آیا ارزش بیت‌کوین باز هم سقوط خواهد کرد

۲۶ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
ارزش بیت کوین

در طول سال گذشته به نظر می‌رسید هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی افزایش قیمت مهار نشدنی بیت‌کوین را بگیرد. معروف‌ترین ارز رمزپایه‌ی جهان به قیمتی نزدیک به بیست هزار دلار برای هر واحد رسید و این جهش ناگهانی بسیاری از افراد را در سراسر جهان به خرید بیت‌کوین یا دیگر ارزهای رمزپایه ترغیب کرد. افراد دیگری هم بودند که به جای خرید مستقیم این ارزها تصمیم گرفتند راه کم‌هزینه‌تر را انتخاب کرده و با خرید تجهیزات و سخت‌افزارهای مورد نیاز، به صورت شخصی این نوع ارزها را ماین کنند. این اتفاق به نوبه‌ی خود باعث شد تا قیمت پردازنده‌های گرفیکی (GPU) به عنوان قطعات تاثیرگذار در ماین کردن این‌گونه ارزها به شدت بالا برود. به‌گونه‌ای که می‌توان سازندگانی مانند شرکت Nvidia را برنده‌ی اصلی این این بازی دانست. اما امسال بر خلاف سال گذشته ارزش ارزهای رمزپایه و از جمله بیت‌کوین با سقوطی حیرت‌انگیز باعث شد تا تب خرید و ماین کردن این‌گونه ارزها تا حد زیادی فروکش کند.

بر خلاف سال گذشته‌ی میلادی که ارزش بیت‌کوین به بالاترین میزان در تاریخ این ارز رمزپایه رسید، ارزش این پول مجازی امسال سقوطی حیرت‌انگیز را تجربه کرد. متخصصین و کارشناسان اعتقاد دارند مجموعه‌ای از عوامل گوناگون که عدم امنیت یکی از مهم‌ترین آن‌هاست باعث شده تا ارزش و محبوبیت این نوع پول‌های مجازی کمتر از قبل شود.

بر اساس اطلاعات موجود در وب‌سایت CoinDesk قیمت فعلی بیت‌کوین چیزی در حدود ۶۵۰۰ دلار است. این قیمت در پایان ماه گذشته‌ی میلادی تا حدود ۵۸۰۰ دلار هم سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت این ارز رزمپایه در سال جای محسوب می‌شد. هرچند در نوسانات مختلف بهای این ارز در ماه گذشته به بالای ۷۰۰۰ دلار هم رسید اما این سقف صعود باز هم ده‌هزار دلار کمتر از قیمت ۱۷۰۰۰ دلاری آن در ابتدای سال جاری میلادی است. این نوسانات که در مجموع کاهش بهای این ارز را به دنبال داشته‌اند باعث شده تا علاقه‌ی خریداران و معامله‌کنندگان ارزهای مختلف به ارزهای رمزپایه به شدت کم شود. با نگاهی به اطلاعات استخراج شده از ابزار گوگل ترندز می‌توان دریافت بیشترین میزان جستجوی واژه‌ی بیت‌کوین توسط کاربران گوگل در نیمه‌ی ماه اول سال جاری میلادی صورت گرفته و پس از آن میزان این جستجو با شیب نسبتا قابل‌توجهی سقوط کرده است. این میزان جستجو در نیمه‌ی ماه ژوئن (ابتدای تابستان) به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

با این حال به سختی می‌توان گفت که ارز‌های رمزپایه و از جمله بیت‌کوین محبوبیت خود را به صورت کامل در میان علاقمندان به این نوع پول از دست داده‌اند. کارشناسان حوزه‌ی ارزهای رمزپایه اعتقاد دارند ترکیبی از عوامل متعدد باعث شده تا ارزش و البته محبوبیت این ارزها تا حد فعلی کاهش پیدا کند. شاید بتوان عامل اصلی را حمله‌ی اخیر چند هکر به این حساب‌ها و دزدیده شدن چندین میلیون دلار ارز رمزپایه دانست. در حالی که ارز بیت‌کوین کمتر هدف آسیب‌های این‌چنینی قرار گرفته است، اما با احتمال بالایی می‌توان گفت که اتفاقاتی از این دست امنیت این نوع پول‌ها را با مخاطره‌ی جدی مواجه کرده است. در این بین عدم وجود یک سازمان واحد مانند یک بانک مرکزی برای تامین امنیت و حتی بیمه‌ سازی ارزهای رمزپایه را می‌توان دلیل مهم دیگری برای سقوط محبوبیت و البته ارزش این ارزها دانست.

البته باید به خاطر داشت عدم بیمه سازی و تامین امنیت ارزهای رمزپایه از سوی دولت‌ها به این معنی نیست که آن‌ها علاقه‌ای به مدیریت، تنظیم مقررات و قرار دادن مالیات برای این ارزها ندارند. امسال آژانس فدرال خدمات درآمد داخلی ایالات متحده (IRS)  اعلام کرد قصد دارد به زودی برای تراکنش‌هایی که با ارزهای رمزپایه صورت می‌گیرند مالیات وضع کند. هرچند ارزهایی مانند بیت‌کوین از طرفی از بابت عدم نظارت دولت‌ها و عدم وجود محدودیت ارزهایی محبوب به حساب می‌آیند اما از سوی دیگر بسیاری از مزایای مربوط به مالیات و نظارت را از دست می‌دهد. شاید هنوز برای گفتن این‌که ارزهای رمزپایه و از جمله بیت‌کوین به پایان راه خود رسیده‌اند زود باشد، اما بسیاری از کارشناسان و متخصصان امور مالی به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند در هنگام استفاده از این ارزها کمی محتاط‌تر عمل کنند.

منبع:‌ Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه