آیفون می‌تواند تشعشعات را شناسایی کند

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

ظاهرا گوشی‌های هوشمند هر کاری می‌کنند. به تازگی پیبرده‌ایم دوربین‌های با کیفیت‌شان ابزاری دارد که می‌توانند سطح تشعشعات را شناسایی و ارزیابی کنند. شاید از خود بپرسید چطور ممکن است. دوربین‌های دیجیتال درست مثل چشم انسان طراحی شده‌اند. شبکیه نور را جذب می‌کند، آن را به پالس‌های عصبی تبدیل و از طریق عصب‌های بینایی به مغز تحویل می‌دهد. به همین ترتیب، دوربین هم سنسور CMOS دارد که نور را می‌گیرد آن را به الکتریسیته تبدیل کرده به یک پردازش‌گر می‌فرستد که آن را به همان روش مغز، تفسیر می‌کند.

رمز کار این است که نور در واقع یک شکل از تشعشعات است. از آنجا که دوربین‌ها کار خود را با جذب نور انجام می‌دهند، پس حتما به تشعشعات، که در حقیقت نور آلوده است، هم عکس‌العمل نشان می‌دهند. برای مثال، فیلم دوربین‌های قدیمی در برابر نور شدید حالت مه آلوده می‌گرفت. در حالی که دوربین های دیجیتال لکه‌های روشن نشان می‌دهد. دوربین های دیجیتال را با نرم‌افزاری که دانشمندان‌ آن را “الگوریتم فرا-دلتای مداوم” (Continuous High-Delta Algorithm) می‌نامند، آنالیز کرده‌اند تا سطح تشعشعات را بررسی کنند.

اغلب چنین نرم‌افزارهایی را نمی‌شود بیرون آزمایشگاه‌های تخصصی پیدا کرد. اما این بار شما می‌توانید آن را با آیفون خود امتحان کنید. برنامه‌ی The Ray Detect اولین نوع ابزاری این الگوریتم روی موبایل بود که به لطف ویژگی عکس‌برداری و فیلم‌برداری iOS 7 روی آیفون قابل اجراست. این برنامه پیکسل‌های سنسور دوربین را یک به یک به طور مجزا بررسی می‌کند، اطلاعاتی که از پیکسل‌ها به دست می‌آید هر کدام مقدار بخصوصی دارد. آن‌ها با مقادیر به دست آمده از پایگاه داده‌‌ای که طیف تابش را تولید می‌کند مقایسه می‌شوند. از این راه برنامه‌ی Ray Detect آلودگی را شناسایی کرده و مقادیر تشعشع را به صورت متن تولید می‌کند.

منبع:  Phone Arena

‌‌‌‌‌‌‌‌

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. توجیهی

    مطلب جالبی بود
    ولی من نفهمیدم منظور تشعشعات نوریه یا هسته ای
    اگه نوری باشه چندان هم چیز جالبی نمیتونه باشه

    1. mohsen

      باید هسته ای باشه.
      چون تو تصویر اول مشاهده میکنیم که نوشته
      Chornobyl Ukraine
      که هممون میدونیم چه اتفافی افتاده

    2. ابراهیم

      قطعا همون نوری هست، مگر نه که شناسایی تشعشعات هسته ای میتونه در حد یک شوخی باشه، شاید یه بازار گرمی دیگه جهت افزایش دلگرمی Apple و کاربران iphone

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه