آیا مرگ تاپ‌گیر نزدیک است؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

جدیدترین اخبار نشان از نگرانی آمازون، کلارکسون و تیم سازنده برنامه‌ی خودرویی The Grand Tour دارد، چراکه هرگونه شباهتی به برنامه اصلی تاپ‌گیر، می‌تواند توسط بی‌بی‌سی پیگرد قانونی شود. نتیجه‌ی این پیگرد می‌تواند به دادگاهی‌شدن، پرداخت خسارت زیاد و تعطیل شدن برنامه نیز منجر شود!

“تاپ‌گیر” یا “تخته‌گاز” نام یکی از برنامه‌‌های تلویزیونی با محتوای خودرویی است که با بودجه‌ی سنگین ‌بی‌بی‌سی تولید می‌شود. تاپ‌گیر توانست به عنوان «پربیننده‌ترین شوی تلویزیونی دنیا» لقب بگیرد و رکورد گینس را نیز بشکند. تاپ‌گیر اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ با این‌نام روی آنتن رفت و در سال ۲۰۰۲ با تغییراتی در ساختار برنامه و جذب کلارکسون توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند.

این برنامه در قالب یک برنامه‌ی مستند‌، انواع ماشین‌های کلاسیک و مدرن را نقد و بررسی می‌کند. با سناریو‌های ریخته شده در طول این برنامه‌، برنامه‌ی خشک و علمی خودرویی تبدیل به یک برنامه‌ی سرگرم‌کننده برای همه شده است. نتیجه آن است که نه تنها علاقمندان خودرو، بلکه هر کسی با دیدن حتی یک قسمت از تاپ‌گیر، به‌راحتی مجذوب آن می‌شد. شوی تلویزیونی که از هر برنامه خودرویی موفق‌تر بوده و هیچ برنامه‌ای نتوانست به رقیب و جانشینی برای آن تبدیل شود.

این موفقیت چشمگیر دائمی نبود. در مارس ۲۰۱۵، جرمی کلارکسون طی حرکت غیر‌حرفه‌ای با یکی از تهیه کنندگان برنامه به‌نام Oisin Tymon دچار درگیری لفظی و فیزیکی شد. پخش تاپ‌گیر برای مدتی متوقف شد و بی‌بی‌سی رسما اعلام کرد که دیگر قصد همکاری با کلارکسون را نخواهد داشت، چراکه اولین باری نیست که از این مجری، حرکت غیرحرفه‌ای سر زده است. پیش از این، کلارکسون با به کاربردن عباراتی نژادپرستانه، آخرین اخطار خود را از شبکه دریافت کرد؛ حال درصورت ادامه همکاری با چنین شخصی، پذیرفته‌ایم که فردی بتواند با آبروی ما بازی کند و صرف محبوبیت وی، از حرکت غیرقانونی او چشم‌پوشی کنیم و این برای ما، غیرقابل قبول است.

مخاطبان تاپ‌گیر ظاهرا نتوانسته‌اند مجری جدید را به جای کلارکسون بپذیرند.

مخاطبان تاپ‌گیر ظاهرا نتوانسته‌اند مجری جدید را به جای کلارکسون بپذیرند.

به دلیل محبوبیت کلارکسون میان هوادارن میلیونی خود، اینستاگرام تاپ‌گیر مواجه با ریزش زیاد دنبال‌کننده و کامنت‌های درخواست برگشت کلارکسون از سوی هواداران خود شد، هکرها تهدید به پایین آوردن سایت بی‌بی‌سی نمودند. این حرکت‌های خودجوش مردم، گرچه در تصمیم‌گیری این شبکه تاثیری نداشت اما از شکایت و دادگاهی کردن کلارکسون جلوگیری نمود. پس از تعلیق کلارکسون، دو مجری دیگر یعنی جیمز می و ریچارد هموند نیز اعلام کردند که ما یک تیم سه‌نفره هستیم و اگر قرار باشد کسی از جمع ما برود، ما نیز همراه او خواهیم رفت.

تاپ‌گیر پس‌ از تعلیق کلارکسون، مدت‌ زیادی را بدون پخش قسمت جدید سپری کرد اما در این مدت، تیزر و اخبار زیادی را از سری جدید این برنامه، در اختیار مردم قرار داد. سرانجام تاپ‌گیر با کست جدیدی روی آنتن رفت و با واکنش‌های منفی زیادی از سوی مردم روبرو شد. با پخش هر قسمت جدید، مخاطبان کمتری مایل به تماشای سری جدید این برنامه هستند. رییس سابق بی‌بی‌سی نیز در گفت‌و‌گویی به اشتباه بزرگ بی‌بی‌سی برای اخراج استعداد بزرگش، اعتراف کرد.

از طرفی، بعد از اخراج کلارکسون و بیرون آمدن افرادی از تیم سازنده تاپ‌گیر، آمازون اعلام کرد که قرار است یک برنامه‌ی خودرویی به جذابیت تاپ‌گیر سابق برای علاقمندان‌ اتومبیل تولید کند. The Grand Tour نام این برنامه و به معنی «تور بزرگ» است؛ علت نام‌گذاری این برنامه، فیلم‌برداری و اجرای آن در مناطق مختلفی از دنیا است. نکته‌ی جالب، این‌است که حتی تهیه‌کننده‌ای که توسط کلارکسون درگیر شده بود نیز در این تیم فعالیت خواهد داشت! گرچه این ماجراجویی بزرگ برای آمازون کم هزینه نیست وگفته شده که بودجه ساخت هر اپیزود حدود ۴ میلیون پوند تخمین زده شده است، اما آمازون این چالش بزرگ را قبول کرده است. گزارش‌ها خبر از برگزاری یکی از گران‌ترین افتتاحیه‌های تاریخ برنامه تلویزیونی توسط آمازون می‌دهند. برای تماشای «تور بزرگ» باید عضو آمازون پرایم باشید و با پرداخت هزینه‌ برای اشتراک این سرویس، می‌توانید به مخاطبان این برنامه بپیوندید.

نگرانی‌هایی از شباهت گرند تور به تاپ‌گیر و مشکلات حقوقی وجود دارد.

نگرانی‌هایی از شباهت گرند تور به تاپ‌گیر و مشکلات حقوقی وجود دارد.

در کنار شنیدن اتفاق‌های خوب و هیجان انگیز از ساخت این برنامه‌ی مهیج، جدیدترین اخبار حاکی از ترس تیم سازنده از شکایت و پیگرد قانونی این برنامه توسط ‌بی‌بی‌سی است، چراکه اگر در کوچک‌ترین جزییاتی حق کپی‌رایت این برنامه که به‌نام تاپ‌گیر بی‌بی‌سی، تمام و کمال ثبت شده را بشکنند، باید پاسخگو باشند. این جزییات حتی می‌تواند مواردی نظیر مکان فیلم‌برداری و شباهت استودیو را نیز شامل شود. یقینا برای آمازون این اتفاق خوشایندی نیست که با بودجه‌ی سرسام آوری که برای تولید این برنامه اختصاص داده، منتظر دادگاهی شدن، پرداخت خسارت زیاد و در نهایت، توقف پخش برنامه‌ی خود باشد.

در پایان باید اذعان داشت که تاپ‌گیر بی‌بی‌سی با ریزش شدید مخاطبان خود مواجه شده است و شاید هرگز نتواند موفقیت نسخه‌ی قبل خود را دوباره تکرار کند. حال با شنیدن خبر نگرانی سازندگان برنامه‌ی «تور بزرگ» آمازون، وضعیت این شوی ماشینی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

مشخص نیست که آیا بازهم شاهد شوی خودرویی جذاب خواهیم بود؟ آیا تاپ‌گیر می‌تواند دوباره زنده شود؟ و آیا برنامه‌ی‌ «تور بزرگ» آمازون می‌تواند به تولید و پخش خود بدون دغدغه‌ای از پیگرد قانونی ادامه دهد؟

شما چه فکر می‌کنید؟ نظرتان را به‌ ما بگویید.

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. محمد

    اقا دمت گرم این اصلاعات را نداشتم اصلا کارت درسته

    1. شاهسون شاهسون

      خوشحالم که مطلب براتون مفید واقع شد محمد جان

  2. شایان

    اینم باید جزو بزرگترین اشتباه های تاریخ ثبت کنن،
    اخراج جرمی کلارکسون!

  3. مهران

    حمایت سنگین مردمی از the grand tour مانع شکایت BBC خواهد شد،
    BBC میدونه که اگه علیه the grand tour شکایت کنه عملا خودشو درمقابل مردم قرار داده،این طوری سایر برنامه های BBC هم دچار ریزش مخاطب میشن.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه