اپل و آینده‌ی عکاسی

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
نقشه اپل برای آینده عکاسی - عکاسی RAW - اصلی

در بخش زیادی از قرن گذشته تنها انواعی محدودی از دوربین‌های عکاسی برای انتخاب وجود داشت. اگر عکاس آماتور علاقه‌مندی بودید احتمالا یک دوربین SLR می‌خریدید و اگر یک عکاس حرفه‌ای بودید که با دوربین کار می‌کند، هزینه‌ی بیشتری را برای خریدن یک دوربین SLR بهتر پرداخت می‌کردید. اگر هم نیاز شما به عکاسی از فرزندان و مهمانی‌های خانوادگی محدود می‌شد به‌احتمال‌زیاد یک دوربین کامپکت کوچک داشتید که فیلم‌های آن را برای ظهور و چاپ به عکاسی محله‌تان می‌سپردید. قطعا این تقسیم‌بندی بیش‌ازحد ساده شده است ولی به دلیل محدودیت‌های نسبی دوربین‌های آنالوگ محدوده‌ی بازار چیزی شبیه این بود. البته آن زمان دیگر گذشته و دنیا در حال حاضر شکل دیگری به خود گرفته است؛ دوربین‌های دیجیتال با چنان سرعتی پیشرفت می‌کنند که کاربران و تولیدکنندگان نرم‌افزار به‌سختی توان همگام شدن با آن‌ها را دارند. گذر از دوربین نیکون F6 به سونی A7 در یک چشم بر هم زدن رخ داد و دوربین‌های SLR (چه آنالوگ و چه دیجیتال) با سرعتی عجیب در حال تحت تاثیر قرار گرفتن هستند. در این میان بزرگ‌ترین تغییر به شکوفایی دوربین گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود.

۰۱ - نقشه اپل برای آینده عکاسی - عکاسی RAW

اپل دیدگاه جهانیان نسبت به عکاسی و نحوه‌ی استفاده از آن را تغییر داد. شاید این رخداد به دلیل راحتی عکاسی با آیفون و محقق شدن این حقیقت بود که اکثر مردم نمی‌خواهند برای عکس‌های خود زحمت زیادی بکشند. خیلی شگفت‌انگیز است که چگونه یک ایده‌ی خوب می‌تواند به‌سرعت و تقریبا بدون هیچ دوران گذاری چیزها را تغییر دهد. گویی امروز یک کیف دوربین داشتید و فردا دیگر آن را نداشتید چراکه دوربین در جیبتان بود.

نزدیک به یک سال پیش سایت Mayflower Concepts نموداری منتشر کرد که میزان فروش دوربین‌های عکاسی را از سال ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۴ به تفکیک دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های DSLR، دوربین‌های دیجیتال کامپکت و دوربین‌های بدون آیینه نشان می‌داد. بر اساس این نمودار فروش دوربین تا سال ۲۰۱۰ رشد چشمگیری داشته ولی در این زمان به ناگاه متوقف شده و پس‌ازآن هر سال با نرخی دو رقمی سقوط کرده است. این سقوط به دلیل عملکرد بد دوربین‌ها نبوده بلکه گوشی‌های هوشمند و به‌طور ویژه آیفون موجب آن شده‌اند. در همان سال یعنی در سال ۲۰۱۴، اپل به لطف دوربین آیفون در میان محبوب‌ترین برندهای شبکه‌ی اشتراک عکس فلیکر پس از کانن و بالاتر از نیکون در رتبه‌ی دوم قرار گرفت.

اپل برای سال‌ها با اتکا به اعداد بر دورنمای عکاسی حکمرانی کرده است. دلیل این موضوع هم صرفا این نبوده که محصولات اپل از نظر تجاری بازارپسندتر یا بهتر هستند. بلکه این اتفاق به این دلیل روی داده که آن‌ها عکاسی را در یک اکوسیستم رسانه‌ای وارد کرده و توسعه داده‌اند. هر چند می‌توان در این مورد بحث کرد که اپل عکاسی را جدی گرفته ولی عکاسی جدی را پشت سر گذاشته است. البته دیگر این‌گونه نیست.

۰۲ - نقشه اپل برای آینده عکاسی - عکاسی RAW

همان‌طور که پیش‌ازاین گفتیم اپل قصد دارد با انتشار iOS 10 عکاسی RAW را به جدیدترین گجت‌هایش یعنی آیفون ۶s و آیپد پروی ۹ اینچی بیاورد. این موضوع شاید الان به نظر ساده بیاید ولی دورنمای کلی ناشی از آن جذاب‌تر خواهد بود. اگر در کارگاه‌های پیچیده‌ی کنفرانس WWDC 2016 شرکت کرده بودید، دید بهتری نسبت به نحوه‌ی تفکر اپل در مورد عکاسی و جهت حرکت آن در این حوزه پیدا می‌کردید. اپل عکاسی جدی را نشانه رفته و آن را در آزمایشگاه‌های مهروموم شده‌ی خود بررسی می‌کند. تمرکز اصلی متخصصان عکاسی اپل حالا روی استفاده از فرمت RAW است. شاید عجیب باشد ولی آن‌ها به توسعه‌دهندگان تاکید می‌کنند که به استفاده از فرمت RAW همانند پخت‌وپز نگاه کنند. در واقع این استعاره را می‌توان یک مقایسه‌ی خوب تلقی کرد؛ داده‌های خام (عکس RAW) همانند مواد اولیه هستند و پخته شدن آن‌ها با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد. این موضوع درست مانند این است که پختن یک غذای واحد را به چند سرآشپز مختلف بسپارید.

فعلا گجت‌های اپل تنها می‌توانند اطلاعات RAW دوربین پشتی را دریافت کنند ولی این قابلیت در آن‌ها بسیار توسعه‌یافته است. حتی می‌توانید از تکنیک براکتنیگ (گرفتن چند عکس با نوردهی مختلف) برای عکاسی RAW استفاده کنید و فرمت RAW و خروجی JPEG را با هم ذخیره کنید. تمام این قابلیت‌ها خوب هستند ولی مهم‌تر از آن‌ها شما برای اولین بار امکان ذخیره و نمایش واقعی عکس‌های RAW را خواهید یافت. پیش‌ازاین هم امکان ذخیره‌ی فایل‌های RAW روی گجت‌های موبایل اپل وجود داشت ولی تقریبا هیچ کاری نمی‌توانستید با آن‌ها بکنید. حتی اگر تلاش می‌کردید آن‌ها را باز کنید با یک پیش‌نمایش JPEG ناامیدکننده روبرو می‌شدید. حالا اپل علاوه بر عکاسی RAW امکان دسترسی به ویرایش عکس‌های RAW را هم فراهم کرده است.

۰۳ - نقشه اپل برای آینده عکاسی - عکاسی RAW

اپل فرمت Lossless (بدون افکت کیفیت) DNG را برای ذخیره‌سازی اطلاعات عکس RAW برگزیده که موجب خوشحالی خیلی‌ها می‌شود. آن‌ها در مورد فضاهای رنگی هم تفکر زیادی کرده‌اند. صفحه‌نمایش آیپد پروی جدید ۹.۷ اینچ با صفحه‌نمایش‌های ۴K و ۵K استفاده‌شده در iMac برابری می‌کند و از صحبت‌های اپل با توسعه‌دهندگان می‌توان درک کرد که ازاین‌پس استفاده از صفحه‌نمایش‌هایی که طیف رنگی گسترده دارند در تمام گجت‌ها بیشتر خواهد شد. اپل در این مورد حتی تا جایی پیش رفت که برای تاکید کردن بر اهمیت فضای رنگی به این نکته اشاره کند که ۴۰ درصد از رنگ‌های استفاده‌شده در لباس تیم‌های ورزشی NFL خارج از محدوده‌ی فضای رنگی RGB قرار دارد. البته آن‌ها در اقدامی عجیب فضای رنگی aRGB یا استاندارد دیگری را که برای ما آشناتر است انتخاب نکرده و به‌جای آن از استاندارد جدیدتری به نام Display P3 بهره گرفته‌اند.

علاوه بر این‌ها الگوریتم پردازش تصویر اپل (Apple Core Image) حالا بیش از ۴۰۰ مدل دوربین مختلف از ۱۶ کمپانی متفاوت را پشتیبانی می‌کند. اشتباه نکنید این رقم تعداد زیادی را نشان می‌دهد. به‌طور سنتی اپل همواره به دلیل عدم پشتیبانی از فرمت‌های متفاوت، زندگی را برای کسانی که قصد استفاده از انواع مختلف تصویر، موسیقی یا هر نوع سند دیگری را داشتند سخت می‌کرد. این شرایط به‌وضوح دارد تغییر می‌کند؛ پشتیبانی از فضاهای رنگی وسیع، عکاسی RAW، نمایش تصاویر RAW و امکان ویرایش تصاویر RAW برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های عکاسی به معنی ورود به دنیایی با قابلیت‌های جدید است. از همین الان می‌توان دید که ادوبی با استفاده از این امکانات جدید اپلیکیشن‌های Lightroom و Photoshop Mobile را به معنای واقعی قدرتمند خواهد کرد و در نتیجه ویرایش عکس‌ها در محل عکاسی، در حال حرکت یا حتی در هواپیما به سطحی برابر با حضور در آتلیه خواهد رسید. حتی این قابلیت‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ما به‌زودی امکان استفاده از آیپد برای ثبت عکس RAW از طریق دوربین (RAW Tethering) را خواهیم داشت.

۰۴ - نقشه اپل برای آینده عکاسی - عکاسی RAW

اپل احتمالا تاثیرگذارترین کمپانی جهان در زمینه‌ی عکاسی است. شما ممکن است به این گفته اعتراض کنید، ولی درست همان‌طور که یک سخن‌رانی عالی علاوه بر محتوا به زمان‌بندی، تن صدا و توانایی سخنران در برجسته کردن واکنش خوب شنوندگان مربوط می‌شود، دوربین خوب هم، یعنی دوربینی که موجب ایجاد تغییرات می‌شود، صرفا با ثبت کردن یک عکس از نظر فنی بی‌نقص به وجود نمی‌آید. در دوران فعلی عکاسی به معنی کار کردن با یک سیستم است و اپل اکوسیستم خود را به شکلی طراحی می‌کند که همگان، از مبتدی‌ترین عکاسان تا حرفه‌ای‌ترین آن‌ها، می‌توانند در آن فعالیت کنند. جالب است که اپل این موارد را در نطق اولیه‌ی کنفرانس WWDC 2016 که همگان آن را می‌بینند مطرح نکرد. البته آن‌ها نه نیاز و نه تمایلی به آن کار ندارند. این روش به‌نوعی امضای اپل است: پنهان کردن کوه‌هایی از پیچیدگی در زیر لایه‌ی ظریفی از سادگی.

اپل هرگاه که اراده کرده توانسته جهان ما را به معنای واقعی تغییر بدهد. آیفون ۴ در زمینه‌ی عکاسی یک گجت انقلابی بود و برای همیشه کفه‌ی ترازو را به سمت عکاسی موبایل سنگین کرد. حال با توجه تغییراتی که اپل انجام داده و چیزهایی که به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایش می‌آموزد به نظر می‌رسد ما در آستانه‌ی یک تغییر بزرگ دیگر هستیم؛ چراکه وقتی اپل روی چیزی تمرکز می‌کند، مابقی جهان هم به تمرکز روی آن چیز تمایل پیدا خواهد کرد.

منبع: SLR Lounge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

Drone_Ad

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar حسن

    مقاله خوبی بود.

  2. Avatar مهدی

    تمام حرف های آقای چینه کش درست اما ما انقلاب دوربین های موبایل رو با اپل نشناختیم با نوکیا شناختیم و زمانی که کسی از عکاسی Raw و Dng رو با لومیا های نوکیا شناختیم و کلی عکاسی کردیم اونو چند سال پیش حالا میگن اپل و ال جی !!!!

  3. Avatar نیما

    آقای چینه کش به نظرم یه ذره متعصبانه به موضوع پرداختید!
    نه تنها اپل بلکه تمام برندهای معتبر گوشی سازی هرساله بهبود های قابل تحسینی بر دوربین محصولاتشون اعمال می کنند!
    در کل صنعت عکاسی موبایل در حال رفتن به سمت حرفه ای شدن هست، نه صرفا اپل!

    1. سلام دوست عزیز. هیچ تعصبی در کار نیست. تاثیرگذار بودن اپل در تغییرات دنیای تکنولوژی چیزیه که حتی مخالفان منصفش هم اون رو می‌پذیرند. ضمن این که بار دیگر به شما هم یادآوری می‌کنم که بحث این مقاله اصلا در مورد عکاسی موبایل نیست بلکه در مورد عکاسی حرفه‌ای است. در خود مقاله حتی این انتقاد به اپل وارد شده که هرچند به پیشرفت عکاسی موبایل کمک کرده ولی عکاسی حرفه‌ای رو آنقدر که باید در نظر نگرفته. تغییرات جدید اکوسیستم اپل داره دو کفه‌ی این ترازو رو متعادل‌تر می‌کنه.

  4. Avatar shervin

    شخصا نه طرفدار اپلم نه طرفدار ال جی!!!
    اما از لحاظ کیفیت دوربین اپل تمامی دستاوردهاشو مدیونه ال جی هستش!
    چون خودش حرفی واسه گفتن نداره!
    چون کلا تیم تولیدی نداره و فقط کارفرماست!!!
    همینطور که چیپست های قویشو سامسونگ میسازه و از سال آینده نمایشگرهای سوپر آمولدشو سامسونگ میسازه!!
    کارفرما بودن ملاک خوب بودن نیست!
    کارآفرین بودن خیلی مهمتره!

    1. Avatar بنیامین ت.د

      دوست عزیز هیچ شرکتی مدیون شرکت دیگه ای نیست!!!
      ضمنا نقش سونی توی دوربین های اپل فکر میکنم بیشتر از ال جی بوده!!!
      اگه شرکتی برای اپل چیزی تولید کرده پولش رو تا اخر گرفته و برای اطلاع شما میگم که بدونی ، اگه برای مثال دوربین فلان محصول اپل برای شرکت ایکس بوده طراحیش و مهندسیش برای شرکت ایکس نبوده دوست من و اون شرکت فقط تولید کننده هست و اگه شرکت هایی مثل همین ال جی که من خودم البته از طرفداراش هستم میتونستن چنین چیزی رو طراحی کنن خوب برای خودشون طراحی میکردن نه این که پرچم دار شرکت ایکس ۶۰ فریم فیلم بگیره پرچمدار اپل ۲۴۰ فریم یا چیز های دیگه و البته چیز هایی هم هستن که شرکت های دیگه ساختن اما اپل حق استفادشون رو خریده پس مدیون شرکتی نیست و پیشنهاد میکن بجای این که غیر منطق صحبت کنین از قبل به حرفتون فکر کنین
      قیمت محصولات اپل درسته بالا هست اما بجاش میکسی از بهترین جنس های شرکت های مختلف رو به مشتری میده با سیستم عامل قدرتمند
      و اون چیزی هم که به شما میده نقض کپی رایت نیست!!!
      کاملا قانونی یه تعداد کالا میخره و به هم وصل میکنه و میفروشه و تمام شرکت ها هم اینکارو میکنن
      مثلا ال جی که شما سنگشو به سینه میزنی کدوم محصولش رو کامل خودش ساخته؟

  5. Avatar Saeed

    اقا چرا اطلاعات غلط میدید اولین باری که دوربین در گوشی ها استفاده شد توسط نوکیا بود کسی هنوز دوربین های n95 n9 n73 و … یادش نرفته که شاهکاری بودن واسه خودشون در اون دوران …
    بعدشم فرمت raw رو اپل نیورد الان گوشی های g4 v10 g5 همگی با فرمت raw هم عکس میگیرند که الزه ایفون میخواد اونو به خودش اضافه کنه!!

    1. Avatar محمد

      هر عکاسی منظور این مقاله نبود. برای مثال عرض میکنم تا همین دو سال پیش سرعت باز شدن دوربین گوشی های اندرویدی خیلی پایین تر از آیفون بود. یا شما که میگید اولین دوربین آیفون نبود اما اولین دوربین باکیفیتی بود که عامه و اکثر مردم تونستن ازش استفاده کنن.
      عکاسی Raw هم صرفاخود این تکنولوژی نیست که توجه این مقاله رو جلب کرده، بحث سر افدامات جانبی در این راستا هست. مثلا صفحه نمایش هایی با طیف رنگی گسترده تر در محصولات تازه اپل. یا مثلا ویرایش ساده عکس های RAW در خود آیفون با قابلیت های زیاد. اپل۷۰٪ موارد اولین نبوده اما بهترین بوده وقتی داده بیرون.

    2. سلام دوست عزیز. من نمی‌دونم شما کجای این مقاله خوندید که اولین بار اپل دوربین موبایل یا پشتیبانی از فرمت RAW رو اضافه کرده. اساسا شما نکته اصلی این مقاله رو اصلا متوجه نشدید.

      1. Avatar 2k

        چرا حالا میزنیش بیچاره رو……

      2. Avatar مهمان

        نکته اساسی مقاله این بود که مهم نیست چه کسی و چه زمانی کاری رو انجام داده
        هر وقت” اپل” قابلیت پیش پا افتاده ای رو به گوشی های اور پرایس شدش اضافه کنه ما انگشت به دهان می مونیم و یه مقاله براش مینویسیم

      3. سلام دوست عزیز. موضوع این مقاله خیلی گسترده‌تر از چیزیه که شما تصور کردید. اساسا موضوع به یک قابلیت و یک گوشی مرتبط نیست بلکه در موردتغییرات اکوسیستم اپل در زمینه‌ی عکاسی است. مخاطب این مقاله عکاسان حرفه‌ای هستند نه کسانی که هنوز درگیر بحث نخ‌نمای قیمت محصولات اپل موندن.

      4. Avatar بنیامین ت.د

        خیلی خوشحالم یکی تو دیجی کالا پیدا شد جواب کسایی که بی فکر حرف میزنن رو بده
        واقعا بعضی ها فقط دوست دارن بگن اپل بده یا سامسونگ بده یا شرکت ایکس بده

        واقعا این متن رو فقط کسی میفهمه که عکاس باشه یا حداقل سر در بیاره که برای عکاسی و ادیت عکس دیدن تصویر با رنگ طبیعی واقعا مهمه نه این که روی نمایشگر amoled عکس بگیری بعد که وارد مانیتور ips کردی بفهمی چقدر عکست بد بوده
        و واقعا باید اپل رو برای نمایشگر با کیفیتی که روی ایپد جدید گذاشته تحسین کرد البته از نظر من همه نمایشگرای اپل در زمان خودشون عالی بودن و یکی از بهترین ها ، با این نمایشگر قدرتمند و دوربین خوبی که استفاده کرده واقعا میشه عکس های خوبی گرفت و با برنامه های خوبی که برای ios اومده به راحتی عکس رو ادیت کرد و حتی خیلی از عکس ها نیازی به خود فتوشاپ هم ندارن فقط نیاز به یک برنامه ادیت رنگ و افکت گذاری دارن که به احتمال زیاد به زودی همه برنامه های قوی مجبور میشن برای این حرکت اپل از فرمت raw پشتیبانی کنن

      5. Avatar وحید

        اولا اقای چینه کش اینکه شما طرفدار متعصب اپل هستید در اون شکی نیست( از اون مقاله ۲۰ اپلیکیشن آیفون که حسادت کاربران اندروید را برمی‌انگیزد معلوم بود ) دوما الان همه ی شرکت ها به دنبال پیشرفت هستند . دوربین های قدرتمند سونی و مایکروسافت که خیلی بهتر از اپل هستند . دوربین هواوی p9 و htc10 هم خیلی خوبن . و در مورد اینده دوربین موبایل های هوشمند هم که گفتید اپل همه چی رو دگرگون میکنه میگم که کسی از اینده خبر نداره . گفتید چن سال پیش ایفون با دوربینش اوضاع کل دوربین ها رو متحول کرد فرض کنیم این حرف شما درست اما الان ۱۰ سال پیش نیس . اما همه پیشرفت کردن به حدی که دارن دیگه فرصت بقا رو از رقیب ها شون میگیرن و اونا رو نابود میکنن . تو اینجور وضعیتی که هر شرکتی دنبال پیشرفته که خودشو بالا بکشه . پیش بینی اینده واقعا کار سختیه . اصلا به نظر شما ایفون ۷ چقدر تغییر میکنه ؟ . از کجا خبر دارید که با معرفی ایفون ۷ اپل شروع به سقوط نکنه ؟
        امیدوارم جوابتون رو بدون تعصب بدید

      6. سلام دوست خوب. آقا وحید عزیز اگر تنها خط اول همون مقاله‌ای که می‌فرمایید رو خونده بودید متوجه می‌شدید که قبل از اون مقاله من ابتدا مقاله‌ی مشابهی منتشر کرده بودم با عنوان «۲۰ اپلیکیشن اندروید که حسادت کاربران آیفون را برمی‌انگیزد». نه من نه هیچ‌کدوم از نویسندگان دیجی‌کالا مگ تعصبی روی هیچ برندی نداریم. تلاش ما فقط فراهم کردن مطالب مفید و جذاب برای خوانندگانمونه. لطفا به همین راحتی دیگران رو قضاوت نکنید.

      7. Avatar وحید

        اقای چینه کش در مقاله مقایسه اسپاتفای و اپل موزیک شما اسپاتفای رو بهتر از اپل موزیک توصیف کردین به طوری که حداقل تو ۶۰% زمینه ها بهتر از اپل موزیک بود اما با این حال باز در نتیجه گیری اسپاتفای رو به عنوان گزینه بهترانتخاب نکردید . تو مقاله مقایسه ویندوز ۱۰ در برابر macOS Sierra کورتانا رو ضعیف تر از سیری توصیف کردین در حالی که اگه تو اینترنت جستجو کنید میبینید که همه ی سایت ها کورتانا رو برتر می دونن و تونتیجه گیری هم گفتید که macOS اونقد بهتر از ویندوز هست که بدون نتیجه گیری اونو برتر بدونیم . اون ۲۰ اپلیکیشن هم تعصب شما رو نشون می داد . اصلا یه مقاله نوشتید که اپل برنده اون نباشه ؟ ازتون خواهش میکنم که مقالتون رو طوری بنویسید(لحن نوشتتون رو طوری تغیییر بدید ) که کسی از شنیدنش ناراحت نشه . اگه نظرات مقاله مقایسه دو سیستم عامل رو میخوندید میدیدید که خیلی یا نوشتن که این دو سیستم عامل به صورت متعصبانه مقایسه شده . اصلا چرا تو بخش قیمت باید مک اواس برنده شه ارزون ترین دستگاهی که با مک او اس کار میکنه نزدیک به سه و نیم ملیون پولشه .
        خلاصه ازتون عذر خواهی میکنم اگه لحن نوشتم بد بود و ازتون خواهش و تمنا میکنم که از این به بعد مقاله هاتون به شکلی باشه که تعصب تون پشت کلمات گم شه .

      8. آقا وحید عزیز باز حرف خودتون رو دارید تکرار می‌کنید. اگر حرف شما درست باشه پس به خاطر مقاله‌ی «۲۰ اپلیکیشن اندروید که حسادت کاربران آیفون را برمی‌انگیزد» هم یه عده باید من رو به تعصب روی اندروید متهم کنند. مقاله‌ی «اپل موزیک و اسپاتیفای» هم که از سری مقالات شما بگوییده و اصلا قرار نیست نویسنده نتیجه‌گیری بکنه. نتیجه‌گیری در مقاله دیگری با توجه به نظرات کاربران منتشر خواهد شد. مقاله‌ای مثل «۸ دلیل برای نخریدن محصولات اپل» رو هم من کار کردم. ما در مقام مترجم ممکنه مقالات مختلفی با دیدگاه‌های مختلفی رو پوشش بدیم.

      9. Avatar Saeed

        شما توی این مقاله به صورت کلی گفتید که ورود اپل به بازار موبایل و عکاسی راحت توسط اون باعث شده مردم رغبت کمتری به داشتن دوربین نشون بدن!
        ببینید در اینکه اپل بسیار تاثیر گذار بوده در تکنولوژی شکی در اون نیست در اینکه خیلی نو اوری داره شکی در اون نیست مثل اثر انگشت که الان هر پرچمداری نداشته باشه عیبه یا تاچ سه بعدی که در اینده مثل اثر انگشت میشه و خیلی چیز های دیگه …
        من کاری به این قسمت ندارم و تایید میکنم
        اما در مورد دوربین بسیار با شما مخالفم چرا؟
        چون که کلا اپل واقعا پیش پا افتاده ترین منو و تنظیمات دوربین رو داره و کلا توی دوربین حرفی برای گفتن نداره ! شما نمیتونید توی نور کم اونو تنظیم کنید نمیتونید شاتر تایم یا ایزو که ساده ترین چیز یه دوربین حتی متوسط هم هست رو تنظیم کنید …!
        نو اوری خلاقیت و پیشرفت توی عکاسی رو شرکت هایی مثل نوکیا ال جی سامسونگ و سونی به بار اوردن و باعث پیشرفت اون شدن!
        ال جی رو مثال میزنم شما زمان فیلمبرداری میتونید ایزو گرم و سردی رنگ شاتر تایم برای جذب نور بیشتر و یا فوکوس صوتی رو انجام بدین توی گوشی مثل v10 شاتر تایم اون ۳۰ثانیه هست … اگه کسی کمی هم اماتور باشه در مورد عکاسی متوجه میشه که چقدر همین ملاکخوبیه برای نشون دادن قدرت اون!
        یا سامسونگ که وقتی روی سوژه ای فوکوس میکنید ۱۰۰درصد پیکسل ها روی اون مورد فوکوس میکنن که هیچ گوشی تا به حال قادر به انجامش نیست جز s7!
        یا سونی که در مدت ۳صدم ثانیه روی سوژه فوکوس میکنه و لنز بسیاری از دوربین های موبایل رو خودش میزنه حتی لنز های ایفون رو !
        این هاست که باعث پیشرفت دوربین های موبایل میشه و مردم رغبت کمتری برای خرید دوربین پیدا میکنن 🙂
        مقاله ی شما تخصصی هست به نظرم باید تمام این ها بررسی میشد نه صرفا اینکه مردم چیو بیشتر دوست دارن ☺

        با تشکر

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه