اندروید Pie از امروز برای گوشی‌های پیکسل عرضه می‌شود

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
اندروید پای

نسخه جدید اندروید در راه است. بالاخره دیشب متوجه شدیم که Anroid P، اندروید پای (Android Pie) نام خواهد گرفت. اندروید ۹ با نام اندروید Pie، جدیدترین نسخه از این سیستم عامل است که امروز برای تمامی گوشی‌های پیکسل عرضه خواهد شد. گوگل پیش‌تر در ماه مارس نسخه بتا این سیستم عامل را برای پیکسل‌ها و البته برخی دیگر از گوشی‌ها عرضه کرد اما در نهایت امروز اولین نسخه رسمی این اندروید برای پیکسل‌ها منتشر می‌شود.

اگر به یاد داشته باشید، برخی از گوشی‌های دیگر شامل برندهای سونی، شیائومی، نوکیا، اوپو، ویوو، وان پلاس و اسنشال فون، در برنامه بتا اندروید پی به صورت رسمی حضور داشتند. حالا گوگل اعلام کرده است که برای این گوشی‌ها نیز اندروید Pie تا پایان فصل پاییز عرضه خواهد شد. همچنین گوگل اعلام کرد که با دیگر برندها برای عرضه اندروید پی برای گوشی‌هایشان همکاری خواهد کرد اما اطلاعات بیشتری نداد که این همکاری به چه صورت خواهد بود.

گوگل همواره اسم نسخه‌های مختلف اندروید را از شیرینی‌های مختلف انتخاب کرده است. برای مثال، نسخه قبلی اندروید، اورئو نام داشت و نسخه قبل از آن نیز اندروید نوقا بود. این بار نوبت به شیرینی پای رسیده و اندروید ۹ با نام Android 9 Pie عرضه شده است.

اندروید سیستم عامل حاکم در دنیای موبایل‌ها به حساب می‌آید و از هر ۱۰ گوشی هوشمند، ۹ گوشی از اندروید نیرو می‌گیرند. بنابراین آپدیت شدن این سیستم عامل، بیش از هر سیستم عامل دیگری روی کاربران تاثیر دارد.

اندروید Pie بیش از همه روی تغییرات در باطن خود تاکید دارد اما برخی تغییرات ظاهری وجود داشته‌اند که در نهایت تمام این تغییرات برای بهتر شدن تجربه کاربری اندروید عرضه شده و در عین حال سعی شده این سیستم عامل عمر باتری بهتری هم داشته باشد.

از جمله ابزارهایی که در باطن اندروید پای وجود دارد، یک سیستم هوش مصنوعی است که گاهی اوقات به شما استفاده از اپلیکیشن‌ها را پیشنهاد می‌دهد و یا حتی میان‌بر‌هایی ایجاد می‌کند. برای مثال این هوش مصنوعی می‌تواند به کمک ویژگی Slices در اندروید Pie، میان‌برهایی از صفحات اینترنتی که در حال مشاهده هستید، ارائه کند تا دیگر نیازی نباشد ساعت‌ها در یک وبسایت دنبال بخش‌های مختلف بگردید یا برای دانلود چیزی اقدام کنید.

بروزرسانی دیگر اندروید Pie، پشتیبانی از ناچ‌ها یا همان بریدگی بالای نمایشگر است. البته این پشتیبانی به آن معنا نیست که پس از این همه گوشی‌های اندرویدی با یک بریدگی در بالای نمایشگر خود عرضه خواهند شد بلکه معنی آن این است که گوگل توسعه اپلیکیشن‌های سازگار با بریدگی نمایشگر را برای توسعه دهندگان راحت‌تر کرده است.

همچنین اندروید Pie سعی کرده مثل آیفون ۱۰، ناوبری را ساده‌تر کند و برای همین دیگر با ۳ دکمه همیشگی که در بخش پایینی اندروید وجود داشت باید خداحافظی کنید. به جای سه دکمه همیشگی، یک آیکن قرص مانند در زیر صفحه قرار خواهد گرفت که می‌تواند با استفاده از ژست‌های حرکتی، نقش دکمه Home و همچنین دکمه سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌های مختلف را ایفا کند. البته متاسفانه گوگل نتوانست دکمه Back را حذف کند و هر زمان که این دکمه نیاز باشد، ظاهر خواهد شد.

رابط ناوبری جدید در اندروید پای

البته مثل همه ویژگی‌های دیگر اندروید، سازندگان گوشی‌های اندرویدی لازم نیست از این ژست‌های حرکتی جدید استفاده کنند اما همین که گوگل این ویژگی را توسعه داده، پشتیبانی می‌کند و در اندروید Pie قرار داده است، برای کاربران و البته توسعه دهندگان اپلیکیشن، خبر خوبی است. البته همین الآن هم شرکت‌های مختلف ژست‌های حرکتی خاص خود را جایگزین سه دکمه کلاسیک اندروید کرده‌اند که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به موتورولا و شیائومی اشاره کرد.

اندروید پای همچنین یک بخش جدید برای تنظیمات باتری طراحی کرده و ویژگی Adaptive Battery در این بخش، برای بالا بردن میزان شارژ دهی گوشی شما قرار گرفته است. این ویژگی مخصوصا به گوشی‌های قدیمی‌تر که پردازنده‌های کند‌تری هم دارند، کمک می‌کند مصرف باتری بهینه‌تری داشته باشند. این ویژگی تمرکز سیستم عامل را روی اپلیکیشن‌هایی می‌گذارد که شما بیش از همه استفاده می‌کنید و انرژی کمتری به اپلیکیشن‌هایی که کمتر سراغ آن‌ها می‌روید اختصاص می‌دهد.

برای معتادان گوشی هوشمند نیز اندروید Pie یک ویژگی به خصوص دارد. این قابلیت به این دسته از کاربران کمک می‌کند که کمتر از گوشی هوشمند خود استفاده کنند. درواقع یک داشبورد در تنظیمات گوشی وجود دارد که به شما می‌گوید چند دقیقه از گوشی خود استفاده کرده‌اید و به طور به خصوص در هر اپلیکیشن چقدر زمان گذرانده‌اید. سپس می‌توانید محدودیت زمانی برای هر کدام از این اپلیکیشن‌ها ایجاد کنید و مثلا به خودتان اجازه ندهید روزانه بیشتر از دو ساعت از اینستاگرام استفاده کنید!

درواقع مبارزه با اعتیاد به تکنولوژی، این روز‌ها دغدغه شرکت‌های سیلیکون ولی است و طبق آمار، کاربران به صورت میانگین روزی ۴۷ بار گوشی خود را چک میکنند. در ماه ژوئن اپل نیز ویژگی مشابهی را برای iOS 12 معرفی کرد و دیروز نیز خبری در رابطه با فیس‌بوک و اینستاگرام منتشر کردیم که ابزاری مشابه را در اپلیکیشن‌های خود قرار داده‌اند. البته این ویژگی که Digital Wellbeing نام دارد، هنوز عرضه نشده و در آپدیت‌های بعدی اندروید Pie عرضه خواهد شد.

ویژگی Time Spent جهت مدیریت زمان در استفاده از گوشی

اما با وجود اضافه کردن تمام این ویژگی‌ها، دردسر جدید گوگل این است که مطمئن شود کاربران اندروید از آن‌ها استفاده خواهند کرد. چراکه احتمالا بسیاری از شرکت‌ها مثل هوآوی، سامسونگ و یا ال‌جی، با عرضه اندروید پی، ویژگی‌های ساخته شده توسط خودشان را به سیستم عامل اضافه می‌کنند و ممکن است کاربران هرگز از امکانات خام اندروید پای که توسط گوگل توسعه داده شده، استفاده نکنند.

تا پایان ماه میلادی گذشته، تنها ۱۲.۱ درصد از کاربران اندروید از آخرین نسخه این سیتسم عامل یعنی اندروید اورئو استفاه می‌کردند و ۷۵ درصد کاربران هنوز سه نسخه قبلی اندروید یعنی اندروید نوقا، اندروید مارشملو و اندروید لالی‌پاپ داشتند. قدیمی‌ترین نسخه یعنی اندروید لالی‌پاپ که کاربران زیادی هنوز از آن استفاده می‌کنند، در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. در طرف مقابل، ۸۱ درصد کاربران iOS از آخرین نسخه یعنی iOS 11 استفاده می‌کنند. در نهایت شما درباره اندروید Pie چه فکر می‌کنید؟ آیا این بروزرسانی می‌تواند موفق باشد و برای گوشی‌های زیادی عرضه شود؟ و اینکه آیا کاربران را راضی خواهد کرد؟

منبع: cnet

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Fary

    تقریبا تغییرات جذابی نسبت به نسخه های قبل داره ، امیدوارم اندروید به زودی مثل ای او اس رفتار کنه و اخرین نسخه سیستم عاملش رو برای تعداد بیشتری گوشی منتشر کنه اینجوری میزان رضایت کاربران هم خیلی بیشتر میشه بعلاوه این بهینه سازی ها خیلی میتونه برای گوشی های ضعیف تر خوب باشه ، این برای کمپانی ها هم خوب میشه چون کاربران گوشی های قدیمی تر بخاطر اپدیت بودن سیستم عامل زمان بیشتری از دستگاهشون استفاده خواهند کرد و حداقل بخاطر این مسئله سراغ برند دیگه ای نمیرن …

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه