این اپلیکیشن می‌تواند عفونت گوش را «بشنود»

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
اپلیکیشن

پژوهشگران مشغول توسعه‌ی اپلیکیشنی هستند که می‌تواند عفونت گوش را تشخیص بدهد. به گزارش NPR، این اپلیکیشن با استفاده از میکروفون و اسپیکر گوشی و یک کاغذ به شکل قیف، می‌تواند این کار را انجام دهد. نحوه‌ی عملکرد آن هم بدین ترتیب است که ابتدا امواج صوتی روانه‌ی گوش می‌شود و سپس بازتاب آن از طریق میکروفون دریافت می‌شود و در نهایت الگوریتم‌های موردنظر می‌توانند تشخیص بدهند که آیا در پشت پرده گوش مایع جمع شده یا نه؛ زیرا این موضوع، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های مربوط به وجود عفونت گوش محسوب می‌شود.

این اپلیکیشن هم در ۸۵ درصد موارد وجود عفونت گوش را به‌درستی تشخیص داده است.

تیمی از پژوهشگران نتیجه‌ی تحقیقات خود را روز گذشته منتشر کرده‌اند. در این بررسی، گوش ۵۰ کودک مورد استفاده قرار گرفته و این اپلیکیشن هم در ۸۵ درصد موارد وجود عفونت گوش را به‌درستی تشخیص داده است و چنین آماری مشابه نتایج استفاده از ابزارهای موجود در کلینیک‌ها است. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و برای عرضه باید بتواند تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) را دریافت کند.

محققان امیدوارند که با انتشار این اپلیکیشن، والدین بتوانند با بهره‌گیری از موبایل خود وجود عفونت گوش را تشخیص بدهند ولی تعدادی از متخصصان متذکر شده‌اند که لزوما وجود مایع پشت پرده گوش نشان‌دهنده‌ی عفونت نیست. در همین زمینه می‌توانیم به نگرانی‌های مربوط به عدم دقت قابلیت ثبت نوار قلب توسط اپل واچ اشاره کنیم که اخیرا تحقیقات دانشگاه استنفورد نشان داده که این ساعت هوشمند در این زمینه حرف زیادی برای گفتن دارد. روی هم رفته روز به روز کاربرد اپلیکیشن‌ها در زمینه‌ی سلامتی افزایش می‌یابد که بسیاری از آن‌ها مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‌اند.

منبع: Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه