گلکسی نوت ۵؛ آیا گوشی‌های هوشمند اشباع شده‌اند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

چند سالی است که مراسم معرفی گوشی‌های جدید، حال و هوای گذشته را ندارد. اهمیت ندارد چه شرکتی اقدام به معرفی محصول جدیدش می‌کند؛ این روند برای تمامی مراسم یکسان است. شاید لو رفتن مشخصات فنی و طراحی ظاهری محصولات قبل از معرفی، شباهت سخت‌افزاری و ظاهری آن‌ها در مقایسه با نسل قبل و کلا، بی‌تفاوتی مخاطبان به گوشی‌ها، دلایلی برای از بین رفتن حال و هوای خوب معرفی محصولات جدید باشند. مراسم معرفی سامسونگ گلکسی نوت ۵ هم از این قاعده مستثنا نبود. بیاید از نزدیک نگاهی به مشخصات جدیدترین گوشی عظیم‌الجثه‌ی سامسونگ در مقایسه با نسل قبلی‌اش و سامسونگ گلکسی S6، داشته باشیم.

Galaxy Note 5 Analysis 01

احتمالا مراسم معرفی را به صورت آنلاین دیده یا شاید اخبار این مراسم را دنبال کرده باشید. حتی مسئولان سامسونگ هم علاقه‌ و رغبت گذشته برای معرفی گوشی جدید و به نوعی پرچم‌دار جدیدشان را نداشتند. اگر این گوشی را در کنار گلکسی S6 قرار دهیم و مشخصات آن‌ها را با هم مقایسه کنیم، نتیجه‌ی جالبی به دست می‌آید. از ابعاد، نمایشگر بزرگ‌تر و البته، قلم S Pen که بگذریم، افزایش یک گیگابایت رم را می‌توان تنها مزیت اصلی نوت ۵ در مقایسه با S6 دانست. البته قلم S Pen موردی است که نمی‌توان از آن به سادگی عبور کرد. این قلم که با کمی فشار از جای خود بیرون می‌‌زند، یکی از تنها مواردی بود که باعث ذوق «جاستین دنیسون» (Justin Denison) معاون ارشد بازاریابی سامسونگ شد. اما در مقابل دقت صفحه‌ی نمایش، طراحی و مواد اولیه، دوربین اصلی و سلفی، تراشه و بلندگو را می‌توان از مواردی دانست که در مقایسه با گلکسی S6، هیچ تغییری نداشته‌اند.

Galaxy Note 5 Analysis 04

اما با قرار دادن گلکسی نوت ۵ در کنار نسل قبلی‌اش یعنی گلکسی نوت ۴، نتایج متفاوتی به دست می‌آید. ابتدا از کمبود‌های نوت ۵ در مقایسه با نوت ۴ آغاز می‌کنیم. عدم پشتیبانی از کارت حافظه‌ی جانبی، وزن بیشتر، حذف فرستنده‌ی مادون‌قرمز و ظرفیت پایین‌تر باتری از ضعف‌های نوت ۵ در مقابل نوت ۴ هستند. در مقابل می‌توان به طراحی جدید و ارگونومیک‌تر، استفاده از شیشه و فلز در ساخت بدنه، دوربین‌های بهتر، تراشه‌ی قوی‌تر و رم بیشتر، اشاره کرد. بنابراین، نمی‌توان با قاطعیت گفت که گلکسی نوت ۵ گوشی برتری از گلکسی نوت ۴ است.

با مقایسه‌ی گلکسی نوت ۵ با گوشی‌های رده‌بالای گذشته‌ی سامسونگ، می‌توان درک کرد که چرا مراسم رونمایی از این گوشی، حتی برای مدیران ارشد سامسونگ هم، چندان جذابیتی نداشت. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا خلاقیت سامسونگ در تولید گوشی‌های هوشمند به انتها رسیده؟ شاید هم بهتر است کمی از بالاتر به این موضوع نگاه کرده و این‌طور برداشت کرد که مفهوم «گوشی هوشمند» به حد کمال خود رسیده است.

Galaxy Note 5 Analysis 05

هشت سال به عقب برگردیم و مراسم رونمایی از اولین آیفون اولیه را به یاد آوریم. در آن مراسم، استیو جابز (مدیرعامل گذشته‌ی شرکت اپل) دو مورد را به عنوان عیب‌های اصلی گوشی‌های هوشمند در آن زمان معرفی کرد؛ وجود قلم و صفحه‌ی کلید فیزیکی. حال سامسونگ، گلکسی نوت۵ را به همراه یک قلم و یک کیبورد فیزیکی برای گلکسی نوت۵، دو ایراد اصلی که باعث به وجود آمدن صفحه‌های لمسی خازنی شده بود را دوباره زنده کرد.

Galaxy Note 5 Analysis 03

شاید هم سامسونگ می‌خواهد با این کار، برخلاف فلسفه‌ای که اپل در مورد گوشی‌های هوشمند بنا کرد، حرکت کند و از همین طریق به داستان کپی‌برداری از اپل خاتمه دهد.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. حامد

    سلام.
    آقای عبادی دو سوال داشتم.
    ۱- آیا گلکسی s5 بهتره یا note 4 N910C limited edition pack ؟

    ۲- اینکه note 4 N910C limited edition pack چه فرقی با note 4 معمولی دارد.؟؟؟

    لطفا جواب بدید…ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه