به بهانه معرفی iPhone SE: اپل تغییر کرده است

۱۱ فروردین ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

زمانی که از آیفون جدید رونمایی شد، شاهد واکنش‌های متفاوتی از طرف دوستان و کاربران دیجی‌کالا بودم. عده‌ای با ذوق و شوق از ایده‌ی iPhone SE استقبال می‌کردند و می‌گفتند یک آیفون ۴ اینچی با سخت‌افزار بروز شده، همه آن چیزی بوده که بعد از iPhone 5s آرزویش را داشتند. عده‌ای دیگر هم معتقد بودند تکرار بدنه‌ی iPhone 5s با سخت‌افزار قدرتمندتر برای اپل یک پسرفت محسوب می‌شود. اما من حس می‌کنم نکته‌ای در این میانه وجود دارد که از آن غافل بوده‌ایم: به نظر من، اپلی که تحت مدیریت تیم کوک (Tim Cook) اداره می‌شود، نسبت به اپل زمان استیو جابز (Steve Jobs) دچار تغییرات اساسی شده‌است. تغییراتی که از نوع خوب نیستند و می‌تواند برای اپل گران تمام شوند. برای این ادعا دلایلی وجود دارد که می‌خواهم مرورشان کنم:

Apple_Has_Changed_01

۱. اپل از فوت استیو جابز به این طرف، هیچ محصول جدیدی معرفی نکرده‌است. حتما می‌خواهید بگویید پس اپل واچ (Apple Watch) چه بوده؟ راستش من اپل واچ را یک گجت خالص اپلی که بتوان روح برند را در آن حس کرد، نمی‌دانم! اپل واچی که به دنبال ساعت‌های هوشمند سامسونگ و دستنبندهای فیت‌بیت (Fitbit) و جابون (Jawbone) معرفی شود، با سابقه‌ی اپل در جریان‌سازی در تضاد است و یک حرکت انفعالی از طرف این شرکت به حساب می‌آید. باقی کار اپل در این سال‌ها هر چه بوده، یا تغییر در سایز بوده یا بازی با مشخصات فنی.

Apple_Has_Changed_02

۲. محصولات جدید اپل، دنباله‌ای بر محصولات قبلی این شرکت بوده‌اند. گویی قبیله‌ی تولیدات اپل همچون افرادی هستند که در طوفان برف و سرما گیر افتاده‌اند و جرات ندارند برای پیش‌روی، پای‌شان را درون برف فرو ببرند؛ از این رو برای نجات یافتن از وضعیت فعلی، تنها به جای پاهای مطمئنی که از قدیمی‌ترها به جای مانده اکتفا می‌کنند. اپلی که توانسته بود جامعه‌ی گسترده‌ای از طرفداران را برای خودش دست و پا کند، آن‌قدر دل و جرات داشت که حاضر بود مسیرهای جدیدی را امتحان کند تا شاید بتواند از دل میانبری، کوره‌راهی، چیزی به مقصدی برسد که چه بسا خواستنی تر باشد. چنین مسیری به هر مقصدی ختم شود، به iPhone SE ختم نخواهد شد. iPhone SE دستگاهی دوست‌داشتنی است و جامعه‌ی هدف مشخصی هم دارد؛ مقصود این است که چنین کاری از اپل بعید بوده و دلیل اعتراض آنهایی که این آیفون را نشانه‌ی پسرفت اپل می‌دانند هم همین دور از انتظار بودن چنین حرکتی است. اپل گرفتار روشی شده‌است که استودیوهای مارول (Marvell) و دی‌سی (DC) مدت‌هاست گرفتارش هستند. این استودیوها هر سال نسخه‌ای از بتمن و سوپرمن و … تولید می‌کنند؛ بدون توجه به این مهم که آیا جذابیتی در چنین آثاری وجود دارد یا خیر.

Apple_Has_Changed_03

۳. تنوع محصولات اپل به شدت افزایش پیدا کرده‌است. این مورد، اصلی‌ترین دلیل نوشتن این مقاله است؛ چرا که به نظرم از موارد دیگر مهم‌تر است. کافی است نگاهی به تنوع محصولات این شرکت در پنج سال اخیر نگاه کنید و این تنوع را با مقدار مشابهِ پنج سال پیش‌تر از آن مقایسه کنید. اپل در این پنج‌ ساله، تنها یک ساعت هوشمند روانه‌ی بازار کرده‌است؛ محصولی که می‌توان به بهانه‌ی عرضه‌ی آن، رسته‌ی محصولی جدیدی را وارد تولیدات اپل کرد. گویی ورود اپل واچ به بازار بهانه‌ای بود که اپل به وسیله‌ی آن، از سیاست کاری جدیدش رونمایی کند: اینکه خواسته‌ی مشتری در اولویت است. ممکن است در دنیای مدرن و رقابتی امروز، این سیاست کاملا معقول و منطقی باشد؛ اما نظر استیو جابز چیز دیگری بود. جابز معتقد بود مشتری هرگز نمی‌داند چه می‌خواهد و این تولیدکننده‌ است که باید با درک آینده، به خواسته‌ی مشتری شکل دهد.

Apple_Has_Changed_04

خود اپل واچ در دو اندازه‌‌ی صفحه تولید شده و امکان انتخاب پنج نوع جنس بدنه را هم به کاربر می‌دهد. تازه این ابتدای کار است؛ اینجاست که باید انتخاب کنید چه نوع بندی را با چه قفلی و از کدام رنگ ترجیح می‌دهید. من اگر بخواهم اپل‌ واچ بخرم باید یک هفته مرخصی بگیرم تا بتوانم در میان دریایی از انتخاب‌های موجود به جمع‌بندی برسم! وجود سایزهای مختلف برای آیپد (iPad) و تنوع انتخابی که برای خرید کامپیوتر یا لپ‌تاپ مک بر سر راه است را هم می‌توان در این زمینه مثال زد. لپ‌تاپ‌های فعلی اپل در چهار سایز ۱۱ اینچی، ۱۲ اینچی، ۱۳ و ۱۵ اینچی تولید می‌شوند و این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی از مدل‌ها دارای رنگ‌بندی هستند.

Apple_Has_Changed_05

۴. اپل برای اولین بار از احترام به خواسته‌ی مشتری صحبت می‌کند. این مورد به نوعی مکمل مورد سوم است و در ادامه‌ی آن معنی پیدا می‌کند. زمانی که تیم کوک در مراسم معرفی iPhone SE شروع به حرف‌زدن درباره‌ی فلسفه‌ی تولید چنین آیفونی کرد گفت “تعداد بسیار بسیار زیادی از کاربران این [محصول] را تقاضا کرده‌اند”. حرفی که گوش کارشناسان را تیز کرد؛ اپل و صحبت از احترام به خواسته‌ی مشتری؟! این حرف‌شنوی اپل با قیمت‌گذاری جالبی هم هم‌زمان شده‌است. اپل اعلام کرده که نسخه‌ی ۱۶ گیگابایتی iPhone SE با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه می‌شود؛ قیمتی که در مقایسه با قیمت‌گذاری‌های مشابه انجام شده توسط اپل، افتی ۱۵۰ دلاری را به خود دیده‌است. اپل به این معروف است که حاشیه‌ی سود بالایی را برای محصولاتش در نظر می‌گیرد. حالا چه اتفاقی افتاده که سیاست این شرکت در قیمت‌گذاری دست‌خوش تغییر شده‌است؟ خدا می‌داند!

Apple_Has_Changed_06

کنار هم قرار دادن این موارد باعث می‌شوند به این نتیجه برسیم که اپل فعلی به جای اینکه در فکر هدایت بازار و تعیین‌کنندگی در آن باشد، در حال دنبال کردن بازار است و همانند یک دنباله‌رو، اعمال دیگر شرکت‌ها را سرلوحه قرار می‌دهد. همان طور که گفتم، اپل بازاری که در اختیار دارد را به شدت شلوغ کرده‌است. اتفاقی که باعث سردرگمی مشتری و عدم توانایی در انتخاب می‌شود و چه‌بسا در مواردی، او را از خرید منصرف می‌کند. وضعیتی به وجود آمده‌است که مشابه وضعیت اپل در سال ۱۹۹۷ است. سالی که استیو جابز پس از مدتی دوری از شرکتی که خودش تاسیس کرده‌بود، دوباره هدایت اپل را در دست گرفت. دلیل دوری وی از مدیریت اپل، تصمیم هیات مدیره مبنی بر بی‌کفایتی جابز برای مدیرعاملی شرکت بود. جابز در آن زمان، مدیریت اپل را از گیل آملیو (Gil Amelio) تحویل گرفت؛ با مدیریت آملیو، اپل تمرکز محصولی خود را از دست داده و گرفتار تولید محصولات متنوع و گاها به درد نخور شده‌بود. مدیریت جابز باعث شد که هم‌زمان با بازگشت تمرکز روی تولید محصولات محدود، آوازه‌ی اپل و موفقت‌اش دوباره تکرار شود. شاید باید منتظر جایگزینی برای گیل آملیویی باشیم که مدیر کنونی اپل است. تیم کوک به هیچ وجه مدیر بدی نیست و تمام توانایی‌اش را در این امر به کار گرفته‌است. خب اما تمام توان‌اش همین‌قدر است.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۴ دیدگاه
  1. Kianoosh Ala

    شکی نیست که تیم کوک، استیو جابز بی همتا نخواهد شد منتها به نگاه مدیریتی و بازاریابی که از آنها سررشته دارم در طی این سال ها اپل همراه مسیر درست را طی کرده و اتفاقا برعکس آنچه در این مقاله درج شده تصمیمات بجایی را اتخاذ کرده.به طور مثال تنوع عقلانی اپل واچ و یا سیاست قیمت گزاری. منتها می پذیرم که به لحاظ نوآوری، دیگر از معجزات استیو جابزی خبری نیست که این کمی نگران کننده است حتی برای کمپانی های دیگر نظیر مایکروسافت و سامسونگ که دنباله روی اپل بودند.

  2. سینا دقیقی

    دوستان عزیز و هم وطنان گرامی
    این موضوع که در ایران کمپانی اپل اینقد طرف دار و منتقد داره بسیار بسیار خوب و جالب هست . اما لازم دونستم چند مطلب رو یاد آوری کنم
    دوستی آقای تیم کوک رو دیوانه خطاب کردنددر نظرشون ، من به ایشون توصیه می کنم قبل از توهین به هر شخصی از هر نظری، جایگاه خودتون رو هم درنظر داشته باشید چون کسی که این مطالب رو از نظر می گذرونه مثل بنده لبخندی تلخ بر چهره خود پیدا می کنه که حاصل از این هست که ما در ایران حتی تا صد سال آینده هم توان تولید محصول امروزی این کمپانی رو نداریم پس لطفا سنجیده تر گفته خودتون رو بیان کنید.
    موضوع دوم اینه که عزیزان محصولات اپل برای تمام نقاط مختلف دنیا ساخته شده جز جمهوری اسلامی ایران که این هم کاملا از قرار ندادن تقویم شمسی و زبان فارسی و عدم پشتیبانی از سروییس های مختلف و غیره و غیره مشخصه و قابل درک . یکم بیشتر که تفکر کنید متوجه خواهید شد که درواقع از نظر این کمپانی کشوری به نام ایران برای شرکت اپل وجود خارجی نداره چون از سیستم عامل آی او اس ورژن ۳.۱.۳ تا به امروز که ۹.۳.۱ آمده نیز باز هم تغییری که نشان دهنده علاقه این کمپانی به بازار داخل ایران باشه مشاهده نمیشه.
    نکته سوم در کشور ایران اکثریت مردم حتی با زبان اینگلیسی آشنایی ندارند و اصلا اینکه فردی برای استفاده از تلفن همراه حتما باید حساب کاربریapple ID ایجاد کنه تعریف نشده است که با اینترنت موجود و بحث فیلتر و عدم داشتن اطلاعات مانند کارت های اعتباری و یا آدرس پستی و دیگر مشکلات مسلما هم وطن های بنده این برند رو دوست نخواهند داشت.
    نکته چهارم آیفون ۳g که وارد بازارهای جهانی شد اکثریت وب سایت ها و مراجع مختلف این گوشی و البته سیستم عاملش را تحصین کردند اما ایرانی های عزیز با تمسخر میگفتند این گوشی به مفت نمی ارزه چون قابلیت ارسال فایل با بلوتوث رو نداره و گوشی های سریN نوکیا رو بهترین میدونستند درحالی که نتوانستند وفا داری به نوکیا رو ادامه بدهند و به کمپانی سامسونگ روی آوردند و حالا سامسونگ پادشاه این صنعت در این کشور هست.
    نکته پنجم و آخرین نکته یک نفر در ایران تا به حالا از فروشگاه رسمی اندروید برنامه و بازی ای دریافت نکرده و نخواهد توانست اما اپ استور اپل در طول دوره تحریم هم باز به مصرف کننده های داخل کشور ایران سرویس می دادو حتی امکان شارژ اکانت و خرید نقدی برنامه ها هم ممکن بوده و هست اما گوگل هنوز بعد از تحریم هم برای شما هم وطنان دری باز نکرده حتی فروشگاه رسمی گلکسی اپ سامسونگ نیز برای آی پی ایران فیلتر هست.
    در آخر باید عرض کنم پنج انگشت یک دست به مانند هم نیستند و همه هم از نظر دانش مانند هم نیستند اپل نیاز کسانی رو برطرف خواهد کرد که علم و آشنایی با اینترنت و کامپیوتر و دارند و البته به زبانی که بروی صفحه گوشی نمایش داده میشه نیز مسلط هستند.درنظر داشته باشید که همچنان اپل بلوتوث نداره
    و یا کلش آف کلنز باعث فروش گوشی نشده. در رابطه با اینکه چندین سال طول کشید تا پرچمداران سامسونگ از پلاستیک به شیشه برسند صحبت نکنیم در حالی که مواد اولیه استفاده شده در انواع مدل های اپل رو خودتون مقایسه کنید

  3. مجید

    من کلا مخالف اپل هستم اول بگم، اما در مورد این موضوع به نظر میرسه استیو جابز دنبال عشقش بود و تیم کوک مجبوره دنبال سودآوری باشه تا خودشو ثابت کنه. اپل اینطوری نمی تونه خیلی پیش بره.

  4. م ر کیانیان

    آقای سماک خدا پدرت رو بیامرزه !…چقدر من به این طرفدارای دو آتیشه اپل میگم ولی زیر بار برو نیستن ! تقریبا از موقعی که گوشی دست گرفتم بعد یه زیمنس و موتورولا با اپل کار کردم … فوق العاده بود در یک کلام ..

    ولی بعد از آیفون ۵ واقعا واقعا اونچیزی که میخواستم رو از اپل ندیدم ! دقیقا با نظر شما موافقم … حتی از لحاظ نرم افزاری هم به نظرم اپل داره ضعیف میشه .. باگهای زیاد و .. البته این نظر شخصی بندس و نظر دوستان هم محترمه ..

    ولی بیشتر از افت نرم افزاری .. عدم نوآوری و پیشگام بودم تو شرکت اپل کاملا مشهوده … من اصلا آدم متعصبی نیستم نسبت به استیو جابز و یا هرکس دیگه …

    ولی واقعا مدیریت تیم کوک و سیاست های کاریش با جابز زمین تا آسمون فرق داره و این فرق با توجه به چیزهایی که من هم میبینم اصلا خوب نیست …

    ممنون بابت دلایل منطقی و قانع کنندتون برای ادعایی که داشتید .. موفق باشید

  5. جلال جنامي

    با سلام و تشکر از مطلب جامع و جالبتون
    باید بگم که درست میفرمایید! خودم از پروپا قرص ترین طرف داران اپل و به ویژه مراسم های معرفی محصولات اپل بودم و حتی در بدترین شرایط هم این کنفرانس ها رو از دست نمیدادم و حتی آنلاین در خیابان به تماشای معرفی محصولات میپرداختم! اما این واقعیت کاملا درستی است که اپل متاسفانه از مسیر قبلی خودش خارج شده
    نظر من تاثیری روی با ارزشترین برند دنیا نداره! اما من همون اپلی که یه محصول معرفی میکرد و میگفت: ما اینو به بهترین نحو برای تو ساختیم! فقط بگیر دستت و برو حالش رو ببر. رو بیشتر دوست داشتم
    حتی با وجود تمام محدودیت ها همه ی کاربران این شرکت بازم اینجوری فکر میکردن خب اگه محدوده حتما بهتره دیگه! و اینکه از هرجایی app دانلود کنن یا راحت گوشی رو پر از موسیقی کنن اونم از هر راهی و به هر طریقی رو فدای اینکه از دیگر ویژگیاش لذب ببرن کردن!
    خیلیا هستن که اپل رو بخاطر گرون قیمت بودن یا کلاسش یا اینکه قابش رو عوض کن و به عنوان یه محصول لاکچری ازش استفاده میکنن
    اما این بین کسایی هستن مثل من که اپل رو فقط بخاطر اون حس کاربری خوبی که به آدم میده انتخاب کردن.

    اینکه آدم بتونه خودش محصولش مورد نیازش رو بسته به نیازها و تواناییم مالیش انتخاب کنه خیلی خوبه!
    اما حداقل تو این یه مورد دوست دارم کسی که اینکارست و قبلا ثابت کرده که بی راه نمیگه (استیو جایز) اون انتخاب رو برام داشته باشه و من فقط لذت کاربری رو ببرم.
    خلاصه اینکه اپل چند سالیه باخته با اینکه هنوز با ارزشمندترین برند دنیاست اما دلیل اینکه میگم بازندست حرف خود اپله میگه:
    رقیب اپل فقط خودشه و هرسال باید از خودش بهتر باشه!

  6. علی

    یادش به خیر، چه قدر آن زمان روی سادگی انتخاب در اپل تاکید می شد! مک بوکم را که می خواستم بخرم، انتخاب فقط این بود که : سیاه … سفید!!

  7. بابک جدی

    کاملا موافقم واقعا مقاله جالبی بود.این که شبیه ۶ سال پیش محصولات اندک شمار باشند بهتره تا اینقدر با محصولات زیاد مشتر ی رو دچار سردرگمی کنند.

    1. على

      من کاملا با شما موافقم و به امید اون روزى که اپل محصولاتى کم ولى خارق العاده درست کنه و همه رو انگشت به دهان بگذاره.

  8. حسین

    این مقاله بخشیش درسته. نه همه اش.
    متاسفانه خیلی از مردم مثل آقای محمد سماک همیشه عادت دارن در مورد سخت افزار حرف بزنن و اگه شرکتی پیشرفت بکنه پیشرفتشو فقط در راستای سخت افزار بدونن. در صورتی که اصلا این جوری نیست و سخت افزار بدون نرم افزار تقریبا هیچ ارزشی نداره و میشه ازش به عنوان آهن پاره اسم برد. نرم افزار هم بدون سخت افزار همین طوره.
    توی این چند سالی که تیم کوک اوده شرکت اپل در ضمینه ی نرم افزار بسیار وضعیت بهتری پیدا کرده و اتفاقا هر روز در حال پیشرفت کردن و ارایه دادن نوآوری های جدید در ضمینه ی نرم افزاره. و آلان هم بیشتر کاری که میکنه اینه که برای ایده های نرم افزاری جدیدش سخت افزار های مناسب تولید میکنه.
    از پیشرفت های نرم افزاری بسیار بسیار زیادش فقط چند تا رو نام میبرم و سرتون هم درد نمیارم.
    سیستم عامل Watch OS- سیستم عامل TV OS – زبان برنامه نویسی Swift – عوض کردن کلی iOS از زمان iOS 7 – الگوریتم های محشر امنیتی که حتی FBI رو مدت ها به درد سر انداخت.Hand Off- نرم افزار Key Chain Access – کیت های سلامتی مثل Research Kit و Care Kit – تکنولوژی های کاهش مصرف باتری در مک هاش که تونشته به راحتی عمر باتری رو به ۱۰ ساعت برسونه، در صورتی که میزان حجم باتری در حد بقیه ی لپ تاپ هاییه که ۵ ساعت براشون رویاست. تکنولوژی گرافیکی Metal و … که بسیار زبادن و با کمی جست و جو مثلا توی سایت اپل میشه دیدشون. چیز هایی که زمان استیو جابز نبود. ولی منم معتقدم باید در ضمینه ی سخت افزار مقداری ریسکی تر و بی پروا تر برخورد کنه.

    1. محمد سماک محمد سماک

      حسین عزیز
      رویکرد این مقاله اصلا نرم‌افزاری یا حتی سخت‌افزاری نیست. من در مورد نوآوری و کیفیت مدیریت صحبت کردم و هدفم این بود که بگم این وسط یه خلا بزرگ توی اپل احساس میشه.
      اگه از کلامم میشه برداشت دیگه‌ای کرد، من از شما عذرخواهی می‌کنم

  9. حامد

    کاملا درسته. هر کسی که پیشینه محصولات اپل رو در زمان معرفی شون بررسی کنه، میتونه بفهمه اپل دیگه در بازار پیشرو نیست، بلکه یک دنباله رو شده متاسفانه…
    اپل واچ بعد گلکسی گیر و موتورولا ۳۶۰ معرفی شد، اونم از سیاست معرفی ،وشی های جدید که چیز جذاب و نوینی ندارن. اخیرا هم که گویا اپل دست کرده تو بازار خودرو های برقی و هوشمند و میخواد جا پای تسلا با این ابهت بزاره…
    تمام موفقتی که اپل بعد از مرگ استیو جابز کسب کرده بخاطر استیو جابزه و الان فقط روی موج موفقیت استیو جابز دارن شنا میکنن که اون هم بزودی فروکش میکنه

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه