اپل واچ ستاره مراسم هفته پیش اپل بود

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

مهم‌ترین چیزی که اپل در مراسم چهارشنبه شب هفته گذشته معرفی کرد، سه آیفون جدید این شرکت نبود، بلکه یک ساعت هوشمند این لقب را دریافت می‌کند. اپل واچ سری ۴ بانمایشگری که حالا حاشیه‌های گرد و باریک شده همراه با یک سنسور EKG دارد، بدون شک مهم‌ترین گجت و محصولی بود که اپل در این مراسم معرفی کرد. در شرایطی که بسیاری مردد هستند بین آیفون XS و آیفون XR کدام را انتخاب کنند، اپل واچ سری ۴ یک انتخاب بدون درنگ برای کسانی است که هنوز به دنیای گجت‌های پوشیدنی وارد نشده‌اند.

برای کسانی هم که نسخه‌های قبلی اپل واچ مثل نسل اول یا سری ۱ را داشته‌اند، انتخاب اپل واچ جدید نیاز به فکر دوباره ندارد. نمایشگر بدون حاشیه این ساعت شاید اصلی‌ترین دلیل فروش آن به حساب بیاید. این ساعت انقدر توانسته توجهات را جلب کند که اگر همین الان اپل واچ سری ۴ را پیش‌خرید کنید، این ساعت را در تاریخ ۱۲ تا ۱۹ اوت دریافت خواهید کرد در شرایطی که تحویل آیفون XS های پیش‌خرید شده، از ۲۸ سپتامبر تا ۵ اوت خواهد بود.

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا اپل واچ سری ۴ توانسته آیفون‌های جدید را از نظر فروش و محبوبیت پشت سر بگذارد. اولین و واضح‌ترین دلیل این است که آیفون دیگر محصولی خسته‌کننده شده و افرادی کمتری مایلند که آیفون‌های کنونی خود را با آیفون جدید جایگزین کنند. به نظر می‌رسد نوآوری‌های اپل پس از ۱۱ سال به انتها رسیده و دیگر هر ساله یک ویژگی کوچک به آیفون اضافه می‌شود تا سال بعد که ویژگی کوچک دیگری به این گوشی‌ها افزوده شود. درواقع این فقط در آیفون نیست و به طور کل در دنیای گوشی‌های هوشمند گویا کم کم به انتها نزدیک می‌شویم.

اما در مورد آیفون، به چهار سال پیش نگاهی بیاندازید. در سال ۲۰۱۴ اپل برای اولین بار آیفونی با پسوند پلاس معرفی کرد که نسخه بزرگ‌تر آیفون ۶ بود. این گوشی برای اولین بار نمایشگر بزرگ را به دنیای آیفون وارد کرده بود و جذابیت خاصی داشت. سال بعد اپل واچ عرضه شد و تا طرفداران دو آتیشه اپل، راه جدیدی برای غرق شدن در اکوسیستم اپل پیدا کنند. سال بعد از آن اپل جک هدفون را حذف کرد و با عرضه ایرپادز، اقدام به فروش «آینده بی‌سیم» به کاربران خود کرد و در نهایت سال بعد، با معرفی آیفون X و نمایشگر بدون حاشیه و البته با بریدگی خاص بالای نمایشگر آن، این گوشی تبدیل به سمبلی برای دیگر شرکت‌ها شد تا بریدگی نمایشگر آن را کپی کنند.

امسال اما سال آیفون S بود و کم هیجان‌ترین بروزرسانی‌ها را در آیفون‌های جدید شاهد بودیم. حتی در نسل قبلی آیفون‌های S یعنی iPhone 6S، شاهد ویژگی ۳D Touch بودیم اما امسال تقریبا هیچ چیز هیجان انگیزی با گوشی‌های جدید معرفی نشده است. برخی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که آیفون جای رشد نخواهد داشت و این نهایت چیزی است که می‌توان از آیفون انتظار داشت. پس از این مورد می‌رسیم به فاکتور مهم دوم یعنی قیمت. در طی سال‌های گذشته هرچه پیش رفته‌ایم، قیمت آیفون گران‌تر شده و تا بیش از سیصد دلار افزایش یافته است. چهارسال پیش با حدود ۸۰۰ دلار می‌شد مدل پایه بهترین آیفون سال را خریداری کرد اما این قیمت اکنون به ۱۱۰۰ دلار رسیده است!

آیفون XS مکس

شرکت اپل سال گذشته متوجه شد که کاربران حاضر هستند مبلغ زیادی را نه برای ویژگی‌های جدید بلکه برای طراحی بهتر و پیشرفت‌های ظاهری پرداخت کنند. بنابراین تصمیم گرفت از متریال با کیفیت‌تری در گوشی‌های خود استفاده کند. مثل نمایشگر‌های OLED یا استفاده از شیشه در پشت، فریم استیل دور گوشی و استفاده از حافظه داخلی حجیم‌تر. برای همین امسال برای اولین بار شاهد آیفون ۵۱۲ گیگابایتی هستیم و iPhone XS Max با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی، قیمتی معادل ۱۴۴۹ دلار دارد که آن را تبدیل به گران‌ترین آیفونی که تا کنون عرضه شده می‌کند. درست مثل نسل قبلی یعنی iPhone X که این رکورد را ثبت کرده بود.

با چنین شرایطی طبیعی است که بسیاری از کاربران منتظر آیفون XR هستند. این گوشی کیفیت ساخت بالایی دارد اما با کم کاری در برخی نقاط نسبت به آیفون XS توانسته قیمت پایه ۷۴۹ دلاری داشته باشد. این گوشی را درواقع می‌توان باکیفیت‌ترین و قدرتمند‌ترین گوشی اپل دانست که با چنین قیمتی عرضه می‌شود. پیش فروش این گوشی تا ماه دیگر شروع نمی‌شود که دلیل آن به تامین صفحات نمایشگر برای ساخت این گوشی بر می‌گردد. البته یک استدلال دیگر می‌گوید که آیفون XR ستاره مراسم بوده و بسیاری منتظر هستند تا این گوشی را پیش‌خرید و یا از مغازه‌های اپل خریداری کنند. هنوز مطمئن نیستیم که آیا این چنین خواهد شد و آیفون XR فروش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت یا خیر.

چیزی که تا به امروز می‌بینیم، گوشی‌های اپل دیگر جذابیت گذشته را ندارند و خیلی واضح می‌توان دید که اپل واچ توانسته صحنه را از آیفون XS برباید. گجتی که به عنوان وسیله جانبی برای آیفون و حتی دیرتر از رقبای خود در دنیای پوشیدنی‌ها معرفی شد، نه تنها در چند سال گذشته به پر فروش‌ترین گجت پوشیدنی دنیا بدل شده بلکه پر فروش‌ترین ساعت دنیا نیز به حساب می‌آید.

اپل توانسته این رکورد‌ها را با بهبود‌هایی که سالانه روی اپل واچ اعمال می‌کند به دست بیاورد. درست مثل روز‌های ابتدایی آیفون، هر اپل واچ جدید یک برگ برنده جدید وارد این پلتفرم می‌کند. از ضد آب بودن تا ۵۰ متر در اپل واچ سری ۲ بگیرید تا پشتیبانی از LTE در سری ۳ و حالا وجود سنسور EKG در درون اپل واچ سری ۴ به علاوه تغییر ظاهری جذاب در این ساعت.

شاید در آینده باز هم شاهد اپل واچ ادیشن باشیم.

قطعا زمانی هم فرا خواهد رسید که اپل واچ نیز مثل آیفون‌های امروزی دیگر جای زیادی برای پیشرفت نداشته باشد و نسل جدید آن خسته‌کننده و احتمالا گران‌تر به نظر برسد. صحبت از گرانی شد، چندی پیش اعلام کردیم که استراتژی اپل برای فروش ساعت‌های گران قیمت با نام ادیشن دیگر شکست خورده و این شرکت نمی‌تواند چنین ساعت‌هایی را به فروش برساند. با این محبوبیتی که امروز اپل واچ دارد، بعید نیست اپل در سال‌های پیش رو، این ساعت را آنقدر بهبود ببخشد تا دوباره بتواند اپل واچ ادیشن را هم وارد بازار کند و این بار با استقبال خوبی برای این مدل روبرو شود. برای این شاید چند سالی زمان لازم باشد و طراحی اپل واچ نیز بسیار بهتر از امروز شود.

شاید در آینده اپل بالاخره بتواند به سختی‌های ساخت یک ساعت دایره‌ای شکل فائق آید. یا حتی این شرکت بالاخره راهی برای افزایش عمر باتری تا بیش از ۲۴ ساعت را هم پیدا کند. درواقع می‌خواهیم بگوییم راه‌های زیادی برای اپل وجود دارد که این ساعت را بهبود ببخشد و آن را در بازارهای بیشتری به فروش برساند اما در حال حاضر از یک چیز مطمئن هستیم: اپل واچ سری ۴ الان از محبوبیت بالایی برخوردار است و شاید بتوانیم بگوییم در عصر حاضر شاید توسعه نسل جدید اپل واچ، ما را بیشتر از توسعه نسل جدید آیفون هیجان زده کند.

منبع: TheVerge
راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar دانیال

    ECG یا EKG مسئله این است ؟

    1. هر دو مورد درست هستند 🙂
      در کل اما به این دلیل که در منبع EKG نوشته شده بود، من هم EKG رو منتقل کردم.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه