تا شیلر چیزی بگوید که من با خودم بگویم «وای خدای من، این همون اپلی که با آیفون اولش همه‌ی دنیا رو تکون داد!” ولی مثل بچه‌ای که اسکوپ‌های بستنی قیفی‌اش رو زمین افتاده و با حالی افسرده‌‌طور پدرش را نگاه می‌کند، به مانیتورم خیره شده بودم. حداقل ۲۰ درصد از زمان معرفی آیفون جدید به این گذشت که «گوشی جدیدمون، رنگ مشکی هم داره!». بعد رفتند سراغ دوربین و یک سری اصطلاحاتی مثل بدنه‌ی ضدآب و دیافراگم f/1.8 به میان آمد که من را برد به اوایل اسفند پارسال و یاد آقای کره‌ای که دقیقا همین حرف‌ها را گفته بود. بلندگوهای بالا و پایین استریو هم که من را یاد گوشی‌ای انداخت که در اسم‌اش عدد «۱۰» دارد!

آقای کوک، مدیرعامل محترم اپل، برادر من، گرفتی ما رو؟! یک جوری گفتی با امکانات آیفون ۷ زندگی‌مان را تغییر خواهی داد که فکر کردم قرار است در طول روز برام چای هم بریزد! در دوره‌ای که رقیب‌ها، گوشی‌های‌شان را منفجر می‌‌کنند یا دیگری اسباب‌بازی‌ای تولید می‌کند که طراحی ماژولار دارد، خیلی راحت است که همان مدل سال قبل را کمی بهتر کنی و به عنوان یک مدل کاملا جدید پیش روی مخاطبان‌ات قرار بدهی. اوکی! قبول‍! ولی حداقل نیا بگو که این گوشی قرار است روی زندگی روازنه‌ی من تاثیر بگذارد. شرمنده آقای کوک، من امسال هم می‌چسبم به اندروید؛ امیدوارم سال بعد بتوانی نظرم را عوض کنی.

Birthday_Footer

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸۰ دیدگاه
  1. احمد

    آقا دمت گرم واقعا عالی نوشتی. منم یه مدت از ۶ اس استفاده کردم ولی واقعا دیدم سامسونگ نیاز های روزانه منو بهتر حل میکنه و با معرفی آیفون های جدید دیگه کاملا بهم اثبات شد که این اپل اپلی نیست که در دوران حیات جابز آیفون معرفی می کرد.

  2. raouf

    جناب حشمتی از اونجایی که جناب عالی از پلتفرم iOS خوشتون نمیاد و با آندرویید حال میکنید ، اگه به قول خودتون iPhone 7 یه حرکت انقلابی هم میبود شما آیفون بخر نبودی، پس خواهشا الکی بازار گرمی نکنید…
    پرچم دار های الان آندروییدی در حد ۵s اپل هم نیستن چه برسه به این غول جدید ( من خودم دیوایس های سامسونگ هم موبایل هم تبلتش رو داشتم ، اچ تیسی و سونی رو هم موبالاشون داشتم ) چون یک پارچگی نرم افزار و سخت افزار تا این حد چیزی نیست که آندروییدیا حالا حالاها بهش برسن…

  3. امیر

    همچین بعضی از دوستان از اپل دفاع کردن که انگار این شرکت ارث پدریشونه… بابا ما هم اپل داریم.. اپل برای توسعه دهندهها یعنی جهنم! تقریبا تمام قریب به اتفاق نرم افزار های اپلی نسخه اندرویدی مشابه با ux زیبا رو دارند. محدودیت های استفاده از اپل فقط برای توسعه دهنده ها نیست برای استفاده کننده ها و یوزر های عادی هم هست. من فقط منتظر ios 10 هستم که جیلبریک کنم راحت شم. از این همه محدودیت

    1. امیر

      برادر من شما توسعه دهنده نیستی حد اکثر کپی کار باشی اپل برای توسعه دهنده هم عالیه چون به سادگی واسه هر کاری میخوای بکنی اجازه نمیده شد جهنم؟ نه این نشان دهنده امنیت بالاست که منجر میشه به سرعت بالا استفاده و … که بحثش مفصله (اون دستگاه رو هم نساختن که شما جیلبریک کنی اگه نمیتونی باهاش کنار بیای هو آوی بخر لذت ببر از این همه بی کیفیتی و بی محدودیتی)

  4. امیر

    واقعابرای گوشی ای که هنونیومده وباهاش کارنکردیم این نقد خیلی بچگانه و ازروی تعصب نوشته شده.واقعاهم اگه کسی قبل از معرفی فکر میکرده که بایک گوشی غیراز کارهایی بیش از یک تلفن همراه میشه انجام داد دیگه…..

  5. میثم محمدی

    کسی که آیفون نداره، هیچ درکی از آیفون نمی‌تونه داشته باشه؛ و کسی که آیفون داره، نمی‎تونه اونایی که آیفون ندارند رو درک کنه!

  6. حسین

    سلام
    هر وقت به شرکت اپل فکر میکنم یاد همتاهای ایرانیش میافتم که همیشه همه ازشون بد میگن و ازشون ایراد میگیرن که چرا فلان هستن وبه امان هستن و بعد ۲۰ سال فقط چراغ های خودرو رو تقییر میدن و میگن این یه خودروی جدیده و با قیمت بسیار گرانتری میفروشن به مردم

    1. juveman

      فرق گالکسی از اس ۱ تا اس ۷ چی بوده ، غیر از ارقت سخت افزار از تک هسته به ۱۰۰۰ هسته و کاردهی هنوز در حد همون تک هسته ؟!
      فقط و فقط یه نوآوری از سامسونگ تو این دوره ۷ ساله سری گالکسی بگین که فقط از خودش بوده و هیچ مشابهتی براش واقعا وجود نداشته

      1. حامداقا

        فقط یدونه بگم؟باشه:صفحه نمایش خمیده.
        اگه بازم خواستی بگو بهت شارژبی سیم رو بگم

  7. حمید

    سلام
    بنظر میاد این شرکتها فوق العاده سودجو شدن و حاضر نیستن بیش از چند هزار دلار صرف تحقیقات و پیشبرد گوشی ها کنند بنظرم باید یک رشته دانشگاهی خاص این صنعت بوجود بیاد و استانداردهایی اجباری تعیین بشوند اگه شرکتهای بزرگ خودروسازی وارد بخش تولید بدنه گوشی و شرکتهای بزرگ نرم افزاری مانند ای بی ام وارد نرم افزارش میشدن و شرکتهای معظم الکترونیکی وارد بورد گوشی میشدن و مانند صنعت خودروسازی تحت استانداردهای اجباری میشدن خیلی عالی میشد دولتها باید سرمایه گذاری کنند و نهادهای متخصص داخلیشونو بکار بگیرن چرا که سرمایه هنگفت اشتغال بزرگی نهفتست و با امنیت مردم سروکار داره واقعا تعجب میکنم چرا علی رغم سود عالی بازار داغ چند شرکت سودجو فقط وارد این مبحث شده اند عادلانه نیست اپل با این حجم عظیم منابع سرمایه درگردش فوق بالا و بهترین استعدادهای جهان بعد از یکسال بازی بازرگانی و اصول روانی بنظر میاد مانند یک راهزن جیب کاربران و میزنن والا خاصیت مقاومت اب و بهینه سازی جزیی دوربین شوخی بنظرمیاد برای شرکتی در این اندازه تنها ده نفر مهندس نخبه میتونن محصولات خاص انقلابی طراحی کنند الان سالهاست افزایش رزولوشن و مگاپیکسل شده شعار مردم فریبشون ولی جدیدا دیگه دارن به بهبود کیفیت هم قدری اهمیت میدن!
    الان در صنعت متریالهای خاص مقاوم گونه گونی داریم و در بخش نرم افزارهم ملیونها کد نویس داریم ثروت کافی فراهم هست پس این موجودات ناقص الخلقه چه توجیح داره؟؟
    شرکت اپل با اون دیسیپلین خاص استیوجابزی کجا کوک اوازخوان کجا!!!!!!
    واقعا اون شوی مسخره اخر کنفرانس که معلوم نبود چه مناسبتی داشت و معلق زدن یک دختر مناسبه شان کنفرانس اپل هست؟؟
    ایا کنفرانس اپل محل معرفی چند اپ بی ارزش و سخیف هست بنظرم شوی بازرگانی اپل و تعریف تمجیدهای بی اساس کوک بزودی افت سهام جدی برای اپل و ضررهای بزرگی ایجاد میکنه ولی ممکنه بخشهای دیگه و درامد استور نرم افزار و سود سرشارش از لپ تاپ و گجت های دیگه ضرر ایفون و پوشش بده والا بخش ایفون در حال درجا زدن هست و دربازار امروزی چنین سیاستی شکست هست واقعا کوک مدیر اپل نیست بلکه مقیاس کوک در حد یک شرکت نرم افزاری سطح پایین هست بزودی برکنار میشه کم کم میبینید که کوک چه بلایی بر سر اپل بیاره و شرکت و به روزهای قبل از جابز برسونه!!

  8. علی

    سلام دوست عزیز
    همون طوری که میدونی اپل همیشه برگ برندشو رو سری اس گذاشته پس منتظر باش تا سری اس رو ببینی بعد نظر بدی
    بعدش گفت ایفون های بعدی دوست عزیز
    از چیه اندروید حمایت میکنی از کراش هاش یا لگ هاش ، سیستم کم نقض ios رو با andriod مقایسه میکنی
    در ادامه ایفون تنها گوشیه که هم ضد ابه هم اسپیکر استریو داره تازه منفجرم نمی شه
    تو یه جا مشکلات از دید ایفون میبینی یجا از سیستم عاملش درباره یکی بحث کن
    درادامه بگم داش اشتباه نقد مینویسی

    1. رضا

      برادر من، اپل همه دروازه ها رو به روی آیفونش بسته و هیچ راه ارتباطی آزادی با دنیای بیرون نداره و عملا آزادی رو از کاربر و توسعه دهنده ها گرفته، بعد شما انتظار داری که سیستم عاملش کرش هم بکنه!!!؟ هر وقت یکم سیستمشو بازتر کرد و بازم مشکلی واسش پیش نیومد اونوقت بیاد و قلدر بازی دربیاره!!!!!
      شما از اون دسته افرادی هستی که اگه اپل دوربین و صفحه نمایش رو هم از روی آیفون برداره، بازم قربون صدقه اش میری.

    2. آرمین

      اپل نه بلوتوث میگیره…نه رابط otg داره .. نه بدون آیتونز به سیستمم عامل دیگه ای مرتبط میشه…مثل یه دژ که هیچ راه ارتباطی نداره و به شدت دست کاربرش رو میبنده و محدود میکنه…بعد توقع دارید که کراش هم بکنه؟

  9. بهراد

    چیزی که جالبه برخورد متعصبانه مردم به نقد هاست.. چنین نقدی در واقع از حقوق مردم دفاع میکنه که چرا باید بابت یک گوشی مدت ها صبر کرد و کلی بابتش پول داد و در عمل تفاوتی محسوسی با نسل قبل احساس نشه… جالبه که مردم از حقی که دارن چشم پوشی میکنن و به دفاع از منافع یک شرکت چند میلیارد دلاری میپردازن خوش به حال شرکت های بزرگی مثل اپل و سامسونگ که هم از مردم سود میکنن و هم توسط مردم به خود مردم خیانت میکنند… اینقدر درگیر گوشی های جدید میشیم که یادمون میره تهش استفادمون از گوشی مکالمه و یه تلگرام و اینستاگرامه… حالا هی بحث کنیم که رابط کاربری فلان و بهمانه تهش تو شبکه های اجتماعی که محیط مشابه ای داره باید کلی وقت صرف کنیم.. جالبی قضیه اینه که مردم از شرکتی که گوشی که منفجر میشه حمایت میکنن و توجیح میکنن که حالا پیش میاد… عادیه چون گوشی ها تو آسیا تولید میشه و… نقد آقای حشمتی رو دوست داشتم چون یجور مقابله با شرکت های بزرگ بود که با تبلیغات گسترده و رنگ و لعاب دادن روبه‌روی شعور انسان ها قد علم نکنن و اینکه مردم فراموش نکنن که حقشون دریافت کالاهای با کارایی بالاست نه بزرگ کردن شرکت ها و حمایت کور کورانه

  10. حامد

    سلام
    آقای حشمتی عزیز بسیاری از دیوایس های آینده اپل یا خیلی برندهای دیگه خیلی وقت پیش در حد مدل مفهومی در جز جز قطعات ساخته شده هستند فقط مشکل، مسئله بهبود آنهاست شرکتی مثل اپل منتظر می مونه تا ببینه شرکت های دیگه چی تولید می کنن تا کارکردی بهتر از اونهارو روانه بازار بکنه نباید فراموش کرد که هندزفری بخشی از گوشیه و تکنولوژی هندزفری جدید اپل واقعا جدید و منحصر به فرده و این نبوغ طراحان اپل رو میرسونه یعنی ساده کردن چیزهایی که جلوی چشمان ماست!!
    هر بخشی از گوشی جدید اپل بهبود پیدا کرده بشخصه نظرم در مورد زیبایی، سادگیه هیچ گوشیی در مورد قاب پشتی به سادگی اپل نیست فوق العادست جای باندهای انتن رو عوض کرده حالا من می تونم یه قطعه فلز زیبا وصیقلی رو احساس کنم هم در دستانم هم در نگاه خودم و هم مردم.
    بخش نرم افزاری گوشی با اومدن IOS10 پیشرفت فراوانی خواهد کرد و بیشتر با همه پلتفرم های اپل سازگار خواهد بود این بتنهایی اوج نقطعه شکوه کاربری یک سیستم عامل برای هر نوع محصول اپله یعنی یکپارچگی کامل!!
    برداشتن پورت ۳.۵ میلیمتری صدا چه کسی فکرشو میکرد میشه این پورت رو برداشت؟ هیچ کس… ولی اپل چند قدم جلو برداشت و یاد داد که سیم ها زودتر از آنچه به نظر میرسند باید حذف بشن درسته بی سیم خیلی وقته اختراع شده ولی آیا چیپی مثل W1 رو هم داشتن مادون قرمز رو هم داشتن لمس و سیری رو هم داشتن اینقدر سبک بودن طراحی جعه خشابی رو هم داشتن این یعنی طراحی یعنی نبوغ
    درسته؛ من هم قبو ل دارم که بازار فعلی با کمبود نبوغ و خلاقیت و نوآوری روبرو هست و همه شرکتها بدنبال حتی خرید ایده های جدید از هر کسی هستند حتی از منو شما ولی بیاد داشته باشیم که بازطراحی وسایل موجود همراه با بهتر کردنه و سریع تر کردن کارایی با افزایش یکپارچگی سیستم ها خودش باعث میشه زندگی ما راحت تر بشه و بعد از یک ماه از داشتن اپل بخودمون بگیم واقعا چطور بدونه این موارد زندگی می کردیم!!
    من با افتخار اپل خواهم خرید و با افتخار اون رو به همه توصیه خواهم کرد چرا که حس خوبی رو بهم میده در هر لحظه که ازش استفاده می کنم
    در مقابل اندروید همین بس که بگم غیر مواردی که در آپدیت کردن گوشیم ریستارت شده در این ۱.۵ سال فقط ۳ بار گوشیم ریستارت شد.
    بله اپل من جزوی امن و مطمئن از منه… .

  11. حمیدرضا بمانی کافی آباد

    جدا از درست و غلط بودن مطلب؛
    از جرئت بیان تون خوشم اومد

  12. sia7ash

    شما نخر آقای حشمتی
    برو همون اندروید رو بگیر
    به اپلی ها هم کاری نداشته باش
    ما با سیستم عامل بسته ios لذت میبریم
    شما برو با اندروید باز لذت ببر
    نه ما به شما چیزی میگیم نه شما هم مقاله ای بده!
    برای اندروید تا دلتون میخواد مقاله بدین!

    1. احسان

      امان از تعصب >:(

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه