آیا همه ما انسان‌ها به یک زبان مشترک سخن می‌گوییم؟

۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
زبان مشترک

با اینکه ما نمی‌توانیم به زبان‌های مختلفی به طور سلیس و روان صحبت کنیم، اما شاید بتوانیم بعضی از کلمات را در دیگر زبان‌ها تشخیص دهیم. مثلا در زبان آلمانی کلمه water (آب) wasser و در زبان هلندی water است. صرب‌ها هم به آب می‌گویند voda.. در زبان‌های مختلف از آواها و حروف مشابهی برای تشکیل کلمه استفاده می‌شود.

محققان دانشگاه کورنل، با نگاهی به این پدیده، پی برده‌اند که ما برای کلمات اشیا و ایده‌های اساسی و رایج از صداهای مشابهی استفاده می‌کنیم. این نشان می‌دهد که شاید انسان‌ها به یک زبان صحبت می‌کنند.

محققان حدود ۴۰ تا ۱۰۰ واژه در ۳۷۰۰ زبان دنیا را آنالیز کردند و پی بردند که برای مفاهیم اساسی مثل اعضای بدن یا جنبه‌های جهان طبیعی، صداهای مشترکی وجود دارد.

این موضوع به طور خاص در اعضای بدن مشاهده می‌شد. کلمه nose (به معنی بینی) معمولا صداهای «نه» یا «او» را داشت. کلمات «قرمز» و «گرد»، معمولا حرف «ر» را داشتند. برای کلمه Leaf (برگ) هم صداهای «ل»، «ب» یا «پ» دیده می‌شد.

دکتر «مورتن کریستینسن»، استاد روان‌شناسی می‌گوید: «این الگوهای نمادین بارها و بارها در زبان‌های مختلف جهان، صرفه‌نظر از پراکندگی جغرافیایی انسان‌ها مشاهده می‌شد. البته این بدین معنی نیست که همه‌ی کلمه‌ها این آواها را دارند، اما این رابطه بسیار قوی‌تر از چیزی است که انتظار داشتیم.»

این تیم به طور قطع نمی‌داند که چرا انسان‌ها معمولا در زبان‌های مختلف از آواهای یکسان برای توصیف اشیا و ایده‌های اساسی استفاده می‌کنند، اما تحقیق‌شان می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد تا بفهمیم که مغز ما چگونه کلمات و زبان را یاد می‌گیرد و پردازش می‌کند.

کریستیانسن می‌گوید: «شاید این موضوع به ذهن یا مغز انسان، نحوه تعاملات ما یا سیگنال‌هایی که برای یادگیری زبان استفاده می‌کنیم، ارتباط دارد. این یک سوال کلیدی برای تحقیقات آینده است.»

فهم و پردازش زبان یک ویژگی منحصرا انسانی نیست. یک پژوهش جدید نشان داده که سگ‌ها و انسان‌ها زبان را به اشکال مشابهی پردازش می‌کند. این باعث می‌شود سگ‌ها بتوانند تفاوت بین تحسین و سرزنش را بفهمند.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Hamid21979

    این به همون نظریه ای برمیگرده که میگه در ابتدا یک زبان اولیه وجود داشته و بقیه زبان ها از اون به وجود اومدن

  2. roozbeh

    احتمالا، بله، ما به یک زبان صحبت میکنیم. که تمام زبان ها لهجه یا گویشی از آن زبان هستند، فعلا مشخص نیست که زبان نخستین کدام زبان بوده ولی راز و رمز ها را می توان در بین النهرین یا حتی مصر یافت!

    بهراد گرامی
    مگه نه اینکه در انگلیسی ، فرانسه و یا حتی المانی کلماتی با ریشه عربی پیدا می شود!؟ پس طبقه بندی هندو اروپایی آنقدر هام که گمان می بردیم! صد در صدی نیست!

  3. mehran

    سلام خواهشمندم منبع این مقاله رو بنویسید با تشکر فراوان

  4. بهراد

    از اونجایی که بخش زیادی از زبانها به خانواده بزرگ هندو-اروپایی تعلق دارند٬ وجود شباهتها در واژه‌های ساده و بنیادی نه تنها عجیب نیست که اصلَن جزیی از تعریف هم خانواده بودنه. متاسفانه مقاله به این موضوع اشاره نکرده که این شباهتها در زبانهای غیر هم‌خانواده هم دیده شده یا نه.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه