اولین شکست تاریخ پیکسار رقم می‌خورد؟ بررسی ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس در هفته‌ی گذشته

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲۱ دقیقه

اگر به‌خاطر داشته باشید، در جدول برترین‌های باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته چندتایی اتفاق بزرگ افتاد که به فصل رکود گیشه و سالن‌های سینما تکانی اساسی دادند. از جمله‌ی این اتفاق‌ها می‌توان به ورود سه فیلم آن‌هم برای نخستین بار به جدول ۱۰ فیلم برتر باکس‌آفیس اشاره کرد. البته همان‌طور که هفته‌ی پیش هم گفتیم یکی از این فیلم‌ها نخستین هفته‌ی اکران‌اش نبود و رای و نظر منتقدان‌ها، سینما دوستان را تشویق کرده بود تا به استقبال‌اش بروند. درباره‌ی فیلم سینمایی «بروکلین»، جدیدترین ساخته‌ی «جان کرالی» صحبت می‌کنیم که در هفته‌ی گذشته موفق شد در چهارمین هفته‌ی اکران‌اش به ۱۰ فیلم برتر جدول باکس‌آفیس راه پیدا کند. فیلم دوم هم Creed، دنباله‌ی معنوی مجموعه فیلم‌های «راکی» بود که هم موفق شده نظر منتقدان سینمایی را به‌خودش جلب کند و هم سینما دوستان حسابی تحویل‌‌اش گرفته‌اند. آخرین تازه وارد هفته‌ی گذشته هم جدیدترین انیمیشن استودیوهای پیکسار است که طی هفته‌ی گذشته حرف و حدیث‌ها درباره‌اش خیلی زیاد شده که در ادامه به‌شکل مفصل به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اما اگر بخواهیم به‌شکل مشخص به جدول برترین‌های باکس‌آفیس این هفته بپردازیم، با یکی از کم تغییرترین جداول طی ۱۰ هفته‌ی اخیر مواجه می‌شویم. از این نظر کم تغییر که تنها یک فیلم موفق شده برای اولین بار وارد لیست ۱۰ برتر باکس‌آفیس بشود. از آن طرف هم خیلی شیک رتبه‌ی دهم جدول دو هفته پیش، از جدول خارج شده است! این اتفاق در حالی افتاده که تعداد فیلم‌های تازه اکران شده در هفته‌ی گذشته در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن به مراتب بیش‌تر بوده. در میان ۱۰۰ فیلم برتر جدول باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته، ۱۰ فیلم برای نخستین بار روی پرده رفته‌اند. در مقام مقایسه دو هفته پیش تنها ۷ فیلم تازه وارد در میان ۱۰۰ برتر جدول به چشم می‌خورد. اما با این حساب بازهم وضعیت ۱۰ فیلم بالای جدول تغییر خاصی به‌خودش ندیده که نشان از کیفیت ساخت پایین فیلم‌های تازه اکران شده دارد. البته همان‌طور که پیش‌تر هم بارها تکرار کرده‌ایم، سینمای آمریکا آخرین مراحل گذر از فصل رکود به فصل پرکار تعطیلات سال نو را پشت‌سر می‌گذرد و مطمئنا طی دو سه هفته‌ی آینده شاهد تغییرات کلانی در جدول برترین‌ها خواهیم بود.

در ادامه قصد داریم مثل هفته‌های گذشته به ۱۰ فیلم برتر جدول باکس‌آفیس بپردازیم. برای آن دسته از خواننده‌هایی که برای نخستین بار با مطلب باکس‌آفیس همراه می‌شوند، در این مجموعه مطالب تلاش کرده‌ایم به تحلیل فروش فیلم‌ها در هر هفته و عوامل موثر بر کاهش یا افزایش فروش هر فیلم بپردازیم. هم‌چنین برای هر کدام از فیلم‌ها توضیح مختصری که می‌تواند به آشنایی بیش‌تر خواننده‌ها منجر شود هم ارایه شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-10

۱۰- The Secret in their Eyes

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱.۹ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۱۷.۲ میلیون دلار

رتبه‌ی دهم جدول این هفته‌ی برترین‌های باکس‌آفیس به عنوانی اختصاص دارد که در هفته‌ی پیش از آن روی سکوی هفتم تکیه زده بود. هم‌چنین رتبه‌ی دهم جدول این هفته یکی از مورد انتظارترین فیلم‌های امسال را برای نخستین بار از جدول ۱۰ برتر بیرون انداخته. اگر به‌خاطر داشته باشید، هفته‌ی گذشته فیلم سینمایی «مریخی»، جدیدترین ساخته‌ی «ریدلی اسکات» که در دو سه سال گذشته با فیلم‌های علمی-تخیلی‌اش حسابی خوش درخشیده، رتبه‌ی دهم را به‌خودش اختصاص داده بود. اما در هفته‌ای که گذشت مریخی ۲۸۰ سالن سینمای دیگر را از دست داد تا کاهش فروشی ۵۰ درصدی را در مقایسه با هفته‌ی پیش از آن تجربه کند و به این ترتیب برای اولین بار از جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس، خارج شود. مریخی در حال حاضر رتبه‌ی یازدهم جدول را به‌خودش اختصاص داده است.

اما رتبه‌ی دهم هفته‌ی گذشته به جدیدترین هنرنمایی «جولیا رابرتز» بعد از دو سال استراحت اختصاص دارد. فیلم سینمایی The Secret in their Eyes را «بیلی ری» کارگردانی کرده که پیش از این در تهیه و تولید چندین فیلم مهم هالیوودی هم همکاری داشته است. از جمله‌ی این فیلم‌ها می‌توان به عنوان تحسین شده‌ی «کاپیتان فیلیپس» اشاره کرد که ری در آن پروژه‌ وظیفه‌ی تنظیم فیلم‌نامه را برعهده داشت. هم‌چنین شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید ماجراهای فیلم از روی قصه‌ی کتاب The Question in Their Eyes اقتباس شده است. این کتاب را «ادواردو ساکری»، نویسنده‌ی کهنه‌کار آرژانتینی نوشته. جالب‌تر از همه این‌که ماجراهای این کتاب پیش از این هم در یک فیلم سینمایی دیگر مورد اقتباس قرار گرفته است. در سال ۲۰۰۹ میلادی «خوان خوزه کامپانلا»، فیلم‌سازی آرژانتینی ماجراهای این کتاب را تبدیل به یک فیلم بلند سینمایی با نام The Secret in Their Eyes کرد. فیلم در همان سال حسابی گل کرد و موفقیت‌های‌اش آن‌قدر پیش رفت که حتی در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان نامزد کسب جایزه‌ی اسکار شد. فیلم آن‌قدر خوب ساخته شده بود و قصه آن‌قدر درگیر کننده بود که در نهایت The Secret in Their Eyes و کامپانلا موفق شدند جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به‌خودشان اختصاص دهند. با این حساب آن‌چه The Secret in their Eyes محصول سال ۲۰۱۵ پیش روی‌مان قرار می‌دهد، صرفا اقتباسی هالیوودی از نسخه‌ی آرژانتینی به‌شمار می‌رود که در زمان خودش هم حسابی خوش درخشیده.

برای ساخت فیلم از هنرپیشه‌های کار درست دیگری مثل «نیکول کیدمن»، «دین نوریس» و «مایکل کلی» هم استفاده شده تا سینمادوستان انگیزه‌ی کافی برای دیدن یک روایت تکراری را داشته باشند. درباره‌ی قصه‌ی فیلم در هفته‌های گذشته چندین بار صحبت کرده‌ایم و به‌همین خاطر این هفته از بخش قصه فاکتور می‌گیریم. اما همین‌قدر بدانید که با یک ماجرای پلیسی با ته مایه‌های درام طرف هستید و بازی بازیگرهای توانمند فیلم قطعا تحت تاثیر قرارتان خواهد داد. فیلم از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی متوسط ۶.۳ از ۱۰ را دریافت کرده. منتقدان سینما هم به‌طور میانگین نمره‌ی ۴۱ از ۱۰۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-9

۹- Brooklyn

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲.۴ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۱۱.۲ میلیون دلار

رتبه‌ی نهم جدول باکس‌آفیس این هفته از آن فیلم‌هایی است که از ابتدا کارشان را از ۱۰ برتر جدول شروع نکرده‌اند. اما به مرور رویکرد مثبت منتقدان و حتی سینما دوستان باعث شده تا بقیه هم تحویل‌اش بگیرند؛ آن‌قدر زیاد که «بروکلین»، جدیدترین فیلم «جان کرالی»، فیلم‌ساز کم‌تر شناخته‌ی ایرلندی موفق شد تازه در چهارمین هفته‌ی اکران‌اش به جمع ۱۰ فیلم جدول راه پیدا کند و این برتری را حتی در هفته‌ی پنجم اکران‌اش هم حفظ کند. فیلم قصه‌ی سر راستی دارد؛ اما با این وجود آن‌قدر خوب پیاده‌سازی و اجرا شده که بیننده را تا پایان با خودش همراه می‌کند. بروکلین قصه‌ی دختر نوجوان ایرلندی را تعریف می‌کند که در ابتدای دهه‌ی پنجاه میلادی به‌دنبال ساختن زندگی جدید و رویایی‌اش عازم ایالات متحده می‌شود. مدتی که از اقامت دختر قصه در آمریکا می‌گذرد، با پسری جوان آشنا می‌شود که او هم به همراه والدین‌اش از ایتالیا به سرزمین فرصت‌ها مهاجرت کرده است. بین دختر و پسر قصه‌ جریان عاطفی عمیقی شکل می‌گیرد. اما از سرزمین مادری به دختر خبرهایی می‌رسد که او را در دوراهی بین گذشته و آینده قرار می‌دهد. دختر باید انتخاب کند که در آمریکا بماند و زندگی جدیدش را سروشکل بدهد یا به ایرلند برگردد و با سرنوشتی که مدت‌ها قبل از صمیم قلب می‌خواسته، مواجه شود. همان‌طور که می‌بینید در بروکلین خبری از روایت‌های پیچیده نیست و کرالی صرفا قصه‌ای را روایت کرده که ممکن است برای هر انسان عادی دیگری هم اتفاق بیافتد. شاید همین سادگی خوشایند و اجرای بی‌نقص باشد که منقدان را راضی کرده نمرات خوبی برای‌اش درنظر بگیرند. فیلم در حال حاضر به روایت سایت معتبر Rotten Tomatoes میانگین نمره‌ی عالی ۹۸ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. سینما دوستان و بیننده‌های فیلم هم حسابی از آن خوش‌شان آمده و در سایت IMDB نمره‌ی خوب ۸.۱ از ۱۰ را برای‌اش درنظر گرفته‌اند.

فیلم آن‌قدر در گیشه گل کرده که حتی سینماداران بیش‌تری به نمایش‌اش علاقه نشان داده‌اند. در طول هفته‌ی گذشته در اقدامی جالب ۶۱ سالن سینمای دیگر به مجموع سالن‌های سینمایی که این فیلم را نمایش می‌دادند اضافه شد تا بروکلین بتواند هم‌چنان رتبه‌ی نهم جدول را برای خودش نگه دارد. فیلم سینمایی بروکلین هنوز در خارج از خاک ایالات متحده نمایش داده نشده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-8

۸- Spotlight

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۲.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۱۶.۵ میلیون دلار

رتبه‌ی هشتم جدول باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته، درست مثل بروکلین با قابلیت‌ها و شایستگی‌های‌اش موفق شده رتبه‌ی دو هفته پیش‌اش را عینا تکرار کند و برای یک هفته‌ی دیگر هم شده، بین ۱۰ فیلم برتر و پرفروش جدول باکس‌آفیس قرار بگیرد.‌ فیلم سینمایی Spotlight جدیدترین ساخته‌ی «توماس مک‌کارتی» است که در پنجمین هفته‌ی اکران‌اش هنوز هم منتقدان و سینما دوستان زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نکته‌ی جالب در مورد فیلم این است که با وجود ۲۰ روز مانده به پایان سال ۲۰۱۵ میلادی، توسط نشریات و سایت‌های متعددی به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده است. همین چند روز پیش در خبرها آمده بود که Spotlight موفق شده از انجمن منتقدان فیلم واشنگتن و بوستون عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۱۵ را دریافت کند. حتی تعداد زیادی از سایت‌ها و کارشناسان سینما پیش‌بینی می‌کنند که Spotlight کم سر و صدا می‌تواند بخت اول کسب اسکار بهترین فیلم امسال باشد. در هفته‌ی گذشته به تعداد سالن‌های نمایش فیلم سینمایی Spotlight هم مشابه بروکلین اضافه شده است. با اضافه شدن ۸۳ سالن سینما در تعطیلات آخر هفته، Spotlight موفق شده است کاهش فروش‌اش را جبران کند و هم‌چنان رتبه‌ی هشتم جدول را برای خودش نگه دارد.

حتما از خودتان می‌پرسید Spotlight چه در چنته دارد که موفق شده این‌همه طرفدار برای‌ خودش دست و پا کند؟ قصه‌ی Spotlight به افشاگری‌های سال ۲۰۰۲ روزنامه‌ی «بوستون گلوب» می‌پردازد. برای سروشکل دادن به داستانی پرسروصدا، سردبیران روزنامه‌ی بوستون گلوب از گروهی از خبره‌ترین روزنامه‌نگاران فعال در ایالات متحده‌ دعوت به همکاری می‌کنند. تیمی که در ادامه‌ی کارشان به Spotlight شهرت پیدا می‌کنند و قصه‌ی افشاگری‌شان تمام جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وظیفه‌ی این تیم پیدا کردن مدارک و مستندات کافی برای محکوم کردن روحانیون کلیسای کاتولیک ایالت ماساچوست به سوء استفاده‌ی جنسی از پسران کم‌ سن و سال است. این تیم در نهایت موفق می‌شود این رسوایی اخلاقی را به اثبات برساند تا این خبر در سراسر جهان بازتاب پیدا کند. در عالم واقعیت تیم Spotlight موفق شد در سال ۲۰۰۳ میلادی جایزه‌ی پولیتزر را به‌خاطر خدمتی که به عموم مردم کرده بود، دریافت کند.

برای ساخت فیلم از هنرپیشه‌های کاردرستی هم استفاده شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «مارک روفالو»، «ریچل مک‌آدامز» و «مایکل کیتون» اشاره کرد که سال گذشته در فیلم سینمایی Birdman حسابی خوش درخشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-7

۷. The Peanuts Movie

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۳.۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۱۲۱.۴ میلیون دلار

کم پیش می‌آید که در جدول هفتگی باکس‌آفیس شاهد حضور دو انیمیشن در رتبه‌های تک رقمی باشیم. مگر این‌که هر دو انیمیشن حسابی خوش‌ساخت باشند؛ آن‌قدر خوش‌ساخت که بتوان هر دوی آن‌ها را به‌عنوان بخت‌های کسب اسکار بهترین انیمیشن سال دانست. رتبه‌ی هفتم جدول برترین‌های باکس‌آفیس این هفته به انیمیشن سینمایی The Peanuts Movie اختصاص دارد که از زمان اکران‌اش، شانه به شانه‌ی «اسپکتر»، جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های سینمایی «جیمز باند» حرکت می‌کرد؛ البته یک پله پایین‌تر از جدیدترین جیمز باند. اما در هفته‌ی گذشته انیمیشن جدید The Peanuts Movie خیلی کم‌تر از اسپکتر فروخت تا فاصله‌ی این دو به دو فیلم برسد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید The Peanuts Movie چهارمین انیمیشنی است که در طول تاریخ باکس‌آفیس با یکی از قسمت‌های مجموعه فیلم‌های جیمز باند در اکران ماه نوامبر مواجه شده است. پیش از این انیمیشن‌های Wreck-It Ralph، «ماداگاسکار: فرار به آفریقا» و قسمت اول Happy Feet روبه‌روی یکی از قسمت‌های جیمز باند قرار گرفته بودند که از قضا تمام‌شان هم عمل‌کرد خوبی از خودشان در گیشه به نمایش گذاشته بودند. با نگاهی به فروش سه انیمیشن دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که The Peanuts Movie می‌تواند تا مرز ۲۰۰ میلیون دلار هم بفروشد. این انیمیشن جذاب و دوست داشتنی در هفته‌ی گذشته ۱۷۲ سالن سینما را از دست داد تا فروش‌اش با کاهشی ۶۳ درصدی مواجه شود.

البته شخصیت‌های دوست داشتنی «چارلی براون» و «اسنوپی» دو هفته پیش هم ۵۸۰ سالن سینما را از دست داده بودند که در مقایسه با ۱۷۲ سالن این هفته، قابل مقایسه نیست. پر واضح است از این ۵۸۰ و در ادامه ۱۷۲ سالن برای نمایش فیلم‌های جدیدتری استفاده شده که در ادامه‌ی مطلب باکس‌آفیس درباره‌شان سخن خواهیم گرفت. انیمیشن The Peanuts Movie در حال حاضر موفق شده است از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۷.۹ از ۱۰ را کسب کند. هم‌چنین به روایت سایت Rotten Tomatoes منتقدان فیلم برای این انیمیشن به‌طور میانگین نمره‌ی خیلی خوب ۸۵ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-6

۶. The Night Before

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۳۲ میلیون دلار

می‌رسیم به رتبه‌ی ششم جدول باکس‌آفیس این هفته که موفق شده در هفته‌ی گذشته، رتبه‌ی دو هفته پیش‌اش را عینا تکرار کند. فیلم سینمایی The Night Before از آن دسته محصولات کاملا سفارشی و مناسبتی است که فقط و فقط بازار شب‌های سال نو میلادی را هدف گرفته. مطمئن باشید موضوع The Night Before یکی از مهم‌ترین عوامل استقبال از این فیلم بوده؛ چون نمرات آن‌هایی که فیلم را تماشا کرده‌اند و منتقدان از فیلمی کار درست و منحصر‌بفرد خبر نمی‌دهد. همان‌طور که در هفته‌های گذشته بارها توضیح دادیم، با نزدیک شدن به روزهای انتهای سال میلادی و شب سال نو، تنور فیلم‌هایی که با محتوای کریسمس ساخته می‌شوند هم حسابی داغ می‌شود. به‌همین خاطر هم در ماه‌های نوامبر و دسامبر هر سال شاهد تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی هستیم که با توجه به این موضوع و محتوا ساخته شده‌اند. البته خوش‌بختانه همیشه تعداد زیادی از این فیلم‌ها بد و بی‌کیفیت از آب در می‌آیند و این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا به‌عنوان فیلم‌های برتر جدول باکس‌آفیس معرفی شوند. اما در این بین چندتایی هم استثنا پیدا می‌شود که The Night Before یکی از آن‌هاست.

فیلم را «جاناتان لواین»، فیلم‌ساز آمریکایی ساخته که خودش و آثارش از شهرت زیادی برخوردار نیستند. اما تا دل‌تان بخواهد در این فیلم از هنرپیشه‌های طنز شناخته شده استفاده شده، تا فروش The Night Before تضمین شود. هنرپیشه‌هایی مثل «جوزف گوردون لویت» و «ست روگن». این‌طور که به‌نظر می‌رسد فرمول جواب هم داده و The Night Before در سومین هفته‌ی اکران‌اش با وجود از دست دادن ۱۶۶ سالن سینما و کاهش فروش ۴۰ درصدی هنوز هم رتبه‌ی شش‌ام جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس را در اختیار دارد. درباره‌ی داستان و ماجراهای فیلم پیش از این به‌طور کامل توضیح داده‌ایم. قصه تا دل‌تان بخواهد کلیشه‌ای است و صرفا هنرنمایی بازیگران فیلم است که بیننده‌ها را تا انتها پای فیلم نگه می‌دارد. کاربران سایت IMDB به The Night Before به‌طور میانگین نمره‌ی ۷.۳ از ۱۰ را داده‌اند. منتقدان سینما هم به روایت سایت Rotten Tomatoes به‌طور میانگین برای این فیلم نمره‌ی ۶۶ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-5

۵. Spectre

هفته‌های اکران: ۵/ فروش هفته‌ی گذشته: ۵.۵ میلیون دلار/ مجموع فروش ۵ هفته‌ی گذشته: ۱۸۴ میلیون دلار

جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند شروعی توفانی و رویایی در جدول باکس‌آفیس ایالات متحده داشت و هنوز از راه نرسیده موفق شد چنتایی رکورد برای خودش جابه‌جا کند. اما صدرنشینی «اسپکتر» دیری نپایید و از راه رسیدن فیلم‌های پرطرفدار، خصوصا دنباله‌هایی که طرفداران سینما مدت‌ها انتظارشان را می‌کشیدند حسابی کار را برای «دنیل کریگ» و هم‌بازی‌های‌اش سخت کرد. البته اگر مقاله‌های باکس‌آفیس هفته‌های گذشته را مطالعه کرده باشید، حتما در جریان هستید که اسپکتر بعد از نمایش گسترده در خارج از خاک آمریکا وارد سالن‌های نمایش این کشور شد. بر اساس آمار منتشر شده در حال حاضر اسپکتر ۶۰۷ میلیون دلار فقط در خارج از خاک ایالات متحده فروخته که در مقایسه با فروش آمریکا، رقم خیره‌کننده‌ای به‌نظر می‌رسید. اسپکتر در خاک آمریکا فقط ۱۸۴ میلیون دلار فروخته که مجموعا ۲۳ درصد از فروش‌اش را در بر می‌گیرد. جدیدترین قسمت از مجموعه فیلم‌های جیمز باند تا این لحظه ۷۹۲ میلیون دلار فروخته که با توجه به بودجه‌ی ۲۴۵ میلیون‌ دلاری که برای ساخت‌اش هزینه شده، رقم مناسبی به‌نظر می‌رسد.

اسپکتر در هفته‌‌ای که گذشت ۱۰۰ سالن سینما را از دست داد که این موضوع نقش قابل ملاحظه‌ای در کاهش فروش ۵۷ درصدی‌اش ایفا کرده است. البته هنوز این فیلم ۲۸۴۰ سالن سینما را در اختیارش دارد که در مقایسه با سایر فیلم‌های جدول ۱۰ برتر باکس‌آفیس در مقام شش‌ام قرار دارد. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید حتی انیمیشن The Peanuts Movie سالن‌های بیش‌تری را در مقایسه با اسپکتر در اختیارش دارد. البته در نظر داشته باشید که اسپکتر هنوز در کشورهای زیادی در رتبه‌ی نخست جداول فروش‌شان قرار دارد. به‌عنوان مثال اسپکتر بعد از چندین هفته هنوز هم یکی از پر مخاطب‌ترین فیلم‌های کشور ژاپن به‌شمار می‌رود. فیلم سینمایی اسپکتر از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۷.۱ از ۱۰ را گرفته. هم‌چنین به روایت سایت Rotten Tomatoes منتقدان فیلم برای اسپکتر نمره‌ی میانگین ۶۶ از ۱۰۰ را درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-4

۴. Creed

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۴.۹۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۶۴.۸ میلیون دلار

اگر مطلب باکس‌آفیس هفته‌ی گذشته را مطالعه کرده باشید حتما می‌دانید که هفته‌ی پیش فیلم سینمایی Creed، دنباله‌ی معنوی مجموعه فیلم‌های «راکی»، نخستین هفته‌ی اکران‌اش را پشت‌سر گذاشته است. این فیلم برخلاف چیزی که پیش‌تر به‌نظر می‌رسید حسابی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و حتی منتقدان هم آن را تحویل گرفته‌اند. کار تا جایی پیش رفته که برخی از کارشناسان سینما این فیلم را از بخت‌های کسب جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم سال معرفی کرده‌اند. فیلم سینمایی Creed بی ارتباط با مجموعه فیلم‌های راکی نیست و در آن شاهد بازگشت دوباره‌ی شخصیت «راکی بالبوآ» هستیم. البته با شکل و شمایلی جدید و در نقشی جدید. فیلم ماجراهای بوکسورجوان و تازه‌کاری به نام «آدونیس جانسون» را روایت می‌کند که با توجه به استعداد ذاتی‌اش قصد دارد تا مرحله‌ی قهرمانی جهان پیش برود. آدونیس برای رسیدن به این مرحله به یک مربی خبره نیاز دارد و برای این ماموریت مطمئنا کسی نمی‌تواند بهتر از راکی نقش مربی را بازی کند. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانید آدونیس پسر «آپولو کرید»، رفیق قدیمی و رقیب دیرینه‌ی راکی است و همین به پررنگ‌تر شدن روابط قصه کمک خیلی زیادی کرده است.

البته فیلم سینمایی Creed امسال یک رقیب سفت و سخت در ژانر ورزشی خصوصا مسابقات بوکس دارد. فیلم سینمایی Southpaw رقیب اصلی Creed به‌شمار می‌رود که در آن هنرپیشه‌های نام‌آشنایی مثل «جیک جلن‌هال» و «ریچل مک‌آدامز» به ایفای نقش پرداخته‌اند. خبر بد برای Creed این‌که این فیلم هم حسابی بین تماشاگران و منتقدان گل کرده و اکثر سایت‌ها و مجلات تخصصی سینما نمرات بالایی را برای‌اش درنظر گرفته‌اند. فیلم سینمایی Southpaw از مجموع بیش از صد هزار رای کاربران سایت IMDB نمره‌ی ۷.۵ از ۱۰ را کسب کرده است.

اما برگردیم به فروش فیلم سینمایی Creed. این فیلم در هفته‌ای که گذشت خوش‌شانس بود و موفق شد به تعداد سالن‌های نمایش‌اش، ۲۰تا اضافه کند. در حال حاضر ۳۴۲۴ سالن سینما فیلم Creed را روی پرده دارند. این فیلم هنوز در خارج از خاک آمریکا اکران گسترده نداشته و در دو هفته‌ی گذشته تنها موفق شده است ۵.۳ میلیون دلار بفروشد که ۷ درصد از مجموع فروش‌اش را شامل می‌شود. فیلم Creed از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۸.۶ از ۱۰ را دریافت کرده و منتقدان هم نمره‌ی میانگین خیلی خوب ۹۳ از ۱۰۰ را برای‌‌اش درنظر گرفته‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-3

۳. The Good Dinosaur

هفته‌های اکران: ۲/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۵.۳ میلیون دلار/ مجموع فروش ۲ هفته‌ی گذشته: ۷۵ میلیون دلار

می‌رسیم به رتبه‌ی سوم جدول هفتگی برترین‌های باکس‌‌آفیس که در یک هفته‌ی گذشته، حرف و حدیث‌ها درباره‌اش بسیار بوده. انیمیشن مورد انتظار «دایناسور خوب» هفته‌ی پیش و در نخستین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده بود رتبه‌ی دوم جدول برترین‌های باکس‌آفیس را به‌خودش اختصاص بدهد. شاید از خودتان بپرسید پس چه مشکلی وجود دارد که اظهارات کارشناسان را درخصوص این انیمیشن در پی داشته؟ فیلم در دومین هفته‌ی اکران‌اش با وجود این‌که هیچ سالن سینمایی را از دست نداده ۶۰ درصد کم‌تر از هفته‌ی ابتدایی فروخته است. این موضوع زمانی تبدیل به زنگ خطر می‌شود که بدانید در طول تاریخ استودیوهای پیکسار که ساخت این انیمیشن را هم برعهده داشته، هیچ عنوانی در دومین هفته‌ی اکران‌اش کاهش فروش بیش از ۵۰ درصد را تجربه نکرده است. اما حالا این اتفاق افتاده و این احتمال وجود دارد که ظرف یکی دو هفته‌ی آینده کاهش فروش این انیمیشن بیش‌تر از این حرف‌ها هم بشود؛ جوری که خیلی زود شاهد خداحافظی دایناسور خوب از بین ۱۰ فیلم برتر جدول باشیم. احتمالا برای‌تان سوال پیش آمده که چرا از دایناسور خوب آن‌طور که باید استقبال نشده است. این موضوع را می‌توان در دو حالت مورد بررسی قرار داد:

نخست این‌که تعداد زیادی از منتقدان و کارشناسان سینما معتقدند که دایناسور خوب هرچند از بعد تکنیکی و جلوه‌های به کار رفته برای ساخت‌اش، یک سروگردن بالاتر از بقیه‌ی انیمیشن‌ها قرار می‌گیرد، اما روایت و قصه‌ای که برای این فیلم درنظر گرفته شده، ابدا در حد و اندازه‌های بقیه‌ی محصولات پیکسار نیست و همین موضوع هم به‌شدت به ساختار انیمیشن لطمه زده است. مورد دوم هم این‌که این برای اولین بار است که استودیوی انیمیشن‌سازی پیکسار در طول یک سال دو انیمیشن مختلف را روی پرده می‌برد. اگر اهل دیدن فیلم و انیمیشن باشید، حتما انیمیشن Inside Out، محصول اول پیکسار در سال ۲۰۱۵ میلادی را دیده‌اید. به‌هرحال این‌طور که از شواهد به‌نظر می‌رسد، دایناسور خوب قربانی زیاده‌خواهی پیکسار و شرکت والت دیزنی، ناشر این انیمیشن شده است. هفته‌ی آینده درباره‌ی این انیمیشن بیش‌تر سخن خواهیم گفت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-2

۲. Krampus

هفته‌های اکران: ۱/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۶.۲ میلیون دلار

می‌رسیم به اولین و در عین حال آخرین تازه‌وارد جدول این هفته‌ی برترین‌های باکس‌آفیس. اکثر سالن‌های نمایشی که بقیه‌ی فیلم‌های حاضر در جدول ۱۰ برتر از دست داده‌اند به نمایش فیلم سینمایی Krampus، جدیدترین ساخته‌ی «مارتین دوکرتی» اختصاص داده شده است. فیلم سینمایی Krampus در نخستین روز اکران‌اش ۲۹۰۲ سالن نمایش در اختیار داشت که در نوع خودش یک رکورد برای عنوانی بی‌نام و نشان به‌شمار می‌رود. اما رویکردی که پیش‌تر بارها درباره‌اش صحبت کرده‌ایم در اکران این فیلم سینمایی هم بی‌تاثیر نبوده. فیلم Krampus که در ژانر وحشت با ته‌مایه‌های کمدی ساخته شده، ماجرای پسربچه‌ای را بازگو می‌کند که قرار است تعطیلات کریسمس بد و پر از ترس و وحشتی را پشت‌سر بگذارد. همه‌ی اعضای یک خانواده دور هم جمع شده‌اند تا تعطیلات کریسمس را دور هم جشن بگیرند. مثل اکثر خانواده‌ها بین اکثر اعضا درگیری‌های مختلفی وجود دارد. اما ماجرا وقتی جدی می‌شود که تعدادی از بچه‌های شر خانواده نامه‌ای که پسربچه‌ی کوچک خانواده برای بابانوئل نوشته را باز می‌کنند و موقع صرف غذا، متن‌اش را بلند برای بقیه می‌خوانند. پسربچه‌ی قصه به سختی آشفته می‌شود و نامه را پاره می‌کند و بعد هم از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند. در همین لحظه توفانی سنگین درمی‌گیرد و برق تمام شهر قطع می‌شود. این تازه آغاز حضور نیروهای شیطانی در خانه‌ی این خانواده است. نیروهایی که قرار است ماجراهای قصه را سروشکل بدهند.

نگفته واضح فیلم با نیم نگاهی به بازار پررونق فیلم‌های متناسب با تعطیلات سال نو ساخته شده و روی ژانری دست گذاشته که میان اکثر بیننده‌ها طرفدار دارد. البته این‌طور که از نمره‌ها و نقدهای منتشر شده از فیلم برمی‌آید، فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد و مثل بقیه‌ی فیلم‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شوند، غیرقابل تحمل نیست. فیلم از کاربران سایت IMDB به‌طور میانگین نمره‌ی ۷ از ۱۰ را گرفته است. منتقدان هم خیلی از فیلم بدشان نیامده و برای‌اش نمره‌ی میانگین ۶۵ از ۱۰۰ را در نظر گرفته‌اند. اگر به ژانر وحشت آن‌هم از نوع مناسبتی‌اش علاقه دارید، دیدن این فیلم آن هم برای یک بار، توصیه می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Box-1

۱. The Hunger Games: Mockingjay – Part 2

هفته‌های اکران: ۳/ فروش هفته‌ی گذشته: ۱۸.۸ میلیون دلار/ مجموع فروش ۳ هفته‌ی گذشته: ۲۲۷ میلیون دلار

صدرنشین دو سه هفته پیش، باز هم موفق شده با قدرت سکوی اول جدول برترین و پرفروش‌ترین فیلم‌های باکس‌آفیس را به‌خودش اختصاص دهد. قسمت دوم از فیلم سینمایی The Hunger Games: Mockingjay در هفته‌ی گذشته موفق شد تا با فروش خیره‌کننده‌اش رتبه‌ی نخست را یک بار دیگر از آن خودش کند. این فیلم که در نخستین هفته‌ی اکران‌اش موفق شده بود در خاک آمریکا ۱۰۲ میلیون دلار بفروشد در هفته‌ی گذشته با وجود کاهش فروش ۶۳ درصدی‌اش موفق شد ۱۸.۸ میلیون دلار بفروشد تا یک بار دیگر روی سکوی نخست تکیه بزند. مشابه سه قسمت قبلی این مجموعه فیلم‌ها، کارگردانی قسمت دوم Mockingjay را هم «فرانسیس لارنس» برعهده گرفته است. این کارگردان میان‌سال آمریکایی فیلم‌های زیادی در کارنامه‌اش دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «کنستانتین» و «من افسانه‌ام» اشاره کرد.

مثل قسمت اول این مجموعه از هنرپیشه‌های نام آشنایی مثل «جنیفر لارنس»، «جاش هاچرسون»، «وودی هارلسون» و «لیام همسورث» برای ساخت این فیلم استفاده شده است. البته در نظر داشته باشید با وجود فروش توفانی سه هفته‌ی گذشته، قسمت دوم Mockingjay هنوز هم موفق نشده از نظر فروش به اندازه‌ی هیچ‌کدام از سه قسمت قبلی The Hunger Games بفروشد. نزدیک‌ترین رقیب قسمت دوم، قسمت اول Mockingjay است که به‌تنهایی موفق شده بود در خاک ایالات متحده ۳۳۷ میلیون دلار بفروشد. در حال حاضر قسمت دوم Mockingjay موفق شده در آمریکا ۲۲۷ میلیون دلار بفروشد. فیلم در خارج از آمریکا هم ۲۹۶ میلیون دلار فروخته که ۵۶ درصد فروش‌ کل‌اش را در برمی‌گیرد. هفته‌ی گذشته هم گفتیم، این هفته هم تکرار می‌کنیم. مطمئنا با اکران اپیزود هفتم جنگ‌ ستارگان دیگر جایی برای قسمت دوم خرده مجموعه‌ی Mockingjay در سکوی اول باکس‌آفیس نخواهد بود.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۲ دیدگاه
  1. محمد

    سلام
    به نظرمن فیلم Hunger Games واسه بچه های دبستانی ساخته شده خیلی مسخرست!

  2. رضا

    و چرا پیکسار شکست خورد؟

  3. سروش

    من موندم چرا این Hunger Game اینقدر محبوبه؟؟

  4. فرزین

    با سلام
    لطفا تریلر فیلم ها رو هم بزارید.
    با تشکر

  5. مرتضی

    سلام . لطفن این جمله اصلاح شود : ” در حال حاضر قسمت اول Mockingjay موفق شده در آمریکا ۲۲۷ میلیون دلار بفروشد ”
    این فروش مربوط به قسمت اول فیلم نیست و مربوط به قسمت دوم هست .

  6. مسعود

    معنی اسم فیلم ها رو هم بنویسید بد نیست. لااقل یک منبع برای اسم مشترک داریم. در خیلی از متون و سخنرانی ها نمیشه از اسم انگلیسی استفاده کرد.

  7. mehrdad

    سلام
    چرا این مطالب مربوط به بررسی باکس آفیس رو یه زیرموضوع نمیکنید که به همش دسترسی داشته باشیم؟؟
    اگه میشه یا با tag یا با category این کار رو بکنید.
    +
    اگر یه سری نمودار برای فیلم ها هم داشته باشید خیلی خوبه!!

    کلا این مسئله فروش فیلم ها توی سینماهای غرب خیلی موضوع جالبیه!!

    ممنون

    1. ستاره

      موافقم

  8. علیرضا

    سلام آقای پولادی
    لطفا اینقدر در مورد “جنگ ستارگانی که فقط برای گیشه ساخته میشه” تعریف نکنید در برابر فیلمی که جنیفر لارنس و وودی هرلسن و جولیان مور درش ایفای نقش کردند و کارگردان بزرگ دیوید فیچر یکی از همین خرده مجموعه هاش رو ساخته!!
    اسم و بزرگی جنیفر لارنس خودش تکی کل جنگ ستارگان رو میبره اسکار و میاره خونه!!!

    1. مرتضی

      دوست عزیز اطلاعات غلط به مخاطبان ندید . هیچ کدام از چهار فیلم مجموعه هانگر گیمز ( بازی های عطش یا بازی های گرسنگی ) توسط دیوید فینچر کارگردانی نشده است . فیلم اول را گری راس کارگردانی کرده ست و کارگردانی سه فیلم بعدی بر عهده ی فرانسیس لارنس بوده است.

  9. احسان

    مطالبتون خیلی خوب هستند.خسته نباشید

  10. IronMaiden

    بهترین مطلب هفتگی دیجی‌کالا مگ! عالی بود.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه