چطور از افسردگی بعد از تعطیلات فرار کنیم؟

۲ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

بعد از دو هفته تعطیلات شیرین، عید دیدنی و مهمانی، آجیل و شیرینی، خرید و لباس‌های نو، شب‌نشینی و خواب آرام صبحگاهی، همه چیز خیلی ناگهانی ناپدید می‌شود. هفت‌سین و سبزه‌ از روی میز جمع می‌شود و خانه باز مثل قبل ساکت می‌شود.

عجیب نیست که ۲۵ درصد افراد بعد از تعطیلات در سطوح مختلف از افسردگی خفیف تا شدید به «افسردگی بعد از تعطیلات» دچار می‌شوند. اگر شما هم بعد از تعطیلات، دچار گرفتگی و غمگینی می‌شوید؛ بهتر است به توصیه‌های ما عمل کنید.

مراقب خودتان باشید.

وقتی شیرینی‌ها و شکلات‌های خوشمزه عید مدام به شما چشمک می‌زنند، خوددار باشید. قرار نیست شیرینی نخورید؛ ولی هوای رژیمتان را داشته باشید. میوه و سبزیجات تازه‌ی بهاری حال بهتری به شما می‌دهند. پیاده‌روی و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید و مهم‌تر از همه اینکه درست است دلتان برای خوابیدن تا لنگ ظهر و شب‌نشینی‌های آخر شب تنگ شده ولی تا حدی نظم خوابتان را حفظ کند. این خود مراقبتی‌های روزمره به شما کمک می‌کند، بعد از عید راحت‌تر به کار و دانشگاه برگردید. سبک زندگی سالم بعد از تعطیلات هم به حال بهتر شما کمک می‌کند.

به دنبال آرزوهایتان بروید.

به هدف‌هایتان فکر کنید. به این‌که بعد از دو هفته استراحت و با انرژی بیشتر، قرار است دنبال کدام‌یک از هدف‌ها و آرزوهایتان بروید. ما اصولا روزهای کاری را به امید تعطیلات سپری می‌کنیم. با این فکرها عجیب نیست بعد از تعطیلات افسردگی به سراغ ما بیاید. کار کردن باانگیزه و هدف‌دار روزهای بهتری را می‌سازند. هدف‌هایتان را یادداشت کنید و برایشان برنامه بریزید.

سرگرمی جدید پیدا کنید.

جذابیت تعطیلات عید در این است که از روتین زندگی درمی‌آیید. آدم‌های جدید و قدیمی می‌بینید و فرصتی برای تفریحات جدید دارید. شاید بهتر باشد بعد از این تعطیلات روزمرگی را تمام کنید. سرگرمی جدیدی پیدا کنید؛ مثلا در یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنید یا ساز زدن بیاموزید.

وقت بیشتری با خانواده و دوستان بگذرانید.

تعجبی ندارد وقتی مهمانی و عید دیدنی و بیرون رفتن با دوستانتان یک‌باره تمام شود، دل‌گرفته و غمگین شوید. از همین حالا قرار‌های آخر هفته را برای سینما رفتن، گردش و پیاده‌روی صبحگاهی با دوستان و خانواده تنظیم کنید. لذت بودن در جمع را ادامه دهید. همچنین می‌توانید به آن‌ها زنگ بزنید و گپ بزنید.

به خودتان هدیه بدهید.

برای خودتان هدیه کوچکی بخرید. خیلی وقت است به یک تلسکوپ فکر می‌کنید یا یک کیف نو شما را خوشحال می‌کند. دو بلیت تئاتر برای خودتان و همسرتان خاطره‌ی خوبی برای هردوتان می‌سازد.

هدیه‌ی شما می‌تواند برنامه‌ای برای سفر باشد، پس شروع کنید به پس‌انداز کردن. زمانی را مشخص کنید. با آژانس مسافرتی تماس بگیرید و هتل‌های مقصد را بررسی کنید. فکر یک سفر هیجان‌انگیز به شما انگیزه خواهد داد.

در آخر این‌که اگر افسردگی در کارهای روزمره، کار یا درس شما اختلال ایجاد کرد، لازم است با یک روانشناس مشورت کنید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه