چرا اپل همچنان سلطان بلامنازع بازار ساعت‌های هوشمند است؟

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اپل

احتمالا می‌دانید که آیفون‌ها دیگر مانند سابق سود فراوانی را برای شرکت اپل به ارمغان نمی‌آورند و این شرکت موفق شده با تمرکز بر بخش‌هایی مانند سرویس‌های نرم‌افزاری و گجت‌های پوشیدنی، این موضوع را به خوبی جبران کند. دسته دوم، شامل اپل واچ و ایرپاد که بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۱۹، درآمد حاصل از فروش آن‌ها به ۵.۵ میلیارد دلار می‌رسد که این یعنی شاهد افزایش قابل توجه ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم. اگرچه این کمپانی آمریکایی آمار دقیقی در مورد تعداد محصولات به فروش رفته اعلام نمی‌کند، ولی در این زمینه می‌توانیم به آمار شرکت‌های فعال در این زمینه مراجعه کنیم.

اپل

به‌عنوان مثال، شرکت International Data تخمین می‌زند که اپل طی ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۱۹، توانسته ۱۳ میلیون گجت پوشیدنی را به فروش برساند و شرکت تحقیقاتی Counterpoint هم اعلام کرده که از هر سه ساعت هوشمند فروخته شده در سه‌ماهه نخست سال جاری، یکی از آن‌ها اپل واچ بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌های مختلف، تسلط اپل بر این بازار به این زودی‌ها از بین نخواهد رفت.

اما چرا محصولات شرکت‌هایی مانند سامسونگ، فیت‌بیت، هواوی روی هم رفته کمتر از نصف سهم بازار ساعت‌های هوشمند اپل را تشکیل می‌دهند؟ برای جواب به این سوال باید به عوامل متعددی اشاره کرد که در ادامه به‌صورت مختصر و مفید به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

گوگل دیگر تلاش نمی‌کند

اگر از شما بخواهند نام ۳ یا حتی ۲ ساعت هوشمند قدرتمند مبتنی بر Wear OS را نام ببرید، می‌توانید چنین کاری را انجام دهید؟ آیا در حقیقت کسی را می‌شناسید که صاحب چنین ساعتی باشد و به غیر از موضوع جذابیت ظاهری و قیمت پایین، به دلیل کیفیت بالا آن را به باقی افراد توصیه کند؟

TicWatch Pro 4G LTE جدیدترین ساعت هوشمند Wear OS است که البته کمتر کسی آن را می‌خرد

طبیعتا، مقصر اصلی تمام ضعف‌های Android Wear شرکت گوگل است. کمپانی گوگل به جای اینکه موارد مهمی مانند عمر باتری، سیستم نظارت بر سلامتی و در کل جذابیت سیستم‌عامل را افزایش بدهد یا حتی ساعت هوشمند پیکسل واچ را عرضه کند، در عوض به موارد جزئی و کم‌اهمیت توجه نشان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال سال گذشته نام این پلتفرم را تغییر داد، تا حدی رابط کاربری را بهبود بخشید ولی به جای همکاری برای تولید تراشه بسیار بهتر، نسل جدید تراشه اسنپ‌دراگون معرفی شد که تفاوت زیادی با نسل قبلی خود ندارد. طبق آمارهای منتشر شده، ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS کمتر از ۱۲ درصد سهم بازار این گجت‌ها در آمریکا را تشکیل می‌دهند. برای سیستم‌عاملی که قبل از عرضه اپل واچ معرفی شده، چنین آماری خجالت‌آور است.

بیشتر بخوانید: بیشتر اپلیکیشن‌های Wear OS تقریبا بی‌مصرف هستند

اشتباهات طولانی‌مدت سامسونگ

آیا می‌دانستید که نسل نخست اپل واچ در سال ۲۰۱۵ فقط در عرض ۸ ماه موفق شد بیش از نصف سهم این بازار را از آن خود کند؟ این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ ساعت‌های هوشمندی مانند ال‌جی G Watch، سامسونگ Gear Live و Moto 360 همچنان تلاش می‌کردند که حضور قابل توجهی در بازار داشته باشند. بعد از گذشت چند سال، در مورد ساعت‌های هوشمند سامسونگ همچنان شاهد تکرار این موضوع هستیم.

اپل

این ساعت هوشمند سامسونگ یک سال و نیم قبل از اپل واچ عرضه شد

سری چهارم اپل واچ تفاوت ظاهری زیادی با نسل نخست آن ندارد ولی از لحاظ عملکرد، قدرت و راحتی استفاده، این دو نسل اصلا قابل مقایسه نیستند. از طرفی دیگر، گلکسی واچ اکتیو شباهت چندانی با نسل‌های اولیه ندارد ولی از لحاظ مبانی عملکردی، شاهد تغییرات گسترده‌ای نیستیم. تجربه‌گرایی و تنوع بیش از حد پیام اشتباهی را برای کاربران مخابره می‌کند؛ کاربرانی که به دنبال شرکتی هستند که به جای تغییرات گسترده بی‌هدف، به دنبال برنامه بلندمدت برای بهسازی و بهبود پیوسته است. با نگاه به ساعت‌های اپل واچ می‌توانیم ببینیم که این شرکت، از همان ابتدا تصمیم گرفته به جای تغییرات ظاهری پرزرق‌وبرق، تجربه کاربری افراد را در زمینه‌های مشخصی همواره بهبود ببخشد.

اپل

گلکسی واچ اکتیو اگرچه ظاهر جذابی دارد، ولی از لحاظ عملکردی نمی‌تواند توجه زیادی را جلب کند

به عبارتی دیگر، اگر سامسونگ می‌خواهد فاصله خود را با اپل کمتر کند، باید یک طراحی و نام مشخص را انتخاب کند و در عوض مرتبا به‌روزرسانی‌های معنی‌داری را برای این محصول ارائه کند. سامسونگ باید عقب بودن از رهبر این بازار را بپذیرد و با حذف ویژگی‌های بی‌فایده، بر پیشرفت‌ها و قابلیت‌های اساسی تمرکز کند.

هواوی، فیت‌بیت و دیگران هم باید بهتر عمل کنند

هواوی با وجود اینکه دومین شرکت بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند است و در زمینه‌ی ساخت تبلت‌ها به موفقیت‌های زیادی رسیده، اما در سه‌ماهه نخست ۲۰۱۹ ساعت‌های هوشمند این برند تنها ۲.۸ درصد بازار جهانی را تشکیل می‌دهند. این سهم بسیار کوچک، نتیجه‌ی یک تلاش نسبتا پراکنده و ناهماهنگ برای افزایش حضور در این بازار است. ظاهرا هواوی هم مانند سامسونگ شکست Wear OS را پذیرفته اما برخلاف تایزن، هواوی هنوز سیستم‌عامل همه‌جانبه‌ای را توسعه نداده و گویا سیستم‌عامل Hongmeng هم حداقل به این زودی‌ها برای ساعت‌های هوشمند به کار گرفته نمی‌شود.

Fitbit Versa

Fitbit Versa از لحاظ رهگیری فعالیت‌ها فوق‌العاده است، ولی از طرفی دیگر یک ساعت هوشمند متوسط محسوب می‌شود

تمرکز اصلی شرکت فیت‌بیت معطوف به گجت‌های رهگیر فعالیت‌های کاربران است ولی این فقط بخشی از امکانات ساعت‌های هوشمند را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر محصولات این شرکت طرفداران زیادی ندارد. شرکت Garmin هم از دیگر کمپانی‌هایی است که محصولات آن در زمینه‌هایی مانند اپلیکیشن‌ها و راحتی استفاده، مشکلات زیادی دارند. در نهایت باید به شرکت فسیل اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین شرکای سخت‌افزاری گوگل در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود ولی متاسفانه محصولات این شرکت هم سهم قابل توجهی در بازار ندارند.

تمام این برندها، اگر می‌خواهند در بازار ساعت‌های هوشمند حضور داشته باشند، باید تلاش خود را برای توسعه محصولات بهتر دوچندان کنند، تبلیغات را افزایش دهند، نیازهای واقعی کاربران را شناسایی کنند و شاید گوگل را تحت فشار بگذارند تا Wear OS را متحول کند یا حتی پلتفرم تازه‌نفسی را توسعه دهد. اما اگر این کارها انجام نشود، اپل همچنان به روند صعودی خود در زمینه‌ی ساعت‌های هوشمند ادامه می‌دهد و این شرکت‌ها هم در بهترین حالت می‌توانند همین بخش اندک از بازار را نگه دارند.

بیشتر بخوانید: نگاهی به گذشته، حال و آینده اپل واچ

منبع: Phone Arena

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar کیا

    من gear s3 سامسونگ دارم و همسرم apple watch4. من از ساعت سامسونگ و ارتباط بهترش با کاربر به مراتب بیشتر از اپل رضایت دارم. هردو ایرادات و نقایص واضحی دارند. اما نقایص ساعت سامسونگ مراتب کمتری از آزار دهندگی را دارد. از طرف دیگر ساعت سامسونگ به مراتب بیشتر به ساعت کلاسیک شباهت دارد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه