اپل و سامسونگ در تنگنای فروش موبایل

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
گوشی اپل و سامسونگ

اپل چهارشنبه‌ی گذشته از نظر مالی روز خوبی را پشت سر گذاشت. شمای کلی: گزارش ۷۵٫۹ میلیارد دلار درآمد و سود خالص قابل توجه ۱۸٫۴ میلیارد دلار؛ بالاترین رقم تا کنون در میان تمام شرکت‌های سهامی عام. ولی همچنان برخی سهام‌داران و سرمایه‌گذاران شرکت حال خوشی نداشتند. نتایج سه ماهه‌ی اول اپل همیشه اعجاب‌آور هستند؛ چرا که سه ماهه‌ی اول سال، تعطیلات سال نو و معرفی جدیدترین مدل آیفون را دربرمی‌گیرد. درواقع هر سال فروش آیفون نسبت به سال قبل رشد عجیب‌وغریبی را تجربه می‌کند؛ هر سال به جز امسال.

این بار اپل ۷۴٫۷۵ میلیون آیفون فروخت. این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۷۴٫۵ میلیون آیفون بود. این فروش هنوز هم رقم بسیار زیادی است. ولی حتی این میزان هم نتوانست مانع کنجکاوی مردم در مورد علت کاهش رشد فروش آیفون شود. درواقع سرعت رشد فروش آیفون‌ها کمتر از سال قبل شده است. این موضوع را می‌توان به مسایل زیادی مرتبط کرد و هیچ پاسخ یگانه و قطعی برای آن وجود ندارد.

آیفون

مردم برای خرید آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس هجوم آوردند. این موضوع باعث شگفتی نیست، چرا که این آیفون‌ها نسبت به مدل سال گذشته‌ی خود یعنی آیفون ۵s تغییری اساسی را در زمینه‌ی طراحی و کارایی به نمایش گذاشتند. شاید مردم پس از یک سال همراه داشتن آیفون‌های خود نیازی به تعویض آن با نسخه‌ای بهبود یافته ولی با همان ظاهر قبلی حس نکرده‌اند – از نظر تاریخی هم آیفون‌های سری S موجب جهش‌های بزرگی در میزان فروش نشده‌اند. در همین حال تیم کوک مدیر عامل اپل به این موضوع اشاره کرد که شرایط اقتصادی جهان وخیم بوده و ارزش پول نه تنها در اقتصادهای جاافتاده‌ای همچون کانادا و بریتانیا بلکه در اقتصادهای روبه‌رشدی نظیر برزیل و روسیه هم روند نزولی داشته است. قدرت خرید کمتر برابر است با هجوم تعداد کمتری از مردم برای خرید آیفون.

او در زمان اعلام درآمد سه‌ماهه‌ی این شرکت گفت: «ما تقریبا به هر جایی که می‌نگریم با شرایط بسیار وخیمی روبه‌رو هستیم که شبیه آن را هیچ‌گاه پیش از این تجربه نکرده‌ایم.»

با این حال این که سه ماه گذشته تنها یک اتفاق بوده یا نشانه‌ای است از مشکلات عمیق‌تر در آینده مشخص خواهد شد. نکته این است: هیچ مدیری از فشارهای بازار و تغییرات مداوم ذایقه‌ی مشتریان در امان نیست. گزارشی از IDC که تابستان گذشته منتشر شد، کاهش سرعت رشد فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۵ را پیش‌بینی می‌کرد؛ ولی اعداد واقعی حتی از انتظارات هم بدتر بود. رشد معاملات جهانی گوشی‌های هوشمند نصف چیزی بود که در سال ۲۰۱۴ دیدیم.

گلکسی S6 اج

کافی است به سامسونگ نگاهی بیندازید که پنجشنبه‌ی گذشته گزارش مالی جدید خود را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌دهد بازوی موبایل و IT شرکت، ۲٫۲۳ تریلیون یوان (۱٫۸۴ میلیارد دلار) از مجموع ۲۵ تریلیون یوان (۲۰٫۶۷ میلیارد دلار) فروش را به خود اختصاص داده است. این اعداد زمانی که در حال ورود به شرایط رکود هستید کاملا خوب به‌نظر می‌رسند، ولی احتمالا اوضاع به این خوبی نیست.

اگر به میزان درآمدی که سامسونگ در گذر زمان از بخش موبایل خود کسب کرده نگاه کنید، منحنی شرکت واضح و روشن است. آخرین اوج فروش موبایل این شرکت اندکی بیش از دو سال پیش بود؛ یعنی زمانی که سامسونگ ۶٫۷ تریلیون یوان (۵٫۵۵ میلیارد دلار) سود از فروش ۳۶٫۵۷ تریلیون یوان (۳۰٫۳ میلیارد دلار) گوشی کسب کرد. پس از آن سامسونگ حدود یک سال را با تولید کمتر و کسب سود کمتر از تجارت گوشی گذراند تا زمانی­‌که آهسته آهسته شروع به بهبود یافتن کرد. طبیعی است که مسیر رسیدن به آن بهبودی آسان نبوده و با تغییر و تحولات زیاد در مسوولان شرکت و اعترافات دردناک همراه ‌شده است. آیا زمانی را به یاد دارید که سامسونگ تعداد کافی گلکسی S6 اج تولید نکرد و مجبور شد برای فروش رفتن نسخه‌ی عادی گلکسی S6 قیمت آن را کاهش دهد؟ اتفاق دردناکی بود! این شرکت هنوز در یک موقعیت دشوار قرار دارد؛ سامسونگ پس از یک بهبود گذرا، در سه ماه گذشته سقوطی در فروش موبایل را به خود دید و هنوز در کسب سودهای هنگفت دچار مشکل است.

گلکسی نوت

این یعنی سامسونگ در حال فروش تعداد زیادی دستگاه‌های ارزان‌قیمت است؛ این بخشی حیاتی از تاکتیک شرکت برای بالا بردن تاثیر خود در بازارهای در حال توسعه نظیر چین محسوب می‌شود. شرکت‌های نوپایی مانند ژیائومی و شرکت‌های جسوری مانند هواوی در زمینه‌ی تولید دستگاه‌های جذاب و قدرتمند بسیار خوب عمل کرده‌اند و حسابی بازار وطن خود یعنی چین را در دست گرفته‌اند. گزارشی از سایت کانالیس (Canalys) که تابستان گذشته منتشر شد این دو شرکت را به عنوان بزرگ‌ترین فروشندگان گوشی­‌های هوشمند در چین معرفی کرد، درحالی‌که اپل و سامسونگ به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. علاقه‌ی طبقه‌ی متوسط چین به خرید گوشی‌های ارزان‌قیمت و باکیفیت روز به روز بیشتر می‌شود. همین موضوع فشار مضاعفی را به سامسونگ تحمیل کرده و و دوران سختی را برای حضور این شرکت در چین رقم زده است.

معیار یک کسب و کار بادوام دیدن نحوه‌ی واکنش آن به توفان‌های عظیم اقتصادی، نوآوری‌­های تکنیکی و تغییرات در سلیقه­‌ی مردم است. در حال حاضر هر دو شرکت واکنشی مشابهی را نشان داده‌اند: تولید خستگی‌ناپذیر در تلاش برای انجام کاری غیرممکن. سامسونگ مدل میان­‌رده­‌ی گلکسی A9 را برای بالا بردن شانس خود در چین روانه‌ی بازار کرد و از مدل گلکسی S7 همزمان با کنگره­‌ی جهانی موبایل در بارسلونا (MWC 2016) رونمایی خواهد کرد. اپل هم در کنار نسل جدید آیفون یعنی آیفون ۷، در حال کار روی مدلی است که به‌نظر می‌رسد نسخه‌ای بروزشده از آیفون ۵s باشد. اپل برای راضی نگه‌داشتن طرفداران گوشی‌های کوچک احتمالا این گوشی ۴ اینچی را معرفی خواهد کرد. نوآوری‌ها و تغییرات اقتصاد جهانی ممکن است این غول‌ها را حتی به قله‌هایی بلندتر برساند؛ هر چند در حال حاضر، هر دوی این شرکت‌ها با مشکلات خود دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

‌‌‌

منبع: Engadget

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۴ دیدگاه
  1. Avatar سورن مرادگنجه

    بعضی از دوستان جوری درباره اپل صحبت میکنن انگار بقیه شرکتا کارگر هاشون رو صندلی مدیریت نشستن مدیر عامل هم بادشون میزنه!!! دوست عزیز هر شرکتی که تولید انبوه داره مجبوره به کارگرش فشار بیاره تابتونه نیاز مشتریانش رو برطرف کنه و علت عمده افشاگری ها درباره اپل چندملیتی بودن این شرکت و حسادت یک سری طرفداران سایر برند هاست وگر نه سامسونگ و هواوی و سونی و …. هم فشار زیادی به کارگران واردمیکنن

  2. Avatar saeed

    کجا وضع اپل خوب نیس مرد حسابی. اپل یه بار اونم فقط گوشی کم فروخت یه بار نهایتش ضرر کرده که اونم انقدر هر ساله سود میکنه که این ضرر هم بازم برا اپل سود زیادی داشت. سامسونگ فقط یه بار سود دهی کرد اونم فروش گلکسی s4همین بقیش یا ضرر بود یا هم قیمت خودش میرفت مثل اپل هیچ کمپانی نتونسته سود دهی کنه. سود دهی اپل دیوانه کننده هس یعنی خیلی خیلی خیلی زیادههههههه حساب کن ببین خودت. ماشین حساب عرور میده انقدر سود میکنه.

    1. Avatar رضوان

      این سه ماه که گزارشش اومد که از پیش بینی ها خیلی کمتر فروخته بود….
      سه ماه بعدی هم که الان در اون هستیم برای اولین بار در تاریخ تولید آیفون, خود اپل پیش بینی کاهش فروش داده…این یعنی سقوط…البته پیش بینی این کاهش فروش بسیار بالا بوده که فاجعه از این جا شکل گرفته….
      خیلی راحت با بررسی وضعیت بخش سنسور دوربین سونی در سه ماه قبل که کلا تولید کننده اصلی سنسور دوربین اپل هست و کاهش سود دهی اون بخش (تنها بخشی از سونی که تو این سه ماه قبل افت کرد) و همچنین گزارش کاهش تولید foxxcon تا چهل درصد که متعلق به منتاژ گوشی های اپل بوده, وضعیت وخیم اپل کاملا مشخص میشه. سود اپل هم به نظر شما دیوانه کننده است چون تاکنون گوشی ۲۲۰ دلاری را میفروخته +۸۰۰ دلار…..این یعنی iSheep مداری….ولی زیاد ناراحت نشو چند کوارتر دیگه ببین په جور کاسه گدایی دست میگیره چون مدتی است هیچ امیدی وجود نداره برای این شرکت انحصار طلب… و باز تاریخ تکرار میشه…. و اپل میشه همونی که سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ بود. تنها یک نام و برند در تاریخ …..

  3. Avatar رضا

    دنیای عجیبیه اپل با یه قرداد با فاکس کان(کارخانه ی تولید کننده محصولات اپل) ۱۸.۴ میلیارد دلار سود میکنه ولی یه کارگر تو کارخونه ی فاکس کان که در واقع اونه که محصول رو تولید میکنه واسه ۱۶ ساعت کار در روز ماهی ۱۰۰ دلار حقوق میگیره آخرشم همه میگن روح استیو جابز شاد ولی هیچ کس نمیگه روح اون کارگرایی شاد که تو این کارخونه از شدت سختی کار مردن

    1. Avatar رضوان

      تا بوده استثمار بوده و یکی از بزرگترین آنها و سر دسته انها شرکت معظم و مجلل اپله…

      1. Avatar رضا

        نمیشه از استثمار اپل ایرادی گرفت وقتی تعداد زیادی از مردم اپل رو تحسین میکنند مردم گوشی ۲۲۰ دلاری ایفون رو به قیمت ۷۰۰ دلار میخرند و به شدت احساس رضایت میکنند و با تعصب هر چه تمام تر میرن گوشی های دیگر رو مسخره میکنن غافل از این که ایفون خود یک گوشی ای چینی است که اکثر قطعات آن از کارخانه های مختلف خریداری و توسط کارخانه ای دیگر اسمبل میشود در نهایت با این وضع باید اپل رو واقعا تحسین کرد

      2. Avatar Murdered

        چه ربطی داره به اپل؟ تقصیر فاکس کانه که چرا ارزون با اونا حساب میکنه! در آمد توی کشور های مختلف به دلایل مختلف متفاوته! توی چین به علت رقم بالای جمعیت مجبورن دست مزد هارو بیارن پایین! تصورشو بکن حتی ۱۰ درصد این جمعیت شاغل باشن و همشون حقوق های کارگر های کشورهایی مثل ایالات متحده رو دریافت کنن که دیگه چیزی برای صاحبش نمیمونه! ضمن اینکه تمام دنیا تولیداتشون توی چینه نه فقط اپل! من به طرفداری از اپل اینارو نگفتم! اینارو واسه این گفتم که یه کم عاقلانه تر و منصفانه تر نظر بدی! اگه بخوایم بدی بگیم که سامسونگ رو باید قاتل بدونیم! فروشش بیشتره درست! پس طبیعتا تعداد کارگرهایی که مجبورن واسه سامسونگ تولید کنن خیلی بیشتر از اپله!

      3. Avatar رضا

        خب اپل پول کمی میده به فاکس کان وفاکس کان هم پول خیلی کمی به کارگر ها میده و حاشیه سود فاکس کان چندان زیاد نیست درسته که جمعیت چین بالاست ولی این درست نیست که از یک کارگر به اندازه ی ۳تا کارگر کار کشید سامسونگ هم بیش تر خط تولیدش توی کره هست توی چین هم خط تولید داره ولی حرف و حدیث هایی که پشت فاکس کان هست پشت سامسونگ نیست درسته که اکثر محصولات توی چین تولید میشن ولی این طرفدار های تعصبی اپلن که میان گوشی های چینی مثلا هواوی رو مسخره میکنن و فک میکنن که ایفون توی یه کارخونه ی خیلی شیک مدرن تو امریکا تولید میشه

  4. Avatar محمد

    اپل، گوگل،سامسونگ،ال جی، اچ تی سی و هوآوی راه رو باز کنید مایکروسافت داره میاد

    1. Avatar Se7eN

      اپل، گوگل،سامسونگ،ال جی، اچ تی سی و هوآوی راه رو باز کنید مایکروسافت داره میاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      خوبه والااااا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. Avatar حميدرضاكوهكن

    سلام به دیجی های عزیز درسته محصولات اپل و سامسونگ بهترین ها هستند بنده به نوبه ی خود از هر دو استفاده میکنم ولی در کل اپل یه چیز دیگه ست.شما مردم ایران اگر یه موبایل عالی میخواید بدونین اپل میتونه نیاز شما رو برطرف کنه،واینکه امروزه خبر هایی به گوش میرسه که همه منتظرن یعنی بازگشت غول قدیمی در بخش موبایل که داره ظهور میکنه:Nokia

    1. Avatar علی جوادی

      من تو شرکتی کار میکنم که بالای ۸۰۰۰ کارمند و اپراتور داره…ایران خودرو خراسان
      تو شرکت از جون مرغ تا شیر آدمیزاد برای فروش محیاست…قسمت موبایل فروشی که محصولات سامسونگ داره هیچ برندی نداره…فکر نکنین محصولات پایین رده ش یا متوسطه اون فروش زیاد داره…بلکه برعکس پرچمداران سامسونگ فروش فوق العاده ای دارن;قیمتشونم هم بالای ۱/۸۰۰/۰۰۰هزار تومانه;یعنی هم قیمت محصولات اپل…
      هر کسی که گوشی سامسونگ خریده برای آشناهاش سفارش سامسونگ میده و به بقیه گوشیها نگاه نمیکنه…
      زنده باد سامسونگ

      1. Avatar حمید

        چی میگی بابا.

      2. Avatar حمید

        آخه اپل اصن ۱/۸۰۰/۰۰۰ نداره
        اونام نمدونن اپل چیه.

  6. Avatar Next is Now

    با توجه به بحران اقتصادی در تمام دنیا تا حدی طبیعی که این دو شرکت هم بلاخره با کاهش رشد فروش و نه با کاهش فروش مواجه بشن در حالی که شرکت های دیگه با کاهش فروش مواجهه هستند شرکت هایی نظیر HTC LG SONY و سایرین

    1. Avatar رضوان

      جالبه برعکس همه برنده ها سونی بسیار عالی عمل کرده و حتی از منفی به مثبت و سود دهی خوبی رسیده…..

  7. Avatar سامان

    شاید یه روزی سامسونگ به مشکلات فروش محصولاتش بخوره ولی اپل هرگز.

    1. Avatar پاپی

      اپل هم جانم رفتنیه…

    2. Avatar علی

      اره چون ساده زیاده

    3. Avatar علی جوادی

      فعلا که اپل حال و روزش خوب نیست

    4. Avatar رضوان

      اپل افتاده در سراشیبی سقوط متاسفانه…برای سه ماه جاری برای اولین بار بجای افزایش فروش , کاهش فروش پیش بینی کرده… این یعنی نقطعه عطف و بعابرتی افتادن تو مسیر سقوط کامل…..

    5. Avatar marshal

      هر اومدنی یه رفتنی داره
      هیچ چیزی موندی نیست

  8. Avatar علی جوادی

    توی چند وب سایت معتبر دیگه هم خوندم که سامسونگ اصلا پیش بینی خرید زیاد مردم از سری اج که نهایت زیبایی و طراحی بود رو نداشت…همین امر باعث فشار زیاد به سامسونگ شد;چون تولید این نوع صفحات بسیار سخت و وقت گیره;برای همین سامسونگ مجبور به کاهش قیمت اس۶ کرد تا مردم از خرید سری اج خودداری کنند و این شکست تجربه ای شد برای نسل بعدی یعنی اس۷ اج…من به اپل کاری ندارم;چون اون یک سیستم عامل اختصاصی داره و قضیه ش جداست…اما بین صدها شرکت جورواجور که گوشی با سیستم عامل آندروید درست میکنند بتونی دووم بیاری کار هیچ شرکتی نیست جز سامسونگ الکترونیکس…به امید سربلندی روز افزون سامسونگ و دی جی کالا

    1. Avatar کامیار

      به اینها عزیز من میگن توجیه… هر سه شرکت ال جی, اپل و سامسونگ درسه ماه گذشته با مشکل فروش در بخش گوشی های هوشمند خودشون مواجه بودند و قابل انکار نیست و برعکس سونی و چند شرکت چینی افزایش فروش و یاد سودهی داشته اند و موفق بودند.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه