فضاپیمای اروپا کلیپر برای پرتاب به سمت قمر اروپا آماده می‌شود

۳۰ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
فضاپیمای اروپا کلیپر

تعدادی از جذاب‌ترین ماموریت‌های فضایی روباتیک در سال‌های پیش رو به سمت اجرام منظومه شمسی پرتاب خواهند شد. از ماموریت دراگون‌فلای که در آسمان تایتان، قمر زحل، پرواز خواهد کرد تا فضاپیمای اروپا کلیپر (Europa Clipper) که قرار است به کاوش قمر اروپا، یکی از مکان‌های مستعد شکل‌گیری حیات در منظومه شمسی، بپردازد.

ناسا به تازگی اعلام کرده که فضاپیمای اروپا کلیپر طبق برنامه و بدون مشکل خاصی برای پرتاب در اواسط دهه ۲۰۲۰ آماده می‌شود. مراحل نهایی فاز طراحی این فضاپیما در حال انجام است و پس از آن ناسا وارد فاز ساخت و آزمایش فضاپیمای اروپا کلیپر خواهد شد.

پیش از این داده‌های فضاپیمای گالیله و تلسکوپ فضایی هابل نشان دادند که اروپا نه یک قمر معمولی به دور سیاره مشتری بلکه دنیایی جذاب است که می‌تواند میزبان حیات باشد. این قمر که قطر آن حدود ۳۱۲۰ کیلومتر است اقیانوسی بزرگ از آب مایع را در زیر پوسته‌ی یخی خود جای داده است. اقیانوسی که آب آن در تماس با هسته‌ی سنگی این قمر است که وقوع واکنش‌های شیمیایی قابل توجهی را در این اقیانوس ممکن می‌کند. به این ترتیب اخترزیست‌شناسان قمر اروپا را یکی از بهترین مکان‌های منظومه شمسی برای میزبانی از حیات می‌دانند.

البته فضاپیمای اروپا کلیپر به طور مستقیم به دنبال نشانه‌های حیات در قمر اروپا نخواهد بود. بلکه این فضاپیما تلاش خواهد کرد تا به مطالعه زیست‌پذیری این قمر بپردازد.

فضاپیمای اروپا کلیپر در مداری به دور سیاره مشتری قرار خواهد گرفت و چندین بار از نزدیکی قمر اروپا گذر خواهد کرد. یکی از اهداف این فضاپیما انتخاب مکان‌های مناسب برای فرود سطح‌نشین در ماموریت‌های احتمالی آینده است.

اگر ادامه روند طراحی، ساخت و تست فضاپیمای اروپا کلیپر نیز به خوبی پیش برود این فضاپیما در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۵ به سمت سیاره مشتری پرتاب خواهد شد. قرار است فضاپیمای اروپا کلیپر سوار بر سامانه پرتاب فضایی (SLS) به فضا پرتاب شود. موشکی قدرتمند که در حال ساخت است و قرار است در سال ۲۰۲۰ اولین پرواز خود را تجربه کند. سامانه پرتاب فضایی در این سال همراه با فضاپیمای اوریون (Orion) در ماموریت آرتمیس ۱ در سفری بدون سرنشین به ماه سفر خواهد کرد.

طرحی گرافیکی از سامانه پرتاب فضایی (SLS) و فضاپیمای اوریون.
Credits: NASA

فضاپیمای اروپا کلیپر تنها ماموریتی نیست که در سال‌های پیش رو به سمت مشتری ارسال خواهد شد. سازمان فضایی اروپا نیز در حال آماده‌سازی ماموریت جوس (JUICE) برای کاوش اقمار سیاره مشتری است. در حال حاضر نیز ماموریت جونو در مداری به دور سیاره مشتری مشغول فعالیت است.

به این ترتیب دهه ۲۰۲۰ را می‌توان زمانی هیجان‌انگیز برای علاقه‌مندان به کاوش‌های فضایی دانست.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از فضاپیمای اروپا کلیپر.

Credit: NASA/JPL-Caltech

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه