ساخت اولین زیست‌ رایانه به اندازه‌ی یک کتاب

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

دانشمندان موفق یه ساخت یک زیست‌ رایانه (Biocomputer) شدند که به اندازه‌ی یک کتاب است و با منبع پروتئینی تغذیه می‌شود. کاربرد عمده‌ی این زیست‌ رایانه در کدگذاری و عملیات ریاضیاتی است.

زیست‌ رایانه، کامپیوتری است در آن از مولکول‌های DNA و پروتئین برای انجام محاسبات، ذخیره‌ی اطلاعات، بازیابی و پردازش آنها استفاده می‌کند.

زیست‌ رایانه، کامپیوتری است در آن از مولکول‌های DNA و پروتئین برای انجام محاسبات، ذخیره‌ی اطلاعات، بازیابی و پردازش آنها استفاده می‌کند.

ابر رایانه‌ها دستگاه‌های بسیار قدرتمندی هستند اما مشکل‌شان اینجاست که این کامپیوترها بسیار گران و بزرگ هستند و انرژی زیادی مصرف می‌کنند. برای حل این موضوع محققانی از چند دانشگاه گرد هم آمدند و زیست‌ رایانه‌ای ساخته‌اند که مشکلات فوق را ندارد. در واقع این زیست‌ رایانه‌ها کوچک و کم‌مصرف هستند و عملیات را با سرعت بسیار بالایی انجام می‌دهند.

برخلاف کامپیوترهای معمولی که عملکردها را به صورت متوالی انجام می‌دهند، زیست‌ رایانه‌ها عملکردها و دستورات را در یک سیستم موازی پیش می‌برند؛ این روش باعث می‌شود که سیستم بتواند خیلی سریع‌تر مساله را حل کند.

در مورد استفاده از انرژی هم زیست‌ رایانه‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از کامپیوترهای معمولی هستند، چون برای هر محاسبه فقط به یک درصد از انرژی‌ای که کامپیوترهای معمولی مصرف می‌کنند، نیاز دارد.‌

ابعاد زیست‌ رایانه‌ی طراحی شده که در آزمایش‌ها و محاسبات مورد استفاده قرار گرفته، تنها به اندازه‌ی یک کتاب است. مجموع زیست‌ رایانه‌هایی که فعلا تحت عنوان Watson برای IBM طراحی شده شامل حدود ۹۰ ماژول سرور است.

در حال حاضر تعداد کمی از این زیست‌ رایانه تولید شده اما طراحان این سیستم عقیده دارند که به زودی این دستگاه‌های تکنولوژیک در حجم انبوه تولید شده و قادر به انجام عملیات پیچیده‌تری هم خواهند بود.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه