ابرکامپیوتر انویدیا در ماشین‌های خودران مسابقه‌ای

۲۱ بهمن ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
ابرکامپیوتر Drive PX 2

در جریان سخنرانی اصلی کنفرانس تکنولوژی GPU در روز سه‌شنبه، «ژن سون هوانگ»، مدیر عامل شرکت انویدیا (Nvidia) گفت که در خودروهای مسابقه‌ای خودران از ابرکامپیوتر Drive PX 2 AI استفاده خواهد شد. قرار است این خودروها در مسابقات قهرمانی «روبوریس» (Roborace) شرکت کنند.

مسابقه‌ی قهرمانی روبوریس بخشی از مسابقات فرمول E ePrix است که در آن با خودروهای الکتریکی و بدون راننده مسابقه داده می‌شود. ۱۰ گروه در این مسابقه‌ی یک ساعتی شرکت می‌کنند. این گروه‌ها از دو خودروی شبیه به هم استفاده می‌کنند که در آنها ابرکامپیوتر انویدیا Drive PX 2 به کار رفته است. این خودروها قرار نیست با مهارت راننده برنده شوند، به همین دلیل تیم‌ها باید تمام سعی‌شان را بکنند تا هوش مصنوعی قدرتمند و استراتژیکی برنامه‌نویسی کنند.

براساس گفته‌ی مسوولان انویدیا، ابرکامپیوتر Drive PX 2 به اندازه‌ی یک ظرف غذا است به همین دلیل برای طراحی کامپکت خودروها مناسب است. این ابرکامپیوتر می‌تواند در هر ثانیه ۲۴ تریلیون عملیات را پردازش کند، به همین دلیل قدرت عملکرد آن در دسته‌ی ابرکامپیوترها قرار می‌گیرد. قدرت پردازش آن معادل قدرت پردازش ۱۵۰ لپ‌تاپ مک‌بوک پرو است. به دلیل استفاده از تکنیک «فراگیری عمیق» در هوش مصنوعی ابرکامپیوتر Drive PX 2، این خودروها می‌توانند هوشمندتر و در نتیجه سریع‌تر هم بشوند.

این خودروها نیازی به راننده‌ی انسان ندارند، به همین دلیل بسیار جمع و جور هستند. طراحی آنها هم شباهتی به دیگر خودروهای مسابقه‌ای یا خودروهای شهری ندارد. «دنی شاپیرو» از شرکت انویدیا می‌‌گوید: «در این خودروها فضایی برای آن کامپیوترهایی که نسل‌ قبلی خودروهای خودران را کنترل می‌کردند، وجود ندارد.»

مسوولان انویدیا می‌گویند ابرکامپیوتر Drive PX 2 می‌تواند از طریق سنسورهای مختلفی که در خودرو نصب شده، ورودی دریافت کند. این سنسورها شامل سیستم موقعیت‌یابی GPS، دوربین، رادار و دیگر موارد می‌شود. در نهایت، ابرکامپیوتر Drive PX 2  و مسابقات قهرمانی روبوریس کمک می‌کند که ماشین‌های خودران برای مصرف‌کنندگان عادی هوشمندتر و امن‌تر شوند.

انویدیا Drive PX 2 را به عنوان اولین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی درون خودرو در جریان نمایشگاه تجهیزات الکترونیکی مصرفی در ژانویه‌ی ۲۰۱۶ معرفی کرد.

منبع: Venture Beat

  کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar Ali Yousefi.M

    ممنون بابت مطالب جذاب و گوناگون… خسته نباشید.. 🙂

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه