آیا هدفون بلوتوث آیفون ۷ برای بدن ضرر دارد؟

۶ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
هدفون بلوتوث

آیفون ۷ جک هدفون ندارد، بنابراین، کسانی که نمی‌خواهند موبایل‌شان را کنار گوش‌شان نگه دارند، حالا باید از هدفون‌های بلوتوث استفاده کنند. این برای کسانی که نگران تشعشعات رادیویی هستند سوالاتی ایجاد کرده: آیا بلوتوث خطری دارد؟

این‌طور که پیداست، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد بلوتوث آسیب می‌رساند. علاوه بر این، پروفسور «جان مولدر» از دانشگاه پزشکی ویسکانسین می‌گوید هیچ مکانیسم فیزیکی وجود ندارد که بلوتوث بتواند از طریق آن به سلول‌های بدن انسان آسیب برساند.

بلوتوث پروتوکلی است که از امواج الکترومغناطیسی برای ارتباطات کوتاه برد بین دستگاه‌ها استفاده می‌کند. گرچه این فناوری در دهه ۹۰ میلادی توسعه داده شد، اما تنها در چند سال اخیر به بسیاری از دستگاه‌های هوشمند راه یافته است.

از لحاظ فیزیکی، بلوتوث در اصل نور Wi-Fi است. امواج بلوتوث فرکانس‌هایی دارند که تقریبا شبیه به فرکانس‌های Wi-Fi هستند، اما قدرت بلوتوث بسیار کمتر است. به طور کلی، برد پروتکول‌های ارتباطی بی‌سیم مثل بلوتوث و Wi-Fi نشان می‌دهد که چقدر قدرت دارند.

نگرانی‌های مربوط به تشعشعات الکترومغناطیسی گجت‌های مدرن و بروز بیماری چیز جدیدی نیست. اینترنت پر است از مطالبی درباره تاثیرات تشعشات تلفن همراه و Wi-Fi بر انسان. حتی سازمان بهداشت جهانی اذعان داشت که شاید بعضی از افراد به میدان الکترومغناطیسی بیش از حد حساس باشند. کسانی که این حساسیت را دارند، علائم فیزیکی مثل سردرد و تهوع را تجربه می‌کنند. حساسیت بعضی از این افراد تا حدی شدید است که به نقاط دوردست «وست ویرجینیا» نقل مکان کرده‌اند تا از امواج رادیویی در امان باشند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حساسیت آنها از میدان الکترومغناطیسی ناشی می‌شود.

تحقیقات مربوط به تشعشعات تلفن همراه که روی موش‌ها انجام شده نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض تشعشعات شدید تلفن همراه به افزایش احتمال رشد چند نوع تومور منجر می‌شود. اما تعداد سرطان در این موش‌ها به همان اندازه‌ای بود که انتظار می‌رفت، به طور تصادفی اتفاق بیفتد.

تاکنون پژوهش‌های بزرگ‌مقیاسی انجام شده که طی آنها از میلیون‌ها نفر درباره استفاده از موبایل و سلامتی‌شان سوال شده است. اما در این تحقیقات هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان مشاهده نشده.

مولدر می‌گوید نگرانی‌های مربوط به بلوتوث حتی از Wi-Fi هم کمتر است. مثلا هنگامی که دو دستگاه از طریق بلوتوث با هم جفت می‌شوند، قدرت تشعشعات الکترومغناطیسی آنقدر کم و ارتباط میا آن دو آنقدر پراکنده است که بروز هر گونه مشکل و آسیبی بسیار بعید است.

اما آیفون جدید اپل بلوتوث را به قلمروی دیگری می‌برد. هدفون‌هایی که با آیفون جدید استفاده می‌شوند، نزدیک به گوش قرار می‌گیرند و به دفعات بیشتری نسبت به دستگاه‌های عادی بلوتوث سیگنال می‌فرستند. بنابراین، احتمالا آنها در مقایسه با گجت‌های سلامتی، افراد را در معرض تشعشعات بیشتری قرار می‌دهند. اما هنوز هم هیچ مکانیسم زیستی شدنی‌ای وجود ندارد که این هدفون‌ها بتوانند آسیبی ایجاد کنند.

تاکنون پژوهش‌های کمی در زمینه امنیت بلوتوث انجام شده است چون مکانیسم‌های فیزیکی دخیل در این فناوری در اصل مشابه Wi-Fi هستند. اما چند پژوهشی که این فناوری را بررسی کرده‌اند، نشان داده‌اند که خطری ندارد.

منبع: Live Science

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۸ دیدگاه
  1. محمد

    چرا دانشمندای خارجی…دمتر سمیعی هم اعلام کردند ک هنوز مدرکی ک اثبات کنه این امواج برای ما مضر هستند،وجود نداره

  2. M.S.H

    خداوکیلی این air pods رو با گیر icon x سامسونگ مقایسه کنین ……اپل از سامسونگ کپی نکرده به نظرتون

    1. سجاد

      جان من تاحالا icon x سامسونگ رو دیدی ؟؟؟
      نه از لحاظ اندازه نه هیچ چیز دیگه ای شبیه نیست !!!
      air pod اپل همون هندزفری اپله که الان سیم نداره !
      تازه جدا از این ها وقتی اپل هندزفریش رو از آیفون ۴اس به بعد تغییر داد سامسونگ کپی زد و مدل های بعدی سامسونگ هم هندزفری هاشون این شکلی شد با کمی تغییر
      تروخدا در باره ی سامسونگ و کپی اصلا صحبت نکنید که سامسونگ روی خود کپی هم کم کرده با کارا و محصولات جدیدش !

  3. آرمین

    بی شک تاثیر داره. اما روی افراد مختلف یکسان نیست. امواج الکترومغناطیس بیشتر روی اعصاب آدم تاثیر داره و هرچقدر به منبعش نزدیکتر باشید شدیدتره. کاری به اپل و سامسونگ ندارم اما برای سلامتی خودتون سعی کنید دوری کنید شب ها هم مودم رو خاموش کنید که خواب آرومی داشته باشید. از روی احساسات هم نظر ندید شاید این امواج تاثیر بلند مدتی روی اعصاب و بدن داشته باشه که هنوز مشخص نیست چون تازه دستگاه های این چنین به صورت عمومی در دسترس قرار گرفته.

  4. پیمان

    فک کنم یکی از انگیزه های اپلی ها برای خرید ایفون هشت (!) وجود جک هدفون باشه .

  5. قاسم

    بلوتوث هم مثل دستگاه های مایکروویر از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز استفاده میکنه اما میزان قدرتی که داره بر حسب وات خیلی خیلی کم است
    علت نگرانی هم همینه در اصل
    اما شک نکنید در استفاده طولانی حتما تاثیر منفی حتی به میزان کم خواهد داشت
    البته به علت های مختلفی تلاش میشه این قضیه گفته نشه چون سود خیلی ها به مشکل میخوره

  6. علي

    مقالتون کاملا مشکل داره این هدفون ها بلوتوثی نیستند!

  7. طاهر

    بله هدفون بلوتوث رو هم بالاخره اپل اختراع کرد و نگرانی ها بابت خطرات این نو آوری شروع شد، عجبا

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه