با کپک حمام خداحافظی کنید!

۲۴ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه
کپک سرامیک

متأسفانه حضور قارچ و کپک در حمام یکی از مشکلات رایجی است که اغلب افراد از آن شکایت دارند. قارچ‌ها به دلیل رطوبت محیط به وجود می‌آیند و زمانی که تهویه به درستی انجام نگیرد، میزان کپک حمام افزایش می‌یابد. ولی نیازی به نگرانی نیست. برخی از روش‌های ساده به شما کمک می‌کنند تا به راحتی از شر این قارچ و کپک‌ها رها شوید.

عوامل تأثیرگذار در رشد کپک حمام

از بین بردن قارچ سرویس بهداشتی

در قدم اول برای جلوگیری از رشد قارچ در آینده باید برخی از نکات را رعایت کنید. علاوه بر تأمین تهویه مناسب، مطمئن شوید هیچ‌کدام از شیرآلات چکه نمی‌کنند و از منبع دیگری رطوبت وارد فضای حمام نمی‌شود. با ایجاد رطوبتی که در اثر این موارد به وجود می‌آید، قارچ در عرض چند روز رشد می‌کند. فراموش نکنید که باید از عایق حرارتی مناسب و با کیفیت استفاده کرد و نورپردازی حمام را هم به درستی انجام داد. می‌توانید از رطوبت‌گیر هم در فضا استفاده کنید تا رطوبت به دام افتاده در حمام و سرویس بهداشتی را از بین ببرد. زمانی که خیالتان از همه موارد راحت شد، می‌توانید برای از بین بردن کپک‌های موجود در حمام دست به کار شوید.

۴ روش برای از بین بردن کپک حمام

داروی ضد کپک دیوار

حتی اگر به همه موارد ذکر شده برای جلوگیری از رشد قارچ دقت کنید هم احتمال وجود قارچ و کپک کم نیست. برخی از انواع قارچ‌ها بسیار سمی هستند و سلامت انسان را به خطر می‌اندازند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای از بین بردن قارچ و کپک حمام سریع اقدام کنید. این روش‌های کاربردی کمک‌کننده هستند:

محلول بوراکس سرکه برای از بین بردن کپک

کپک سرامیک

ترکیبات

  • ۲ قاشق غذاخوری بوراکس
  • یک‌چهارم پیمانه سرکه
  • ۲ پیمانه آب داغ

ابتدا همه ترکیبات را درون قوطی اسپری بریزید و آنها را مخلوط کنید. محلول را روی کپک‌های موجود اسپری کنید. بعد از آنکه خود را با دستکش و ماسک برای محافظت از جریان هوا تجهیز کردید، کپک را با استفاده از اسکاچ زبر پاک کنید و سپس با آب بشویید. در مرحله بعد مجدد محلول را روی لکه‌ها اسپری کنید. در انتها هواکش را روشن کنید و اجازه دهید لکه‌ها خشک شوند. از این مرحله به بعد باید موارد لازم برای جلوگیری از تشکیل کپک در آینده را در نظر بگیرید تا دوباره دچار دردسر نشوید. برای ظاهر بهتر هم می‌توانید محل تمیز شده را با رنگ دیوار بپوشانید یا درز بین کاشی و سرامیک‌ها را با دوغاب تازه پر کنید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه برای رنگ کردن خانه باید بدانید

سرکه

تمیز کننده ضد قارچ

یکی دیگر از روش‌های فوق‌العاده برای از بین بردن کپک حمام موجود روی سقف استفاده از سرکه است. این ماده در زمینه تمیزکاری و خانه‌داری محبوبیت خاصی دارد. ترجیح این است که از سرکه سفید خالص استفاده کنید.

یک بطری اسپری بردارید و سرکه سفید را درون آن بریزید تا بتوانید آن را راحت‌تر روی کپک حمام اسپری کنید. بعد از اسپری کردن سرکه روی کپک‌ها، باقی مراحل را مانند روش قبلی ادامه دهید. نکته مهمی که باید همیشه در ذهن داشته باشید این است که هرگز نباید سرکه را با سفیدکننده ترکیب کرد، زیرا واکنش شیمیایی آنها گازهای بسیار سمی تولید می‌کند.

روغن درخت چای

کپک حمام

استفاده از روغن درخت چای یکی از قوی‌ترین روش‌های ضدعفونی کننده محسوب می‌شود. با استفاده از این محلول می‌توانید کپک حمام را به سرعت و با روش طبیعی از بین ببرید.

ترکیبات

  • ۲ قاشق غذاخوری روغن درخت چای
  • ۲ پیمانه آب

یک بطری اسپری بردارید و آن را با محلول درخت چای و آب پر کنید. بعد از اسپری محلول روی محل مورد نظر، مراحل را مانند روش‌های قبلی ادامه دهید. با استفاده از این روش در عرض چند دقیقه کپک حمام محو می‌شود و از بین می‌رود. بعد از پاک شدن قارچ، دیوار آماده پوشش جدیدی از رنگ خواهد بود.

هیدروژن پر اکسید

محلول ضد کپک حمام

با وجود آنکه هیدروژن پر اکسید به اندازه روغن درخت چای قدرتمند نیست، ولی این ماده حاوی خاصیت آنتی باکتریالی است و می‌توانید این ویژگی را به عنوان برتری و مزیت در نظر بگیرید. استفاده از هیدروژن پر اکسید برای از بین بردن لکه‌های روی آینه هم پیشنهاد می‌شود.

یک بطری اسپری دار را با هیدروژن پر اکسید پر کنید و آن را مستقیم روی کپک حمام بزنید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. با استفاده از برس می‌توانید جرم و لکه‌های کپک را از روی سطوح پاک کنید. این مراحل را به تعداد دفعات مورد نیاز تکرار کنید.

همان‌طور که متوجه شدید شاید بتوان قارچ و کپک را به عنوان دشمن شناخت، ولی در واقع دشمن‌هایی هستند که می‌توان به راحتی آنها را شکست داد. برای نبرد با کپک حمام کافی است سلاح مناسب را به همراه داشته باشید!

منبع: Step To Health

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه