اپل آیپد پرو؛ حرکت روی مرز تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها

۱ دی ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

این روزها با فراگیر شدن تبلت‌های هیبریدی (تبلت-لپتاپ‌ها)، شاهد کم‌رنگ‌شدن مرز میان تبلت‌ها و لپ‌تاپ هستیم. در حقیقت تبلت‌های هیبریدی توانسته‌اند پیوندی قوی‌ بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها ایجاد کنند. این دستگاه‌ها آمده‌اند تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، مرز بین تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را از بین ببرند. حال بیایید باهم مرور کنیم که کاربرد تبلت‌ها و لپ‌تاپ در طول چند سال اخیر چگونه بوده است؟ به‌طورکلی افرادی که به‌دنبال انجام فعالیت‌های کاری و شخصی بودند، فرم فکتور لپ‌تاپ را انتخاب می‌کردند و کسانی که به‌دنبال تماشای فیلم و انجام بازی‌ بودند، به‌‌سراغ خرید تبلت‌ها می‌رفتند. اما به‌نظر می‌رسد که با آمدن برخی تبلت‌ها به بازار، این موضوع کمی دستخوش تغییر شده است.

‌‌‌

مایکروسافت با ویندوزهای ۸ و ۸/۱، کاری کرد کارستان. این شرکت جسور توانست با تولید سرفیس‌های خود و آن سیستم‌عامل بی‌نظیرش، روی مرز تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها حرکت کند. اقدامی که در وهله‌ی اول، مورد تمسخر بسیاری از سازندگان قرار گرفت. اما دیری نپایید تا این اقدام ردموندی‌ها همه‌گیر شود. حال نوبت به شرکت اپل رسیده است. این شرکت با معرفی تبلت آیپد پرو و سیستم‌عامل جدیدش (iOS 9) به همگان نشان داد که قصد دارد وارد بازی جدیدی بشود. می‌توان گفت که سبد محصولات پایین‌رده‌ی این سازنده، شامل خانواده‌ی آیپدمینی و آیپدایر می‌شود. همچنین لپ‌تاپ مک‌بوک پرو در زمره‌ی محصولات بالارده‌ی این شرکت قرار می‌گیرد. اما آن چیزی که بین این دو گروه قرار می‌گیرد، دو دستگاه سبک و باریک مک‌بوک و آیپد پرو است.

اما بیش از آن‌که سوال «دستگاه‌های آیپد پرو و مک‌بوک چه هستند؟» برای کاربران اهمیت داشته باشد، سوال «این دستگاه‌ها برای چه افرادی مناسب است؟» از اهمیت بالاتری برخوردار است.

3

به‌طورکلی آیپد پرو را می‌توان دستگاهی مناسب برای کارهای حرفه‌ای و ویرایش عکس و فیلم دانست. شاید به‌خاطر همین باشد که ما در مراسم ۱۸ شهریور ۹۴ اپل، شاهد مانور مدیران اپل در مورد اجرای بازی‌های گرافیکی و سنگین آیپد پرو نبودیم؛ بلکه چیزی که در آن مراسم مورد تاکید فراوان قرار گرفت، امکانات زیاد و اجرای بی‌نقص برنامه‌های کاربردی نظیر آفیس و فتوشاپ در آیپد پرو بود. حال بیایید باهم ببینیم که مک‌بوک اپل بیشتر مناسب چه افرادی است. مک‌بوک دستگاهی برای وب‌گردی، کار با فایل‌های آفیس و به‌طورکلی انجام کارهای روزمره است. اما این محصول نمی‌تواند دستگاهی ایده‌آل برای اجرای چندین برنامه‌ی سنگین باشد. در این‌جور مواقع دستگاه‌هایی مثل مک‌بوک پرو، آی‌مک و ‌مک پرو می‌توانند به‌نحوی بهتر و کم‌نقص‌تر از پس اجرای این کارها بربیایند.

‌‌

 

آیپد پرو در مقابل مک‌بوک

با مقایسه‌ی مشخصات فنی آیپد پرو و مک‌بوک می‌توان پی به این قضیه برد که هر دو دستگاه از قدرت پردازشی کم‌وبیش یکسانی بهره می‌برند. همچنین شارژدهی هر دو دستگاه حدود ۱۰ ساعت است و هر دو به‌عنوان دستگاهی ۱۲-۱۳ اینچی به‌حساب می‌آیند. اما تفاوت اصلی این دو محصول چیست؟

آیپد پرو دارای نمایشگر لمسی است و باید برای کار با کیبورد آن، هزینه‌ای جداگانه پرداخت کرد. در این صورت می‌توان گفت که قیمت این دو محصول بسیار نزدیک به هم خواهد بود. آیپد پرو نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی به همراه کیبورد هزینه‌ای در حدود ۱۲۴۸ دلار روی دستتان خواهد گذاشت. این در حالی است که برای تهیه‌ی مک‌بوک ۲۵۶ گیگابایتی، باید ۱۲۹۹ دلار از حساب بانکی خود کسر کنید.

info

نگاهی به مشخصات فنی آیپد پرو

این دو دستگاه روی کاغذ مشخصات تقریبا یکسانی دارند، اما واقعیت این است که برای کاربران متفاوتی طراحی شده‌‌اند. به‌طورکلی کار با نمایشگرهای لمسی برای کاربران بسیار ساده‌تر و راحت‌تر از کامپیوترها است. چراکه عموم مردم ارتباط بهتری با نمایشگرهای لمسی برقرار می‌کنند. همان‌طور که مشخص است، سیستم ‌عامل iOS تنها برای دستگاه‌های با نمایشگر لمسی طراحی شده. این در حالی است که کنترل سیستم‌عامل مکینتاش (OS X) تنها به‌وسیله‌ی ترک‌پد و کیبورد انجام می‌شود.

به‌طورکلی اگر جزو آن دسته از افرادی هستید کار با نمایشگر لمسی برای‌تان راحت‌تر و جذاب‌تر از ترک‌‎پد است، آیپد پرو می‌تواند انتخاب بهتری برای شما باشد تا لپ‌تاپ‌ها. بدون شک قضاوت در مورد آیپد پروی اپل در این برهه‌ی زمانی بسیار زود است. تا این لحظه، بسیاری از کاربران (از جمله ما) فرصت لمس این محصول اپل را پیدا نکرده‌ایم. اما یک چیز مسلم است: این تبلت هرگز نمی‌تواند همچون لپ‌تاپ‌های قدرتمند، توانمند ظاهر شود.

‌‌‌‌‌‌

 

آیپد پرو در مقابل سرفیس پرو ۳

حال بیایید تا نیم‌نگاهی به خط تولید تبلت‌های هیبریدی مایکروسافت یا همان سرفیس‌ها داشته باشیم. ردموندی‌ها حدود سه سال است که روی این نوع تبلت‌ها کار می‌کنند و توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را با آن‌ها تجربه کنند. اگر به‌یاد داشته باشید، در ابتدا سرفیس‌ها فروش خوبی نداشتند. اما رفته‌رفته و با پخته‌تر شدن این نسل از تبلت‌ها، این شرکت توانست سود زیادی را از این دستگاه‌ها عاید شود؛ به‌طوری‌که مایکروسافت از فروش سرفیس‌ها در سه ماه‌ی اخیر، سودی در حدود ۸۸۸ میلیون دلار بدست آورد. اما تفاوت‌های بزرگی بین سرفیس مایکروسافت و آیپد پروی اپل وجود دارد.

1

از لحاظ توان پردازشی، سرفیس‌ها شباهت بیشتری به لپ‌تاپ‌ها دارند. همچنین این دستگاه‌ها، از همان سیستم‌ عاملی بهره می‌برند که در دسکتاپ‌ها استفاده شده است. اما اگر بخواهیم از هر زاویه‌ای به آیپد پرو نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که این محصول فقط رقیبی برای تبلت‌ها است.

 

حال بیایید تا یک جمع‌بندی از تمام گفته‌های خود داشته باشیم. آیپد پرو برای چه کسانی مناسب است؟ آیپد به کار کسانی می‌آید که دیگر رغبت زیادی به استفاده از لپ‌تاپ‌ها ندارند و کار با نمایشگرهای لمسی برای‌شان به‌مراتب آسان‌تر از تاچ‌پد لپ‌تاپ‌هاست؛ برای آن‌هایی که خواهان تبلتی قدرتمند و توانمند هستند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که آیپد پرو بتواند نگاه آن دسته از کاربرانی را به خود جذب کند که به سیستم‌عامل iOS خو پیدا کرده‌اند و محدودیت‌های آن را پذیرفته‌اند و به‌طور کلی می‌دانند که چطور در محیط این اکوسیستم گشت‌وگذار کنند. در آخر باید گفت که با ورود اپل به حوزه‌ی تبلت‌های هیبریدی و رونمایی از Apple Pencil و Smart Keyboard که سالیان سال، ساخت آن برای اهالی کوپرتینو تابو به‌حساب می‌آمد، انتظار می‌رود که دیگر شرکت‌های کوچک و بزرگ تبلت‌ها هم به‌زودی وارد این گود شوند.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar حمید

    جالب بود ولی توضیحات میتونست بیشتر باشه
    ضمنا از اپل هم توقع بیشتری داشتم

  2. Avatar اسماعیل آب روشن

    بله بنظر من هم اپل این بار ، یه کپی ناجور از سرفیس کرده .

  3. Avatar حامد

    بسیار عالی بود ممنون از شما

  4. Avatar مهدی

    آخه چجوری ؟؟؟؟
    با ios9 میخواد روی مرز لبتاب ها حرکت کنه ! – حداقل با سیستم عامل مک بود یه چیزی و لی ios9 !!!!
    به نظر من اینبار اپل یه کپی ناجور از سرفیس پرو زده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه