چیپ الکترونیکی افزایش حافظه‌ی مغز ساخته شد!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
افزایش ظرفیت حافظه

استارت آپ جدیدی به نام «کرنل» (Kernel) روز گذشته از یک هدف بلندپروازانه خبر داد. این شرکت می‌خواهد یک قطعه پروتزی برای مغز بسازد تا به کسانی که مشکل حافظه دارند، کمک کند. بازار مورد نظر این محصول شامل کسانی است که آلزایمز یا دیگر شکل‌های زوال عقل را دارند و همچنین کسانی را هم که از سکته یا جراحت مغزی آسیب دیده‌اند، دربرمی‌گیرد.

اگر این شرکت موفق شود، روزی می‌رسد که جراحان می‌توانند دستگاه کوچک کرنل را در مغز بیمار و به طور خاص در قسمت اسبک مغز بکارند. در این قسمت، الکترودهای این دستگاه نورون‌های خاصی را تحریک کرده تا کارشان را انجام دهند. این نورون‌ها اطلاعات دریافتی درباره جهان و محیط اطراف را به حافظه دراز مدت تبدیل می‌کنند.

این دستگاه حاصل تحقیقات «تد برگر»، سرپرست مرکز مهندسی عصبی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی است. برگر می‌گوید آزمایش‌هایش با موش و نخستی‌سانان به او اطمینان می‌دهد که این دستگاه برای کاربردهای کلینیکی آماده است. او می‌گوید: «ما حالا آن را روی انسان‌ها آزمایش می‌کنیم و تاکنون نتایج اولیه خوبی گرفته‌ایم. ما می‌خواهیم با هدف ارایه این پروتز به بازار مصرفی به سمت جلو پیش برویم.»

این پروتز حافظه که در مغز کاشته می‌شود، الکترودهایی دارد که سیگنا‌ل‌هایی را هنگام یادگیری ثبت می‌کنند، یک پردازنده‌ی کوچک محاسبات لازم را انجام می‌دهد و الکترودها هم نورون‌ها را تحریک می‌کنند تا اطلاعات را در قالب حافظه رمزنگاری کنند.

این پروتز به کسانی که نمی‌توانند خاطرات درازمدت تشکیل دهند، کمک می‌کند. برگر می‌گوید: «ما کدهای حافظه را می‌گیریم، آنها را ارتقا می‌دهیم و دوباره آنها را به مغز برمی‌گردانیم. اگر این کار را به‌طور پیوسته بتوانیم انجام دهیم، آماده عرضه این محصول می‌شویم.»

منبع: IEEE

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar امیر احسان

    این تکنولوژی بخشی از دستاورد های پژوهشهای “شناخت” ،”مغز” و “موجود زنده” است(درباره علم نورون شناسی صحبت نمی کنم)
    حاصل نهاییِ متصورِ برای این مجموعه پژوهش ها ؛ ایجاد قدرت یادگیری ، هوش و احساسات برای رباط هاست

  2. Avatar saber

    جل الخالق…به کجا داره میره تکنولوژی !

  3. Avatar محمدرضا

    دیر یا زود باید این اتفاق می افتاد.
    اصلن واجبه!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه