آیا اپل وارد دوران تازه‌ای شده است؟

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه
اپل

در ابتدا انتظار می‌رفت که اپل در مراسم ۲۵ مارس از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رونمایی کند ولی اپل بی‌سروصدا از محصولات سخت‌افزاری جدیدی پرده‌برداری کرد و برای معرفی جدیدترین سرویس‌ها رویداد پر زرق‌وبرقی برگزار شد. همین موضوع به‌خوبی می‌تواند جدیت اپل را برای رویکرد جدید خود بیان کند. در ادامه می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا اپل واقعاً می‌خواهد بخش عمده‌ی تمرکز خود را معطوف به سرویس‌هایش کند و بیش از هر چیزی قصد دارد به‌عنوان یک شرکت سرویس محور فعالیت کند؟

رونمایی‌های بی‌سروصدا نشان‌دهنده‌ی رویکرد جدید اپل هستند

یکی از چیزهایی که به‌صورت قطعی در مورد اپل می‌توانیم بگوییم، این است که این شرکت علاقه‌ی زیادی به برگزاری مراسم‌های پر زرق‌وبرق برای معرفی محصولات خود دارد. فارغ از کیفیت محصولات، خود این مراسم‌ها از دیدگاه سرگرمی بسیار جذاب هستند و اپل در این زمینه مهارت زیادی دارد. با توجه به سابقه اپل، وقتی که خبر احتمال عرضه مدل‌های جدید آیپد منتشر شد، انتظار برگزاری چنین مراسمی برای معرفی آن‌ها داشتیم، اما این بار اپل رویکرد دیگری را اتخاذ کرد.

به جای اینکه محصولات سخت‌افزاری جدید اپل به‌عنوان میوه‌های بهشتی معرفی شوند، این بار بی سروصدا از طریق وب‌سایت این شرکت رونمایی شدند. اگرچه این اولین باری نیست که اپل چنین کاری انجام می‌دهد، ولی با توجه به اینکه محصولات موردنظر چند روز قبل از مراسم ۲۵ مارس معرفی شده‌اند، گویا اپل می‌خواسته این پیام را مخابره کند «آهان، راستی این موارد گجت‌های جدید ما هستند». و بعد از مشاهده این محصولات، کمتر کسی به نحوه معرفی آن‌ها اعتراض کرد. آی‌مک‌ها، آیپدها و ایرپاد جدید از لحاظ طراحی تا حد زیادی مشابه نسل قبلی هستند و فقط از لحاظ سخت‌افزاری بهبودهایی داشته‌اند.

اپل

دو راه برای تفسیر این اقدام اپل وجود دارد. از یک طرف، بیشتر کاربران اعتقاد دارند که این گجت‌ها، محصولات جذابی نیستند و تغییر مشخصه‌های سخت‌افزاری بدون تغییر در طراحی کار بسیار ساده‌ای است و البته افرادی که به دنبال بهترین و جدیدترین گجت‌های اپل هستند آن‌ها را می‌خرند. شاید هم برخی که دیدگاه بسیار بدبینانه‌ای دارند بگویند که اپل دیگر ایده‌ی جدید ندارد و دوران این شرکت به پایان رسیده است.

از طرف دیگر، می‌تواند با دیدگاه منطقی‌تری به این قضیه نگاه کرد. در این دیدگاه، محصولات موردنظر مشکل چندانی نداشته‌اند که اپل بخواهد با تغییر طراحی آن‌ها نظر کاربران را جلب کند. همچنین تقریباً در تمام دفاتر استارت‌آپ‌های موفق دنیا هم از سیستم‌های آی‌مک استفاده می‌شود و این یعنی این محصول هم به‌اندازه کافی مشتریان خود را دارد و چنین مشتری‌هایی بیش از طراحی به عملکرد محصول موردنظر اهمیت می‌دهند. اما آیا در این میان چیزی را فراموش نکرده‌ایم؟

معمای آیپد پرو

اپل

در این میان، نمی‌توان آیپد پرو را نادیده گرفت. اپل برای این محصول نه‌تنها دست به تغییرات زیادی در زمینه‌ی طراحی زده بلکه مثلاً با جایگزین کردن پورت USB-C به جای پورت لایتنینگ برخی از مهم‌ترین مشخصه‌های مهم این تبلت دستخوش تغییر شده‌اند. این تغییرات مورد استقبال زیادی قرار گرفتند و این امیدواری ایجاد شد که چنین تغییراتی روانه‌ی دیگر محصولات اپل خواهد شد که چنین اتفاقی رخ نداد. آیپد و آیپد مینی جدید و کیس شارژ ایرپاد همچنان از پورت لایتنینگ بهره می‌برند. همچنین این تبلت‌ها برخلاف مدل پرو دارای نمایشگر کم‌حاشیه و فیس آی‌دی نیستند.

بر اساس شایعات منتشر شده، ظاهراً آیفون‌های ۲۰۱۹ هم همچنان از پورت لایتنینگ بهره می‌برند. این چندپارگی برای کمپانی‌ای که به سادگی استفاده و پیوستگی میان لوازم جانبی اعتقاد زیادی دارد، غیرمعمول به حساب می‌آید. آیا اپل با این تغییرات می‌خواهد مدل‌ها پرو را شاخص‌تر و قیمت بالای آن را موجه‌تر کند؟ یا اینکه این محصول گام اول نقشه‌ای بزرگ‌تر بوده که به دلایلی اپل این نقشه را رها کرده و تصمیم گرفته محصولات قدیمی را با سخت‌افزارهای بهتری عرضه کند؟ احتمالاً هیچ‌وقت از پاسخ این سؤال خبردار نخواهیم شد که با توجه به رویکرد جدید اپل چنین سؤالی چندان هم مهم نیست، زیرا حالا اهمیت سخت‌افزار برای اپل دیگر مانند گذشته نیست و دغدغه‌های دیگری پدید آمده است.

بیشتر بخوانید: چطور قیمت گوشی از ۲۰۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار رسید؟

مسئله مرغ یا تخم‌مرغ؛ نسخه اپل

اپل در مراسم ۲۵ مارس تعداد زیادی از سرویس‌های جدید خود را معرفی کرد و کاملاً مشخص است که اپل حالا قرار است یک کمپانی سرویس‌محور باشد. البته نباید فراموش کنید که اگرچه بخش نرم‌افزاری اپل طی سال‌های گذشته درآمد هنگفتی را برای این شرکت به ارمغان آورده، ولی مهم‌ترین منبع درآمد این شرکت کماکان آیفون است. به خاطر همین تغییر رویکرد، سؤالی که پیش می‌آورد این است که آیا اپل از مدت‌ها قبل چنین برنامه‌ای داشته یا اینکه به دلیل کاهش فروش آیفون استراتژی خود را تغییر داده است؟

اپل

کاهش فروش گوشی‌ها یک حقیقت به حساب می‌آید و در ضمن باید به فروش پایین‌تر از حد انتظار آیفون‌ها در سال ۲۰۱۸ هم اشاره کنیم. طبیعتاً چنین اخباری از دیدگاه سرمایه‌گذاران چندان خوشایند نیست و می‌خواهند بدانند که اپل برای این وضعیت چه برنامه‌ای دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که بدون شک ارائه‌ی سرویس‌های جدید در برنامه‌های بلندمدت اپل وجود داشته ولی احتمالاً کاهش فروش آیفون‌ها باعث شده که این برنامه‌ها سریع‌تر پیش بروند.

از جمله نشانه‌های مربوط به صحت داشتن این فرضیه، مراسم رونمایی این سرویس‌ها است. معمولاً، وقتی که اپل قصد دارد یک محصول را عرضه کند، محصول مذکور را بلافاصله بعد از معرفی یا حداکثر چند هفته بعد از آن روانه‌ی بازار می‌کند تا بتواند از سروصدای ایجاد شده پیرامون آن‌ها نهایت استفاده را ببرد. با این حال، در رابطه با سرویس‌ها شاهد تکرار این رویکرد نیستیم و قرار است این سرویس‌ها در تاریخ‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، عرضه شوند:

اپل

فعلاً در اوایل بهار به سر می‌بریم و اپل محصولاتی را معرفی کرده که در پاییز عرضه می‌شوند؛ چنین چیزی با رویکرد همیشگی اپل مطابقت ندارد. آیا اپل قبل از عرضه این سرویس‌ها بار دیگر یک مراسم جداگانه برگزاری می‌کند تا ویژگی‌های آن‌ها را دوباره یادآوری کند؟ اگر چنین کاری انجام شود پس هدف مراسم ۲۵ مارس چه بود؟ به نظر می‌رسد اپل احساس کرده که برای اینکه بتواند به سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر بدهد، باید سریعا کاری انجام دهد. حتی اسم‌های این سرویس‌ها هم چندان خلاقانه نیستند. نیوز پلاس و تی‌وی پلاس اسم‌های خیلی معمولی هستند که با سابقه اپل در زمینه‌ی نام‌گذاری چندان همخوانی ندارند و اصلاً خاص و منحصربه‌فرد نیستند.

و بله، به‌خوبی می‌دانیم سریال‌ها و بازی‌ها باید آماده شوند که البته چنین موضوعی برای محصولات سخت‌افزارها هم صدق می‌کند و آیا مثلاً اپل‌ برای پیش‌نمایش آیفون که در پاییز عرضه می‌شود در فصل بهار مراسمی برگزار کرده است؟ حتی اگر سرویس‌های عرضه شده در فصل پاییز موفق باشند و کاربران زیادی را جذب کنند، باز هم این نمی‌تواند رویکرد بلندمدت موفقیت‌آمیزی برای اپل‌ باشد.

بیشتر بخوانید: آیا اپل دست به ساخت آیفون تاشو می‌زند؟

سرویس‌های نرم‌افزاری هیچ‌وقت نمی‌توانند به‌طور کامل جایگزین سخت‌افزار شوند

آیفون‌ها از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان محسوب می‌شوند. به غیر از کشور آمریکا، در کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان و بسیار از دیگر کشورها طرفداران پروپاقرص بسیار زیادی دارد. روی هم رفته تقریباً هر کاربری که اندکی با تکنولوژی و گجت‌ها آشنا باشد، نام آیفون را شنیده و این گوشی را می‌شناسد. با توجه به این وضعیت، اپل بدون هیچ مشکلی می‌تواند آیفون را در انواع و اقسام کشورها به فروش برساند.

اپل

اما برای سرویس‌ها، کار اپل‌ به این سادگی‌ها نخواهد بود. به غیر از مسائل مربوط به زیرنویس یا دوبله کردن فیلم‌ها و سریال‌ها، اپل‌ باید به تفاوت‌های فرهنگی کشورها هم توجه داشته باشد. بله، می‌دانیم که در سرتاسر دنیا فیلم‌های هالیوودی و سریال‌هایی مانند «بازی تاج و تخت» (Game Of Thrones) بسیار پرطرفدار هستند، اما کمتر کسی حاضر می‌شود برای خواندن مقالاتی که عمدتا مربوط به آمریکایی هستند، مبلغ قابل توجهی را پرداخت کند. به همین خاطر به احتمال زیاد سرویسی مانند اپل ‌نیوز پلاس در کشورهایی که زبان رسمی‌شان انگلیسی نیست، نمی‌تواند موفقیت زیادی را کسب کند. یکی از تفاوت‌های فرهنگی به موضوع پرداخت حق اشتراک برمی‌گردد. اگرچه در آمریکا سرویس‌های مبتنی پرداخت حق اشتراک مانند نتفلیکس و اسپاتیفای بسیار پرطرفدار هستند ولی در بسیاری از کشورها، کاربران علاقه‌ای به پرداخت مبلغ برای استفاده موقت از سرویس‌ها ندارند. چنین کاربرانی حتی اگر مالک آیفون باشند، برای بهره‌گیری از سرویس‌های اپل‌ مبلغی نمی‌پردازند که چنین موضوعی می‌تواند درآمد دریافتی اپل از کشورهای خارجی را تا حد زیادی کاهش دهد.

البته، اپل‌ به این زودی‌ها ساخت و فروش آیفون‌ها را متوقف نخواهد کرد و به همین خاطر لازم نیست که فشار مربوط به کسب درآمد شرکت تنها بر دوش سرویس‌های نرم‌افزاری بیفتد. علاوه بر این، اپل‌ شاید طی این مدت محصولات سخت‌افزاری جدیدی را معرفی کند که بتوانند درآمد قابل توجهی برای این شرکت به ارمغان بیاورند.

بیشتر بخوانید: مروری بر شایعات نسل پنجم اپل واچ؛ قیمت، تاریخ عرضه و ویژگی‌های جدید

آیا در آستانه‌ی ورود به دوران تازه سخت‌افزارهای اپل هستیم؟

اگرچه اپل‌ حالا سرویس‌های زیادی را معرفی کرده، ولی لزوماً به معنای این نیست که اپل‌ می‌خواهد برای همیشه یک کمپانی سرویس‌محور شود. شاید تا چند سال آینده اپل‌ بتواند گجت‌های جدیدی معرفی کند که بتوانند نام این شرکت را دوباره به‌عنوان یک کمپانی نوآور مطرح کنند. مدتی قبل، مدیرعامل شرکت اپل‌ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که بیش از اینکه به دنبال تأثیرگذاری در زمینه‌ی تکنولوژی باشد، به دنبال اثرگذاری ماندگار در حوزه سلامتی است. سال‌به‌سال به ویژگی‌های مربوط به تندرستی و سلامتی اپل‌ واچ افزوده می‌شود و این شرکت موفق شده در این زمینه شهرت زیادی را کسب کند و شاید در آینده‌ی نه‌چندان دور اپل‌ گجت‌های تخصصی بیشتری را در این رابطه عرضه کند. در این ارتباط می‌توانیم یک موضوع را با قطعیت بیان کنیم؛ خدمات درمانی صنعت بسیار بزرگ و درآمدزایی محسوب می‌شود. در این میان اگر گجت‌های اپل‌ بتوانند زندگی سالم‌تری را برای کاربران رقم بزنند، جیب تیم کوک هر روز پرپول‌تر از روز قبل خواهد شد.

اپل

در ضمن نباید یکی دیگر از بخش‌هایی که اپل‌ برای آن بودجه هنگفتی را کنار گذاشته، یعنی واقعیت افزوده را فراموش کنیم. در چند سال گذشته، خبرهای زیادی در رابطه با هدست واقعیت افزوده اپل‌ منتشر شده است اما به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها انتظار به زودی شاهد عرضه این محصول خواهیم بود. آیا چنین محصولی به اندازه آیفون یا آیپد می‌تواند انقلابی باشد؟ پتانسیل چنین موفقیتی که دارد. اگر این محصول بتواند نظر کاربران زیادی را جلب کند، اپل‌ بار دیگر به پیشگام نوآوری بدل می‌شود.

تا آن زمان، گجت‌های اپل‌ روزبه‌روز بیشتر از قبل به درگاه‌هایی برای اکوسیستم اپل‌ تبدیل می‌شوند و حالا بیش از هر زمان دیگری درهای این اکوسیستم بر روی تعداد بیشتری از گجت‌های دیگر شرکت‌ها گشوده شده است. در نهایت باید بپرسیم که آیا تمرکز بیشتر بر سرویس‌های نرم‌افزاری بخشی از برنامه بلندمدت و حساب شده است یا اینکه اپل‌ ناچار به انجام این کارها شده است؟ مثل همیشه، گذشت زمان این موضوع را روشن می‌کند.

بیشتر بخوانید: مروری بر شایعات و خبرهای آیفون‌های ۲۰۱۹

منبع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه